Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rejält missnöjd med serviceärende

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-11-19 10:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det kan inte stämma.

Med tanke på hur vanligt det är att folk själva köper mer minne till sina nya Macar, så skulle ju detta innebära att i stort sett ingen har garanti på sin Mac.

Jodå, de har garanti kvar på burken. Det är inget problem. Men de har inte någon fabriksgaranti från Apple på minnena. Garantin omfattar ju enbart det som Apple levererade, allt annat vore märkligt. Ska garantin även gälla din mus från Logitec bara för att du valt att inte använda Apples MM?

Så är felet beroende av felaktiga minnen så gäller inte garantin, har felet inget med minnena att göra gäller garantin. I detta fallet så gäller det ju två fel, ett med strömknappen, det påverkar inget. I andra fallet gällande KP så kan minnet spela roll, därav säger Apple sätt i och kör enbart med det vi levererade (eller godkänd motsvarighet) eller nekas åtgärd, ungefär så....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-19 11:13
Ursprungligen av mattem:

Jodå, de har garanti kvar på burken. Det är inget problem. Men de har inte någon fabriksgaranti från Apple på minnena. Garantin omfattar ju enbart det som Apple levererade, allt annat vore märkligt. Ska garantin även gälla din mus från Logitec bara för att du valt att inte använda Apples MM?

Så är felet beroende av felaktiga minnen så gäller inte garantin, har felet inget med minnena att göra gäller garantin. I detta fallet så gäller det ju två fel, ett med strömknappen, det påverkar inget. I andra fallet gällande KP så kan minnet spela roll, därav säger Apple sätt i och kör enbart med det vi levererade (eller godkänd motsvarighet) eller nekas åtgärd, ungefär så....

Vad jag menade, och vad jag tror att Jesper också höll med om, är att ifall de minnen man själv som användare bytte till skulle ha orsakat något fysiskt fel i datorn så bör detta omfattas av garantin. Detta eftersom man som användare har rätt att byta minnen i maskinen utan att voida garantin. Lek med tanken att man sätter i minnen man själv köpt och datorn sedan inte fungerar av någon anledning, då sätter man i orginalminnena och samma problem kvarstår. Något har hänt med maskinen. Detta ska omfattas av garanting.

Det du skriver är att garantin inte omfattar de nya minnena, det är ju givet.

Ursprungligen av zinned:

Vad jag menade, och vad jag tror att Jesper också höll med om, är att ifall de minnen man själv som användare bytte till skulle ha orsakat något fysiskt fel i datorn så bör detta omfattas av garantin. Detta eftersom man som användare har rätt att byta minnen i maskinen utan att voida garantin. Lek med tanken att man sätter i minnen man själv köpt och datorn sedan inte fungerar av någon anledning, då sätter man i orginalminnena och samma problem kvarstår. Något har hänt med maskinen. Detta ska omfattas av garanting.

Det du skriver är att garantin inte omfattar de nya minnena, det är ju givet.

Jag skulle som tillverkare inte vilja lämna garanti på något som gått sönder till följd av att användaren bytt ut något i datorn. Allt handlar så klart om vilka rekommendationer som Apple ger beträffande lämpliga minnen. Om de bara specar vilken typ av minne och inget mer så ska det ju vara grönt ljus att peta in allt som passar enligt specen.

Jag har fått tillbaka min iMac nu.
De har rivit ur hela innehållet och satt i det i ett nytt chassi. Själva strömknappen var tydligen integrerad med höljet och gick inte att byta separat.
Det skulle ha kostat 3636:-, men de kallar det garantireparation så det blir ingen kostnad för mig.
Den ser fin ut och går nu att starta. Hoppas knappen håller längre nu.

Nu är det bara hängningarna kvar att lösa.
Det första jag gjorde var att ta ur de minnespinnar jag stoppat i, så nu finns bara original 4GB kvar. Passade på att kolla vad som satt i, och de hette "Elpida 2GB 1Rx8 PC3-10600S-9-10-B2" made in china.

