Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra förvald plats för skärmavbilder i OS X

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tillhör du de som gillar att ta skärmavbilder på din Mac, men ogillar att de alltid hamnar på skrivbordet? Det finns en lösning på det problemet.

Läs hela artikeln här

Bra tips.
Men för oss som ogillar att pilla med Terminalen finns det alternativa gratisprogram, som tex Onyx, som gör samma sak + en hel del till.
Man kan även välja/ändra filformat på sina skärmdumpar.

http://www.titanium.free.fr/download.php

Jag har försökt göra detta två ggr. utan att det blir någon förändring. Mina skärmavbilder hamnar ändå på skrivbordet. Jag har gjort exakt efter instruktionen! Kanske det inte funkar på Mountain Lion, som jag har.
Hur gör man för att ta bort inställningen från Terminalen?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-03-23 17:01
Ursprungligen av hero5056:

Jag har försökt göra detta två ggr. utan att det blir någon förändring. Mina skärmavbilder hamnar ändå på skrivbordet. Jag har gjort exakt efter instruktionen! Kanske det inte funkar på Mountain Lion, som jag har.
Hur gör man för att ta bort inställningen från Terminalen?

Och du har loggat ut & loggat in igen eller startat om datorn?

Ursprungligen av reboot81:

Och du har loggat ut & loggat in igen eller startat om datorn?

Absolut!
I Terminal skriver jag: "defaults write com.apple.screencapture location" (hit drar jag sedan mappen Skärmavbilder som då kopieras. Tar bort mellanslaget och avslutar med snedstreck. Startar om datorn.
Har nu försökt igen med samma negativa resultat.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-03-23 22:49
defaults write com.apple.screencapture location /Volumes/Macintosh HD/Users/mittnamn/Bilder/Screenshots

därefter trycker du enter.
Alternativt till att starta datorn om är att bara starta om processen som sköter Skrämavbildning – SystemUIServer.
mha:

killall SystemUIServer

(processen sköter bl.a. sånt som syns i menyraden)

Onyx sköter detta och mycket annat finfint!

Ursprungligen av reboot81:
defaults write com.apple.screencapture location /Volumes/Macintosh HD/Users/mittnamn/Bilder/Screenshots

därefter trycker du enter.
Alternativt till att starta datorn om är att bara starta om processen som sköter Skrämavbildning – SystemUIServer.
mha:

killall SystemUIServer

(processen sköter bl.a. sånt som syns i menyraden)

Onyx sköter detta och mycket annat finfint!

Tack för ditt svar reboot81. Den här texten blev ju helt annat än vad som stod i artikeln.
Nu börjar det också bli lite "läskigt" med att trix och fix i Terminal och all text som jag ska skriva in där. Men jag ska försöka mig på det senare. Om jag törs... Varför kan jag inte bara kopiera mappen som artikeln beskrev?
Vad är "killall SystemUIServer" för något? Tar jag bara bort det som syns i menyraden? Jag dödar inte allt i Terminal då

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-03-24 07:32
Ursprungligen av hero5056:

Tack för ditt svar reboot81. Den här texten blev ju helt annat än vad som stod i artikeln.
Nu börjar det också bli lite "läskigt" med att trix och fix i Terminal och all text som jag ska skriva in där. Men jag ska försöka mig på det senare. Om jag törs... Varför kan jag inte bara kopiera mappen som artikeln beskrev?
Vad är "killall SystemUIServer" för något? Tar jag bara bort det som syns i menyraden? Jag dödar inte allt i Terminal då

Hoppa över det där och ladda ner Onyx eller Cocktail istället.

Det går även att byta namn på filerna som skapas, men bara första delen (dvs "Skärmavbild" i "Skärmavbild 2013-03-27 kl. 13.36.03") genom:

defaults write com.apple.screencapture name "nyttnamn"

I detta fall behövs ingen "killall SystemUIServer", ändringen sker direkt (i alla fall i 10.8).

Jag har inte hittat något sätt att även ändra hela filnamnet däremot.

Edit: det verkar finnas sätt, men jag är osäker på om det fungerar och det verkar hackigt (plus att en kommentar säger att det inte fungerar längre).

Edit 2: Kom på att det gick att lösa på ett annat sätt, jag skapade ett mappkommando i Automator som bevakar min mapp och automatiskt byter namn på nya skärmbilder.

Senast redigerat 2013-04-11 13:54

För att slippa skuggan på bilden, om man tar skärmbilder på fönster med kommando-shift-4 + mellanslag + klick:

defaults write com.apple.screencapture disable-shadow -bool true

Detta kräver dock "killall SystemUIServer" eller utloggning för att börja gälla.

Går det fortfarande inte att välja plats för skärmdumpar i MacOS?

  • Medlem
  • 2017-08-26 18:52
Ursprungligen av Chaosstar:

Går det fortfarande inte att välja plats för skärmdumpar i MacOS?

Jag kan välja via programmet Deeper var skärmdumpen ska hamna. Se dump. Programmet är ett mindre invasivt syskon till Onyx.

Hurra för den här guiden! Funkade finfint!

1
Bevaka tråden