Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ska man tillfredsställa sitt musikbehov?

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hejsan,

I samband med att mitt abonnemang så fick man 1 års Spotify som går nu ut om en runt vecka. Jag vill gärna bolla tankar mellan ni här på 99mac. Jag funderar verkligen om man ska fortsätta eller om man ska ordna sitt musikbehov på ett annat vis.

Vad jag ser fördelar med Spotify är ju man kan ju logga in på vilken dator eller telefon som helst och man har alla spellistor och tillgång till massa andra låtar. Dock så finns ju inte allt på Spotify och har varit med om att låtar och album försvinner och vissa kommer tillbaks..

Jag vill veta hur ni resonerar och hur ni gör. Jag tycker ju 1200kr / år är ju ingen struntsumma men tänkte man skulle betala musiken på iTunes, eller andra affärer istället.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-11-21 18:56

1200 kr per år är en struntsumma i sammanhanget. Får ju inte ens 10 skivor för det priset.
Spotify ger dig mycket musik i nästan vilken enhet som helst, hemma och on the run även om du saknar uppkoppling.

Saknar du Metallica eller fågelkvitter-cd så är det bara att rippa och lägga in bredvid dina andra spellistor.

Ursprungligen av reboot81:

1200 kr per år är en struntsumma i sammanhanget. Får ju inte ens 10 skivor för det priset.
Spotify ger dig mycket musik i nästan vilken enhet som helst, hemma och on the run även om du saknar uppkoppling.

Saknar du Metallica eller fågelkvitter-cd så är det bara att rippa och lägga in bredvid dina andra spellistor.

Jag tycker dock det är verkar jobbigt för då separat..finns inte låten där då får man gå in i iTunes. Sedan är ju det dära att låtar kan tas bort från Spotify utan varning.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-11-21 18:59

Jag använder spotify, köper på iTunes och köper skivor som rippas till iTunes.
All köpt musik finns på min server så jag kommer åt att streama vid behov.

Jag tycker ändå spotify är värt pengarna, smidigt när man kommer på nån låt eller artist man vill lyssna på eller om det är fest.
Och inte minst för att upptäcka nya artister.

Just nu använder jag Spotify hela tiden i och med att det ingick i mitt Telia-abonnemang. Men annars köper jag all min musik på iTunes.

Personligen lyssnar jag på musik väldigt intensivt. Jag hittar en skiva eller grupp sen lyssnar jag nästan uteslutande på dom ett tag tills något annat dyker upp. Så för mig så blir det varken dyrare eller billigare, enklare eller svårare med iTunes eller Spotify.

Så jag resonerar så här:

Musiken jag köper på iTunes är min för evigt. Spotify kostar mig 1200 kr/år och skulle den tjänsten gå under så har jag inget kvar. Då kan jag lika gärna spendera dessa pengar på iTunes. För att upptäcka och hitta ny musik använder jag gratis-konto på Spotify.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-21 19:21

Vad händer den dagen Spotify går omkull eller läggs ner? Då har man ingenting för dom pengar man lagt ut,
Så valet är enkelt,köper min musik på cd och rippar,eller köper på iTunes och ibland fultankar.
För jag vill ha min musik fysiskt och inte betala men aldrig äga musiken.

Ursprungligen av iTiger:

Just nu använder jag Spotify hela tiden i och med att det ingick i mitt Telia-abonnemang. Men annars köper jag all min musik på iTunes.

Personligen lyssnar jag på musik väldigt intensivt. Jag hittar en skiva eller grupp sen lyssnar jag nästan uteslutande på dom ett tag tills något annat dyker upp. Så för mig så blir det varken dyrare eller billigare, enklare eller svårare med iTunes eller Spotify.

Så jag resonerar så här:

Musiken jag köper på iTunes är min för evigt. Spotify kostar mig 1200 kr/år och skulle den tjänsten gå under så har jag inget kvar. Då kan jag lika gärna spendera dessa pengar på iTunes. För att upptäcka och hitta ny musik använder jag gratis-konto på Spotify.

Ursprungligen av lappen71:

Vad händer den dagen Spotify går omkull eller läggs ner? Då har man ingenting för dom pengar man lagt ut,
Så valet är enkelt,köper min musik på cd och rippar,eller köper på iTunes och ibland fultankar.
För jag vill ha min musik fysiskt och inte betala men aldrig äga musiken.

