Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bahnhof erbjuder SVT-spärr för sina bredbandskunder

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

så ja, nu kommer vi någon vart. kan de (svt) bara inför liknande tjänst för tv'n också så är vi hemma! (och självklart även radion då..)

Ursprungligen av mjewl:

så ja, nu kommer vi någon vart. kan de (svt) bara inför liknande tjänst för tv'n också så är vi hemma! (och självklart även radion då..)

Du behöver inte bekymra dig om radion:)
Du behöver inte betala någon licens för den oaktat att det heter radio och TV-avgift

Citat:
  • Har du flera tv-mottagare? Du betalar bara en avgift.

  • Är ni flera i hushållet? Det är bara en av er som ska betala.

  • Du kanske hyr eller lånar din tv-mottagare? Du ska ändå betala.

  • Du kanske inte tittar på tv? Du ska ändå betala.

  • Betalar du för kabel-tv eller satellit-tv? Du ska också betala till Radiotjänst.

  • Hyr du din bostad av någon annan som äger tv-mottagaren? Det är du som ska betala radio- och tv-avgiften.

  • Är du utländsk medborgare och enbart har fritidshus i Sverige? Har du tv-mottagare i fritidshuset ska du betala radio- och tv-avgift till Radiotjänst.

Och själva lagtexten

Citat:

Definition


2 §En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).[b]

Avgiftsskyldighet


[/b]2 a §Den som innehar en TV-mottagare ska betala radio- och TV-avgift till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag (RIKAB). Lag (2009:1235).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-25 17:46

Detta är baserat på missuppfattningar kommer inte att fungera. Man är skyldig att betala så länge hushållet äger utrustning som är tekniskt kapabel att ta emot TV-sändningar. Det är därför man måste betala även om man har en gammal TV på vinden. Och lagen gäller inte specifikt för SVT heller, utan TV i allmänhet, så eftersom TV4 redan nu sänder hela kanalen på internet så är redan lagen i kraft.

Ursprungligen av Rajje:

Och lagen gäller inte specifikt för SVT heller, utan TV i allmänhet, så eftersom TV4 redan nu sänder hela kanalen på internet så är redan lagen i kraft.

TV4 har ingenting med radio- och tvavgiften att göra. Det är enbart public service som får ta del av pengarna. Att TV4 sänder sina kanaler live via nätet påverkar ingenting. Det är först när SVT gör det som det blir ändring på vad som klassas att kunna ta emot en tv-sändning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-28 18:55
Ursprungligen av Christian Å:

TV4 har ingenting med radio- och tvavgiften att göra. Det är enbart public service som får ta del av pengarna. Att TV4 sänder sina kanaler live via nätet påverkar ingenting. Det är först när SVT gör det som det blir ändring på vad som klassas att kunna ta emot en tv-sändning

Det stämmer att TV4 inte tar del av pengarna, men lagen som citerades ovan innehåller inget specifikt om SVT. Man är skyldig att betala för innehav av utrustningen, oavsett vad man använder den till.

Det bekräftades av Eva Hamilton i denna artikel:

Citat:

Det är inget nytt, det finns en lag sedan 2006 som säger att den som kan ta emot en hel tv-kanal via någon manick är skyldig att betala tv-avgift. Sedan TV 4 lade ut sina kanaler på webben, jag tror det var i höstas, så gäller den lagen, säger Hamilton.

Hela hysterin nu, även om den är berättigad, är alltså ganska försenad och även något missriktad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-28 23:44
Ursprungligen av Rajje:

Det stämmer att TV4 inte tar del av pengarna, men lagen som citerades ovan innehåller inget specifikt om SVT. Man är skyldig att betala för innehav av utrustningen, oavsett vad man använder den till.

Vilket är så 1938.

Om jag äger en cykel så är jag inte skyldig att använda ljus på den. Bara om jag ska cykla när det är mörkt.

Ursprungligen av zinned:

Vilket är så 1938.

Om jag äger en cykel så är jag inte skyldig att använda ljus på den. Bara om jag ska cykla när det är mörkt.

Men reflexer måste du ha oavsett vilket

Ursprungligen av Rajje:

Detta är baserat på missuppfattningar kommer inte att fungera. Man är skyldig att betala så länge hushållet äger utrustning som är tekniskt kapabel att ta emot TV-sändningar. Det är därför man måste betala även om man har en gammal TV på vinden. Och lagen gäller inte specifikt för SVT heller, utan TV i allmänhet, så eftersom TV4 redan nu sänder hela kanalen på internet så är redan lagen i kraft.

Lagen är till för att tolkas. Det blir kul att få ett prejudikat från någon som kommer använda denna tjänst.

Bahnhof brukar syssla med såna här utspel, det är gratis publicitet och marknadsföring.

Bra för Bahnhof.

Herregud vad löjligt.

Detta stoppar inte licensen.

Sist provades det genom att rycka ut TV-tuner ur TV:n och skicka till radiotjänst men nej det hjälpte då inte.

Jo, fast bahnhofs intyg säger inte mycket. Man kan alltid koppla in ett mobilt nätverk eller byta operatör så jag tror inte att man har så mycket att hämta lagmässigt.