Har kört några dagar och ännu ej upplevt låsningar. Bara en hel del sega badbollar. Det kanske beror på för lite minne.
Om hängningarna inte kommer tillbaka på ett par veckor får jag väl anse att allt fungerar som det ska.
Killen på Digital Inn trodde att det inte behövde vara fel på Corsair, utan att det var Elpida och Corsair som inte lirade så bra ihop.
Ska nog köpa 4 st 4GB som inte är Corsair...kanske Kingston...och hålla tummarna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-19 08:40

Aha, så du hade alltså två orginalminnen samt två Corsair-minnen samtidigt i datorn? Så förstod jag inte dig tidigare. Det kan jag tänka mig ger upphov för ännu en dimension av tänkbara problem.

Jag hade definitivt rekommenderat dig att du tar ut de minnen du har i maskinen och ersätter med nya minnen från samma fabrikat, t ex Kingston eller Crucial.

Ursprungligen av zinned:

Aha, så du hade alltså två orginalminnen samt två Corsair-minnen samtidigt i datorn? Så förstod jag inte dig tidigare. Det kan jag tänka mig ger upphov för ännu en dimension av tänkbara problem.

Jag hade definitivt rekommenderat dig att du tar ut de minnen du har i maskinen och ersätter med nya minnen från samma fabrikat, t ex Kingston eller Crucial.

Kan bara hålla med. Har alltid fått höra att det enda som är någorlunda säkert är att ha identiska minnen på alla platserna.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-11-19 11:37

Öh, så om jag petar i minne som inte funkar med maskinen och lämnar in den så skall Apple stå för den felsökningen? Nä, så funkar det inte. Dessutom är "icke-Apple-levererat minne" en räddningsplanka för Apple. Min iMac strulade som själva sjutton. Apple: det sitter inte originalminnen i, byt och återkom. Se på sjutton, den funkar med elpida-minnen, men inte Kingston.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-19 11:58
Ursprungligen av pmarriott:

Jag skulle som tillverkare inte vilja lämna garanti på något som gått sönder till följd av att användaren bytt ut något i datorn. Allt handlar så klart om vilka rekommendationer som Apple ger beträffande lämpliga minnen. Om de bara specar vilken typ av minne och inget mer så ska det ju vara grönt ljus att peta in allt som passar enligt specen.

Så klart att Apples garanti ska omfatta det, då de säger att man har rätt att byta ut orginalminnena mot minnen man själv har köpt. Det är underförstått att det är samma typ och klockfrekvens på minnena man själv sätter i.

Ursprungligen av bollman:

Öh, så om jag petar i minne som inte funkar med maskinen och lämnar in den så skall Apple stå för den felsökningen? Nä, så funkar det inte. Dessutom är "icke-Apple-levererat minne" en räddningsplanka för Apple. Min iMac strulade som själva sjutton. Apple: det sitter inte originalminnen i, byt och återkom. Se på sjutton, den funkar med elpida-minnen, men inte Kingston.

Läs om, läs rätt...ifall det nu var mitt inlägg #35 du syftade på.

Ursprungligen av zinned:

Så klart att Apples garanti ska omfatta det, då de säger att man har rätt att byta ut orginalminnena mot minnen man själv har köpt. Det är underförstått att det är samma typ och klockfrekvens på minnena man själv sätter i.

Läs om, läs rätt...ifall det nu var mitt inlägg #35 du syftade på.

Jag skulle nog vilja påstå att om man köper ett par minnen som säljaren hävdar ska passa min dator och min dator blir stekt av dem, så är det leverantören av minnena och inte leverantören av datorn, som är skyldig mig en ny dator.
Nu är det turligt nog så att det inte är speciellt vanligt att datorn blir stekt av felaktiga minnen, utan problemet hävs oftast genom att man petar in minnen som funkar. Utom när man gör som min chef och stoppar i helt fel sorts minnen och det blir svart och börjar ryka.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-19 13:10
Ursprungligen av pmarriott:

Jag skulle nog vilja påstå att om man köper ett par minnen som säljaren hävdar ska passa min dator och min dator blir stekt av dem, så är det leverantören av minnena och inte leverantören av datorn, som är skyldig mig en ny dator.