Det är så jag resonerar...musik som jag har haft i Spotify har försvunnit från utbudet. Dock är det kanske jobbigt att man inte kan ha musiken om man skulle logga in på skolan, jobbet osv.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-11-21 19:41

Skulle egentligen vilja kryssa/rösta på mer än ett alternativ, köper både fysiska CD i butik (fysisk butik eller webshop/postorder) och iTunes-Store/downloads. Laddar även del en del fult/olagligt.
Av olika anledningar har jag valt att helt vägra Spotify, men det är säkert bra för många.
Har många CD i samlingen, orkar inte dessutom möta Spotifys enorma utbud, vill påtvinga mig begränsningar ... hinner ju ändå inte ge alla fantastiska mästerverk den uppmärksamhet de förtjänar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-21 19:53

Jag slutade betala för Spotify när de började kräva Facebook och dessutom började med sín "skvaller"-funktion som satte på sig själv.

Tänkte köpa nedladdad musik häromdan men det framgick inte om jag faktiskt skulle kunna spela den eller om den var i nåt tramsformat med DRM.

Så jag lyssnar på vad jag har (håller på att rippa mina cd-skivor medans jag har den gamla macen med cd kvar) eller ful-lyssnar på Grooveshark.

Ursprungligen av oskard:

Jag slutade betala för Spotify när de började kräva Facebook och dessutom började med sín "skvaller"-funktion som satte på sig själv.

Tänkte köpa nedladdad musik häromdan men det framgick inte om jag faktiskt skulle kunna spela den eller om den var i nåt tramsformat med DRM.

Så jag lyssnar på vad jag har (håller på att rippa mina cd-skivor medans jag har den gamla macen med cd kvar) eller ful-lyssnar på Grooveshark.

Jag skapade iofs mitt konto på Spotify innan de var obligatoriskt och jag tycker inte om den där "skvaller"-funktionen heller. Sedan så påstår den på min toplista låtar som jag har lyssnat på max 1-3 gånger eller bara spelade nån gång snabbt.

Men iTunes är väl skyddat så länge man inte har den på mer än 5 datorer? Jag vill egentligen inte ha massa plastskivor heller utan vill mest ha innehållet, musiken. Dock är ju fördelen med Spotify att man kan lyssna på låtar längre än 90 sek från skillnad från iTunes eller liknande.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-11-22 09:44
Ursprungligen av madeinswe_91:

Men iTunes är väl skyddat så länge man inte har den på mer än 5 datorer?

iTunes har inget skydd alls på musik, det är fritt fram att kopiera så mycket du orkar till allt som kan spela AAC.
Eller konvertera till mp3 för den delen.

Har du gamla låtar från itunes kan de iofs ha DRM-skydd kvar och då gäller det du säger.

Inte utan att man saknar tiden då man lånade varandras skivor och spelade in på kassett. Vad ska man basera manlig vänskap på idag? Borrhammaren behöver man ju bara låna någon gång om året!

Har du reggat dig innan Facebook-dealen går alla dessa "features" att slå av.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Har du reggat dig innan Facebook-dealen går alla dessa "features" att slå av.

Fast verkar bara vara en tillfällig inställning för om man startar Spotify igen så blir den offentlig igen. Verkar vara så på appen med.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-11-21 23:15
Ursprungligen av madeinswe_91:

Fast verkar bara vara en tillfällig inställning för om man startar Spotify igen så blir den offentlig igen. Verkar vara så på appen med.

Inställningarna som görs i Preferences är permanenta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-22 03:45

Fann inte lämpligt svarsalternativ.

Jag konsumerar musik främst genom konsertbesök, musikaffärer och iTunes.

Ursprungligen av joakimo:

Inställningarna som görs i Preferences är permanenta.

Jag får upp alternativet Private Session om man går in på Spotify- Private Session hittar inget sånt i Preferences. Det enda jag hittar under Preferences är Share my activity on Spotify Social men det fattar jag som är bara är relevant om man fortfarande har anslutit sig till Last fm eller Facebook?

