Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Håller vi på att bli det kränkta folket?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tror mig vara en ganska "vanlig" svensk 80-talist. Under min uppväxt har jag bott bland både de fattigare och rikare delarna av staden. Jag skulle nog anse att jag haft en ganska trygg och säker barndom, utan att för den sakens skull ha en "skyddad" uppväxt om ni förstår hur jag menar.

Med detta sagt måste jag säga att det känns som att vi har gått och blivit på tok för känsliga. I dagsläget får man får passa sin tunga så att man inte drar ett skämt om att vara gammal, om att vara ful, om att vara lång, om att vara kort, om att vara full. Och dra för helvete inga skämt som anspelar på fördomar som handlar om nationalitet och religion, för då har man garanterat trampat på en sjukt stor tå!

Jag tycker inte att samhället har blivit hårdare sen jag växte upp, jag tycker snarare att samhället har blivit skörare.
Är det bara jag som har missat något eller har vi blivit världens mest lättkränkta folk?

  • Medlem
  • 2012-09-25 21:43

Håller med till 100%.

Själv har jag aldrig blivit diskriminerad, det känns jävligt kränkande!

Jag tror mer att det är ett massmediasyndrom. Inte så mycket i det verkliga livet

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror mer att det är ett massmediasyndrom. Inte så mycket i det verkliga livet

Kan ligga något i det. Men alltså förr kan jag förstå att Aftonbladet blaskade upp med diverse "jag är kränkt, låt mig gråta ut"-artiklar på grund av sensationsvärdet. Men nu känns det som att det isåfall genomsyrar hela mediasfären i det här landet.

Är det någon som har erfarenheter från utrikes?
Ser det likadant ut i exempelvis Norge, Danmark eller sådär?

Ursprungligen av PeeMaN:

[...] har vi blivit världens mest lättkränkta folk?

Svar ja.

Inget nytt, redan salig Nilsson Piraten konstaterade att om man skriver något om en synål så är det säkert någon enögd jävel, som känner sig träffad.

  • Medlem
  • 2012-09-25 22:35

I USA blir man så kränkt att man måste ha miljoner dollar som plåster på såren...

  • Medlem
  • 2012-09-25 22:37

Det här är läsvärt.
Först kränkt vinner - DN.SE

Ursprungligen av Baron:

Det här är läsvärt.
Först kränkt vinner - DN.SE

Alltså - det här var bland det jävligaste jag läst på mycket länge.
Det finns ett uttryck i USA -To play the race card - som verkar ha fått fäste även i Sverige.
Så fort någon upplever minsta motgång är det en rasistisk handling som ligger bakom, ett aktivt motarbetande på grund av etnicitet.

Det finns en bok skriven av David Eberhard som tar upp problemet med den nya folksjukdomen LÄTTKRÄNKTHET.
I trygghetsnarkomanernas land. Kort går det ut på att man idag lindar in allt och vadderar allas omgivning, så att man aldrig lär sig möte och ta en motgång. När sen verkligheten träffar en som en käftsmäll står man där och känner sig kränkt.

En anna sak som slår en är att inflationen som själva begreppet KRÄNKT utsatts för är ett hån mot de som verkligen blir kränkta. I artikeln ovan känner sig en massa personer djupt kränkta över precis allt och inget. De får dessutom i en del fall skadestånd. Sen tänker jag på de personer som blivit våldtagna, som tvingats se på när deras familjer blivit våldtagna, torterade och mördade.
Vad ska dessa människor använda för ord för att uttrycka sin känslor. Kränkt - nä det blir man närföregående besökare glömt fälla ner ringen på toaletten. Det är en skymf, och en jävulsk devalvering av dessa människors känslor. Har folk längre inte någon skam i kroppen? Tydligen inte.

Ursprungligen av martinator:

En anna sak som slår en är att inflationen som själva begreppet KRÄNKT utsatts för är ett hån mot de som verkligen blir kränkta. I artikeln ovan känner sig en massa personer djupt kränkta över precis allt och inget. De får dessutom i en del fall skadestånd. Sen tänker jag på de personer som blivit våldtagna, som tvingats se på när deras familjer blivit våldtagna, torterade och mördade.
Vad ska dessa människor använda för ord för att uttrycka sin känslor. Kränkt - nä det blir man närföregående besökare glömt fälla ner ringen på toaletten. Det är en skymf, och en jävulsk devalvering av dessa människors känslor. Har folk längre inte någon skam i kroppen? Tydligen inte.

Ett annat problem med det hela är när människor som blir kränkta på riktigt dessutom kränks ytterligare med ett "haha, blev du kränkt nu eller?".

Ursprungligen av Baron:

Det här är läsvärt.
Först kränkt vinner - DN.SE

Absurt egentligen. Och nu tänker jag starta en kampanj för att kvotera in folk med IQ under 50 som företagsledare. Det är diskriminering att det inte är samma andel förståndshandikappade bland börs-VD:ar som bland befolkningen i övrigt. Och varför är det inte samma andel elektriker bland bland läkarkåren som bland befolkningen i övrigt. Det bara haglar orättvisor.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-26 12:26
Ursprungligen av Baron:

Det här är läsvärt.
Först kränkt vinner - DN.SE

Mycket läsvärt...men så vansinnigt. Så oerhört vansinnigt.

