Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bara jag som blev som förälskad i Apple produkter?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Allt började med en iPhone 3G jag blev som förälskad rakt igenom, denna simpla men ändå så avancerade enhet.
Hur kan detta var möjligt?

Sen kom 3Gs, prestanda ökade och man kände sig inte komplett pga. att andra enheter fattades.

Man började googla runt, såg vem skaparen var Steve Jobs! Började läsa om denna människa (eller är han en utomjordisk varelse?) fascinerades utav berättelsen om skapelsen som har förgyllt mitt liv.
Steve Wozniak han som verkar kunna göra en komplett enhet utav bara skogsmaterial, rena rama Macgyver!

iPhone 4 gjorde sin debut, självklart satt man som klistrad vid datorn när den lanserades.
Många sa att den enheten inte skulle vara något bra, men jag såg med mina ögon att den skulle slå igenom totalt!

Vad är detta? vad är denna skapelse som kallas iPAD? Denna måste jag HA! Blev helt förbluffad!
En bärbar enhet som är smidig och ändå så pass stor att den är bekväm att surfa på.

NEJ!!!!!!!! Vad fan händer !!!! 5 oktober 2011, min nya förebild dör! Min Mentor!
Känns som att hoppet är ute, varför händer detta?

iPhone 4s vad är detta? Siri? Kan det var möjligt igen att jag kommer bli lika kär i denna produkt?
Självklart! Allt känns så perfekt, så simpelt så helt fantastiskt.

Min iPad börjar bli lite efter, dags att uppdatera till den underbara enheten som kallas iPAD 2.
Sliter ivrigt upp förpackningen och känner på den, gud APPLE har lyckats åter IGEN!

Nu börjar man känna sig ganska så less på min MS dator, gud det är verkligen inget jag längre vill ha.
Börjar kolla runt på internet.

Slutar med att man köper en MBP late 2011, uppgraderar den till 8 GB ddr3 ram samt en SSD disk.
Gud vilken underbar känsla allt bara flyter på allt känns underbart.

Nu börjar min server som är MS kännas helt åt helvete, vad skall det bli.
Föll på en Mac mini mid 2011, självklart efter ca 6 månader så rasar hårddisken, skrivarhuvudet blev kaput.
Uppgraderar till en SSD 64GB och känner att den blir lite rappare, beställer 8GB DDR3 ram så den klarar av allt som jag önskar.

Men min D-link router fungerar inte så bra som jag vill (kanske inbillar mig) blir iaf ett inköp utav en Airport Extreme 5th gen.

Mina klienter som streamar från serven är kanske inte så bra som jag tror?
Inhandlar 2st ATV2 och är super nöjd även med dessa!

GUD!

Alla kollar på mig som att jag vore dum i huvudet, det finns ju inga program till Mac?
Finns det inte är alltid mitt svar, jag använder alla program som jag önskar till min Mac som jag använde mig utav i MS.
Endast ett program som jag använder till bildskärmskalibrering, spectracal CalMan 5 som inte finns till Mac, men detta löser sig med Pararellse.

Har aldrig varit med om strul, förutom när hårddisken crashade på min mac mini.
Inge mjukvare problem, medans MS strular det hela tiden med drivrutiner m.m.

Nu är nästa inköp en iMac, iPhone 5s, Ipad 4.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-23 22:04

Grattis!
Men du är inte först

Vet, ville bara dela med mig utav min berättelse och hoppas på att folk som googlar på Mac går ifrån MS som är en ond skapelse.
Jag förespråkar självklart div olika *nix dister till div kunder på deras servrar då *nix fyller mer funktion än vad Apple server gör ännu.
Men för mig duger apple server för hemmabruk.

Har väl vart PRO-Mac sedan 1993 eller så.....

Känner igen det mesta ovan.

Idag? 2 iMacs, en ATV3, en Airport extreme, 1 iPad och 3 iphones. ... Problem? Naaaaah, nope

Kört Mac i perioder sen jag var typ 5-6 år gammal. Kommer aldrig glömma "lär dig"-programmet som ingick när mamma köpte LC. Så jag har aldrig blivit förälskad i något produkt, har å andra sidan aldrig heller varit en fanboy på det sättet, trots att man är "gammal i gemet". Har inga som helst problem att kasta ut en Apple-produkt för en bättre lösning. Bytte i veckan ut min Macmini mot en Synology-NAS. Frågan är varför Apple inte vågat ge sig in i den branchen.

