Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två små snabba Thunderboltdiskar i test

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur är möjligheten att byta ut snurr-disken i Buffalon till en SSD? Den ser tajt ut. Går den ens att skruva upp?

Ursprungligen av Arsenal:

Hur är möjligheten att byta ut snurr-disken i Buffalon till en SSD? Den ser tajt ut. Går den ens att skruva upp?

Man får nog snarare bryta upp den. Finns inga skruvar att tala om någonstans på den.

Ursprungligen av Arsenal:

Hur är möjligheten att byta ut snurr-disken i Buffalon till en SSD? Den ser tajt ut. Går den ens att skruva upp?

Video med hårddiskbyte i Buffalon: Buffalo miniStation USB 3.0 ThunderBolt Mac SSD Drive Upgrade - YouTube

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-22 01:42
Ursprungligen av nikmoz:

Kommer beställa den disken imon och köra precis som gamlingen dvs stoppa in 160GB SSD

Ursprungligen av crayzee:

Kommer beställa den disken imon och köra precis som gamlingen dvs stoppa in 160GB SSD

Hur gick det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-03 00:16
Ursprungligen av Saffran:

Hur gick det?

Har fan inte beställt den disken ännu så jag kan tyvärr inte säga något. Borde kanske göra det nu och få tummen ur!

Är inte promisen fortfarande dyr om man jämför med prestandan man får. Raidade SSD:er som ger typ 160MBps känns väl inte sååå imponerande, tycker jag

Eller.. inte dyr, snarare bara.. dålig... Den borde ju klara lite högre siffror tycker jag. Promise större kabinett har ju betydligt högre hastigheter med mekaniska diskar, över thunderbolt.

Ursprungligen av Joacim Melin:

...hur man nu får in Mac OS X 10.6.8 på en Intel-baserad Mac med Thunderbolt-port är en annan femma...

Den formuleringen förstår jag inte. Varför skulle man inte kunna ha 10.6.8 på en Mac med Thunderbolt?

iMac av modell "mid 2011" har Thunderbolt och levererades med 10.6.6.
MacBook Pro av modell "early 2011" har Thunderbolt och levererades med 10.6.6.
Det finns säkert en del av dessa som inte har uppgraderat till 10.7 eller 10.8, och fortfarande kör 10.6.x.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-12-05 12:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den formuleringen förstår jag inte. Varför skulle man inte kunna ha 10.6.8 på en Mac med Thunderbolt?

iMac av modell "mid 2011" har Thunderbolt och levererades med 10.6.6.
MacBook Pro av modell "early 2011" har Thunderbolt och levererades med 10.6.6.
Det finns säkert en del av dessa som inte har uppgraderat till 10.7 eller 10.8, och fortfarande kör 10.6.x.

Exakt. Min MacBook Pro från februari 2011 kommer att snurra på i 10.6.8 under överskådlig tid och den funkar utmärkt med thunderboltanslutningar...

Ursprungligen av JonesH:

Exakt. Min MacBook Pro från februari 2011 kommer att snurra på i 10.6.8 under överskådlig tid och den funkar utmärkt med thunderboltanslutningar...

Med risk för att hamna off topic... Varför väljer man att inte uppgradera?

Ursprungligen av Torsten.r:

Med risk för att hamna off topic... Varför väljer man att inte uppgradera?

Jag har i min ägo 10.3-10.8, och kan ärligt talat säga att jag trivs bäst med 10.6.8 eftersom jag tycker det är det stabilaste och snyggaste OSet. Tycker Apples designspråk (gällande mjukvara) blivit alldeles för spretigt senaste två åren. Hoppas Ive kan rätta till de designmissar Forstall implementerat, och hoppas att 64-bitarskärnan med extensions (som bootar per default i 10.7 och 10.8) blir lika stabil som 32-bitarskärnan i 10.6.8 en dag.

