Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köptips kring iMac

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .

De väntar på ett nytt chipset som Intel skall få ut. Med Chipset avses den hög med kretsar som tillsammans blir en dator.

Förståsigpåare pratar om April, så det borde hända ngt snart.

Runt Juni kommer nog nya chipsetet (Ivy Bridge) finnas tillgängligt.

Intel Delays Release Date of Next-Gen Microprocessors | ITProPortal.com

Ursprungligen av keptang:

Runt Juni kommer nog nya chipsetet (Ivy Bridge) finnas tillgängligt.

Intel Delays Release Date of Next-Gen Microprocessors | ITProPortal.com

Sgämmer inte efter vad jag hört, enbart iVy Bridge för stationära är fördröjt, iVy för bärbara ligger i kö för April - och imac baseras på bärbara kretsarna.

(Men jag kan ha rört ihop det)

Ursprungligen av Goflorp:

Sgämmer inte efter vad jag hört, enbart iVy Bridge för stationära är fördröjt, iVy för bärbara ligger i kö för April - och imac baseras på bärbara kretsarna.

(Men jag kan ha rört ihop det)

Jag tror att en av Intel's vice presidents vet bättre.
Intel pushes back launch of processor - FT.com

Ursprungligen av keptang:

Jag tror att en av Intel's vice presidents vet bättre.
Intel pushes back launch of processor - FT.com

It Feeels good to be right; Revised Ivy Bridge launch schedule confirmed

Ursprungligen av Goflorp:

It Feeels good to be right; Revised Ivy Bridge launch schedule confirmed

Ok. Då blir det leveranser i April då.
Enda anledningen till att nya chippet är "försenat" är för att det nuvarande är för bra, det skiljer för lite och man vill sälja det som finns i lager från Sandy Bridge.

Behöver/vill man ha en ny dator nu, köp.

Ursprungligen av keptang:

Ok. Då blir det leveranser i April då.
Enda anledningen till att nya chippet är "försenat" är för att det nuvarande är för bra, det skiljer för lite och man vill sälja det som finns i lager från Sandy Bridge.

Behöver/vill man ha en ny dator nu, köp.

Du har helt rätt och jag missade desssutom peta in en smiley där med. Jag har inget egenintresse "att ha rätt".
Jag tycker precis som du att det är kul om man kan gå och handla ny burk strax.

Just nu befinner det sig i det där 1-3 månaders-glappet då det är "harmeligt" (jävligt störigt) att komma hem och packa upp en ny dator och så läser man på Macworld "Nya datorerna kommer om tre dagar" eller nåt.
Klart man blir LIIIITE störd då.

Skillnaden i fart blir inte så stor, men ibland gör datorer lite andra "bumps", kanske försvinner DVD'n, det försvinner nåt uttag och tillkommer nån ny kontakt för ngt nytt...det kan bli ny design på ngt, man VET aldrig.

DÄR ligger det man inte vill missa. En i7 idag på 3GHZ fixar ju allt jag behöver ha gjort - inga problem.

Men det är ju det sura att man inte vet vad Apple hittar på med resten av burken.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-26 22:15
Ursprungligen av Goflorp:

Sgämmer inte efter vad jag hört, enbart iVy Bridge för stationära är fördröjt, iVy för bärbara ligger i kö för April - och imac baseras på bärbara kretsarna.

(Men jag kan ha rört ihop det)

Vad jag har hört (visserligen för ett tag sedan nu) var att de tvåkärniga processorerna var försenade medans de fyrkärniga inte skulle vara det.

Who knows...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-27 11:22

@pichia: och eftersom du skriver att du behöver den NU så är det väl bara att köpa? Du har ju själv redan svarat på frågan... nästa vecka kommer det nog ingen ny iMac, om en månad.... kanske, längre fram, ja.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-28 18:24

Första nyhet dagen efter: Ivy Bridge chipsen släpps i slutet av april (Revised Ivy Bridge launch schedule confirmed)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-28 19:55

Och det påverkar andrahandsvärdet när man om något/några år vill byta upp sej igen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-28 22:02

Lide gytt!

Hoppas nu detta håller och vi får se en ny iMac snart. Gärna med fler alternativ kring SSD och gärna en prissänkning på just det området

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-03-28 22:10

Men för pichas husfrid kan det ju få dröja en månad innan den lanseras.

Min första post!

Detta tråd var väldigt intressant för mig för att jag ska snart (förhoppningsvis) köpa min första iMac. Känns som jag borde vänta lite. Ska inte var så svart efter har väntat hela livet egentligen. (Och jag får lite mer tid att övertyga frugan.)

