Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filmtjänster - laglig vs olaglig

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-24 11:59

Ett livligt debatterat ämne där det är lätt att bli frustrerad...

Jag har genom många år tankat via div torrentsiter och accepterat "mecket" med dålig kvalitet, undermåliga texter etc och spelat upp dem via diverse olika mediaenheter. Allt från bullriga HTPC´s med WMC via Xtreamer eller koppla laptops direkt till tv´n till ATV.

Nu när man har barn med allt vad det innebär så har tiden för teknikfippel minskat, dvs ett högre krav på att saker å ting ska fungera utan strul och med kvalité. Dessutom är jag numera stor nog att ha råd med att betala för mig .

Jag har idag under utvärdering: Netflix, Viaplay samt Filmnet.

Igår ville min sambo se Mission: Impossible - Ghost Protocol. Perfekt, den finns ju på Filmnet som precis släppt en iPad app.
Eller vänta, den har visst inget stöd för AirPlay. Aja, jag kör skärmdubblering från iPad 3:a via AirPlay till min ATV. Fast det blir ju så liten bild då. Ok, jag meckar lite då; koppla in min MBP till tv´n. Eller vänta, den har ju inte HDMI, tur att jag har en konverterare. Men vart tog ljudet vägen? Jaha, separat sladd från MBP till tv. Leta, leta, leta.

Sambon somnar givetvis 30 min in i filmen. Tittandet återupptas dagen efteråt - i ett annat rum.

Jag ger upp - slangar hem den från TPB och spelar upp den från XBMC på min JB:ade ATV. Tre klick och 10 minuters väntetid. Bra kvalitet, bra text. Sambon somnar igen efter ca 30, men det gör inget. Vi kan ta upp tittandet u.a. från vilket rum som helst med en JB:ad ATV.

Jag vill vara laglig, jag har råd att vara laglig - men det är f*n omöjligt att vara det på ett vettigt sätt.
Netflix: gamla grejor - i USA mer och nyare
Viaplay: hyggligt utbud men ingen textning på flera av filmerna/serierna om man streamar från iPaden till ATV

Eller är jag gnällig...?

Ursprungligen av stevex:

Eller är jag gnällig...?

Nej, men det går fort framåt iaf. Se bara vad som hänt senaste 2 åren med Viaplay, nu Netflix, iTunes Store osv..

Lösningarna är inte där än, men det tar sig, tycker jag.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-24 12:17

Så länge jag måste abonnera på flera olika tjänster tänker jag ladda torrent så enkelt är det.
Jag tänker inte stå och betala först tv-avgiften eftersom jag har tv och sen betala x-antal hundra kronor för att kunna se dom serier och filmer jag vill.
Först när allting blir samlat under en enda plattform så hoppar jag på tåget.
Som det är nu är bolagen inte intresserad för nu kan dom få betalt av flera streamings tjänster samtidigt.

Ursprungligen av lappen71:

Så länge jag måste abonnera på flera olika tjänster tänker jag ladda torrent så enkelt är det.
Jag tänker inte stå och betala först tv-avgiften eftersom jag har tv och sen betala x-antal hundra kronor för att kunna se dom serier och filmer jag vill.
Först när allting blir samlat under en enda plattform så hoppar jag på tåget.
Som det är nu är bolagen inte intresserad för nu kan dom få betalt av flera streamings tjänster samtidigt.

Det lär ju aldrig bli så att du kan välja en tjänst och sedan få tillgång till allt där.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-24 21:11
Ursprungligen av pmarriott:

Det lär ju aldrig bli så att du kan välja en tjänst och sedan få tillgång till allt där.

Jag vet och därför fortsätter jag på min utstakade väg för är industrin så korkad att dom inte förstår hur dom ska "fånga in" kunder så är det deras problem.

Ursprungligen av pmarriott:

Det lär ju aldrig bli så att du kan välja en tjänst och sedan få tillgång till allt där.

Spotify lyckades i en bransch som är nästan lika konservativ.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Spotify lyckades i en bransch som är nästan lika konservativ.

Jag är en varm anhängare av Spotify, men vad menar du med "lyckades"?

2011 gick dom 402 miljoner kronor med förlust.
2010 gick dom 253 miljoner kronor med förlust.

Ursprungligen av ace4711:

Jag är en varm anhängare av Spotify, men vad menar du med "lyckades"?

2011 gick dom 402 miljoner kronor med förlust.
2010 gick dom 253 miljoner kronor med förlust.

