Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa iBooks med iBooks Author

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ur konsumenternas perspektiv är det såklart värdelöst, men Apple är ett vinstdrivande företag och som alla sådana utgår de i första hand från sina intressen.

Fast jag tänkte från producentperpektiv - att det kunde finnas tillfälle att inte vilja DRM-skydda det. Men visst ut Apple perspektiv kan det ju finna anledning att begränsa spridningen utanför deras kontroll

John Gruber skriver på Daring Fireball

Citat:

The output of iBooks Author is, as far as I can tell, HTML5 — pretty much ePub 3 with whatever nonstandard liberties Apple saw fit to take in order to achieve the results they wanted. It’s not a standard format in the sense of following a spec from a standards body like the W3C, but it’s just HTML5 rendered by WebKit — not a binary blob tied to iOS or Cocoa. It may not be easy, but I don’t think it would be that much work for anyone else with an ePub reader that’s based on WebKit to add support for these iBooks textbooks.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-23 23:50

Är det så att dessa nya Textbooks som man kan skapa med iBooks Author inte är tillgängliga för oss svenskar i butiken utan endast jänkarna? Tycker detta med Tidningskiosken, iBooks etc börjar kännas lite rörigt

Ursprungligen av zinned:

Är det så att dessa nya Textbooks som man kan skapa med iBooks Author inte är tillgängliga för oss svenskar i butiken utan endast jänkarna? Tycker detta med Tidningskiosken, iBooks etc börjar kännas lite rörigt

Jo, de är tillgängliga för oss.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-24 07:10
Ursprungligen av Capeman:

Jo, de är tillgängliga för oss.

Var hittar man då dessa? Var hittar man det nya i iBooks-butiken som nu har tillkommit?

Ursprungligen av zinned:

Var hittar man då dessa? Var hittar man det nya i iBooks-butiken som nu har tillkommit?

Har inte letat så hårt, men de böcker som initialt är utgivna av de stora amerikanska förlagen är utgivna just i... USA. De är ju amerikanska high school-böcker. De böcker som skapats med iBooks Author är dock inte i sig enbart för USA.Finns t ex någon bok som heter Life On Earth eller liknande som är en del i det nya konceptet.

Eller såsom en länk från Gruber...

Citat:

I’ve been told by a publisher that they want a second edition of one of my books. Their conditions on me are that I drop this series of ebooks I’m working on because it might compete with the title. When I said no they responded that that’s ok they’ll just get someone else to revise my book.
My book.
It’s not really mine. Even though the copyright is in my name, that turns out not to mean very much.
So am I bothered by the iBooks Author EULA? No. But maybe that’s because I’ve been signing contracts with traditional publishers for so long.

Dim Sum Thinking

För de flesta av oss så innebär nog dessa villkor en enorm förenkling att kunna nå ut med en bok i ordnade former. Om Apple vill ha en bit av kakan så är det ok för mig

Ursprungligen av BlackSmp:

Eller såsom en länk från Gruber...

Dim Sum Thinking

För de flesta av oss så innebär nog dessa villkor en enorm förenkling att kunna nå ut med en bok i ordnade former. Om Apple vill ha en bit av kakan så är det ok för mig

Du menar som man kunnat i 20 års tid med en PDF?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du menar som man kunnat i 20 års tid med en PDF?

Nja, var har du en ordnad världsomspännade distributionskanal där du enkelt kan publicera, nå läsare och kan få betalt för en PDF? Finns den? (Jag vet inte)

Ursprungligen av BlackSmp:

Nja, var har du en ordnad världsomspännade distributionskanal där du enkelt kan publicera, nå läsare och kan få betalt för en PDF? Finns den? (Jag vet inte)

Tja Amazon t.ex.

https://kdp.amazon.com/self-publishing/help?topicId=A2GF0UFHIYG9VQ

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-24 20:49

Man kan ju fortsätta publicera pdf på Amazon. Man behöver ju inte använda iBooks Author om det inte passar ens önskemål. Det är som sagt ett publiceringsverktyg för iBooks och inte en e-boksmakare.

Man kan tycka att Apple satt ribban för lågt, men det kommer vi veta först om något år. Varje gång Apple släpper en oprövad produkt/tjänst hör man genast hur de skulle gjort för att få det rätt. Ibland har vi användare rätt, och ibland Apple. Vi kan alltid fortsätta använda de tjänster vi använt hittills, om vi ogillar det nya, vilket också är bästa sättet att tvinga Apple att göra en förändring.

Kanske borde Apple göra en identisk produkt som kostar 99$, döpa den till E-books Author, som kan exportera till vad fan som helst. Gratisvarianten är bara för iBooks (iom att mycket av gnället har varit att produkten är bra, och att det är så synd om alla som inte kan använda den för sina nuvarande kanaler).