Det kan man tycka men i vilket fall som helst så är detta ett scenario där Apples garanti gäller. De tillåter att man sätter i minnen själv utan att garantin bryts.

Ursprungligen av zinned:

Det kan man tycka men i vilket fall som helst så är detta ett scenario som Apples garanti ska gälla. De tillåter att man sätter i minnen själv utan att garantin bryts.

Helt klart. Men om datorn går sönder pga minnena så kommer du aldrig i livet att lyckas hävda att garantin ska gälla, om de skulle sätta sig på tvären. Garantin som sådan fortsätter givetvis att gälla. Jämför med en bil. Du byter däck, helt i linje med vad som är "tillåtet". Däcket går i småbitar och skadar hjulhuset på bilen. Hur stor framgång tror du att du får om du försöker dig på att kräva ersättning av biltillverkaren för skadorna?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-19 14:19
Ursprungligen av pmarriott:

Helt klart. Men om datorn går sönder pga minnena så kommer du aldrig i livet att lyckas hävda att garantin ska gälla, om de skulle sätta sig på tvären. Garantin som sådan fortsätter givetvis att gälla. Jämför med en bil. Du byter däck, helt i linje med vad som är "tillåtet". Däcket går i småbitar och skadar hjulhuset på bilen. Hur stor framgång tror du att du får om du försöker dig på att kräva ersättning av biltillverkaren för skadorna?

Jag förstår din poäng med liknelsen, dock tycker jag den haltar lite. Det finns ju en uppsjö av variabler som skulle kunna orsaka detta däckscenariot med en bil men inte riktigt samma sak när det gäller minnen till en dator. Det enda man kan gör är att :

1) Se till att man har rätt minnen, dvs rätt typ och rätt klockfrekvens.
2) Se till att man har satt i dem korrekt.

Uppfyller man de två kraven ovan så har man som användare inte gjort något felaktigt och eftersom då Apple låter meddela att man inte voidar garantin genom att själv byta minnen så är det således Apples garanti på datorn som gäller och dem man ska kunna vända sig till för service ifall datorn inte fungerar därefter.

Apple kan ju inte säga att garantin gäller även om man byter minnen själv men sedan om det skulle gå åt pipsvängen så gäller inte garantin. Det säger ju sig självt.

Varför lämna du inte in den till elgiganten?

Ursprungligen av wilhelmsson:

Varför lämna du inte in den till elgiganten?

Läs längre upp. TS blev hänvisad till Digital Inn av Apple support.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-11-19 16:11

Var står det att man får byta minnen i datorn själv? Bara för att det finns en lucka där man kan accessa minneskapslarna innebär väl inte det att de är användarbytbara?
Som sagt, i fallet med min iMac; MacSupport (obs, inte jag utan ÅF som sålde maskinen) hade stoppat i Kingston-minnen, maskinen funkade inte som den skulle, Apple bara hänvisar till att fel minnen sitter i. Det visade ju sig att de hade rätt också så...

Ursprungligen av bollman:

Var står det att man får byta minnen i datorn själv? Bara för att det finns en lucka där man kan accessa minneskapslarna innebär väl inte det att de är användarbytbara?
Som sagt, i fallet med min iMac; MacSupport (obs, inte jag utan ÅF som sålde maskinen) hade stoppat i Kingston-minnen, maskinen funkade inte som den skulle, Apple bara hänvisar till att fel minnen sitter i. Det visade ju sig att de hade rätt också så...