Menade mer att de lyckats skapa en tjänst där du har tillgång till "allt". Vet att de fortfarande står på röda siffror. Man tycker att det borde vända snart med tanke på hur utbredd användningen av deras tjänst är.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-11-24 13:55

Jag håller med.
Netflix är ett rejält steg i rätt riktning, men det räcker inte hela vägen.
iTunes är mig veterligen den enda andra tjänsten som funkar bra utan att behöva en htpc.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-11-24 16:26

Film och tv-industrin är lika konservativa som korkade. De försöker tvinga folk kvar i distributionssätt som är helt föråldrade. Man skall flera månader extra på skandinaviska utgåvor av tv-serier, vissa tv-serier ges inte ens ut i skandinavisk version. Allt skall levereras antingen via TV-kanaler eller DVD. Streamingen har uselt utbud och bygger på att datorer kopplas till TVn

Jag inväntar bättre tider genom att köpa TV-serier på DVD-box, ibland begagnat, ibland nytt, allt säljs på Tradera. Pris per avsnitt c:a 3-10 kr. Allt rippas och görs till h.264/mp4-filer och spelas upp i AppleTV2.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-24 18:24
Ursprungligen av planB:

Film och tv-industrin är lika konservativa som korkade. De försöker tvinga folk kvar i distributionssätt som är helt föråldrade.

Det är nog inte så korkat att de bygger på sina styrkor som inte är så föråldrade. Bio TV och DVD/BD-distribution är inarbetat enkelt populärt, förhållandevis billigt och ett utmärkt sätt att dra in spons och reklampengar, streaming och nedladdning av film kommer ju dessutom alltmer men är ganska dyrt för bolagen och intäkterna är relativt magra iaf så länge piratalternativen existerar.
Sen får du ju tänka på att TV bolag är de som finansierar de flesta TV-serier och Filmer och de gör det ju bl.a. för att kunna tjäna pengar på reklamförsäljning och lock abonneter till sina kabelkanaler så det är självklart att de vill att TV-serierna helst ses på TV.

Ursprungligen av planB:

Man skall flera månader extra på skandinaviska utgåvor av tv-serier, vissa tv-serier ges inte ens ut i skandinavisk version. Allt skall levereras antingen via TV-kanaler eller DVD. Streamingen har uselt utbud och bygger på att datorer kopplas till TVn

Så uselt utbud är det ju inte och man kan ju streama direkt till datorn i de flesta fall.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-11-24 18:49
Ursprungligen av Gordy:

Sen får du ju tänka på att TV bolag är de som finansierar de flesta TV-serier och Filmer och de gör det ju bl.a. för att kunna tjäna pengar på reklamförsäljning och lock abonneter till sina kabelkanaler så det är självklart att de vill att TV-serierna helst ses på TV.

De skulle ju kunna tjäna pengar på att göra dem globalt tillgängliga på Itunes, t.ex. Ungefär som musik på itunes fungerar idag. Vid sidan av andra kanaler. Få in så mycket betalande konsumenter som möjligt. Är det verkligen en dålig affär? Det finns en hel djungel av rättigheter som bara behöver huggas ned och ersättas av något mycket enklare.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-24 19:22
Ursprungligen av planB:

De skulle ju kunna tjäna pengar på att göra dem globalt tillgängliga på Itunes, t.ex. Ungefär som musik på itunes fungerar idag. Vid sidan av andra kanaler. Få in så mycket betalande konsumenter som möjligt. Är det verkligen en dålig affär? Det finns en hel djungel av rättigheter som bara behöver huggas ned och ersättas av något mycket enklare.

Inte så lätt att göra TV serier globalt tillgängliga genom en "kanal" när olika kabelkanaler över hela världen redan betalt för dom i förskott i gengäld mot att få exklusivitet.
Hur menar du att TV bolagen ska kunna tjäna pengar på sin huvudsakliga intäktskälla reklam genom iTunes? Sen säljer ju inte iTunes så mycket TV-avsnitt eftersom piratsiterna ger bort samma innehåll gratis.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-11-24 21:12
Ursprungligen av Gordy:

Inte så lätt att göra TV serier globalt tillgängliga genom en "kanal" när olika kabelkanaler över hela världen redan betalt för dom i förskott i gengäld mot att få exklusivitet.

Det är just denna affärsmodell som skall skjutas i tusen bitar. Skrota sådana exklusivitetsmodeller, de är helt onödiga.

