Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail och Exchange 2003

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har börjat en ny anställning på ett helt pc-fierat företag som tydligen kör sin mail via Exchange 2003 (?). Jag har absolut ingen koll på detta, men tydligen ska det inte gå att få mitt mailkonto hos dem att fungera med OSX 10.7 eller senare utan VPN.
Är det någon av alla er duktiga Mac-människor som stött på det här tidigare och kanske kan hjälpa min pc-tekniker att lösa detta? Han pratade om Thunderbird, men Mail fungerar ju grymt bra när det gäller synkning och annat med iPhonen. Och jag är inte särskilt sugen på att överge mitt kaotiska men väl fungerande arkiv för viktiga och intressanta mail från de senaste fem åren.

Du kan lägga till ett Exchange-konto i Mail. Gå in på Systeminställningar, välj Mail, kontakter & Kalendrar och tryck på Microsoft Exchange.

Om företaget har valt att tvinga VPN för åtkomst så måste du så klart vara ansluten via VPN oavsett om du använder Mac eller PC. Men då ska det funka att först ansluta via VPN och sedan öppna programmet Mail (efter att du lagt in kontot!)

Tack! Ska genast kolla om detta löser mina problem.

Vad jag minns så använder Mail IMAP-protokollet för mail och OWA för foldrar i Exchange Server 2003. Jag tror inte att Exchange Server 2003 kommer att stödjas med Exchange-kontotypen i Mail då den enligt Apple kräver Exchange Server 2007 eller senare (med servicepack 2 eller ngt sådant).

Ok. Det är med andra ett olösligt problem "rakt av" då det saknas bakåtkompatibilitet hos OSX. Bästa vägen runt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-08 14:42

Vad jag kan minnas lyckades jag få det att fungera med VPN en gång i tiden (4 år sedan), men jag körde webbaserad Exchange och det fungerade endast att läsa och skicka mail, bilagor stöddes inte (har för mig att det hängde ihop med att min Mac inte hade ett godkänt virus-skydd = inget alls)

Suck... Jaha. Trodde inte dylika kompatibilitetsproblem fanns nuförtiden. Blir väl till att köpa en pc då. iPhone då? Hur funkar det?

iOS fungerar med Exchange Server 2003:

iOS: Setting up a corporate email server

Det är inte som så att företaget ligger i startgroparna för att byta till ett nyare Exchange? Support för 2003 slutade ju någonstans kring 2009...
Ett alternativ är att sätta upp DavMail POP/IMAP/SMTP/Caldav/Carddav/LDAP Exchange Gateway om företaget använder Outlook Web Access (Outlook i webbläsaren).

Gissningsvis är det en Microsoft SBS 2003-server. De är vanligt förekommande och kunder som använder dem migrerar inte bort förrän serverns hårdvara rasar.

Har dålig koll på servrar etc. men det låter som ett troligt scenario. Det är ett förlag som jobbar med stora databaser. Jag ska egentligen bara kommunicera med dem via mail och eventuellt något excel-ark, tror jag. Jag skickar texter via mail och blir det väldigt mycket bilder får det väl gå via ftp. Så det känns ju lite surigt att behöva köpa en pc för att kunna kolla och skicka mail.

1
Bevaka tråden