Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bye Bye

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Orranäs
  • 2012-11-06 11:14

Av och till har deltagare på forumet blivit arga (!) och skrivit att de nu lämnar sajten. Detta är inte ett sånt, men jag bara måste få beklaga mig över Macworlds websajt som lagt upp en stor annons som man måste ta sig förbi för att kunna komma in på sajten, och där gick min gräns för vad jag kan tåla. Har lagt upp i Safari ett gäng macsajter i flikar som jag med jämna mellanrum brukar uppdatera under min arbetsdag, nu åker Macworld bort därifrån. Hade tidigare en blockplugg för annonser, men kände lite dåligt samvete när jag gick in på 99mac och fick ett meddelande att jag borde plocka bort pluggen för att det innebar att 99mac fick mindre annonsintäkter och eftersom 99mac har satsat så bra nu så ville jag ju inte annat än att de skulle få alla annonsintäkter de kunde få, så jag tog avaktiverade pluggen...
Men det är väldigt irriterande med all denna skitannonsering, så jag överväger starkt att aktivera pluggen igen, men till dess jag beslutat mig så avaktiverar jag Macworlds internetsajt, som tur är kan jag fortfarande komma in på Cap&Design utan detta irriterande tilltag!

Finns möjlighet att dölja annonser utan att 99mac får veta det?

Bara att välja att köra en adblocker, inte knepigare än så.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2012-11-06 15:48
Ursprungligen av keptang:

Bara att välja att köra en adblocker, inte knepigare än så.

Som jag skrev så klagar 99mac på mig om jag använder adblocker och eftersom jag nu tycker att den satsningen som gjorts på 99mac är så lovvärt så kan jag tycka att jag kan stå ut med de annonser som kommer på 99mac, men Macworld har gått alldeles för långt i sitt nedkladdande med annonser.

Om 99mac får veta det? Och vad skulle kunna hända då?

Själv kör jag med ClickToPlugin (efterföljare till ClickToFlash): ClickToPlugin & ClickToFlash Safari extensions

Så här ser det ut när jag öppnar svenska Macworld och sedan klickar på Till Startsidan. Det lustiga är att Cap&Design - som du lovprisar - har den enda annons som syns. En animerad GIF till på köpet! Hallå, 1994 ringde och ville ha tillbaka sin annons...

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2012-11-06 15:55
Ursprungligen av johan_tanying:

Om 99mac får veta det? Och vad skulle kunna hända då?

Själv kör jag med ClickToPlugin (efterföljare till ClickToFlash): ClickToPlugin & ClickToFlash Safari extensions

Så här ser det ut när jag öppnar svenska Macworld och sedan klickar på Till Startsidan. Det lustiga är att Cap&Design - som du lovprisar - har den enda annons som syns. En animerad GIF till på köpet! Hallå, 1994 ringde och ville ha tillbaka sin annons...

Vet inte om jag lovprisade Cap&Design, och det jag retar mig på är att det först kommer upp en annonssida och sedan ska man klicka sig vidare till startsidan. Tycker inte att det blev så där värst mycket bättre med din blockerare, visserligen syns inte annonsen, men du måste ju klicka dig vidare för att komma till startsidan.

Jag tycker det är ett otyg med dessa smaklösa annonser, förstår att de vill tjäna pengar, men någon spärr borde väl finnas i huvudet på de som sitter och bestämmer. Tror de att jag ska köpa en iPhone från Tele2 så bedrar de sig stort, jag kommer aldrig att köpa något från Tele2 pga. att jag retar mig så på deras skitannonsering.

  • Medlem
  • 2012-11-06 15:49

Kör du adblocker kan du vitlista siter vars reklam du vill se, till exempel 99.se

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2012-11-06 15:57
Ursprungligen av jac:

Kör du adblocker kan du vitlista siter vars reklam du vill se, till exempel 99.se

Se där, ett kreativt svar. Tack!

Man kan blockera annonser på två sätt. Med en plugin eller manuellt genom att aldrig klicka på dom.

Om du vet med dig redan från början att du inte tänker nappa på några erbjudanden via webben så behöver du inte ha dåligt samvete för att du blockerar bort dom.

Att annonserna visas i din webbläsare ger ingen några intäkter i direkt mening. Det är bara när annonserna klickas på som det ev genereras inkomster.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-06 19:54

Hej! Om annonserna är störande, blockera dem, för då har vi misslyckats att få in dem på ett balanserat vis. Det är helt okej för oss som ligger bakom 99mac, men självklart hjälper det en sajt att utvecklas och gå runt att inte använda sig av annonsblockerare. Så gillar man vad man läser och kan tänkas stödja sajt och redaktion framåt så är det en god idé att ha dem på, tyvärr finns det ju inga alternativ för att få det att gå runt som faktiskt fungerar. Vi kommer försöka ha så relevanta annonser och bra erbjudanden som möjligt så att det faktiskt kan vara intressant att läsa annonserna med, de är en del av sajten. Men som sagt, hellre en aktiv läsare som deltar i våt community och hjälper andra än ingen läsare alls!

Vid nylansering av 99mac (ny design) så kommer dessa att platsa lite bättre än i dagens temporära placeringar.

Annonser är ett elände, och samtidigt ett måste för finansiering. Gratiskulturens smutsiga baksida. Plåga dina användare eller gå under. Jag hoppas att vi en dag får en annan modell men jag vet inte vad.

Det viktigaste för mig är inte att de är störande (även om de ofta är det) men att de slukar prestanda. Min videokodare gick ner till 1/4 av kodningshastigheten bara för att en annons var synlig på en websida. Inte klokt. Man tycker de kunde stanna när de inte är i förgrunden men så roligt skall vi inte ha det.

Antar att det är som Anders T skrev innan - 99mac får inga pengar förrän 1) annonsen har klickats, och 2) ett köp genomförts. Så om du är i spenderartagen och skall köpa någon ny pryl kan det ju vara läge att temporärt slå på annonserna på 99mac. Jag som inte ens bor i Sverige har noll intresse av annonserna så jag har noll dåligt samvete för att jag blockerar rubbet (förutom de f-ade giffarna då! ).

Dessutom: När jag för inte allt för länge sen satt med en iBook G4 var det som Ingemar påpekar helt nödvändigt att blockera annonser då de drog märkbart mycket kräm. Även med betydligt fler pållar under huven numera är det ju onödigt att motionera fläktarna mer än nödvändigt.

Ursprungligen av johan_tanying:

Antar att det är som Anders T skrev innan - 99mac får inga pengar förrän 1) annonsen har klickats, och 2) ett köp genomförts. Så om du är i spenderartagen och skall köpa någon ny pryl kan det ju vara läge att temporärt slå på annonserna på 99mac. Jag som inte ens bor i Sverige har noll intresse av annonserna så jag har noll dåligt samvete för att jag blockerar rubbet (förutom de f-ade giffarna då! ).

Dessutom: När jag för inte allt för länge sen satt med en iBook G4 var det som Ingemar påpekar helt nödvändigt att blockera annonser då de drog märkbart mycket kräm. Även med betydligt fler pållar under huven numera är det ju onödigt att motionera fläktarna mer än nödvändigt.

Köp påverkar väl inte? Det är väl enbart klick på annonsen som genererar inkomst? Hur skulle återkopplingen ske?

Sen när har bara klick genererat inkomster? 1995?

1
Bevaka tråden