Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill produktionsbolagen att vi piratkopierar?

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-30 00:48

Såg precis säsong 1 av Game of Thrones köpt på BluRay. Kort och gott fenomenal serie!

I början av sommaren avslutades säsong 2 av serien, den 3:e Juni mer exakt. Grymt, jag köper väl nästa box då tänker jag. Icke sa nicke, den kommer troligen släppas strax innan säsong 3 börjar i mars 2013. Ok, men jag har ju CMORE (f.d. Canal +). De har ju en play-kanal numer. De sänder serien i Sverige. Men nej, det gick inte. CMORE PLAY fungerar på typ två operatörer jag aldrig hört talas om. Att hitta info när den går på den kanalen på TV verkar helt omöjligt. Aja, jag köper väl den på iTunes då. Nepps, den finns inte ens på iTunes i USA. Antar iTunes release sker samtidigt som DVD / BD.

Är HBO's mål att man som konsument piratkopierar serien eller vad är de ute efter?

Game of Thrones Säsong 1 var en av de mest populära serierna 2011 i USA och en av de mest piratkopierade serierna under 2012 om jag förstått saken rätt. Jag förstår nu varför det är så. Det är en grym serie som jag som konsument (ursäkta svenskan) fan inte kan se eller köpa på något som helst sätt. SVT får in serien till årsskiftet. Då är den nästan ett helt år gammal. Bra jobbat där.

Vad trött och sur jag blir.

Ovan är ungefär lika efterblivet som när jag ställde frågan till TV4 ett par år sedan varför de sände sista säsongen av 24 mitt i natten söndag till måndag. Anledningen? Serien hade piratkopierats för mycket och man trodde inte på bra tittar-siffror. Varför tror de en serie piratkopieras? Ovan ger i varje fall en hint om varför skulle jag säga. Man ligger på tok för långt efter sändningen i USA och man ger inga som helst lagliga möjligheter att se "skiten".

Gör om, gör rätt.

Senast redigerat 2012-09-30 01:41
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-30 05:26

Just HBO kommer ju lansera sin streamingtjänst snart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-30 08:40

Det är mycket som är helt galet ut tittarsynpunkt, det trista är att när man vill se t.ex. Games of Thrones så är det svårare för oss som gärna betalar än för dem som kopierar/laddar ner olagligt. Jag gillar tv-serier och köper boxar eller följer dem på Cmore men även om Cmore kör samma avsnitt flera gånger så är det omöjligt att pricka in jämt eftersom man har ett annat liv också. Jag har sagt upp min kabel-tv från årsskiftet just p.g.a detta. Jag hoppas att de nya tjänster som är på gång kommer att göra det lättare även om det inte blir lika heltäckande utbud.

  • Medlem
  • 2012-09-30 09:00

De vill tjäna pengar.
Är det fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-30 09:07
Ursprungligen av Zepto:

De vill tjäna pengar.
Är det fel?

Det är väl just därför det borde vara enkelt för dem som vill betala, har du läst tråden och förstått problemet?

  • Medlem
  • 2012-09-30 09:23
Ursprungligen av stile:

Det är väl just därför det borde vara enkelt för dem som vill betala, har du läst tråden och förstått problemet?

Det är inte nödvändigtvis så att de tjänar mer pengar så.
De har mer insikt och kan bestämma detta själva.

Upphovsrätt.

Ursprungligen av Zepto:

Det är inte nödvändigtvis så att de tjänar mer pengar så.
De har mer insikt och kan bestämma detta själva.

Upphovsrätt.

Så hur menar du att detta tänkande gjort att TV4 tjänade maximalt med pengar på sista 24-säsongen?

Och om nu HBO:s strategi varit rätt, att de haft "mer insikt" än trådskaparen, hur kommer det sig att HBO nu gör exakt som trådskaparen vill och släpper alla sina serier även direkt till Sverige, inom ett dygn efter USA-premiär och med 1080p-kvalitet? Lutar det inte snarare åt att trådskaparen har en insikt som nu leverantörerna, som HBO, sent omsider äntligen börjat dela?

  • Medlem
  • 2012-09-30 09:46
Ursprungligen av Stinky:

Så hur menar du att detta tänkande gjort att TV4 tjänade maximalt med pengar på sista 24-säsongen?

Och om nu HBO:s strategi varit rätt, att de haft "mer insikt" än trådskaparen, hur kommer det sig att HBO nu gör exakt som trådskaparen vill och släpper alla sina serier även direkt till Sverige, inom ett dygn efter USA-premiär och med 1080p-kvalitet? Lutar det inte snarare åt att trådskaparen har en insikt som nu leverantörerna, som HBO, sent omsider äntligen börjat dela?

