Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta direkt till virtuellt skrivbord med XMBC

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

tänkte nu när jag får min mac mini att jag ska låta den boota till ett skrivbord med xbmc (dvs starta det direkt) då jag ska använda den som mediaspelare.

men samtidigt vill jag att den ska ladda allt som vanligt (standard skrivbordet med andra ord) så att jag kan växla till det om jag vill surfa eller hantera de fåtal lättare server-applikationer jag tänkte köra.

så min fråga är, hur gör jag detta på ett bra sätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-17 14:13

Har ingen erfarenhet av xbmc med du borde kunna lägga till det till startobjekt (systeminställningar - konto - startobjekt) för att få det att start automatiskt vid login.

tanken var inte att autostarta det till det vanliga skrivbordet utan att köra flera olika skrivbord så jag kan växla mellan dessa med mission control.

t.ex ett "vanligt" skrivbord som om man skulle starta datorn vanligt, ett skrivbord med xbmc (som bootas som default) och ett skrivbord med t.ex fjärrskrivbord/vnc till min server

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-17 14:20

Du kan ju skapa ett speciellt konto for xbmc där det finns med som startobjekt, sedan ett "vanligt" konto som inte har detta startobjekt. Men skillnaden blir ju inte så stor förutom att växlingen mellan dessa konton blir mer komplicerad. Om du startar xbmc automatiskt finns de väl inget som hindrar att du fortfarande kan växla till ditt vanliga skrivbord?

fick tanken då jag läste detta i en tråd.

Ursprungligen av Kenneth M:

Jag har 5st mission control desktops och den första autostartar plex klienten när jag bootar maskinen samt alla andra server mjukvaror som rullar fast på andra "desktops". Med plex klienten, plex servern, teamspeak server, cinema 4d .net (render) server, ftp server och filserver så används inga resurser alls. (när dom är idle naturligtvis) Det tyngsta är plex klienten och jag har svårt att tänka mig att jag kommer rendera nått på mac mini'n om jag sitter på sofflocket o tittar plex när jag har en MacPro som är "lite" snabbare... Så när jag sätter igång tv'n så är det alltid "desktop1" vilket är plex klienten. Mycket smidigt.

tyvärr svarade inte denna person på PM så därför jag tänkte jag skapar en tråd om det för att se om det gick att lösa på något bra sätt.

jo det är sant, min tanke var bara att det hade varit kul att ha allt rent och snyggt på olika skrivbord och smidigt så att jag lätt kan svepa för att byta skrivbord om jag t.ex kollar på en film men behöver komma åt servern eller bestämmer mig för att surfa eller liknande.

men om detta inte är möjligt/lättare så kanske det inte är någon idé att försöka.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-17 15:06

Om du sätter XBMC till Desktop 1, och alla andra program till andra Desktops borde det funka. Med XBMC i Startobjekt som tipsades om tidigare.

hur sätter man olika program till olika desktops?

låter onekligen rätt krångligt att ändra precis ALLA program till desktop2 t.ex
är ju ändå ganska många program man har och allt som ligger i dock.

vore ju smidigare om man kunde sätta ett program till desktop2 (i detta fall xbmc) och sedan få datorn att ladda desktop2 som default.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-19 20:49

Du klickar på plustecknet längst till höger när du tar fram Mission Controll och skapar så många skrivbord du vill.
Sen är det bara att dra dit vilka program du vill ha på respektive skrivbord.
Men att OS X kommer komma ihåg den inställningen när du startar om datorn betvivlar jag.

För mig fungerar det så att än vilket skrivbord jag har framme och jag trycker på fjärrkontrollen växlar det över till det skrivbord som XBMC ligger på.

finns det något sätt att göra det på så att os x kommer ihåg sådan inställning då?

hur menar du med att du trycker på fjärrkontrollen?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-19 21:46
Ursprungligen av tqila:

finns det något sätt att göra det på så att os x kommer ihåg sådan inställning då?

Inte vad har hittat alla fall men det är inget problem för mig eftersom jag har bara ett skrivbord.
Och dom gånger jag behöver skapar jag fler.

Ursprungligen av tqila:

hur menar du med att du trycker på fjärrkontrollen?

Trycker jag på meny så kommer XBMC fram.
Med meny startar jag XBMC också

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-19 21:51

Högerklicka på Programikonen i Dock och välj Alternativ.
Att få den att starta på Desktop 2 har jag inte testat. Men om man autostartar ett program vid login, och har satt det till Desktop 2, och det ligger sist i listan av autostartande program, kanske det funkar.

Borde kanske gå att lösa med AppleScript?

1
Bevaka tråden