  • Medlem
  • 2012-12-25 10:22

Njae, jag ställer inte upp i hallelujakören.
Har haft mac sedan 1990. Inte för att jag är frälst men jag är tacksam att jag sluppit pc:n. Min G5 har påbörjat sitt nionde år. Tuffar på märkligt bra men har blivit hopplöst omodern för att den inte klarar ny programvara och vissa sidor på nätet. Får bli en iMac. Skönt att den finns men glädjer mig inte åt priset. Och jag gillar inte utvecklingen att inget ska gå att byta själv. Nu kommer säkert kommentarer om hur billig/prisvärd den är... Jag har min iPhone men tycker illa om att Apple vill låsa in folk. Ja visst, man kan jailbeaka men...
Det blir säkert fler äpplen. Inte för att jag är kär eller frälst men för att jag väljer bort alternativen.:tveksam:
God fortsättning från Extra gnälligt

Ursprungligen av per s:

Njae, jag ställer inte upp i hallelujakören.
Har haft mac sedan 1990. Inte för att jag är frälst men jag är tacksam att jag sluppit pc:n. Min G5 har påbörjat sitt nionde år. Tuffar på märkligt bra men har blivit hopplöst omodern för att den inte klarar ny programvara och vissa sidor på nätet. Får bli en iMac. Skönt att den finns men glädjer mig inte åt priset. Och jag gillar inte utvecklingen att inget ska gå att byta själv. Nu kommer säkert kommentarer om hur billig/prisvärd den är... Jag har min iPhone men tycker illa om att Apple vill låsa in folk. Ja visst, man kan jailbeaka men...
Det blir säkert fler äpplen. Inte för att jag är kär eller frälst men för att jag väljer bort alternativen.:tveksam:
God fortsättning från Extra gnälligt

Köper man en burk per decennium ungefär så får man ju vara jävligt snål för att gnälla. God Jul.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-30 22:03
Ursprungligen av Goflorp:

Köper man en burk per decennium ungefär så får man ju vara jävligt snål för att gnälla. God Jul.

Om alla förverkligade sig själv med att köpa en ny fräsig dator vartannat år (i många fall för att trimma uppstartstiden för excel känns det som) skulle väl jordklotet vara obeboeligt om några år... Den rasande utvecklingen har trots allt bromsats upp rätt mycket och typ 7 datorer per människoliv räcker nog rätt bra. Däremot kanske man inte kan döma hur bra Apple är nu utifrån en g5a

Ursprungligen av snigel1:

Om alla förverkligade sig själv med att köpa en ny fräsig dator vartannat år (i många fall för att trimma uppstartstiden för excel känns det som) skulle väl jordklotet vara obeboeligt om några år...

det jag vände mig emot var hur man kunde kalla en dator dyr om man köpte en per decennium. Utslaget över tid så blir det ju inte mycket.
Jag köper vart tredje och eftersom det är en Appleburk så är den väl i princip så miljövänlig den kan bli - jämfört med hemska plastbyggen från PC-tillverkare. Aluminium kan ju smältas ner ett antal tusen ggr....

Vidare förverkligar jag inte mig själv genom att köpa dator, och jag kör vädligt sällan Excel.

Periodicitetn tre år känns lagom för mig.

Ursprungligen av per s:

Njae, jag ställer inte upp i hallelujakören.
Har haft mac sedan 1990. Inte för att jag är frälst men jag är tacksam att jag sluppit pc:n. Min G5 har påbörjat sitt nionde år. Tuffar på märkligt bra men har blivit hopplöst omodern för att den inte klarar ny programvara och vissa sidor på nätet. Får bli en iMac. Skönt att den finns men glädjer mig inte åt priset. Och jag gillar inte utvecklingen att inget ska gå att byta själv. Nu kommer säkert kommentarer om hur billig/prisvärd den är... Jag har min iPhone men tycker illa om att Apple vill låsa in folk. Ja visst, man kan jailbeaka men...
Det blir säkert fler äpplen. Inte för att jag är kär eller frälst men för att jag väljer bort alternativen.:tveksam:
God fortsättning från Extra gnälligt

Har aldrig förstått diskussionen om att iOS är så låst. Folk verkar ju roota sina androids också för att få "full funktionalitet".

  • Medlem
  • 2012-12-25 13:39

Goflorp:Köper man en burk per decennium ungefär så får man ju vara jävligt snål för att gnälla. God Jul.
En MBPR + en iMac. Drygt 40 000 på kort tid suger i min kassa. Men visst en cykel på 6-8 år är väl bra.
Några skrivare, några mobiler, program, routrar, kablar, fan och hans moster så landar datorkontot på ca 10 000 per år (inga abonnemang inräknat). Snål? Tja, jag kostar väl på mig tycker jag men att ha synpunkter på ett pris behöver inte handla om att vara snål eller inte.
Och att tillbe ett märke, oavsett om det är datorer, mobiler eller något annat på ett okritiskt sätt känns inskränkt.
God Jul på dig själv!

Självklart så finns det brister med Apple's produkter men saken är den att MS (windows) är skit rakt igenom.
Kan inte hantera ett skit korrekt, sambon har en Win8 dator och Windows 8 är en lika stor flopp som Vista.

