Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Något är fel, får upp "Kontrollera batteriet" på en Late 2009 Macbook

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-13 19:02

Hej!

Idag när jag öppnade upp min Macbook så stod det "kontrollera batteriet". Den var inte helt uppladdat trots att lampan först lyste grönt. Sedan lyste den röd och började ladda. Nu är den på 92% fullt men den återstående tiden tills fullt är på 45 min.Det går väldigt långsamt alltså.

Jag antar därför att något blivit fel. Läste något om att det finns en bugg någonstans som gör att mindre vänliga kan påverka processen och överhetta batteriet. Kan det vara något som jag råkat ut för?

Batteriet har fungerat perfekt tills idag. Brukar som regel ladda det fullt, använda batteriet tills det är slut och sedan ladda det igen.

Finns det något jag kan göra eller måste jag lämna in den på service? Antar att det är rätt kostsamt?

Använder Max OS X (version 10.6.8)

  • Medlem
  • 2011-09-13 19:20

Du behöver inte ladda och ladda ur batteriet fullt varje gång. Det sliter onödigt mycket på batteriet. Full urladdning max en gång i månaden, och kanske rekommenderat en fyra gånger om året. Vad menar du med "mindre vänliga" och hur skulle detta påverka ditt batteri?

Ladda fullt och ladda ur helt och hållet gällde förr (niCd-batterier).

Låt den ladda över natten och se sedan hur det går.

"mindre vänliga" låter som iPhone's autocorrect fått fnatt (som vanligt).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-13 20:43

Batteriet laddades nyligen fullt igen och det verkar hålla hyfsat (har 4h kvar på batteriet utan nätkontakt nu). Men det står fortfarande "kontrollera batteriet" om man klickar på batteriikonen.

"(Kontrollera batteriet: Batteriet fungerar inte normalt trots att det kanske inte märks och det kan fortfarande laddas upp som det brukar. Låt ett auktoriserat Apple-serviceställe (AASP) kontrollera datorn. Du kan fortsätta att använda datorn innan du fått den kontrollerad, utan att den tar skada."

Börjar bli lite trött på detta nu... Nyligen var jag tvungen att byta både bottenplatta (plasten släppte) och ny monitor (sprickor runt gångjärnen). Det gick dock på garantin men tycker nog kvalitén borde vara bättre. Bör jag lämna in den på service igen?

Läste om någon säkerhetsrisk här: Nyhet - Säkerhetsrisk i bärbara Apple-datorer - iForum

Det har kanske inget med mitt problem att göra men lite rädd blir man allt...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-09-13 20:51
Ursprungligen av blu:

Bör jag lämna in den på service igen?

Eftersom du får ett felmeddelande som uttryckligen säger att du ska låta en serviceställe kontrollera datorn, så är det väl lämpligt att göra det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-13 20:54
Ursprungligen av Mija:

Eftersom du får ett felmeddelande som uttryckligen säger att du ska låta en serviceställe kontrollera datorn, så är det väl lämpligt att göra det.

Det låter naturligtvis rimligt, men jag har läst på engelska forum att det nödvändigtvis inte behöver vara något fel på batteriet.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-09-13 20:57
Ursprungligen av blu:

Det låter naturligtvis rimligt, men jag har läst på engelska forum att det nödvändigtvis inte behöver vara något fel på batteriet.

Nej då ska du inte lämna in den, sitt du kvar där med felet och undra vad det kan vara.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-13 21:03
Ursprungligen av Mija:

Nej då ska du inte lämna in den, sitt du kvar där med felet och undra vad det kan vara.

Kom igen, de kontrollerar knappast den gratis... Därför kan det ju vara bra att kolla på forumet innan. Men får jag inget svar så lämnar jag ju in den naturligtvis.

Droppa den otrevila attityden Mija. Det har stått "service battery" på min dator ett bra tag nu och bara för att det gör så betyder det inte att det MÅSTE vara fel på det.

blu: Den kontrollen gör iaf Macforum gratis. De kollar vad som är fel med batteriet på ungefär två minuter, och du behöver inte byta om du inte vill. De kan också "nollställa" meddelandet om du vill. Jag har inte orkat ner med min dator utan kör på tills det blir ett problem på riktigt!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-13 21:40

Det där felmeddelandet kan man strunta i, såvida man inte vill försöka få ett nytt på garanti eller liknande. Hur bra batteriet mår visas helt enkelt av batteritid och inget annat.