Kan någon mod lägga till mer alternativ eller möjligheten att rösta på fler än ett alternativ? Verkar som många vill ha det.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-11-22 10:40
Ursprungligen av madeinswe_91:

Jag får upp alternativet Private Session om man går in på Spotify- Private Session hittar inget sånt i Preferences. Det enda jag hittar under Preferences är Share my activity on Spotify Social men det fattar jag som är bara är relevant om man fortfarande har anslutit sig till Last fm eller Facebook?

Kan någon mod lägga till mer alternativ eller möjligheten att rösta på fler än ett alternativ? Verkar som många vill ha det.

Vad jag förstått är 'Private session' samma som återfinns under Preferences->Activity sharing. 'Scrobble to Last.fm', 'Share my activity on Spotify social' och 'Show what i listen to on Facebook'.

Rapportera tråden om du vill ha fler svarsalternativ.

Den här diskussionen togs upp i P1 men gällde då e-Böcker, i princip samma sak. Det som man framförallt vänder sig mot är att man inte har kontroll över det man köper. I fallet med e-böcker så har förlaget möjlighet att dra tillbaka boken och göra den oläslig. Man kan heller inte låna ut dem hur som helst då den ofta är hårdvaruspecifik och inte kan kopieras mellan enheter, och om 10 år finns varken din telefon, läsplatta eller din e-bok kvar. Du betalar alltså för en tjänst du knappast får. Spotify är precis samma sak, du betalar och betalar - men vad får du egentligen? Du får lov att lyssna till musiken, men bara om du fortsätter betala. När som helst kan din favoritartist försvinna och alla album blir olyssningsbara. Vad har du då betalat för egentligen? Det finns ett stort problem med det här och det är nog delvis därför som det fortfarande säljs CD, Vinyl, det snos från nätet osv. För att man vill ha kontroll på sina prylar. Man vill fysiskt ha dem och inte vara utlämnad till någons välvilja. Man vill kunna låna ut ett album till polare och säga - lyssna på den den här skivan, så jävla bra osv.
/m

Musik jag vill ha kvar köper jag på iTunes eller på skiva. Resten lyssnar jag på via Spotify. Visst det vore surt om Spotify försvann men då får man köpa mer musik istället och begränsa vad man lyssnar på.
Spotify är annars väldigt prisvärt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-22 16:14
Ursprungligen av teonanacatl:

Spotify är annars väldigt prisvärt.

Hur kan det vara prisvärt när du aldrig äger musiken?
Visst jag använder Spotify också men enbart i syfte att hitta annan bra musik.
Men det är bra att det finns alternativ för dom som inte vill ha musiken fysiskt.

Ursprungligen av lappen71:

Hur kan det vara prisvärt när du aldrig äger musiken?
Visst jag använder Spotify också men enbart i syfte att hitta annan bra musik.
Men det är bra att det finns alternativ för dom som inte vill ha musiken fysiskt.

Det är prisvärt för att jag får tillgång till ett stort utbud musik till samma kostnad som det kostar att köpa en skiva i månaden. Att få tillgång till musiken vart man än är mycket värt även om man äger den men den ligger på datorn hemma. Visst skulle iTunes match komma till Sverige så skulle värdet av att ha Spotify minska en del.
Ska man resonera att det inte är prisvärt för att man inte äger musiken då är det inte heller prisvärt att hyra en film hos den lokala videouthyraren heller för man äger ju inte filmen och uthyraren kan ju stänga igen när som helst.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-22 18:17
Ursprungligen av teonanacatl:

Det är prisvärt för att jag får tillgång till ett stort utbud musik till samma kostnad som det kostar att köpa en skiva i månaden. Att få tillgång till musiken vart man än är mycket värt även om man äger den men den ligger på datorn hemma. Visst skulle iTunes match komma till Sverige så skulle värdet av att ha Spotify minska en del.
Ska man resonera att det inte är prisvärt för att man inte äger musiken då är det inte heller prisvärt att hyra en film hos den lokala videouthyraren heller för man äger ju inte filmen och uthyraren kan ju stänga igen när som helst.

Det är just det att du vet inte hur länge du har tillgång till musiken när du inte köper den.
Men prisvärt är en personligt fråga och man kan inte sätta ett värde som gäller för alla.
Och det är därför det finns olika alternativ som uppfyller mångas behov.