Ha koll på denna länken

http://buyersguide.macrumors.com/

Senast redigerat 2012-04-03 08:08

Tack, jag har den på min favi lista redan!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-04-03 18:53

Kan bara hålla med när det gäller SSD.

Det är värt varje krona tycker jag med blixtsnabb boot och start av program...

Gud vad man bli less att vänta...

Något så oerhört...

Hejhej!
Jag äger ingen mac men har velat det sedan jag såg de tidiga färgglada tjocka macarna när jag var yngre.
Såg mer ut som leksaker än en dator hehe.
Nu är jag jätte sugen på en iMac.
Men jag vet inte alls vad jag egentligen kommer använda den till så jag vet inte alls vilket utav dem jag ska välja.
Jag vet att jag vill spela spel typ diablo 3 sims 3 nått mer online spel oxå alltid velat prova starcraft.
Annars kommer jag mest se på film, surfa, betala räkningar använda program för att konvertera filmer till läsbart format till min iphone, ev göra egna filmer. Gjorde mycket sånt förut men inget seriöst. Jag kommer vilja använda program för att hålla koll på ekonomin typ excel.
Redigera bilder för att kunna skriva ut eller skicka efter riktiga fotokopior, har en systemkamera.
Jag har även ett intresse för att lära mig programmering.
Gick en musikkurs nyligen där vi fick lära oss använda cubase på en iMac. Det var nog efter det jag blev en aning frälst.

Har sedan 2006 förbrukat 7 olika laptops. Hårddiskar som slutat fungera, moderkort som fått kortslutning osv... En skärm började brinna.... Jag undrar om jag är jinxad på nått vänster... Hade sönder min första dator när jag var 3-4 år... Raderade allt på hårddsisken så egentligen gick den inte sönder men den slutade starta... ehe... 1992/93 var det...

Så! Är iMacs hållbara? är kvaliten bra kan datorn hålla i minst 5 år? Det är ju som sagt dyrare än pc men som ni såg har ja inget bra förhållande till pc notebooks. Sedan hade jag planer på att skaffa en ipad för att fylla ut behövet jag har av att kunna bära med mig min dator...
Såg den här långa videon från youtube Apple apple special event june 2012 . Där de berättar om hur man kan jobba på sin imac tex och sedan fortsätta på tex paddan...
Ja om man surfar etc...
Åh en sak till jag äger ingen tv i nuläget så min tanke var att man kanske kan ha tv i själva imac? finns det nått sånt tilbehör? lr måste man köpa AppleTv då? åååhhh gud så många frågor...
Gick in i en ny apple butik här i stan idag men jag våga inte ställa alla mina dumma frågor så nu får ni lida lite ist.
:3

Min nuvarande laptop har batteriet just dött på och hårdisken svarar inte varannan gång man startar om den :'D Pice of shit! den börja såklart krångla 2 veckor efter den fyllt 1 år och garantin gått sin kos.

Jätte tacksam för svar och frågor på min långa text ehe...
Peace out.

Senast redigerat 2012-07-01 21:59
Ursprungligen av Cate Lundeqvist:

Hejhej!
Jag äger ingen mac men har velat det sedan jag såg de tidiga färgglada tjocka macarna när jag var yngre.
Såg mer ut som leksaker än en dator hehe.
Nu är jag jätte sugen på en iMac.
Men jag vet inte alls vad jag egentligen kommer använda den till så jag vet inte alls vilket utav dem jag ska välja.
Jag vet att jag vill spela spel typ diablo 3 sims 3 nått mer online spel oxå alltid velat prova starcraft.
Annars kommer jag mest se på film, surfa, betala räkningar använda program för att konvertera filmer till läsbart format till min iphone, ev göra egna filmer. Gjorde mycket sånt förut men inget seriöst. Jag kommer vilja använda program för att hålla koll på ekonomin typ excel.
Redigera bilder för att kunna skriva ut eller skicka efter riktiga fotokopior, har en systemkamera.
Jag har även ett intresse för att lära mig programmering.
Gick en musikkurs nyligen där vi fick lära oss använda cubase på en iMac. Det var nog efter det jag blev en aning frälst.

Har sedan 2006 förbrukat 7 olika laptops. Hårddiskar som slutat fungera, moderkort som fått kortslutning osv... En skärm började brinna.... Jag undrar om jag är jinxad på nått vänster... Hade sönder min första dator när jag var 3-4 år... Raderade allt på hårddsisken så egentligen gick den inte sönder men den slutade starta... ehe... 1992/93 var det...

