Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

itunes vill ställa in min iphone5 som ny, jag vill inte

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-28 18:55

Hej
jag har en macbook5,1 med Mountain Lion och iTunes10.
Sedan 2 år har jag en iPad2 som jag regelbundet bakar upp med USB till iTunes.

Har nu köpt en iPhone5 den 29 Sep som jag givetvis redan har en massa instöllningar och appar
klara.
När jag nu pluggar in den i datorn för första gången så poppar den upp i iTunes som den skall
men de enda alternativen jag har är:

1,Ställ in som ny iPhone
2,Återställ från säkerhetskopian xxxx´s-iPad

Vill ju liksom inte något av dessa.

mvh magnus

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-28 19:25

Vad vill du kunna göra då? Om du inte har nån gammal säkerhetskopia att lägga in så återstår ju bara att ställa in den som ny. Förstår inte riktigt frågan.

Edit: Eller har du kört den i en månad, varpå iTunes vill återställa den när du kopplar in den? Borde väl bara vara att avvisa båda alternativen så tar den en ny backup av telefonen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-28 19:38

Tack för rappt svar.

Jag har alltså en tre veckor gammal iPhone som jag redan har "confat" och lagt till en massa apper och fått den som jag vill ha den.
När jag får detta meddelande av iTunes när jag kopplar in den med kabel för första gången.
Bägge alternativen låter ju lite "farliga"...jag vill ju inte ha den som en ny iPhone??...och absolut inte som min backup av min iPad.
Se Bild

Men för 3 veckor sedan - när du körde den i iTunes - gjordes det ingen säkerhetskopia då menar du ? Det görs ju varje gång du synkrar den i iTunes - precis som din iPad. "Kopplar in den med kabel första gången" ...... Hur gjorde du för 3 veckor sedan - utan kabel. Sorry - men jag förstår inte riktigt sammanhanget. Om du reggat den för 3 veckor sedan i iTunes - då finns ju en säkerhetskopia på allt du gjorde då. Eller är det så att du "bara" reggade den - och sedan lagt till Appar direkt från telefonen/App Store. När du nu skall synka den med iTunes så går inte det - eller ?

Varför har du - enligt bilden - både iPhone och iPad anslutna samtidigt ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-28 20:29

OK.
1, iPhonen har ALDRIG varit inkopplad i datorn, vare sig med eller utan kabel. Allt är gjort från telefonen. Appar, inställningar, anteckningar, kalender noteringar, inställningar etc. Idag var FÖRSTA gången jag skulle ansluta telefonen till itunes för att kunna få igång wifi synken.
I telefonen står det på någon hjälpsida att man måste böra med att koppla ihop den med itunes via kabel för att få den trådlösa synken att börja fungera.
2, Bilden togs när iPad synkade med wifi, då ser det ut som den är inkopplad via USB. Hur som helst, har testat att unmounta iPad när jag gör detta men med samma resultat.Det är bara en slump att iPaden var igång.

Mitt problem är ju att jag inte vill att itunes skal få för sig att telefonen skall fabriksuppdateras....eller ännu mer idiotiskt, att lägga på en backup från min ipad.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-10-28 22:41

Men om du aldrig har haft en iPhone kopplad till datorn och säkerhetskopierat den, vad är det då du vill lägga in i 5:an? Ryck ur sladden och återställ den från iCloud (finns som alternativ när du startar 5:an första gången) eller som en ny. Förstår inte riktigt vilket alternativ det är du vill åt. Du har ju två alternativ med en ny iPhone, antingen ställa in den som en ny eller återställa den från en säkerhetskopia.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-28 23:46

Välj som ny iPhone. Den är ju ny för iTunes. För att Återställa den måste du klicka på knappen Återställ.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-29 03:01

Dessutom står det Senast säkerhetskopierad idag 14.27 - så du har redan en backup på precis hela telefonen som den är nu. Välj Ny iPhone, som kenjon säger.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-29 07:36

Hej och tack för att så många hör av sig.

Det är tydligt att jag inte varit helt kristallklar, med tanke på de upprepade frågor som kommer in.

1, Telefonen är INTE uppbackad någonstans.
2, Telefonen är FÖR FÖRSTA gången inkopplad i itunes
3, Telefonen är c:a 3 veckor gammal, och jag vill absolut inte tappa den data som nu finns på den.
( Ni anar inte hur mycket man hinner med på tre veckor ).
4, Senaste säkerhetskopieringen som anges i bilden är för min iPad.