Jag har fått ett likadant felmeddelande på min Early 2009 MBP, inte långt efter att jag installerade Lion. Det står kontrollera batteriet nästan konstant, och då märker man att batterikapaciteten är bra mycket sämre. Det märkliga är att varningstexten vid vissa stunder efter att man kört på batteriet och laddat upp det igen försvinner. Testar man då att köra på batteri så håller det betydligt längre än när meddelandet inte visas.

Jag klockade senast bara för att se om detta stämde. Drog igång en film på 1,5 timme. När jag har felmeddelandet så hade jag efter filmen kvar 36% av batteriet. När jag inte hade felmeddelandet hade jag 61% kvar på batteriet. Så med tanke på att det håller längre vissa gånger så verkar det mer vara en bugg av något slag, men är ingen expert på batterier och hur dom beter sig.

Ville bara dela med mig av mina erfarenheter och samtidigt höra om någon annan haft liknande problem, och kanske lösning på det hela. Reset av SMC och alla möjliga reset har jag testat, urladdning+uppladdning, men inget har fungerat.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-12-22 22:59

Jag har ett snarlikt problem, jag saxar det från min tråd som blev stängd pga upprepning av "samma ämne",

Laddade ur datorn igår kväll (dvs ingen nätsladd i), jag satte den i viloläge när det var 1% kvar
i hopp om att hinna upp med den till nätsladden på övervåningen men det hanns inte med utan
den stängde ner eftersom batteriet hann dra slut innan. Jag råkade kolla igår och batteriets hälsa
var då på 82%, man brukar ju kolla det ibland. Det har varierat lite mellan 85 och 82% ett tag.

Nu idag står en varningsruta i batterifliken på menyraden som säger "Kontrollera batteri",
samtidigt är nu hälsan nere på 76%. Jag hade då hunnit ladda upp datorn till hälften eftersom
jag skulle iväg på dagen och hade den med mig on the fly.

Har resettat SMC, vilket står på Apples hemsida att man ska göra, eftersom det kan "lösa problemet"
men "Kontrollera batteri" visas fortfarande. Samtidigt dras inte batteriet ur snabbare än vanligt,
det agerar alltså typ precis som vanligt. Men jag undrar ju varför varningsmeddelandet fortfarande finns där...

Datorn är en Macbook pro mid 2009 modell, 23 månader gammal, (icke löstagbart batteri) med 293 batteri cyckler, sparsamt urladdad, brukar se till att ha nätsladd i för det mesta. Nån som kan ge något tips?

Tjaoo...

Ursprungligen av Jonait:

Jag har ett snarlikt problem, jag saxar det från min tråd som blev stängd pga upprepning av "samma ämne",

Laddade ur datorn igår kväll (dvs ingen nätsladd i), jag satte den i viloläge när det var 1% kvar
i hopp om att hinna upp med den till nätsladden på övervåningen men det hanns inte med utan
den stängde ner eftersom batteriet hann dra slut innan. Jag råkade kolla igår och batteriets hälsa
var då på 82%, man brukar ju kolla det ibland. Det har varierat lite mellan 85 och 82% ett tag.

Nu idag står en varningsruta i batterifliken på menyraden som säger "Kontrollera batteri",
samtidigt är nu hälsan nere på 76%. Jag hade då hunnit ladda upp datorn till hälften eftersom
jag skulle iväg på dagen och hade den med mig on the fly.

Har resettat SMC, vilket står på Apples hemsida att man ska göra, eftersom det kan "lösa problemet"
men "Kontrollera batteri" visas fortfarande. Samtidigt dras inte batteriet ur snabbare än vanligt,
det agerar alltså typ precis som vanligt. Men jag undrar ju varför varningsmeddelandet fortfarande finns där...

Datorn är en Macbook pro mid 2009 modell, 23 månader gammal, (icke löstagbart batteri) med 293 batteri cyckler, sparsamt urladdad, brukar se till att ha nätsladd i för det mesta. Nån som kan ge något tips?

Tjaoo...

Ditt batteri består av flera celler, en av dessa kan ha "knäat"
och lagt av, eftersom ett batteri inte blir bättre än sin sämsta cell är hela batteriet kass.
Så tillvida du inte har bandsåg, lödkolvar och krympslang etc och kan byta ut en enstaka
cell ur packen så blir det nog ett byte.

Köp nytt batteri.
300 cykler, två år gammalt. Acceptera att det är slut och köp ett nytt.
Vill du ha minimalt med fuzz, köp ett Apple original.

Här finns trådar om folk som köpt billigt kinesskit på eBay och fått väldigt mkt problem.

