Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjarfråga om OS X ominstallation

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Som nybörjare på Mac undrar jag om man måste skapa någon återställningsskiva eller liknande för att kunna ominstallera OS X om det skulle behövas. Jag fick ingen skiva med datorn (Macbook Pro) så det kanske inte behövs? På mina Windows-datorer har det funnits en etikett med licensnummer på datorn. Det har jag inte heller sett till på Mac:en.

En annan liten fundering är om jag ska installera Windows för att komma åt några program som inte finns i Mac-version. Ska man lägga in det som "dual-boot" eller som en virtuell maskin under OS X? Som jag har fattat det kan man göra båda varianterna, men vilket är smidigast? Jag tror att det blir minimalt med Windows-körning på den här datorn, eftersom jag har hittat det mesta jag behöver redan (Office för Mac, Dropbox, skrivaren funkar o s v) men jag kommer att vilja koppla upp mig mot jobbdatorn på distans och där är det PC-miljö.

Ursprungligen av kgsjoqvist:

...om man måste skapa någon återställningsskiva eller liknande för att kunna ominstallera OS X om det skulle behövas...

Det finns en recovery-partition på datorn. Från den kan du göra skiv-reparation och ominstallation vid behov.

Läs mer här:
Apple - OS X Recovery restores your Mac with a few clicks.

Ursprungligen av kgsjoqvist:

...På mina Windows-datorer har det funnits en etikett med licensnummer på datorn. Det har jag inte heller sett till på Mac:en...

OS X har inga licensnummer. I Mountain Lion (OS X 10.8) och Lion (OS X 10.7) säger licensvillkoren att det är fritt fram att installera samma licens på alla datorer i hushållet. På äldre OSX-versioner gäller andra licensvillkor.

Ursprungligen av kgsjoqvist:

...Ska man lägga in det som "dual-boot" eller som en virtuell maskin under OS X?...

Det beror på vilka program du ska köra i Windows. Vill man få ut full prestanda av "Windows-datorn" (t.ex för prestandahungriga spel) så är det dual-boot som gäller. Men för de allra flesta behov räcker det med att köra virtuellt.

Jag kör Windows via VMware Fusion, och har aldrig sett något behov av dual-boot.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-31 11:34

Men det coola är väl ändå att du kan köra din bootcamp-partition i vmware/parallells om du inte vill boota om för prestandans skull!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-31 11:55
Ursprungligen av kgsjoqvist:

…koppla upp mig mot jobbdatorn på distans och där är det PC-miljö.

Kan det fungera med 'Anslutning till fjärrskrivbord'?

Sen för att köra windowsprogram tycker jag nog en virtuell maskin är enklare än Bootcamp - du kan köra bägge samtidigt och slipper starta emellan. Ett gratisprogram som låter dig skapa virtuella maskiner i OS X är Virtualbox.

TeamViewer är ett bra program för att koppla upp sig mot andra datorer. Kan varmt rekommendera det.

Ursprungligen av reboot81:

Kan det fungera med 'Anslutning till fjärrskrivbord'?

Sen för att köra windowsprogram tycker jag nog en virtuell maskin är enklare än Bootcamp - du kan köra bägge samtidigt och slipper starta emellan. Ett gratisprogram som låter dig skapa virtuella maskiner i OS X är Virtualbox.

Det borde funka. Jag har installerat Office och fick med en "Anslutning till Fjärrskrivbord". Den ser inte exakt ut som den jag har på mina Windows-datorer, men jag ska kolla om det går. På jobbet kör vi Windows XP och kopplar upp oss mot en terminalserver med Fjärrskrivbord.

1
Bevaka tråden