Jag har varit lite inne på det där som Kenjon säger: "Ställa in som en ny iPhone", betyder att ställa in som en ny iPhone för ITUNES,
men detta får jag inte bekräftat någonstans på nätet. Alla beskrivningar handlar om en iphone "from the box".

mvh Magnus

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-10-29 10:31
Ursprungligen av sober:

Hej och tack för att så många hör av sig.

Det är tydligt att jag inte varit helt kristallklar, med tanke på de upprepade frågor som kommer in.

1, Telefonen är INTE uppbackad någonstans.
2, Telefonen är FÖR FÖRSTA gången inkopplad i itunes
3, Telefonen är c:a 3 veckor gammal, och jag vill absolut inte tappa den data som nu finns på den.
( Ni anar inte hur mycket man hinner med på tre veckor ).
4, Senaste säkerhetskopieringen som anges i bilden är för min iPad.

Jag har varit lite inne på det där som Kenjon säger: "Ställa in som en ny iPhone", betyder att ställa in som en ny iPhone för ITUNES,
men detta får jag inte bekräftat någonstans på nätet. Alla beskrivningar handlar om en iphone "from the box".

mvh Magnus

Lugn och fin nu

Det går alldeles utmärkt att välja ställa in telefonen som ny utan att något försvinner eller förstörs när du synkar.
Eftersom man nu kan ställa in telefonen utan dator så vore det korkat om Apple inte hade valet att importera inställningarna som man gjort utan dator.
Och det är precis det som händer när du väljer "ställa in som ny" för iTunes känner av att telefonen redan är konfigurerad.

Varför jag vet detta är för att i söndags hjälpte jag en vän att ställa in en iPhone 4 som hans dotter skulle få.
Och jag återställde den och konfigurerade den helt utan dator och sen synkade den med iTunes och valde "ställa in som ny"

Ursprungligen av sober:

Hej och tack för att så många hör av sig.

Det är tydligt att jag inte varit helt kristallklar, med tanke på de upprepade frågor som kommer in.

1, Telefonen är INTE uppbackad någonstans.
2, Telefonen är FÖR FÖRSTA gången inkopplad i itunes
3, Telefonen är c:a 3 veckor gammal, och jag vill absolut inte tappa den data som nu finns på den.
( Ni anar inte hur mycket man hinner med på tre veckor ).
4, Senaste säkerhetskopieringen som anges i bilden är för min iPad.

Jag har varit lite inne på det där som Kenjon säger: "Ställa in som en ny iPhone", betyder att ställa in som en ny iPhone för ITUNES,
men detta får jag inte bekräftat någonstans på nätet. Alla beskrivningar handlar om en iphone "from the box".

mvh Magnus

Angående punkt 1, varför inte? Varför inte lägga upp en backup på iCloud så att du har något att falla tillbaka på ifall något händer?

  • Medlem
  • Orust
  • 2013-10-26 10:11

Jag får också så nu på både min iPhone 5 och iPad 2 med iOS 7.0.3, har aldrig sett detta förr. Kör på senaste iTunes

Det är ju inte helt glasklart vad iTunes menar med "Ställ in som en ny iPad"
Jag har ju kört backup på datorn innan, så iPaden är inte ny för datorn heller.
Tycker det verkar knepigt och förstår att folk blir förvirrade.

Men jag körde på "Ställ in som en ny iPad" som har sagts i tråden och allt var ju kvar på iPaden.

Tack för denna gamla tråd. den var precis vad jag behövde. Hamnade i samma problem som beskrevs här även om det nu handlade om en iPhone XR men det är ju några år sedan tråden skrevs. Underligt hur många gånger det blir problem pga Apples dåliga översättningar. I detta fall har de ju dessutom haft en del tid på sig att ändra i o m att tråden är från 2012 och nu är det snart 2019.

Det var andra gången samma dag som Apples dåliga språk/svenska-översättning skapade problem för mig. Första gången handlade det om att det stod "återskapa backup" då det som avsågs var "återskapa från backup". Känns ju så obehagligt att behövs chansa och riskera att förlora data som man ansträngt sig för att få behålla.

Nåja, nu verkar det ha gått bra denna gång tack vare tråden. Så: tack!
/J

1
Bevaka tråden