Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ordning och reda bland kablarna!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Finspång
  • 2013-01-20 20:58

Till och börja med måste jag fråga om någon vet ifall det finns en tråd med tips&trix för att få ordning på kablarna? Har för mig att det funnits en men lyckas inte hitta den!

Tänkte i alla fall dela med mig av vad jag sysslat med under dagen. Var så trött på ormboet i vardagsrummet med router/modem tillsammans med sjukt mycket kablar. Ville även koppla in min Time Machine disk till min Airport Extreme igen men var inte så sugen att ställa den på golvet.

Såhär såg det ut tidigare. Det har varit såhär illa sen jag flyttade in för lite mer än ett år sen (skäms lite faktiskt). Har haft lite olika idéer på hur jag skulle få ordning på det men inget har varit riktigt bra.

Tog tag i det igen och började gnugga geniknölarna för fullt och surfade runt bland butikerna för att se om det fanns något passande att gömma allt i som var i rätt storlek då utrymmet är begränsat. Efter ett tag hittade jag Förvaring i valnöt - Förvaring - Rusta.se på Rustas hemsida och åkte idag direkt dit för att köpa en.

På insidan finns det plats för en grenkontakt, modemet, en Airport Extreme, en Western Digital MyBook och en jäkla massa kablar. Gjorde mitt bästa för att hålla det relativt "luftigt" för att förhindra värmen från att byggas upp inuti. Det som saknas nu är ett par kabelkanaler för att få ordning på kablarna utanför lådan.

Har ni andra bra tips&trix för att få ordning på alla kablar får ni gärna dela med er, eller länka till den tråd jag vill minnas redan finns.

//wurpan

  • Medlem
  • 2013-01-20 23:14

Tjusigt. Själv ska jag dra igång ett projekt när jag får fiber-lan. Då ska allt som står i hallen idag (TC, Synology, ADSL-modem etc) åka in i garderoben. Kabellister, el och nätverkskabel skall dras. Men sedan är jag av med det, för gott.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-22 09:07
Ursprungligen av Dalle:

Tjusigt. Själv ska jag dra igång ett projekt när jag får fiber-lan. Då ska allt som står i hallen idag (TC, Synology, ADSL-modem etc) åka in i garderoben. Kabellister, el och nätverkskabel skall dras. Men sedan är jag av med det, för gott.

Jag ordnade precis detta i en stund efter att ha flyttat in i vår nya bostad, riktigt skönt när det är gjort

Fan va bra.

Tack för en underbar god idé!!!!

  • Medlem
  • Finspång
  • 2013-01-21 22:09
Ursprungligen av Dalle:

Tjusigt. Själv ska jag dra igång ett projekt när jag får fiber-lan. Då ska allt som står i hallen idag (TC, Synology, ADSL-modem etc) åka in i garderoben. Kabellister, el och nätverkskabel skall dras. Men sedan är jag av med det, för gott.

Har man lyxen att kunna gömma allt i en garderob är det väl att föredra sålänge det inte blir för varmt bara

Ursprungligen av illerG:

Fan va bra.

Tack för en underbar god idé!!!!

Så lite så, kul o dela med sig

Bonusbilder: Då jag saknade en taklampa i sovrummet plocka jag ihop denna skapelse med hjälp av delar från tre olika kasserade lampor och ett bestickställ från ikea som inte används längre. Blev inte så tokigt, bara sladden får räta ut sig lite, så det får duga tills jag hittar en lampa som passar in där. (lyser upp mer än vad det ser ut på bilden):p

//wurpan

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-01-21 22:17

Ett bra sätt att undvika för stora ormbon är att inte skaffa längre sladdar än man behöver. Funkar inte alltid, men hjälper till.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-21 22:57

Kan du blötlägga den krokiga kabeln i hett° vatten ett par minuter, upp och torka av och direkt hänga upp för att ”stelna”? (givet att du vet att kablen är hel!)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-23 09:04

Du fick till det bra där, wurpan! Jag är själv så himla trött på alla dessa sladdar som drar till sig damm och gör att det ser allmänt stökigt ut. Jag har själv beställt en Cablebox.

1
Bevaka tråden