Varför ska de behöva tjäna maximalt med pengar?
Deras serie, de bestämmer.
Grundprincip i upphovsrätten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-30 10:08
Ursprungligen av Zepto:

Varför ska de behöva tjäna maximalt med pengar?
Deras serie, de bestämmer.
Grundprincip i upphovsrätten.

Då kan man ju undra varför film, musik och mjukvaraföretag jagar fildelare om de ändå tjänar tillräckligt.

  • Medlem
  • 2012-09-30 10:19
Ursprungligen av stile:

Då kan man ju undra varför film, musik och mjukvaraföretag jagar fildelare om de ändå tjänar tillräckligt.

Varför skulle de inte göra det?
Fildelarna ska köpa deras varor, inte stjäla dem.
Kan de inte köpa dem får de vänta tills de kan.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-30 10:51
Ursprungligen av Zepto:

Varför skulle de inte göra det?
Fildelarna ska köpa deras varor, inte stjäla dem.
Kan de inte köpa dem får de vänta tills de kan.

Slå upp ordet stöld, så kan du återkomma sen.

  • Medlem
  • 2012-09-30 10:54
Ursprungligen av zappee:

Slå upp ordet stöld, så kan du återkomma sen.

Korrekt, men det gör det inte mindre fel att piratkopiera.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-30 11:00
Ursprungligen av Zepto:

Korrekt, men det gör det inte mindre fel att piratkopiera.

Fel, ja
Problem, nej

  • Medlem
  • 2012-09-30 11:08
Ursprungligen av zappee:

Fel, ja
Problem, nej

Det finns massor av exempel på att piratkopiering är ett problem.
Cost of App Store Piracy Pegged at $450 Million - Mac Rumors

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-30 18:23
Ursprungligen av Zepto:

Det finns massor av exempel på att piratkopiering är ett problem.
Cost of App Store Piracy Pegged at $450 Million - Mac Rumors

Baserat på vad?
De där siffrorna är ju alltid påhittade och stämmer aldrig, US government finally admits most piracy estimates are bogus | Ars Technica
After examining all the data and consulting with numerous experts inside and outside of government, the Government Accountability Office concluded (PDF) that it is "difficult, if not impossible, to quantify the economy-wide impacts."

  • Medlem
  • 2012-09-30 18:34
Ursprungligen av zappee:

Baserat på vad?
De där siffrorna är ju alltid påhittade och stämmer aldrig, US government finally admits most piracy estimates are bogus | Ars Technica
After examining all the data and consulting with numerous experts inside and outside of government, the Government Accountability Office concluded (PDF) that it is "difficult, if not impossible, to quantify the economy-wide impacts."

Att det är svårt att göra en uppskattning betyder inte att det inte är fel.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-30 18:36
Ursprungligen av Zepto:

Att det är svårt att göra en uppskattning betyder inte att det inte är fel.

Att det bara finns gissningar bakom siffrorna gör inte piratkopiering till ett problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-30 10:25
Ursprungligen av Zepto:

Det är inte nödvändigtvis så att de tjänar mer pengar så.
De har mer insikt och kan bestämma detta själva.

Upphovsrätt.

Tillåt mig småle.

När det gäller tv-serier så gäller det att smida medan järnet är varmt, intresset är nästan momentant och om de inte inser att marknaden inte längre är uppdelad i länder/zoner/regioner så hinner intresset svalna och innan dess bidra till en hel del piratkopiering. Det är EN marknad och den är global.

  • Medlem
  • 2012-09-30 10:41
Ursprungligen av zinned:

Tillåt mig småle.

När det gäller tv-serier så gäller det att smida medan järnet är varmt, intresset är nästan momentant och om de inte inser att marknaden inte längre är uppdelad i länder/zoner/regioner så hinner intresset svalna och innan dess bidra till en hel del piratkopiering. Det är EN marknad och den är global.

Normalt tror jag inte att det är alltför representativt.
Men huruvida det är så eller inte spelar inte någon roll.
Det är inte nödvändigtvis i linje med vad upphovsrättsinnehavarna vill göra.

Förstår inte varför en del känner något form av berättigande utöver det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-30 11:53
Ursprungligen av Zepto:

Normalt tror jag inte att det är alltför representativt.
Men huruvida det är så eller inte spelar inte någon roll.
Det är inte nödvändigtvis i linje med vad upphovsrättsinnehavarna vill göra.

Förstår inte varför en del känner något form av berättigande utöver det.

