Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ATX i B&W-låda?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det att bygga in ett ATX-kort i en gammal G3 B&W-låda? Jag hittade en grundligt nerskrotad G3 i skrothögen på jobbet. Eftersom den var bortom all räddning men lådan är snygg så tänkte jag att om jag nu ändå behöver en burk att köra Linux på (med ett riktigt bra grafikkort - målet är att programmera OpenGL 4 med alla finesser) så kan jag väl hellre använda den än den sedvanliga plåtlådan?

Men när jag Googlar på detta hittar jag ingenting. Allt jag hittar är motsatsen, folk som byggt in en G3 i en plåtlåda. Tja, det blir ju en Mac, och det blir inte detta, men att göra en snygg Mac fulare... Nåja, det är inte vad jag försöker göra nu. Men är det någon som har försökt använda G3-lådan?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-16 11:44

Nätdelen passar säkert fysiskt i lådan. Problemet är nog snarare att få dit moderkortet och att ansluta startknappen. För att få dit moderkortet så måste man dels knacka bort plåten som sitter där portarna ska vara, och dels måste man borra nya hål i sidan där moderkortet ska skruvas fast. Eventuellt så måste man göra ytterligare åverkan på chassit för att få plats med allt. Sen gäller det att ansluta startknappen. Slutligen så måste man fundera över kylningen. Beroende på vilka komponenter du väljer så måste du eventuellt sätta in fler fläktar.

Jag hade planer på att göra något liknande för ett antal år sedan. Men jag valde att köpa ett billigt atx-chassi för ett par hundralappar istället.

Ursprungligen av Macus:

Nätdelen passar säkert fysiskt i lådan. Problemet är nog snarare att få dit moderkortet och att ansluta startknappen. För att få dit moderkortet så måste man dels knacka bort plåten som sitter där portarna ska vara, och dels måste man borra nya hål i sidan där moderkortet ska skruvas fast. Eventuellt så måste man göra ytterligare åverkan på chassit för att få plats med allt. Sen gäller det att ansluta startknappen. Slutligen så måste man fundera över kylningen. Beroende på vilka komponenter du väljer så måste du eventuellt sätta in fler fläktar.

Jag hade planer på att göra något liknande för ett antal år sedan. Men jag valde att köpa ett billigt atx-chassi för ett par hundralappar istället.

Kul att du i alla fall tittat på problemet, även om du inte fullföljde!

Nätdelen kändes initialt som ett problem, eftersom kablarna måste monteras så man kan öppna luckan utan att får problem. Jag har inte testat det ännu, men det måste ju göras rätt.

Portarnas positioner stämmer givetvis inte alls, men det är väl bara att såga och lappa ihop. Jag tror att de sitter ganska sätt från början så man borde kunna utgå från de som finns.

Kylning är förstås en fråga, åtminstone om jag tänker trycka i ett biffigt grafikkort. Ett sådant kan bli rätt varmt. Så kylning kanske är värsta biten - var kan man trycka in en extra fläkt, och hur skall man ge den den cirkulation den behöver?

Tyvärr är alla PC-byggen något av masochistprojekt. När man väl fått hela kråkboet av snåriga sladdhärvor rätt så den startar, så skall man installera system också... Är det Windows så är det en oändlig kedja av saker som måste installeras. Är det Linux så brukar fler saker funka direkt, men just grafikkort brukar Linux sabba rejält och man kan göra hundra modifikationer och omstarter innan det blir i närheten av rätt.

  • Medlem
  • 2013-01-17 10:59
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Kylning är förstås en fråga, åtminstone om jag tänker trycka i ett biffigt grafikkort. Ett sådant kan bli rätt varmt. Så kylning kanske är värsta biten - var kan man trycka in en extra fläkt, och hur skall man ge den den cirkulation den behöver?

Det finns ju fläktar som sätts in på en ledig PCI-plats. Om du sätter en sån i närheten av grafikkortet kanske den kan leda bort en del värme? Kolla länken för lite olika varianter.
pci fan - Sök på Google

Dustinhome sålde förr bara bakstycket där moderkortet sitter, det var som "en reservdel". Jag tog denna metallbit och limma fast med metallim i en G5 och fick på så vis skruvat in ett ATX kort som om G5:an var gjort för vanliga ATX-kort. (fick använda förlängningskablar för att få alla anslutningar på plats men fungerande blev det!

Ska se om jag kan skrapa fram en länk hos dustinhome.

Edit: Det gick snabbare än jag först trodde!

LIAN LI MODERKORTSPLÅT MED FLÄKT ATX | Dustinhome.se

Du har tonvis med info om hur du kan göra detta på tonymacx86 - Home

Rotten Apple är ju en gammal G3-mod från tidernas begynnelse. Lådan sprejades svart med ett rött äpple. Den nämns här, men sidan det länkas till finns inte längre. Jag hittade även den här länken till ett annat Rotten Apple-projekt: Restorations by Keith Kelley (Computer Mods, Resto Projects): Rotten Apple

1
Bevaka tråden