  • Medlem
  • 2011-12-27 13:40
Ursprungligen av Goflorp:

Ditt batteri består av flera celler, en av dessa kan ha "knäat"
och lagt av, eftersom ett batteri inte blir bättre än sin sämsta cell är hela batteriet kass.
Så tillvida du inte har bandsåg, lödkolvar och krympslang etc och kan byta ut en enstaka
cell ur packen så blir det nog ett byte.

Köp nytt batteri.
300 cykler, två år gammalt. Acceptera att det är slut och köp ett nytt.
Vill du ha minimalt med fuzz, köp ett Apple original.

Här finns trådar om folk som köpt billigt kinesskit på eBay och fått väldigt mkt problem.

Ja akta er för kinakrafset! Man får alltid vad man betalar för, det erfor jag när jag köpte piratbatteri till min förra macbook. Fick bytt ut det, men var samma skit ändå. Apples originalgrejor funkar för det mesta som det skall.

  • Medlem
  • 2011-09-13 21:46

Jag råkade ut för samma "kontrollera batteriet"-varning i samband (?) med att jag installerade mera minne. Fick lätt panik och trodde att jag sabbat nåt.
Sen kalibrerade jag batteriet - dvs körde helt slut på batteriet och laddade upp det fullt igen - och efter det har meddelandet försvunnit.
(Kollar dock lite oroligt på batterimenyn ibland...)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-13 22:10

PeeMaN, planB, wlao

Tack så mycket för era svar! Då avvaktar jag lite och vid tillfälle besöker jag kanske Macforum. Ska även testa kalibrera batteriet.

wlao
Intressant detta med installation av mer minne, har även gjorts på min nämligen. Men det gjordes för en månad sen eller så.

Förmodar att det ligger ngt i PRAM eller liknande, om man bryter strömmen (tar ur batteriet) och sätter i mer minne.
Kanske får datorn spatt då?

Prova resetta PRAM, kalibrera batteriet. Kvartstår felet efter detta - kontakta MF.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-13 22:47

Goflorp
Jag bytte inte minne själv men jag tror inte att batteriet behövde tas ut på min modell. Läste även något på apples sida om att batteriet som sitter i min dator är svårare att ta ut eller bytas än de äldre (men jag är inte säker).

Men tack, ska kolla upp detta PRAM också.

  • Medlem
  • 2012-12-03 11:53

Jag har nu fått samma meddelande på mitt batteri, men då jag har AppleCare så borde jag väll sitta tryggt i båten?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-12-03 12:49

Brukar väldigt sällan klicka på batterisymbolen, men efter att läst denna tråd gjorde jag det. Och vad stod det där... Jo - Kontrollera batteriet. Jag har en MacBook Pro från 2009. Har inte märkt nått...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-03 15:12

Jag har en MacBook Late 2009. För ett tag sedan fick jag samma indikation.

Jag var nyligen inne hos en Apple Genius i Täby. Jag frågade då om indikationen. Han sade då att Apples batterier är designade för X laddningscykler. Meddelandet kommer upp då man haft fler laddningscykler, helt enkelt. Man kan då välja att köpa nytt batteri, eller fortsätta med det gamla vilket lär ha reducerad kapacitet.

Jag minns inte om X i mitt fall var 300 eller 350. Just nu har jag 379 cykler. Batteriet fungerar men är inte lika bra som när det var nytt.

För att se antalet laddningscykler (samt annat):
Äppelmenyn->Om den här datorn
Klicka på systemrapport
Se under Maskinvara->Ström

Ursprungligen av pesc:

Jag har en MacBook Late 2009. För ett tag sedan fick jag samma indikation.

Jag var nyligen inne hos en Apple Genius i Täby. Jag frågade då om indikationen. Han sade då att Apples batterier är designade för X laddningscykler. Meddelandet kommer upp då man haft fler laddningscykler, helt enkelt. Man kan då välja att köpa nytt batteri, eller fortsätta med det gamla vilket lär ha reducerad kapacitet.

Jag minns inte om X i mitt fall var 300 eller 350. Just nu har jag 379 cykler. Batteriet fungerar men är inte lika bra som när det var nytt.

För att se antalet laddningscykler (samt annat):
Äppelmenyn->Om den här datorn
Klicka på systemrapport
Se under Maskinvara->Ström

Har en MBP 13 mid 2009.
Den vägrade ladda upp till mer än 96% ett tag, men efter att jag stängt av den och satt på den igen så laddar den som vanligt. Den har 745 cykler och med surf och två stegs reducerad ljusstyrka så klarar den 4:30. Hyfsat imponerande.

EDIT: 4 stegs reducerad ljusstyrka var det visst.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-05 17:07

Den laddar alltid upp till 100 %. Att den visar 96 % är något helt annat.

1
Bevaka tråden