Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fotobeskrivning från Windows till iPhoto

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2012-11-09 19:51

Hejsan!

Det är såhär att min mor scannar in mängder med släktbilder genom Windows 7. Hon skriver där bildtexter i Windows bildredigerare(förklaringar på vart och vilka som är med med mera). Jag har kopierat några bilder för att prova på min iMac i iPhoto men bildbeskrivningen följer inte med. Trodde att detta lagrades som en tag i självaste bild-filen(ungefär som i en mp3:a) men så verkar inte fallet. Är det någon som vet mer om detta och om det går att lösa?

Tacksam för svar då jag tänkt att ha alla bilder själv i iPhoto när hon är klar med jobbet.

Har ingen erfarenhet av att göra denna förflyttning men jag tror inte bildbeskrivningen ligger i bildens data utan den är kopplad till bilden sålänge den ligger i arkivet. Möjligen kan det gå att få med beskrivningarna om hela fotoarkivet eller ett album exporteras till ett format som kan importeras i iPhoto. Detta är dock bara en gissning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-10 05:52

Det kan vara så att endast det windowsprogram som skapat bilderna kan använda informationen. Om det inte går att exportera "helheten" som Cogito ergo Mac föreslår kan det vara kört. (Vi har ju liknande problem på andra hållet)

För att få informationen så program- och plattformsobereoende som möjligt är det nog bäst att spara informationen som IPTC metadata som bakas in i filen.

Innan du ger upp så testa med en bild i t ex XnView* (XnView Software - Free graphic and photo viewer, converter, organizer) och se om du kan få fram informationen i något fält. Om det går skulle jag flytta (kopiera över) den till till IPTCs Object Name och Keywords . Dessa kommer du i så falla att se i iPhotos information som ”titel” resp ”nyckelord” och därigenom även använda för att sortera/skapa mappar med

Det blir ett pyssel om det är många bilder men om du är duktig på att automatisera så kanske du kan skriva ett skript som fixar det. Jag är det inte utan hade nog fått sitta och klipp-o-klistra

XnView och XnConvert finns även för Windows. Kanske kan du få din mor att använda det för att lägga in uppgifterna i IPTC-fälten för de kommande bilderna hon skannar in så att uppgifterna är tillgängliga för fler än de som har hennes program. Även Photoshop och andra "avancerade" program kan spara EXIF-ITPC metadata om hon är mer bekant med dem

*Andra program att testa om inte XnView fungerar. Set EXIFData (RealStudio) som jag använder för att fixa mina bilder men jag tror inte det kan läsa Windows information. XnConvert (XnView Software - Free graphic and photo viewer, converter, organizer) och GraphicConverter .

1
Bevaka tråden