Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkvalitén i podcasts/poddradio

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är en sak jag inte begriper.

När det gäller video så verkar (den generella) uppfattningen vara att ju större/finare/högre upplösning så desto bättre. Serveras bilderna dessutom i Dolby Digital i super-surround-extra-plus så är/upplevs allt så mycket bättre. Jmf. med blu-ray mot DVD, et c., et c..

Hur kommer det sig då att vi (överlag) verkar nöja oss med en sämre ljudkvalité i podcasts/poddradio? Lagringsbehovet för en timmes ljud är ju minimalt i jämförelse med en timmes video. Om man lägger tid på podcastens innehåll är det väl inget som hindrar att man erbjuder en hög teknisk kvalité på samma gång?

99mac:s egen poddradio kan tjäna som exempel. Jag kan höra er säga att rösterna hörs å förstås tillräckligt, men jag vill ha mer än så. Visst är snacket det viktigaste men upplevelsen av det jag lyssnar på är minst lika viktig för mig. Andningen i studion, läpparnas anspänning. Käkarnas öppningsgrad. Idas burkläsk. Delaktigheten i samtalen.

Hjälp mig att förstå det här. Hela julen har jag funderat. Varför skiljer man på ljud och ljud?

Oftast för att podcasts jämförs med radio och att det allt som oftast bara är tal. Då räcker den lägre kvalitén.
Sedan ska podcasts distribueras via internet och då vinner ingen på att det är för stora filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-07 20:48
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Oftast för att podcasts jämförs med radio och att det allt som oftast bara är tal. Då räcker den lägre kvalitén.

Jag får mycket bra ljudkvalité ur min radio!! Mycket bättre än det du anser "räcker"...

Räcker för vem?...

Är inte detta ett ämne för Feedback istället för Loungen?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-07 17:15

Tycker det är tillräcklig bra ljudkvalite generellt, men däremot är det irriterande när det blir väldigt olika volym på deltagarna.

De allra flesta har väl tillgång till bredband idag? Video distribueras över Internet sedan flera år tillbaka.. Jag kan inte tillåta mig själv att tro att filstorleken skulle utgöra ett problem 2013. Det är det jag inte förstår.. Varför ska man kompromissa om ljud men inte om bild? Är framtiden 4K-video med 8-bitars monoljud i 22kHz? Det verkar ju nästan så!

Vi måste ju komprimera ljudet till en viss del för att inte filerna ska bli för stora. Sen använder vi bra mikrofoner, puffskydd och sitter i en studio och spelar in men vi lovar att fortsätta smacka med läpparna, öppna läskburkar och försöka kväva rapar och liknande så gott det går.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-07 20:31
Ursprungligen av Joacim Melin:

Vi måste ju komprimera ljudet till en viss del för att inte filerna ska bli för stora.

Är det någon apple-regel? Har för mig jag hörde något om det på en annan podcast.
Runt 50 min i 256kbs AAC blir vad? Under 100MB?

Ursprungligen av Json_81:

Är det någon apple-regel? Har för mig jag hörde något om det på en annan podcast.
Runt 50 min i 256kbs AAC blir vad? Under 100MB?

Nej det är mer en fråga om att våra lyssnare ska kunna synka ner filerna till sina telefoner och surfplattor utan att knäcka sina mobilräkningar. Apple har inga regler för hur stora eller små podcastfilerna ska vara.

Ursprungligen av Json_81:

Är det någon apple-regel? Har för mig jag hörde något om det på en annan podcast.
Runt 50 min i 256kbs AAC blir vad? Under 100MB?

Ursprungligen av Joacim Melin:

Nej det är mer en fråga om att våra lyssnare ska kunna synka ner filerna till sina telefoner och surfplattor utan att knäcka sina mobilräkningar. Apple har inga regler för hur stora eller små podcastfilerna ska vara.

Apple - iTunes - Podcasts - Making a Podcast

160 kbps?

1
Bevaka tråden