Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Itunes eller iTunes?

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fast det heter väl ändå iTunes?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-30 12:39

iTunes är ett formgivet produktnamn som jag tror enligt svenska skriftnormer skriver Itunes, precis som iMac skrivs som Imac då dessa är deras faktiska namn.

Jag föredrar att man skriver produktnamnet som det "ska" skrivas enligt tillverkaren men jag vet detta depaterats i bl.a. MacWorld som håller sig till "Ipad, Ipod" osv.

Återstår att ses hur mycket jag kommer använda iTunes 11. Hade man bara släppt en Spotify-clon hade de haft mig som kund sedan länge…

Ursprungligen av Erik.dv:

iTunes är ett formgivet produktnamn som jag tror enligt svenska skriftnormer skriver Itunes, precis som iMac skrivs som Imac då dessa är deras faktiska namn.

Det är möjligt att du har rätt, men i mina öron låter det konstigt att svenska skriftnormer skulle stå över företagsnamn..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-30 12:50

Jag är inte 100 på anledningarna men det har med produktreklam att göra tror jag.

Något mer insatt än jag kan säkert svara på det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-30 13:00

iTunes,iMac,MacBook Pro,iPhone,iPad,iPod

Ser bäst ut tycker jag

Ursprungligen av wendefors:

Fast det heter väl ändå iTunes?

Den diskussionen har vi haft förr, och den lär inte leda till några revolutionerande uppenbarelser den här gången heller.

Att skriva Itunes är helt enligt de vedertagna svenska skrivreglerna, som används av de flesta inom press, radio, tv och nyhetssajter.

Läs mer här:
TT, Tidningarnas Telegrambyrå - TT-Språket

Att många av oss tycker att det "rätta sättet" är bättre är en helt annan femma.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-30 13:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den diskussionen har vi haft förr, och den lär inte leda till några revolutionerande uppenbarelser den här gången heller.

Att skriva Itunes är helt enligt de vedertagna svenska skrivreglerna, som används av de flesta inom press, radio, tv och nyhetssajter.

Läs mer här:
TT, Tidningarnas Telegrambyrå - TT-Språket

Att många av oss tycker att det "rätta sättet" är bättre att skriva är en helt annan femma.

Det är väl vi som använder språket som dikterar reglerna?
Vi som använder språket gör förändringarna ut efter utvecklingen.

Ursprungligen av lappen71:

Det är väl vi som använder språket som dikterar reglerna?
Vi som använder språket gör förändringarna ut efter utvecklingen.

Det är ingen som hindrar dig från att skriva iTunes. Bara för att press och nyhetssajter har valt sin stavning gör ju inte att det är förbjudet för oss andra att skriva på annat sätt.

Jag skriver också iTunes.

Men att press och nyhetssajter normaliserar stavningar är bara bra, tycker jag.

Senast redigerat 2012-11-30 13:25
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-30 13:25
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är ingen som hindrar dig från att skriva iTunes.

Jag skriver också iTunes.

Men att press och nyhetssajter normaliserar stavningar är bara bra, tycker jag.

Ja men det har vi sett att dom inte klarar av att följa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-30 13:29

Tittar man däremot på ex. DN.se så…

"Iphone ska lära sig tala svenska"

"Nexus har Tegra 3-kretsar med fyra kärnor, Ipad mini påminner om Iphone 4S med två erkänt snabba kärnor"

"Många familjer använder sig av smartphones, till exempel Iphones"

De verkar konsekventa åt "andra hållet" (det "korrekta hållet" hur man nu ser på saken).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-30 13:32

Expressen verkar lite kluvna:

"Här visar han upp nya iPad"

"iPad mini väntas presenteras i kväll"

"Ipad bildspecial"

"Ny Iphone med större skärm väntas i kväll"

Ursprungligen av Erik.dv:

Expressen verkar lite kluvna:

"Här visar han upp nya iPad"

"iPad mini väntas presenteras i kväll"

"Ipad bildspecial"

"Ny Iphone med större skärm väntas i kväll"

Man börjar ju helst aldrig en mening med gemen bokstav utan det ska alltid vara versal första bokstav om man ska följa skrivreglerna. Det är en av anledningarna till att vi valt att följa de skrivregler som bland annat Computer Sweden använder här på 99mac.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Man börjar ju helst aldrig en mening med gemen bokstav utan det ska alltid vara versal första bokstav om man ska följa skrivreglerna. Det är en av anledningarna till att vi valt att följa de skrivregler som bland annat Computer Sweden använder här på 99mac.

1. Hur är de reglerna?

2. Skriver ni Macbook Pro eller Macbook pro?

Ursprungligen av ill_chrill:

1. Hur är de reglerna?

2. Skriver ni Macbook Pro eller Macbook pro?

Computer Sweden - dagliga nyheter om it, telekom och affärer

Vi skriver Macbook Pro, men vi skriver också Mac Mini, Iphone, Ipad och så vidare. Vi följer avseende Apples produktnamn inte CS språkregler slaviskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-30 13:33

Namnen blir mycket mer estetiska om de skrivs som Apple vill att man skriver dem helt klart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-30 13:27

Det har du faktiskt rätt i lappen. MacWorld var väldigt noga med att skriva "Iphone" förr. Nu ser man idag på deras sida:

"Så kör du iPhone med trasig hemknapp"

"MacWorld - Allt om Mac, iPhone och iPad"

"Olåst iPhone 5 i USA"

"iPods fader om iPhones: Rätt åt dig"

Hmm…

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-30 13:31

Och jag tycker det felaktiga sättet att skriva är det rätta sättet men det är som sagt en smaksak.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-30 14:54

Och vad gäller MacWorld har de väl alltid skrivit MacWorld, och inte Macworld...?