Nej jag tycker det inte är värt med hyrfilm heller utan dom filmer som jag vill ha köper jag och sen rippar av och lägger på min NAS.
T.o.m vissa filmer säljer jag vidare efter jag rippat dom.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-22 19:18
Ursprungligen av lappen71:

Det är just det att du vet inte hur länge du har tillgång till musiken när du inte köper den.

Du får betrakta Spotify i sig som en tjänst snarare än musiken som en produkt. Du betalar för tjänsten att få ständig tillgång till all musik som finns på Spotify, så länge du betalar en månadsavgift. Som att leasa en bil typ. Går du på konsert betalar du ju pengar utan att ha kvar musiken efteråt, men det hör man aldrig folk klaga på.

Jag ser inte Spotify som ett substitut för att köpa musik, utan som ett komplement. Jag har varit betalande kund i tre år nu, men jag kan inte påstå att jag har utnyttjat det särskilt mycket. Men jag gillar konceptet, och betalar gladeligen en hundring i månaden för att stödja affärsidén.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-26 10:02
Ursprungligen av lappen71:

Hur kan det vara prisvärt när du aldrig äger musiken?
Visst jag använder Spotify också men enbart i syfte att hitta annan bra musik.
Men det är bra att det finns alternativ för dom som inte vill ha musiken fysiskt.

Det är lika prisvärt / oprisvärt som att hyra en film. Du "äger" rätten att se filmen under de X timmar du betalat för den. För det skulle jag klassa Spotify "prisvärt" även om jag stör mig på att musik kommer och går och att de verkligen inte ha "all" musik där.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-26 10:31
Ursprungligen av Erik.dv:

Det är lika prisvärt / oprisvärt som att hyra en film. Du "äger" rätten att se filmen under de X timmar du betalat för den. För det skulle jag klassa Spotify "prisvärt" även om jag stör mig på att musik kommer och går och att de verkligen inte ha "all" musik där.

Därför som jag inte betalar för Spotify eller hyr film längre

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-26 10:53
Ursprungligen av lappen71:

Därför som jag inte betalar för Spotify eller hyr film längre

Men man kan ändå inte avskriva att "hyra" saker som "oprisvärt". Många hyrerätter kan ses som "prisvärda" alternativ till bostadsrätter…

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-26 11:32
Ursprungligen av Erik.dv:

Men man kan ändå inte avskriva att "hyra" saker som "oprisvärt". Många hyrerätter kan ses som "prisvärda" alternativ till bostadsrätter…

Jo om jag vill äga något så är det inte prisvärt att hyra
Men vill man inte äga så är hyra ett alternativ och för mig är äga det rätta alternativet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-26 12:17
Ursprungligen av lappen71:

Jo om jag vill äga något så är det inte prisvärt att hyra
Men vill man inte äga så är hyra ett alternativ och för mig är äga det rätta alternativet.

Ja, självklart är det dumt att hyra något om man vill äga varan. Sedan kan "ägande" av film och musik diskuteras. Du har lyssningsrätt i den form du köpt mediet på i stort sätt. Att rippa en BluRay till sin NAS för personligt bruk på en film man köp är tror jag fortfarande olagligt (det olagliga kanske är att kringgå kopieringskyddet). Musikindustrin har tidigare kämpat med samma BS men har i vart fall "släppt" lite på det senaste åren.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-26 12:19
Ursprungligen av Erik.dv:

Ja, självklart är det dumt att hyra något om man vill äga varan. Sedan kan "ägande" av film och musik diskuteras. Du har lyssningsrätt i den form du köpt mediet på i stort sätt. Att rippa en BluRay till sin NAS för personligt bruk på en film man köp är tror jag fortfarande olagligt (det olagliga kanske är att kringgå kopieringskyddet). Musikindustrin har tidigare kämpat med samma BS men har i vart fall "släppt" lite på det senaste åren.

Om dom vill sätta dit mig för att jag rippar den musik och film jag själv betalt för då får dom göra det
Det finns större fiskar att fånga än mig,dom som kopierar i syfte att ta betalt som tex i Asien.

Bevaka tråden