Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenhet av att använda Blocketpaketet

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som skickat datorer med Blocketpaket?

Har en intresserad köpare från Stockholm på min MBA men är osäker på om jag vill skicka den på det viset. Iofs så har antagligen inte köparen något intresse av att sabotera min dator och skicka tillbaka den men ändå. Känns som en lite stor risk för det.

Någon som har något att säga om det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-09 19:15

Jag sålde min Macintosh 128K (den första modellen) på det viset och det fungerade, men förstår oron då man får känslan att Blocket är mer på köparens sida.

Hej, jag jobbar på DB Schenker och även med tjänsten Blocketpaketet som vi har tillsammans med Blocket. Vill understryka att den är tänkt att vara till fördel både för både köparen och säljaren.

Köparen har 24 h på sig att kontrollera varan, sedan släpper vi pengarna till säljaren. Vid eventuellt retur håller vi i pengarna till dess att varan kommit tillbaka till säljaren för kontroll så att allting är som det skall. Idén är att ingen av partnerna skall ha tillgång till både vara och pengar samtidigt eller behöva skicka vara eller pengar i förskott, dvs undanröjer vi situtationer som möjliggör en risk att bli lurad.

Mitt absoluta bästa tips är dock att emballera ordentligt, dvs inte enbart i originalkartongen. Den är gjord för att fraktas på pall tillsammans med andra likadana förpackningar - så ett yttre emballage med dämpning runt är att rekommendera starkt när en laptop skickas ensam.

Magnus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-10 07:45
Ursprungligen av markgard:

Hej, jag jobbar på DB Schenker och även med tjänsten Blocketpaketet som vi har tillsammans med Blocket. Vill understryka att den är tänkt att vara till fördel både för både köparen och säljaren.

Det är mer känslan man har som säljare då man inte vet hur köparen behandlar ens grejer om de ångrar sej av någon anledning. Vad gäller DB Schenker har jag personligen ingen annat än positiv erfarenhet, inte den minsta buckla i paket jag hämtar ut. Kanske inte den snabbaste servicen, men bra.

Ursprungligen av markgard:

Hej, jag jobbar på DB Schenker och även med tjänsten Blocketpaketet som vi har tillsammans med Blocket. Vill understryka att den är tänkt att vara till fördel både för både köparen och säljaren.

Köparen har 24 h på sig att kontrollera varan, sedan släpper vi pengarna till säljaren. Vid eventuellt retur håller vi i pengarna till dess att varan kommit tillbaka till säljaren för kontroll så att allting är som det skall. Idén är att ingen av partnerna skall ha tillgång till både vara och pengar samtidigt eller behöva skicka vara eller pengar i förskott, dvs undanröjer vi situtationer som möjliggör en risk att bli lurad.

Mitt absoluta bästa tips är dock att emballera ordentligt, dvs inte enbart i originalkartongen. Den är gjord för att fraktas på pall tillsammans med andra likadana förpackningar - så ett yttre emballage med dämpning runt är att rekommendera starkt när en laptop skickas ensam.

Magnus

Okej då gäller det alltså att man hittar både ärliga köpare och även ärliga säljare.

Videoinspelning på hur allt ser ut och funkar innan man packar ner borde vara en idé.

Tack för svaret!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-10 13:45

Skulle både köpare och säljare vara ärliga skulle man inte ens behöva Blocketpaketet, utan kunna skicka det som vanligt.

Ursprungligen av kenjon:

Skulle både köpare och säljare vara ärliga skulle man inte ens behöva Blocketpaketet, utan kunna skicka det som vanligt.

Jajamensan. Synd att det inte kan vara så.

1
Bevaka tråden