När det är ett helt avsnitt i manualen om hur man byter minne så skulle man kunna tolka det som ett go-ahead från Apples sida på att byta minnen själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-19 22:25
Ursprungligen av pmarriott:

När det är ett helt avsnitt i manualen om hur man byter minne så skulle man kunna tolka det som ett go-ahead från Apples sida på att byta minnen själv.

Saxat ur handboken till ex.v. iMac 21,5" sent 2011:

iMac levereras med minst 2 GB (gigabyte) DDR3-DRAM-minne (Double Data Rate Dynamic Random Access memory) installerat som en minnesmodul på 2 GB. Du kan ersätta eller installera ytterligare minne med minnesmoduler i storlekarna 2 GB eller 4 GB upp till maximalt 8 GB totalt minne.

Minnesmodulerna måste följa dessa specifikationer:

• SO-DIMM-format (Small Outline Dual Inline Memory Module)
• 1333 MHz, PC3-10600, DDR3-kompatibelt (kallas också DDR3 1333)
• Obuffrat och oregistrerat

VARNING: Apple rekommenderar att du låter en Apple-certifierad tekniker installera minne. Se ”Service och support från AppleCare” på sidan 55 för information om hur du kontaktar Apple för service. Om du försöker installera minne själv och datorn skulle skadas täcks inte skadorna av garantin.

Således inga specifika krav på vilket märkeminnena skall vara!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-19 16:37
Ursprungligen av bollman:

Var står det att man får byta minnen i datorn själv? Bara för att det finns en lucka där man kan accessa minneskapslarna innebär väl inte det att de är användarbytbara?
Som sagt, i fallet med min iMac; MacSupport (obs, inte jag utan ÅF som sålde maskinen) hade stoppat i Kingston-minnen, maskinen funkade inte som den skulle, Apple bara hänvisar till att fel minnen sitter i. Det visade ju sig att de hade rätt också så...

Och då fick MacSupport byta ut minnena, alt. datorn, till en setup som fungerade...?

För övrigt, bara en av många länkar -> iMac: How to remove or install memory

Ursprungligen av pmarriott:

När det är ett helt avsnitt i manualen om hur man byter minne så skulle man kunna tolka det som ett go-ahead från Apples sida på att byta minnen själv.

Precis, samt ovan.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-11-19 23:01

Men också en brasklapp att de frånsäger sig allt ansvar om du sabbar din maskin med minnesbytet. Stoppa i undermåliga minnen och gör din dator "dålig" och Apple kommer inte hjälpa dig... står väl rätt så tydligt tycker jag?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-20 01:15

Vattenglas (storm) diskussion detta, varför göra det så svårt för sig, behöver man en garanti reparation och har installerat minnen själv, ta då ut dina egna köpta minnen, och sätt tillbaks Apples original minnen innan man lämnar in datorn till service centret.

Hur svårt kan det vara ?

Har man konstiga hängningar på sina macdator så kan det ju inte vara super vetenskap att räkna ut att dom egna köpta nyinstallerade minnena kan vara orsaken. Testas lämpligen genom att sätta tillbaks Apples original minnen och se om hängningarna kvarstår. Hiiip !

Senast redigerat 2012-11-20 18:45
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-20 08:15
Ursprungligen av CUBEIS:

Vattenglas (storm) diskussion detta, varför göra det så svårt för sig, behöver man en garanti reparation och har installerat minnen själv, ta då ut dina egna köpta minnen, och sätt tillbaks Apples original minnen innan man lämnar in datorn till service centret.

Hur svårt kan det vara ?

Har man konstiga hängningar på sina macdator så kan det ju inte vara super vetenskap att räkna ut att dom egna köpta nyinstallerade minnenena kan vara orsaken. Testas lämpligen genom att sätta tillbaks Apples original minnen och se om hängningarna kvarstår. Hiiip !

Ja, det är bara att sätta tillbaka de minnen man fick när man köpte datorn.

Senast redigerat 2012-11-20 08:39
Bevaka tråden