Och som sagt, definitionen säger ingenting om Internetleverantören eller ens möjlighet att ta emot utsändningarna.

Citat:

2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).

Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, fast bahnhofs intyg säger inte mycket. Man kan alltid koppla in ett mobilt nätverk eller byta operatör så jag tror inte att man har så mycket att hämta lagmässigt.

Och som sagt, definitionen säger ingenting om Internetleverantören eller ens möjlighet att ta emot utsändningarna.

Det är tanken som räknas.

Att en verksamhet som SVT ens kan komma på tanken att begära pengar av alla som har dator för att de minsann lagt ut sin lealösa produktion på nätet är ju helt barockt. Vi får lägga det till andra svenska absurditeter som folk från civiliserade länder helt enkelt vägrar att tro på när man berättar för dem.

Attans vad mycken mindre komplicerat det hade varit att skattefinansiera public service-TV, lägga ner Radiotjänst och göra livet lättare för alla.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-01-26 15:21

Eller lägger man ner svt/sr och radiotjänst med det så har vi sparat _massor_ av pengar som gör att vi kan sänka skatten för oss arbetare _ännu_ mer!
Varför skall jag behöva betala skatt för att kulturtanterna i Gudrun Sjödén-koftor skall få ha egna tv- och radiokanaler?
Lika lite som jag skall behöva betala för sjukhus, jag som i mitt 40-åriga liv aldrig varit inlagd på sjukhus,

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-26 16:10
Ursprungligen av bollman:

Eller lägger man ner svt/sr och radiotjänst med det så har vi sparat _massor_ av pengar som gör att vi kan sänka skatten för oss arbetare _ännu_ mer!
Varför skall jag behöva betala skatt för att kulturtanterna i Gudrun Sjödén-koftor skall få ha egna tv- och radiokanaler?
Lika lite som jag skall behöva betala för sjukhus, jag som i mitt 40-åriga liv aldrig varit inlagd på sjukhus,

Påminn mej om det när jag kommer och hämtar dej med ambulansen! Så ska du få räkningen med en gång

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-26 17:00
Ursprungligen av kenjon:

Påminn mej om det när jag kommer och hämtar dej med ambulansen! Så ska du få räkningen med en gång

Aja, där var väl sarkasmen ganska tydlig?

I detta fallet så var det också lite tramsigt, enligt mig.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-01-26 15:54

Licenstvånget är ju helsjukt!

Men samtidigt kopplat till apparaten. Man blir lika lite fri från licensskyldighet om man sätter en ostkupa över huset som man stänger av tillgången á la Bahnhof.

T o m så sjukt har man en gammal analogmottagare i villan måste man betala trots att dessa endast funkar i bostäder (lägenheter) med ComHem el motsv.

Kapitalister och högerpack som någon så fint uttryckte det hör inte till denna tråd.

3 inlägg flyttade till loungen, fortsätt där, inte här.
http://www.99mac.se/99lounge/301849-kapitalister-hogerpack-skatter-valfard.html#post2135294

Mvh

Vilken tanke?

Ursprungligen av BlackSmp:

Vilken tanke?

Tanken att Bahnhof i alla fall försöker ställa sig på sina kunders sida, oavsett om det gäller oblyga påtryckningar från upphovsrättsmaffian eller som här lika oblyga försök från de självutnämnda folkuppfostrarna på SVT att stjäla från folk som aldrig skulle komma på tanken att ta del av deras produkter frivilligt.

Det är faktiskt både rätt vackert och rätt rörande, hur mycket kommersiell baktanke det än må finnas.

Nja, jag trodde också det men tydligen gäller reflexer också bara i mörker:)

Cykel - Transportstyrelsen

Vilket är ett härligt kryphål under juni/juli när man bor där jag bor.
Fast totalt omöjligt under december/januari:)

Kan man inte hävda på GDPR?

Kan man inte säga till RIKAB att de inte får hantera ens personuppgifter enligt GDPR och sedan anmäla dem till datainspektionen?

Ursprungligen av whyonaz:

Kan man inte säga till RIKAB att de inte får hantera ens personuppgifter enligt GDPR och sedan anmäla dem till datainspektionen?

Tror inte det, men testa. Det är ett privatägt AB så.

Ursprungligen av whyonaz:

Kan man inte säga till RIKAB att de inte får hantera ens personuppgifter enligt GDPR och sedan anmäla dem till datainspektionen?

Du kan alltid börja med att läsa in dig på GDPR och förklarar hur tänker motivera dig med lämpliga hänvisningar till lagtexten

GDPR innebär inget idiotstopp för hantering av personuppgifter.

Nu är detta iofs från WIkipedia men

Citat:

Unless a data subject has provided informed consent to data processing for one or more purposes, personal data may not be processed unless there is at least one legal basis to do so. They include:

For the legitimate interests of a data controller or a third party, unless these interests are overridden by the Charter of Fundamental Rights (especially in the case of children).
To perform a task in the public interest or in official authority.
To comply with a data controller's legal obligations.
To fulfill contractual obligations with a data subject.
To perform tasks at the request of a data subject who is in the process of entering into a contract with a data controller.
To protect the vital interests of a data subject or another person.

Senast redigerat 2018-08-10 06:39
1
Bevaka tråden