Jag har ALDRIG behövt reboota min Mac mini server, den bara knallar på utan att bli seg som sirap.
Medans min fd. MS server blev seg som sirap efter bara 3-5 dagar.

Sen kan man självklart installera någon *nix dist, jag föredrar Debian och då blir servarna mer stabila.
Men för ca 7k får man en liten bra server i form utav en mac mini med SSD disk och 8GB ram, det är utan tvekan en billig, smidig, stabil server som duger för hemmabruk.

Jag är ingen mac fanboy då det finns vissa te.x serverparker som en mac mini verkligen inte skulle klara av där PC med Debian installerat skulle "härska".

Min airport extreme saknar jag div funktioner i, hoppas dessa kommer med mjukvareuppdateringar.
Jag har netgear switchar kopplade mot min airport extreme pga. jag behöver flera portar.

Så jag anpassar min IT miljö efter dom behov som finns.

Nej jag är inte "förälskad" i någon av mina Apple-produkter, har aldrig varit, och kommer aldrig att bli. Inte heller hyser jag någon idoldyrkan till den, numera framlidne Steve Jobs.

För mig framstår det som i värsta fall patologiskt, i bästa fall psykiskt omoget, att ha den sortens relation till ett kommersiellt företag som tillverkar elektronikprodukter, och jag förstår mig inte på dem som har det, men än sen, var och en blir lycklig på sin fason.

Däremot anser jag att Apple överlag tillverkar väldigt bra produkter, som funkar väldigt bra som arbetsredskap för mig, och därmed lägger jag gärna några extra kronor för det.

Uppskattningsvis har jag väl lagt sisådär 100000 på Apple-produkter det senaste decenniet.

Men förälskad? Nej, absolut inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-30 21:53

Bra sagt Richard. Apple är just nu bäst i de flesta produktkategorier där de verkar, därav blir det mycket Apple men det är inte märket utan hur attraktiv produkten är jämfört med motståndet som har betydelse. Tänker inte ingå i någon tramsig sekt med självgoda medelålders män som nyligen upptäckt appleprodukter och försöker skapa en "livsstil" kring ett företag.

Apple är ett av flera företag som jag köper arbetsredskap från och jag skulle säga att vårt förhållande är ganska bitterljuvt. De gör mycket fel också....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-30 22:24

Ok @goflorp har för mig att du i tidigare trådar vi duellerat i att du haft inställningen att man inte kan ställa krav på prylar som är ett par år gamla, men det tycker jag man kan då alla inte kan/vill uppdatera dator var tredje år. Aja, moving on

Ursprungligen av snigel1:

Ok @goflorp har för mig att du i tidigare trådar vi duellerat i att du haft inställningen att man inte kan ställa krav på prylar som är ett par år gamla, men det tycker jag man kan då alla inte kan/vill uppdatera dator var tredje år. Aja, moving on

Du får uppdatera när du vill, du får ställa vilka krav på dem du vill.
Det det hela handlade om var att om man slår ut en mac på NIO år så är det ju inga enorma investeringar vi pratar om - med den avskrivningstiden.

Jag, högst personligen och subjektivt, anser att om man vill undvika många "bakvattenproblem" (att program inte går installera, att program "kväver" datorn etc) så är väl tre år lagom, kanske? vad vet jag.

Alla har vi olika krav, inställning och ekonomiska realiteter att göra med. Tre år passar för mig. Vad som passar för dig, välj själv.

En del har en burk som är fem år gammal, men de ställer kravet på den att den skall funka som om det vore månadens modell.
Den krassa verkligheten är ju en annan, man kanske inte klarar senaste iTunes, Final Cut Pro eller GB-överföringar på sekunder.
Då får man väl antingen sänka kraven, ellelr byta maskin. Har man tur kan man hitta en omväg.

En nio år gammal burk hade jag vart nöjd med att den startade och klarade läsa mina mejl.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-11 02:20

Macar har en fantastisk livslängd och ger mycket glädje vid användning, det räcker långt för mig, man behöver inte ange
någon livslängd för en mac, det sköter den själv, suget efter en ny mac modell är svår att motstå, så då byter man när utvecklingen sprungit ifrån lite, svårare behöver det inte vara

Ursprungligen av CUBEIS:

Macar har en fantastisk livslängd och ger mycket glädje vid användning, det räcker långt för mig, man behöver inte ange
någon livslängd för en mac, det sköter den själv, suget efter en ny mac modell är svår att motstå, så då byter man när utvecklingen sprungit ifrån lite, svårare behöver det inte vara

Tyvärr är det så i mitt fall att för mig finns det 2 typer av produkter. Den som jag använder och är det senaste och vassaste. Den andra typen är förra generationen och annat antikt.

Macen (den bärbara iaf) har längre livslängd än man klarar att hålla emot suget efter en ny!

1
Bevaka tråden