Ursprungligen av Gordy:

Hur menar du att TV bolagen ska kunna tjäna pengar på sin huvudsakliga intäktskälla reklam genom iTunes?

Genom att konsumenterna betalar "direkt", givetvis. Som en DVD-box minus fysiskt medium.

Ursprungligen av Gordy:

Sen säljer ju inte iTunes så mycket TV-avsnitt eftersom piratsiterna ger bort samma innehåll gratis.

Varför köper folk vatten på flaska när det är gratis i kranen? Argumentet håller inte. Allt finns på nätet gratis men kan man förpacka det på rätt sätt är det klart att (tillräckligt mycket) folk betalar för det.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-24 21:50
Ursprungligen av planB:

Det är just denna affärsmodell som skall skjutas i tusen bitar. Skrota sådana exklusivitetsmodeller, de är helt onödiga..

Varför skjuta sönder en affärsmodell som fungerar? Utan denna affärsmodell så skulle det inte produceras så många påkostade TV-serier.

Ursprungligen av planB:

"Genom att konsumenterna betalar "direkt", givetvis. Som en DVD-box minus fysiskt medium.

Tror du konsumenterna är beredda att betala flera år i förskott? Sen verkar du inte inse riktigt hur stor intäktskälla TV-sänd reklam är.

Ursprungligen av planB:

Varför köper folk vatten på flaska när det är gratis i kranen? Argumentet håller inte. Allt finns på nätet gratis men kan man förpacka det på rätt sätt är det klart att (tillräckligt mycket) folk betalar för det.

Dålig liknelse för folk dricker i alla fall mest gratis kranvatten. De som köper vatten på flaska gör det mest för att det i regel är renare, smakar godare och är bakteriefriare än det vatten vi får på kran. Piratsiter är en styggelse men jag förstår att de är populära folk gillar ju gratis.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-11-25 12:29
Ursprungligen av Gordy:

Varför skjuta sönder en affärsmodell som fungerar? Utan denna affärsmodell så skulle det inte produceras så många påkostade TV-serier.

Gör dig inte dummare än du är, nr 1. Om det fungerar att abonnera på serier på iTunes i USA, varför skulle det inte fungera att successivt införa detta globalt?

Vad är det för affärsmodell som fungerar när konsumenter skall få vänta i ett halvår på något som skulle kunna levereras utan någon egentlig fördröjning alls?

Ursprungligen av Gordy:

Tror du konsumenterna är beredda att betala flera år i förskott?

Gör dig inte dummare än du är, nr 2. Finansiärer får givetvis täcka in detta i sina kalkyler som vid vanlig filmproduktion.

Ursprungligen av planB:

Gör dig inte dummare än du är, nr 1. Om det fungerar att abonnera på serier på iTunes i USA, varför skulle det inte fungera att successivt införa detta globalt?

Vad är det för affärsmodell som fungerar när konsumenter skall få vänta i ett halvår på något som skulle kunna levereras utan någon egentlig fördröjning alls?

Gör dig inte dummare än du är, nr 2. Finansiärer får givetvis täcka in detta i sina kalkyler som vid vanlig filmproduktion.

Jag tror du missar att det finns massa aktörer som betalar filmbolagen *förskott* och kanske mera pengar för VOD-rättigheter än vad man lyckas sälja till slutkonsument. Samtidigt som bolagen kräver en revshare-modell som gör att dom får variabel intäkter på uppsidan, men riskar inget på nedsidan , så att säga.

När det gäller kabel-TV-bolagen kanske den existerande modellen med exklusiva premiärer på TV-serier av typen Game of Thrones ger HBO *mera pengar* än om varje kund som ville skulle betala för serien á la carte.

Globala premiärer är också komplicerat eftersom vissa länder (majoriteten) inte använder undertexter, utan dubbar serierna. Detta går inte lika snabbt som att undertext-översätta.

Med detta sagt så går ju trenden åt att fönstren kortas av mer, och numera är ju förhållandena mycket bättre än när jag var liten.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-25 18:30
Ursprungligen av planB:

. Om det fungerar att abonnera på serier på iTunes i USA, varför skulle det inte fungera att successivt införa detta globalt?

Inte alla serier finns på iTunes.

Ursprungligen av planB:

Vad är det för affärsmodell som fungerar när konsumenter skall få vänta i ett halvår på något som skulle kunna levereras utan någon egentlig fördröjning alls?