Jag klarade bara av att läsa hälften, sedan fick jag sluta då jag blev så förbannad på avsaknaden av sunt förnuft i samhället.

Jag skulle inte längre bli förvånad om det kommer in anmälan från en blind person för att han inte tillåts arbeta som bilskolelärare.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-09-25 22:41

Jag vet inte... I serien Curb Your Enthusiasm med Larry David är ett ständigt upprepat tema hur människor blir kränkta till höger och vänster och hur det skall bes om ursäkt hela tiden... Så om det säkert är tillspetsat antar jag att Sverige inte utmärker sig alls i fråga om kränkthet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-25 23:23

Ett tecken i tiden. Media driver oss ditåt. USA har varit där ett tag. Sedan tror jag Norge är värre än oss. Alltså en mix av välfärd, media och normal protest mot tokigheter som allt för ofta går till överdrift.

Om man vill känna sig kränkt så varsågod, jag väljer att inte göra det.

Sen kan man få skylla på vad man vill.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-25 23:37

Nya former för information att spridas = mer chanser för gnällspikar att synas.
Att media dessutom tycker det är passande för stora rubriker gör ju inte att det syns mindre.

Man får mer av vad man belönar.

I Sverige - i det avseendet har vi svalt de amerikanska förhållningssättet med hår och hull - är det det alltid den det är mest synd om som vinner. Med andra ord; ju mer kränkt, desto mer synd om, desto mer plåster på såren i form av offentlig sympati, skattebetalarstålar och fullkomligt okritisk medieexponering.

Mot den bakgrunden vore det ju närmast märkligt om antalet kränkta och åsidosatta allmänkverulanter och särintressediton inte ökade lavinartat.

Ursprungligen av johan_tanying:

Äsch - det är ju hela tiden en och samma person som blir kränkt:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15412103.ab
Sveriges mest lättkränkta person - P3 Nyhetsguiden

Här är lite mer om Sveriges mest lättkränkta man: Michael Garderud – Mannen som kränktes för mycket

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-26 08:56
Ursprungligen av pmarriott:

Här är lite mer om Sveriges mest lättkränkta man: Michael Garderud – Mannen som kränktes för mycket

Stor humor, fick mig att le. Och det säger en del om hur media spelat en stor roll när alla så lätt blir kränkta eller känner sig förnedrade.

Ursprungligen av pmarriott:

Här är lite mer om Sveriges mest lättkränkta man: Michael Garderud – Mannen som kränktes för mycket

Jag känner mig lite kränkt av att Michael Garderud skulle vara mer lättkränkt än Marcus Birro. Det är ju befängt.

Hela det här fenomenet med kränkta människor, och den servila inställningen och "godhetskulturen" har antagit så bizarra proportioner att jag knappt ens vågar öppna en tidning eller se en nyhetssändning längre, eftersom man kan vara nästintill säker på att det finns något nytt "offer" och någon ny "förövare" som man förväntas förfasas över.

Jag har funderat på om det beror på att vi har inpräntats med ett rättvisebegrepp som enbart tar hänsyn till utfallet, inte spelreglerna: Då någon på något sätt missgynnas anser h*n att det är orättfärdigt, likt småbarnstävlingar där alla ska vinna.

Hela begreppet kränkt borde förpassas till de privata upplevelsernas sfär. Samhället och media borde koncentrera sig på vad som är olagligt

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-09-26 17:56
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Hela begreppet kränkt borde förpassas till de privata upplevelsernas sfär. Samhället och media borde koncentrera sig på vad som är olagligt

Ett ofrivilligt deltagande i en på nätet spridd video skulle jag iofs se som kränkande. Den privata sfären har aldrig varit så illa ute som nu.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-26 19:55

Nej Svenskar är inte ett lättkränkt folk det här påminner inte så lite om förr i tiden när media ofta rapporterade att klagomuren på SVT fullständigt ringdes ner av irriterade tittare när något radikalt visades t.e.x. fel mönster på en duk eller lite naken hud etc.
Sen visade det sig i efterhand att det ofta bara var typ 20 personer som ringde gång på gång. Dessa 20 konstituerade alltså en folkstorm.

  • Medlem
  • 2012-09-26 21:59

I vårt trygga land är det väl bara att anmäla till KRÄKO om man blivit kränkt
Men allvarligt talat är det där inte mest en massmediagrej. Man försöker göra något av en flugskit många gånger. Nästan alla jag pratat med om saken tycker som vi här. En och annan chef blir byxis och faller till föga så fort massmedia dyker upp.

  • Medlem
  • 2012-09-26 22:06

Det är tur att vi har krisgrupper och att vi kan kan lära oss att hantera problemen med rollspel.

1
Bevaka tråden