Jag ser det så här :

Vi konsumenter lever i nutiden, en helt annan verklighet än produktionsbolagen. Jag förstår att deras mål, och enda mål, är att tjäna pengar. Money talks. Hur som helst så är vi konsumenter deras kunder och om inte vi köper deras produkter så tjänar de inga pengar. Vi i vår tur är nog ganska så irriterade på deras stelbenta och förlegade sätt att se på marknaden, där vi som lever i dagens IT-samhälle har ett mycket högre krav på tillgänglighet än vad produktionsbolagen anser vara det mest lönsamma (jag förutsätter att det är deras anledning till deras agerande).

Kontentan är att om de inte kan se till att ta steget in i verkligheten och möta de krav/behov som vi har idag så kommer de få smäll på fingrarna, eller i plånboken kanske är bättre uttryckt, genom att konsumenterna då istället kommer att gratis ladda ner det piratkopierade materialet från nätet istället.

Alltså, bolagen kan ha hur mycket rätt de vill till att släppa tv-serierna till försäljning när de vill men det förändrar inte det faktum att marknaden kräver bättre, smidigare och tidigare tillgång. En tillgång som gör år 2012 rättvisa. Om bolagen inte steppar upp och levererar så kommer de förlora inkomsten istället. That's it, det är bara för dem att acceptera.

Ursprungligen av zinned:

Tillåt mig småle.

När det gäller tv-serier så gäller det att smida medan järnet är varmt, intresset är nästan momentant och om de inte inser att marknaden inte längre är uppdelad i länder/zoner/regioner så hinner intresset svalna och innan dess bidra till en hel del piratkopiering. Det är EN marknad och den är global.

Samma sak gäller släpp av film på såväl bio som andra format. VIll man få in mer stash och sänka piratkopieringen får man börja med att ha samma lanseringsdatum för film och serier.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-09-30 09:04

Men hur tjänar man pengar, när man inte säljer något?

  • Medlem
  • 2012-09-30 09:07
Ursprungligen av andas:

Men hur tjänar man pengar, när man inte säljer något?

De säljer jättemycket, bara inte till dig just nu.

Iså fall har de nog tagit in piratkopieringen i beräkningarna, så man behöver inte ha dåligt samvete. Det är inte deras eventuella kunders ansvar att de tjänar pengar.

Fel, nej

Piratkopiering är fel.
Piratkopiering är ett problem.

Och även om det kanske inte betraktas som stöld rent juridiskt så är det, enligt mig, de facto stöld.

Gör jag det?

Dessvärre så gör jag det själv. Ett av skälen är att det är inte ovanligt att det är krångligt att få ta på varan på ett korrekt sätt som Stile skriver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-30 12:42
Ursprungligen av BlackSmp:

Piratkopiering är fel.
Piratkopiering är ett problem.

Och även om det kanske inte betraktas som stöld rent juridiskt så är det, enligt mig, de facto stöld.

Gör jag det?

Dessvärre så gör jag det själv. Ett av skälen är att det är inte ovanligt att det är krångligt att få ta på varan på ett korrekt sätt som Stile skriver.

Kan bara hålla med.
Förut laddade jag ned även musik men efter iTunesStore och iPhone så köper jag allt via den kanalen... försökte mig på Spotify ett tag men ruttnade på att musik helt plötsligt bara försvann från deras bibliotek.

Däremot film och tv-serier... njae tack, jag vill inte råka läsa på nån site om vad som händer i Dexter/SOA/CSI för att kunna ta del av det aktuella avsnittet ett halvår/år senare.
Tyvärr kommer nog inte HBO att hjälpa mig så värst heller... visst, de gör bra serier men jag följer andra serier också (som typ de tre här ovan).

Det är, i mitt tycke, fel att piratkopiera. Det har hänt att jag gjort det, när det inte funnits något lagligt och okomplicerat sätt att komma över material. Upphovsrättshavarna tycker jag borde fråga sig om de vill a) att folk ska piratkopiera eller b) om det inte vore en bra idé att låta allt materialt vara tillgängligt för alla på lika villkor.

  • Medlem
  • 2012-09-30 12:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-30 14:04

När vi talar om rättigheter så blir det svårare men jag anser om jag betalar för en kanal som visar en serie borde jag ha rätt att se serien. Hur jag ser serien borde inte spela någon roll - jag har betalat för att se den.

Jag förväntar mig inte att HBO, ComHem eller CMORE skickar en BluRay Box till mig. Men jag borde kunna se serien när jag vill efter att den gått i luften.

Däremot är det inte "rätt" att alla som känner för det piratkopierar en serie. Jag förstår mycket väl hur mycket det kostar att producera en serie av typen Game of Thrones och jag ser det inte som en "rättighet" att se allt som producerats.

Bevaka tråden