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:
Ursprungligen av ibish:

Man kan ju fortsätta publicera pdf på Amazon. Man behöver ju inte använda iBooks Author om det inte passar ens önskemål. Det är som sagt ett publiceringsverktyg för iBooks och inte en e-boksmakare.

Man kan tycka att Apple satt ribban för lågt, men det kommer vi veta först om något år. Varje gång Apple släpper en oprövad produkt/tjänst hör man genast hur de skulle gjort för att få det rätt. Ibland har vi användare rätt, och ibland Apple. Vi kan alltid fortsätta använda de tjänster vi använt hittills, om vi ogillar det nya, vilket också är bästa sättet att tvinga Apple att göra en förändring.

Kanske borde Apple göra en identisk produkt som kostar 99$, döpa den till E-books Author, som kan exportera till vad fan som helst. Gratisvarianten är bara för iBooks (iom att mycket av gnället har varit att produkten är bra, och att det är så synd om alla som inte kan använda den för sina nuvarande kanaler).

Javisst kan man resonera enlig "passar inte galoscherna så…" men personligen har jag alltid trott på att man ska argumentera med just argument som kan prövas sakligt eller enligt ens värderingar. Att säga "ja men vi gör hur vi vill" är liksom inget argument i någondera riktning, för mig.

Själv anser jag att inlåsning på innehåll, som vare sig upphovsmän eller konsumenter har bett, om inte kan försvaras på vare sig tekniska eller moraliska meriter. Apples intresse av att låsa in sina användare är säkert ett giltigt argument för dem, men inte för mig.

Det är för övrigt inte olikt debatten om Flash, att ett format skall ägas av ett visst företag. Skillnaden är förstås att Flash är i alla avseenden är mindre begränsat, t.ex. publikt dokumenterat, får användas av vem som helst, skapas av vem som helst, distribueras av vem som helst, att rättigheterna uteslutande tillkommer den som skapat innehållet, kan visas på alla plattformar (iOS med vissa begränsningar etc)

Om jag skulle fått önska skulle Apple ha använt sig av nästa version av ePub, låta alla skapa gratis av hjärtans lust, men (precis som de gör) pusha sin egen säljkanal maximalt, och självklart inte ha så bizarra regler för publicering som de har.

Nu är jag iofs hundraprocentigt säker på att de kommer att få ändra på mycket av det där, precis som de varit tvungen att backa på regler kring AppStore, Newsstand etc. men det är ju himla synd att de måste göra sådana där klavertramp då och då, i sin iver att låsa in folk.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nu börjar vi komma någonstans. Jag sitter med precis de här problemen, jag har ett par kursböcker som jag vill erbjuda mina studenter i digital form. Jag kan naturligtvis bara langa ut dem gratis som fria oskyddade PDF-dokument, men då förnekar jag varje uns av värde de skulle kunna ha. Jag tjänar visserligen inte ett öre på den lokala upptryckningen som "kompendium" så det gör kanske ingenting, men... allvarligt talat, jag är less på den sjuka gratiskulturen och tar hellre en liten symbolisk slant än ingenting bara för det.

Amazon har som sagt en tjänst eller två. Jag har kollat lite där. Finns det andra? Ni som använder e-böcker, vad tycker ni är viktigt? Kan man utgå från en helt normal bokformattering och göra e-bok av det?

Begränsat värde är kanske också fel ord, det kan forfarande vara ganska värdefullt. Men vi ska kanske inte lägga så mycket värderingar i det hela.

Det är en fråga om avvägningar och kompromisser. Sedan så är det bara för någon annan leverantör att skapa ett bra program som ger hela kedjan så får vi se vad vi som köper böcker tycker är bäst.

Jag börjar känna att det riktigt stora med e-publicering börjar gå förlorat när man måste ha den plattan för att läsa den boken, en annan för att läsa en annan bok etc. Det är inte bara Apple utan Kindles nya format tycks bara gå att läsa på deras platta. (Lies, Damned Lies, and Ebooks (by @baekdal) #insights) Var tog den stolta deklarationen "Få tillgång till all världens litteratur via ett klick" vägen?
Gnäll, gnäll - jag tror jag går och lägger mig istället!

Ursprungligen av macwitty:

Jag börjar känna att det riktigt stora med e-publicering börjar gå förlorat när man måste ha den plattan för att läsa den boken, en annan för att läsa en annan bok etc. Det är inte bara Apple utan Kindles nya format tycks bara gå att läsa på deras platta. (Lies, Damned Lies, and Ebooks (by @baekdal) #insights) Var tog den stolta deklarationen "Få tillgång till all världens litteratur via ett klick" vägen?
Gnäll, gnäll - jag tror jag går och lägger mig istället!

Visst är det så. Slutna format har iofs fördelen att företaget som gör dem kan skapa funktioner som annars är svåruppnåeliga i standardformaten, men ibland är priset helt enkelt för det väldigt högt.