De flesta konsumenter har inte så bråttom.

Ursprungligen av planB:

Finansiärer får givetvis täcka in detta i sina kalkyler som vid vanlig filmproduktion.

Vet du intre att de flesta filmproduktioner går ordentligt back och bekostas till stor del av skattepengar tycker du att det även ska gälla TV-serier?

PlanB: jag tror inte att det är så enkelt som du tror. Det finns skäl till varför det tar tid för sådana här tjänster att komma ut på bred front.

Studierapport från IDG: Pirater betalar mest för musik och film!
Studie: Pirater betalar mest för film och musik - IDG.se

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-11-25 19:05

Svar till flera ovan.

Självklart är det inte enkelt att ställa om marknaden till dagens verklighet. Det traditionella systemet som fortfarande gäller till 99% (?) bygger på att internet inte existerar. Jag är dock nästan chockad över att det finns de som verkar föredra systemet som det är nu eller att det fungerar bra som det är. Kanske är det för att ni slangar ned allt ni vill ha gratis och inte är beroende av att produktionsbolag och distributörer ställer om sig för framtiden, vad vet jag.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-25 21:30

Jag anser heller inte att Spotify lyckats för alla bolag eller grupper representerade.
Felet med Spotify är att det är för billigt att gå med och att artisterna får för lite betalt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-25 22:08
Ursprungligen av lappen71:

Jag anser heller inte att Spotify lyckats för alla bolag eller grupper representerade.
Felet med Spotify är att det är för billigt att gå med och att artisterna får för lite betalt.

Precis. Därför önskar jag att t.ex. iTunes kunde tillhandahålla hela utbudet av film och tv-serier, jag betalar gärna. Precis så gör jag med musik, köper den på iTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-26 11:11
Ursprungligen av stile:

Precis. Därför önskar jag att t.ex. iTunes kunde tillhandahålla hela utbudet av film och tv-serier, jag betalar gärna. Precis så gör jag med musik, köper den på iTunes.

Håller helt med, och jag skulle även vilja påstå att det jag finner som mest irriterande är allt det här förb**nade regionsindelandet och revirpinket på geografiska gränsdragningar, låt oss få tillgång till det USA har fast utan textning då då så svensson fortfarande sitter still i båten och väntar på att nån knappt läskunnig skall göra någon risig översättning så kan vi som defakto kan språket få ta del av serierna/filmerna så som det var tänkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-26 09:00

Jag kan bara hålla med trådskrivaren. Det är fullständigt CP att ingen kommersiell produkt kan matcha torrent siter. "Det går inte! Det är omöjligt!". Skitsnack. Teknisk finns inga som helst problem att sälja "near bluray quality" på nätet idag. Jag laddar ner ett 6GB spel från STEAM på 5-7 minuter vilket betyder att en Bluray-kopia skulle ta uppåt 30-40 minuter att helt ladda ner (snabbare än realtid = streaming av bluray vore nästan möjligt). Jag skulle vara villig att köra på den modellen. Då slipper jag gå till butiken, köpa filmen, rippa filmen vilket tar ungefär 5 gånger så lång tid.

Det går på alla sätt och vis om de bara skulle lösa rättighetstjafset och lansera produkter som är vettigt utformade. AppleTV är på rätt väg men likt så många andra tjänster lider det av primärt dåligt utbud och även en hyfsat dyr modell eftersom allt är pay-per-view.

Se på TV-pakets kostnaderna idag. Runt 25-30 kr / kanal är helt rimligt (ComHem 8-favoriter kostar c:a 250 kr/mån, c-more film c:a 220 kr / mån). Men man vill ha möjligheterna nätet erbjuder - play when ever, where ever, how ever you want. Idag är detta en skämt och då får bolagen glatt leva med en stor piratmarknad.

Jag vet inte om "betala per bolag" kommer hålla i framtiden dock. Det kan adderas upp och bli väldigt smalt och dyrt för konsumenten. Jag vet inte om jag tror på "pay per item" heller. Jag skulle mer tänka mig ett "iTunes Media Pass" för säg XXX kr / mån. Osäker exakt vad siffran skulle landa på men ser man idag vad man betalar för TV / Film "på TV" så vore inte 295-495 kr / mån orealistiskt. Men, då ska man få se allt när man vill. Inget "play larv" om "den har serien finns aktiv i 14 dagar".

Senast redigerat 2012-11-26 09:48
1
Bevaka tråden