Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diablo III - beteende på MacBook Pro 2.2 GHz Intel Core 2 Duo

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Berg
  • 2012-09-06 13:43

Laddade nyligen ner Diablo III på min MacBook Pro 2.2 GHz Intel Core 2 Duo (från typ 2009, om jag inte missminner mig) med 4 GB ram. Betan var bedrövligt att spela, men nu när jag kör fullversionen på Mountain Lion så flyter det faktiskt på riktigt bra i perioder. Visserligen på lägsta inställningarna, men ändå helt klart spelbart.

Problemet jag upplever är att grafiken då och då segar ner sig i någon sekund eller två, för att sedan återgå till att flyta jättemjukt i några sekunder till. Sedan går detta i perioder. Spelet går i slow-motion i några sekunder, sedan "spolar" grafiken jättesnabbt fram till att det går mjukt igen. Jag upplever det inte som att grafiken laggar. Det känns mer som någon annan hårdvara tar stryk under den korta "slow-motion-stunden". Det är svårt att förklara, men grafiken är verkligen jättemjuk när det återgår till det normala. Jag kan stå och fightas med säkert 30 st fiender utan att fps:en går ner.

Har det här med ramen att göra? Jag upplever det som mer frekvent under partier där banan är större. Får en känsla av att spelet laddar in övriga banan när spelet segar ner. Eller har det att göra med att processorn hanterar både grafik och övrig information samtidigt, i och med att jag har ett integrerat grafikkort. Skulle det hjälpa att köpa mer ram?

Jag tror mest på grafikkortet, jag hade samma problem med min MacBook Pro från 2009, när jag skaffade MacBook Pro från 2012 med Quadcore och separat grafik så löste det sig (även om jag nu igen upplever lite mer lagg än innan jag installerade en massa andra saker på nya datorn). Så tyvärr tror jag inte att en MBP från 2009 är stark nog med sitt integrerade grafikkort för att flyta i alla lägen. Det blir ju situationer när det är helt fullt på skärmen och då kommer det bli tungt grafikmässigt, tyvärr.

  • Medlem
  • Berg
  • 2013-03-30 16:42

Tack för svaret!

Förlåt för att jag tar upp en gammal tråd igen, men jag laddade nyligen ner indiespelet Hotline Miami som inte alls ska vara krävande. De första tio sekunderna av spelet flyter på utan något lagg över huvudtaget. Det är verkligen så mjukt det kan bli. Men efter några minuter kommer det här "spolhacket" som jag pratade om tidigare i Diablo III. Det flyter på jättebra i några sekunder, sen blir allt i slot-motion i några sekunder och så kommer det tillbaka till att flyta på jättebra. Men spelupplevelsen blir usel av de här avbrotten i grafiken. Jag upplever samma sak med Call of Duty 4 på absolut lägsta grafikinställningarna. Första minutrarna i spelet flyter på jättemjukt, men efter några minuter så kommer det här "spolhacket". Jag kan även uppleva samma typ av "slow-motion-hack" när jag surfar. Jag skriver in en text i en ruta, men det tar några sekunder för texten att dyka upp. Och då dyker den upp jättesnabbt. Sen flyter allt på i några sekunder, men sen kan samma sak hända när jag skriver i en annan ruta. Det är precis som att datorn kärar ner sig i någon gegga och kämpar för att ta sig upp.

Det kan inte bero på att min hårddisk har 5400 RPM? Datorns fläkt snurrar också jättehögt i alla situationer. Även då jag stängt ner alla program och datorn inte gör någonting.

Visst kan det bero på din hårddisk som snurrar med 5400RPM.
Din dator är dock 4 år gammal.

Kolla Aktivitetskontroll och se vad som händer.

  • Medlem
  • Berg
  • 2013-03-30 17:09
Ursprungligen av keptang:

Visst kan det bero på din hårddisk som snurrar med 5400RPM.
Din dator är dock 4 år gammal.

Kolla Aktivitetskontroll och se vad som händer.

Nu när jag enbart använder Chrome (exkl. eventuella bakgrundsaktiviteter på datorn) så har jag 95% overksam processor. Det som tar mest kraft just nu är Flash som ligger på 2%. Chrome tar ungefär 1,5% och Aktivitetskontrollen själv pendlar lite mellan 8% och 1%. Jag har 6.17 GB ledigt RAM-minne i skrivande stund.

Är det ingen som känner igen fenomenet med att datorn segar ner sig tillfälligt i några sekunder? Det är så frustrerande när spelets grafik i sig verkar flyta på jättebra stundtals. Vad sliter på datorn efter fyra år? Jag har ganska nyligen bytt RAM-minne och hårddisk. Är det processorn som tar stryk?

  • Medlem
  • Berg
  • 2013-03-30 17:11

Så här ser fläkten ut:

Ursprungligen av .sheep:

Vad sliter på datorn efter fyra år? Jag har ganska nyligen bytt RAM-minne och hårddisk. Är det processorn som tar stryk?

Omöjligt att svara på. Värt att nämna är också att det beror mkt på vad dom sker i själva spelet. Går du te.x från idle till full action så är det lätt att datorn inte flyter på lika bra i det senare skedet. Ett bra ex är te.x Starcraft 2.

1
Bevaka tråden