Min MacBook Air kommer även den att rulla 10.6.8 tills den blir ersatt av en MacBook Air/Pro modell 2014.

edit: 64-bitarskärnan + extensions såklart (drivare m m)

Senast redigerat 2012-12-08 17:23

Om man tittar på värdena som Xbench presenterade i testen, är de inte väldigt långsamma eller jag är helt ute och reser?

Borde de inte ligga väldigt mycket högre? Eller det är inte SATA3-anslutning i kabinetten som diskarna sitter i?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-03 17:28

Jo, nåt skumt är det med prestandan. När Anandtech testade den kom de upp i utlovade 700 MB/s.

AnandTech - Promise Pegasus J2 Review: The Smallest High Performance Thunderbolt Drive

Ursprungligen av Vassius:

Jo, nåt skumt är det med prestandan. När Anandtech testade den kom de upp i utlovade 700 MB/s.

AnandTech - Promise Pegasus J2 Review: The Smallest High Performance Thunderbolt Drive

De testade den med strömadaptern inkopplad vilket vi inte gjorde. Ska komplettera testet med en sån mätning imorrn. Sen testade de med andra filstorlekar också vilket givetvis kan ge andra resultat.

Texten är nu uppdaterad med nya mätvärden som också visar prestanda när strömadaptern är inkopplad i Pegasus J2. En viss skillnad, onekligen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-12-08 18:41

Jag skulle behöva en större RAID disk 4-6TB med både Thunderbolt och USB2-3. För bakåtkompabilitet.

Ursprungligen av Creops:

Jag skulle behöva en större RAID disk 4-6TB med både Thunderbolt och USB2-3. För bakåtkompabilitet.

Jag med. QNAP annonserade ett 4-disk Thunderboltkabinett i juni, men det finns fortfarande inte på marknaden:

AnandTech - QNAP's JTB-400: A BYOD 4-bay Thunderbolt Enclosure

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-12-09 00:57

Hoppas bara den är tyst nog att ha på skrivbordet..

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-12-10 14:59

Lite off topic kanske... Vet dessutom att jag skrivit det tidigare, men det jag saknar är att kunna köpa ett tomt Thunderbolt kabinett för 2,5" disk till vettigt pris. Kan självklart köpa ett kabinett med en snurrande disk i och byta den mot den SSD som jag har liggande, men det känns lite som ettt slöseri. Har fått en SSD över vid en uppgradering och min iMac har ingen USB3-port vilket är lite synd.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-10 15:07
Ursprungligen av tawi:

Lite off topic kanske... Vet dessutom att jag skrivit det tidigare, men det jag saknar är att kunna köpa ett tomt Thunderbolt kabinett för 2,5" disk till vettigt pris. Kan självklart köpa ett kabinett med en snurrande disk i och byta den mot den SSD som jag har liggande, men det känns lite som ettt slöseri. Har fått en SSD över vid en uppgradering och min iMac har ingen USB3-port vilket är lite synd.

Kommer säkert en hel del tomma TB-kabinett snart. En indikation för det är att priserna har nyligen börjat gå ned rätt ordentligt på externa TB med diskar i.

Ett alternativ, som jag själv körde på, är Lacie rugged. 1800 för 120 ssd med thunderbolt och usb3 (båda kablarna inkluderade). Inget att klaga på än så länge, och det oranga gummit går att ta av vad jag förstått (testade inte hela vägen, men har läst det och jag tog av det halvvägs för att prova (har inte tillgång till disken just nu)).

För mig räcker 120 gb gott och väl, då enda syftet är att köra windows 8 via boot camp på den. Om man vill ha mer finns dels en större version (256 gb för ca 3 200 kr), dels eventuellt möjligheten att själv byta ut disken mot en större. Dock inget jag kan svära på, men har läst om folk som säger sig ha genomfört bytet med framgång.

LaCie Rugged SSD Thunderbolt/USB 3.0 120GB - Solid State-disk (SSD) - Hitta lägsta pris, omdömen och information

Senast redigerat 2012-12-22 03:47
1
Bevaka tråden