Så! Är iMacs hållbara? är kvaliten bra kan datorn hålla i minst 5 år? Det är ju som sagt dyrare än pc men som ni såg har ja inget bra förhållande till pc notebooks. Sedan hade jag planer på att skaffa en ipad för att fylla ut behövet jag har av att kunna bära med mig min dator...
Såg den här långa videon från youtube Apple apple special event june 2012 . Där de berättar om hur man kan jobba på sin imac tex och sedan fortsätta på tex paddan...
Ja om man surfar etc...
Åh en sak till jag äger ingen tv i nuläget så min tanke var att man kanske kan ha tv i själva imac? finns det nått sånt tilbehör? lr måste man köpa AppleTv då? åååhhh gud så många frågor...
Gick in i en ny apple butik här i stan idag men jag våga inte ställa alla mina dumma frågor så nu får ni lida lite ist.
:3

Min nuvarande laptop har batteriet just dött på och hårdisken svarar inte varannan gång man startar om den :'D Pice of shit! den börja såklart krångla 2 veckor efter den fyllt 1 år och garantin gått sin kos.

Jätte tacksam för svar och frågor på min långa text ehe...
Peace out.

Hej och välkommen hit.
Jag har personligen bara bra erfarenheter av iMac. Hade den sista G5:an innan de kom med intel. Den höll i 5-6 år innan hårddisken gav upp. Det är med Mac som med alla andra, komponenter som hårddiskar ska man betrakta som slitdelar. Man får byta då och då. En iMac är det lite krångligare att göra det på. Men nog kan man räkna med att iMac's generellt håller ihop bättre än vanliga standard-PC, speciellt bärbara.

Senast redigerat 2012-07-01 22:00

Till ovan: Däremot om underhållning är det främsta för en köpare om det är Mac grännssnitt eller så så bör denna satsa på en mini pc eller Mac mini och en stor riktigt grym skärm! För om du värderar FPS och inte Mac isig så är det väldigt dyra FPS i en mc burk kontra PC. + skaffa Apple Care!

Själv behöver jag en iMac med 32gb minne. Då jag renderar jäkla massa 2k filer så behövs minnet alla gånger! Sedan eftersom så många påpekat SSD så måste jag säga grafikkort! Ge mig alternativet att välja det snabbaste just nu mobila GPUn: NVIDIA GeForce GTX 680M.

Så med en iMac med:
Ivy i7 quad
32gb ram
240gb SSD och två mekaniska 3tb diskar.
&
NVIDIA GeForce GTX 680M
Retina display

Då blir det köp! Kan lägga 25-30 på den datorn.

Ursprungligen av Cate Lundeqvist:

Åh en sak till jag äger ingen tv i nuläget så min tanke var att man kanske kan ha tv i själva imac? finns det nått sånt tilbehör? lr måste man köpa AppleTv då? åååhhh gud så många frågor...

Apple TV är inte en TV-mottagare (för tex SVT mfl) utan det är en Burk som låter dig koppla samman
din TV med datorn. En liten svart puck som ligger på hyllan brevid TV'n. Kostar en tusenlapp.

Du kan t ex se på filmer som ligger i datorn på en 42" TV som hänger i TV-rummet, val av film upsspelning/pausande etc sköter du med en liten fjärrkontroll med ett fåtal knappar.

Du kan hyra filmer direkt från Apples "Filmaffär"

Du kan också sända stillbilder eller video direkt från en iOS-enhet (iPhone, iPod, iPad) till AppleTV'n via ngt som kallas för Airplay. Ett tryck på en knapp och du visar hela familjen videon på barnen du tog på födelsedagskalaset.

AppleTV utnyttjar även din ordinarie internetkoppling och du kan se på youtube-klipp och en del andra tjänster.

Jag har t ex min att som skärmsläckare visar den mina egna bilder från mitt FlickR-konto....

Vill du se på TV finns det TV-mottagare. Det tenderar bli både dyrt och omständigt jämfört med att spika
upp en vanlig, mindre platt-TV på väggen. en 32" kostar ju inte mycket pengar i dagsläget.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-05 17:01

@D_Odell

Den datorn hade inte gått loss på några 25-30...snarare en 40-50

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-06 20:43

It's here, but it's dear

Och när kan vi köpa då?

Så för mig blir det billigaste modellen + extern sdd.

Mkt om eller men nu; OM man inte spelar på sin dator och OM man tycker 22-tum är fullgod storlek på datorskärm är faktiskt den billigaste modellen för +12k bästa köpet tycker jag....Uppgradera inte enbart för att få fusion drive! Herregud! Sdd går att köra externt via thunderbolt och fusion driven är helt mjukvarobaserad, vilket betyder att det kommer program som fixar biffen, om man nu inte själv vill ha kontrollen.

Bevaka tråden