Har vi inte diskuterat detta till leda? Varför skulle ett företags önskan att skapa ett varumärke påverka våra skrivregler? Ska jag skriva Samsung AllShare? Samsung eStore? LG PRADA? NVIDA? ASUS?

Det enda som fungerar är att följa svenska språkregler.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-30 15:22
Ursprungligen av BlackSmp:

Har vi inte diskuterat detta till leda? Varför skulle ett företags önskan att skapa ett varumärke påverka våra skrivregler? Ska jag skriva Samsung AllShare? Samsung eStore? LG PRADA? NVIDA? ASUS?

Det enda som fungerar är att följa svenska språkregler.

Jag tycker det verkar som det går att skriva på vilket sätt som helst.
Det enda som händer är att det är någon som blir irriterad och kommenterar

Jag tycker att man ska skriva ett namn så som den som döpt produkten/föremålet/etc ifråga avsett. Eftersom Apple döpt dem till iPod, iPad, iPhone etc, så ska man skriva det så. Apple har döpt det till FaceTime och då ska det skrivas så och inte Facetime.

Folk får skriva hur de vill och jag brukar inte bry men om någon frågar som TS gör och man sedan väljer att ignorera alla referenser till skrivregler och liknande med "att jag tycker" då kan man lika gärna låta bli att fråga. Den diskussionen blir värdelös.

Men ställer man en fråga och vill lära sig så föreslår jag en titt på Språkrådets sida om denna fråga:
språkvård, språkrådet - Institutet för språk och folkminnen

Sedan så blev jag nyfiken, vad har egentligen Apple döpt Facetime till? Enligt PRVs databas så står det faktiskt FACETIME. Inte för att det spelar någon större roll i denna debatt, jag blev bara nyfiken på hur det.

Och jag kan nämna att när det gäller varumärken så finns det alla varianter för "varumärket" från allt i gemena, allt i versaler och blandningar. Ipad är för övrigt registrerad så väl som iPad som IPAD men det roliga är att Apple använder IPAD och Siemens iPad

  • Medlem
  • 2012-11-30 16:38

Som BlackSmp påvisar, om inte ens Apple är konsekvent, varför ska man skriva på annat sätt än vedertagna skrivregler?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-30 19:46
Ursprungligen av alix:

Som BlackSmp påvisar, om inte ens Apple är konsekvent, varför ska man skriva på annat sätt än vedertagna skrivregler?

Därför att regler är till för att ändras till det bättre eller det sämre.
För ingen kan påstå att sätta upp regler hur språk ska pratas eller skrivas är något som består.

  • Medlem
  • 2012-11-30 20:13
Ursprungligen av lappen71:

Därför att regler är till för att ändras till det bättre eller det sämre.
För ingen kan påstå att sätta upp regler hur språk ska pratas eller skrivas är något som består.

Det du skrev nu, hur tillämpar du det på hur Apples produktnamn ska skrivas?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-30 20:20
Ursprungligen av alix:

Det du skrev nu, hur tillämpar du det på hur Apples produktnamn ska skrivas?

Som du kanske redan läst har jag uttryckt hur jag tycker det ska skrivas men det betyder inte att det är en regel.
Jag tycker att det helt enkelt ser bäst ut och om andra vill skriva med bara små bokstäver så får dom göra det.
Eftersom Apple är osäkra själva hur ska vi kunna bestämma hur det ska skrivas.

  • Medlem
  • 2012-11-30 21:49

Det finns ju allmänna skrivregler, exempelvis att man ska ha stor bokstav i början av en mening. Jag hoppas ingen invänder mot den? ITunes ser dock konstigt ut. iTunes ser dock inte bättre ut. Då börjar ju meningen med liten bokstav. Itunes däremot följer ju den regeln. Jag tycker i allmänhet inte om att man skapar egennamn som i sig går på tvärs mot normala skrivregler. Vi skriver ju Anders, inte aNders. Men alla får tycka olika. Att det dock finns regler, även om de inte är stadgade i lag (svenska är inte ens vårt officiella språk i laglig mening för övrigt), torde vara givet.

Ursprungligen av alix:

Det finns ju allmänna skrivregler, exempelvis att man ska ha stor bokstav i början av en mening. Jag hoppas ingen invänder mot den? ITunes ser dock konstigt ut. iTunes ser dock inte bättre ut. Då börjar ju meningen med liten bokstav. Itunes däremot följer ju den regeln. Jag tycker i allmänhet inte om att man skapar egennamn som i sig går på tvärs mot normala skrivregler. Vi skriver ju Anders, inte aNders.

Vem har namngett någon/något till aNders?

Svenska skrivregler är en sak (gemen bokstav etc.), då heter det Anders om det är ett namn som är Anders.
Hur skriver du Volvo XC60? Volvo Xc60? Volvo xc60?

En produkt heter en sak, oavsett språk.

  • Medlem
  • 2012-11-30 22:08
Ursprungligen av keptang:

Vem har namngett någon/något till aNders?

Svenska skrivregler är en sak (gemen bokstav etc.), då heter det Anders om det är ett namn som är Anders.
Hur skriver du Volvo XC60? Volvo Xc60? Volvo xc60?

En produkt heter en sak, oavsett språk.

XC är väl en slags förkortning för cross-country (terräng-) på engelska? XC skulle därmed vara analogt med 4U, alltså "for you". Engelskans skrivregler kanske man inte ska blanda in här.

Ursprungligen av alix:

Engelskans skrivregler kanske man inte ska blanda in här.

Nä precis.
Eller någon annan skrivregel.

Bevaka tråden