  • Avstängd
  • 2012-05-24 11:41

Hmmm, tyckte först det verkade toppen med iBook Author, men kom sen på att jag vill ha en E-Book Creator där man skapar i själva programmet och inte först skapar i annat program och importerar och där man även kan exporter till tex PDF och ev. också kunna skriva ut den...

Någon som vet ett skapligt sådant program till Mac?

  • Avstängd
  • 2012-05-28 07:22

Har suttit och lekt med iBook Author i helgen och unmdrar över ett par saker.

Vilken bildsorlek är optimalt att använda:

1. för liggande bilder
2. för stående bilder

Använde bildwidgeten, men den var helt oflexibel så blev tvungen att ha en sida för varje typ.

3. Exportera till PDF funka så att varje sida kom med men de sidor som hade bildwidgeten blev "oblädderbara" dvs man får bara med 1:a bilden.
(trodde i min enfald att widgtens bladderknappar skulle funka som länkar inom dokumentet och kunna blädra fram till de andra widget-sidorna)
Känns lite overkligt att manuellt behöva skapa en 700-800 sidor för bilderna :-/

Är det tänkt så?

Info kring denna fråga kan säkert redan finnas längre upp i tråden, erkänner att jag inte läst den så noga så om det är så behöver ni bara hänvisa mig dit

Jag håller på att skriva in de flesta av mina recept så att jag kan ha dem på iPad'en istället för spridda över tidningsurklipp, böcker o kartotek. Kan jag använda iBooks Author för att göra en bok som ENDAST är tillgänglig för mig, lokals sas?

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Info kring denna fråga kan säkert redan finnas längre upp i tråden, erkänner att jag inte läst den så noga så om det är så behöver ni bara hänvisa mig dit

Jag håller på att skriva in de flesta av mina recept så att jag kan ha dem på iPad'en istället för spridda över tidningsurklipp, böcker o kartotek. Kan jag använda iBooks Author för att göra en bok som ENDAST är tillgänglig för mig, lokals sas?

Japp. Sätt ihop boken och skicka den till din iPad så är det klart.

Om du nu håller på att skriva ihop dem är det ju bara att köra ut en PDF och plocka in den i iBooks.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-17 14:43

Du behöver inte ens exportera som PDF utan kan köra det vanliga iBooks-formatet lokalt, eventuellt får du maila in filen till din iPad.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-18 08:33

@Cogito ergo Mac: Och varför vill du inte dela med dej av dina recept?

Ursprungligen av kenjon:

@Cogito ergo Mac: Och varför vill du inte dela med dej av dina recept?

...nån gång kanske men just nu ligger prio på att få dem samlade på ett ställe/media eller iaf två istället för fem...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-18 13:32

Någon som vet?

Citat:

SOFTWARE LICENSE AGREEMENT FOR iBOOKS AUTHOR
...
B. Distribution of Works Generated Using the iBooks Author Software. As a condition of this License and provided you are in compliance with its terms, works generated using iBooks Author may be distributed as follows:
(i) if the work is provided for free (at no charge), you may distribute it by any means;
(ii) if the work is provided for a fee (including as part of any subscription-based product or service) and includes files in the .ibooks format generated using iBooks Author, the work may only be distributed through Apple, and such distribution will be subject to a separate written agreement with Apple (or an Apple affiliate or subsidiary); provided, however, that this restriction will not apply to the content of the work when distributed in a form that does not include files in the .ibooks format generated using iBooks Author. You retain all your rights in the content of your works, and you may distribute such content by any
means when it does not include files in the .ibooks format generated by iBooks Author.

Apple will not be responsible for any costs, expenses, damages, losses (including without limitation lost business opportunities or lost profits) or other liabilities you may incur as a result of your use of this Apple Software, including without limitation the fact that your work may not be selected for distribution by Apple.

FRÅGA 1
När jag läser detta uppfattar jag det som att jag kan använda Ibooks Author för att göra en bok och väljer jag att publicera den som en pdf kan jag sälja den som jag vill utan att blanda in Apple.

FRÅGA 2

Citat:

... the work may only be distributed through Apple ...

Om jag gör en bokapp får jag sälja böcker i .ibooks formatet i den?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-10-18 15:33
Ursprungligen av ne100:

FRÅGA 2

Om jag gör en bokapp får jag sälja böcker i .ibooks formatet i den?

(i) if the work is provided for free (at no charge), you may distribute it by any means;

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-18 15:40

Gratispublikationerna är inga problem.
Frågan är hur det funkar med dom .ibooks vi vill ha betalt för när det indirekt distribueras av Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-18 16:36
Citat:

FRÅGA 1
När jag läser detta uppfattar jag det som att jag kan använda Ibooks Author för att göra en bok och väljer jag att publicera den som en pdf kan jag sälja den som jag vill utan att blanda in Apple.

Kollat med Apple, PDF:er producerat med Ibook Author, har man full förfoganderätt till.
Alltså man kan sälja den hur man vill.

Bevaka tråden