Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop äter mitt minne

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Falun
  • 2012-11-20 09:05

Ang. SSD, som en extern scratch-disk eller menar du att jag ska byta den interna?

Ursprungligen av uggel:

Ang. SSD, som en extern scratch-disk eller menar du att jag ska byta den interna?

SSD är ju alltid gött men det kommer inte lösa ditt problem, någonting är fel.

Har ni samma problem på flera datorer?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-20 12:09
Ursprungligen av ill_chrill:

SSD är ju alltid gött men det kommer inte lösa ditt problem, någonting är fel.

Det löser nog delvis hans problem eftersom SSD snabbar upp datorerna en hel del.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-20 12:12
Ursprungligen av uggel:

[ATTACH="CONFIG"]36550[/ATTACH]

Ang. SSD, som en extern scratch-disk eller menar du att jag ska byta den interna?

Både och men det blir kanske lite för dyrt? Kan du lägga upp en skärmbild från aktivitetskontroll som visar ALLA processer inte bara "mina"?

  • Medlem
  • 2012-11-20 13:13

Ja men om orsaken är att PS äter upp minnet är det ju i PS man ska åtgärda felet. Kan du inte hålla med om det?

  • Medlem
  • 2012-11-20 14:05

Tack Gordy. Nu vet vi var du står. Vi andra som jobbar med Photoshop är övertygade om att problemet inte ligger i I/O på disken.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-20 14:14
Ursprungligen av Baron:

Tack Gordy. Nu vet vi var du står. Vi andra som jobbar med Photoshop är övertygade om att problemet inte ligger i I/O på disken.

Att ni är övertygade behöver inte betyda att ni har rätt men det var inte bara det jag skrev.
Dock förvånande att en som jobbar med PS bara tycker att det är liten skillnad mellan att använda SSD och vanliga hårddiskar till PS.

Ursprungligen av Gordy:

Att ni är övertygade behöver inte betyda att ni har rätt men det var inte bara det jag skrev.
Dock förvånande att en som jobbar med PS bara tycker att det är liten skillnad mellan att använda SSD och vanliga hårddiskar till PS.

Nä det tycker jag inte om det nu är mig du syftar till.

SSD är det bästa som hänt datorerna på mycket länge men det är inte det som är problemet
Innan SSD fanns behövde man väl inte starta om PS en gång i kvarten eller hur?

Jag tycker också att TS ska ha en SSD, de tycker jag att alla ska ha, MEN jag tycker att han ska lösa sitt problem FÖRST. För så här ska inte PS uppföra sig på en ny dator med 16GB ram, med eller utan SSD.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-20 19:46
Ursprungligen av ill_chrill:

Nä det tycker jag inte om det nu är mig du syftar till.

Nej det var inte dig jag menade.

Ursprungligen av ill_chrill:

SSD är det bästa som hänt datorerna på mycket länge men det är inte det som är problemet
Innan SSD fanns behövde man väl inte starta om PS en gång i kvarten eller hur?

Inte generellt men PS är betydligt slöare om man inte använder SSD och mycket seghet i OS X beror på diskar. Men min poäng är att om han vill få så bra fart på PS som möjligt så är det ju inte fel att investera i mer minne och SSD. De problem han har nu beror antingen på felaktigt minne eller några olämpliga inställningar och hur har han förresten kopplat scratchdisken och hur full är den?(och stardisken? Sånt kan ju också spela in.

  • Medlem
  • 2012-11-20 14:41

Men tråden handlar ju om vad det är för fel på PS, inte hur snabb dator man kan få om man maxar alla komponenter.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-20 15:13
Ursprungligen av Baron:

Men tråden handlar ju om vad det är för fel på PS, inte hur snabb dator man kan få om man maxar alla komponenter.

Det hänger ju till stor del ihop.

Ursprungligen av Gordy:

Det hänger ju till stor del ihop.

Jo självklart, men om du köper en ny bil som ska dra 0,5 l/mil och den drar 5 liter per mil så är inte den rätta lösningen att sätta i en snålare motor, även om resultatet kanske blir det önskade.

  • Medlem
  • 2012-11-20 15:19

haha, billiknelser är alltid oslagbara!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-20 15:39

Suck Gordy...att du inte bara lägger ner.

Det är ju givet att något är fel som gör att PS slukar allt detta minne och gör att datorn blir seg. Jag kan göra samma jobb på min MBP från 2009 utan att komma i närheten av de problemen som TS har. Sedan handlar tråden inte om brandsläckning utan om att lösa felet.

  • Medlem
  • Falun
  • 2012-11-21 09:29

Sega svar från min sida, men har haft lite mycket... kul att det leder till diskussion iaf!

Postar en dump med "Alla processer" nedan. Det vore intressant att se hur minnesanvändningen ser ut för någon annan PS-användare efter att ha jobbat ett tag i programmet, säg med ett 1500x1500px dokument med runt 50 lager. Rotera lagren några ggr och flytta runt, hur mycket minne upptas av PS då? Kanske är det normalt att det tar upp 10gb, men att mitt PS av någon anledning inte lämnar tillbaka oanvänt minne sedan...

Hur som, tack för tips om SSD, ny användare, ånger-levels mm - känns som jag ska kunna få till en ok arbetsstation med lite meckande.

1500x1500px
60 lager,
några smarta objekt med smarta filter (gausisk oskärpa),
rätt många med olika blandningsläge,
roterade, skalade, inverterade.

/m

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-21 16:16

För en (riktigt) korrekt jämförelse så ska egentligen uggel skicka en kopia på sin PS-fil till martinator...

Ursprungligen av frazze:

För en (riktigt) korrekt jämförelse så ska egentligen uggel skicka en kopia på sin PS-fil till martinator...

Lägg upp en fil då

  • Medlem
  • Falun
  • 2012-11-21 16:46
Ursprungligen av frazze:

För en (riktigt) korrekt jämförelse så ska egentligen uggel skicka en kopia på sin PS-fil till martinator...

Plus att man bör utföra samma saker i dokumentet. Jag skulle kunna göra i ordning en test-PSD och en tillhörande action proppad med kommandon, så borde vi komma så nära ett schweiziskt institut-test vi kan komma :). Dock inget jag hinner nu.

  • Medlem
  • Falun
  • 2012-11-21 16:26

Intressant. Jo det är väl inte ett kliniskt test direkt, men pekar ändå åt att det är något lurt på min sida...

Va! Menar ni att jag gjort filen hel i onödan:) Jag kan dock sprenda min till uggel. PMa i så fall.
/m

var hystar jag upp strax över 1gb?
/m

jag är på.... Men går för dagen nu så ingen stress.
/m

Det här pratet om SSD är ett villospår.

Jag är nyfiken på om du:

1) Installerat samtliga tillgängliga uppdateringar, både för systemet och övriga program
2) Vad som händer om du slår av stödet för hårdvaruacceleration

Bevaka tråden