Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

restips

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

tänkte göra en liten resa med mina föräldrar och behöver nu lite restips på vart man borde åka.

antingen skall det vara "sol&bad" - som t.ex cypern.
eller ställen där man kan se intressanta saker - som t.ex rom.
(eller ställen där man kan göra både och..)

har ej heller en obegränsad budget så om tipsen kan hålla sig inom ramen av resor som inte kostar allt för mycket. dvs inga längre/dyrare resor. (som t.ex bora bora, dubai, usa(?) eller något land långt-bort-i-stan som kostar mycket att resa till/bo på)

vi har tänkt att åka runt juli-augusti.

Barcelona är trevligt! Rekommenderas.

Ursprungligen av keptang:

Barcelona är trevligt! Rekommenderas.

ok, hade faktiskt detta som ett förslag när vi pratade om det.
kändes dock som om det inte fanns så mycket att erbjuda utöver sol&bad? och vill man ha sol&bad så finns det mycket bättre ställen (badplatser osv) än barcelona som ändå ligger inom samma budget

nu har jag aldrig varit i just barcelona så vet inte hur stränder osv ser ut där, men har varit på ibiza och förmodar att det inte är så jättestor skillnad på dessa två ställen (där var stränderna usla)

vad i själva staden kan du rekommendera som gör det värt att åka dit?

Hela stan är ett stort museum.
Mycket inom gångavstånd, http://www.barcelona.se/sevardheter.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antoni_Gaud%C3%A...

Plus att det finns sol & bad om man tycker om det.

ok, tack för tipset
ska helt klart läsa på lite mer om barcelona.

Ett måste om du inte varit där tycker jag.

God mat och dryck också.

Ursprungligen av keptang:

Ett måste om du inte varit där tycker jag.

God mat och dryck också.

Tycker att mat och dryck ligger i underkant om man ser på resten av Spanien. Arkitekturen är dock magisk.

Dubai är inte speciellt dyrt. Ca 6h resväg också.

Hade jag varit som ni hade jag väntat tills veckan efter skolorna börjar i augusti. Resorna kostar då en tredjedel och ni hinner njuta av en eventuell svensk sommar innan.

Annars är Cypern kanon, billiga resor, varmt nästan året runt med en skön avslutning i september när vädret är runt 28 och vattnet samma temp.

Gran Kanaria är billigt, bra och ganska skönt.

Mallorca är jättefint men lite "meh" typ.

Rhodos är trevligt, hyr en bil och glid runt hela ön på mindre än en dag. Tyvärr är där massvis av barnfamiljer så det gäller att hitta rätt hotell om ni inte älskar urin i badvattnet.

Malta är riktigt toppen om man åker som vuxen. Se till att besöka mirakelön Blue Lagoon som ser ut som Bora Bora men ja ligger på Malta. Finns inte så många sandstränder.

Kroatien är också jäkla trevligt men samma där inga sandstränder.

Sevärdheter är det iofs lite halvtaskigt med i mina förslag men det kan säkert andra tipsa om.

Har fler tips men

Matar min yngsta son(3 veckor gammal) + sitter med mobilen och skriver…

Ursprungligen av grenhall:

Dubai är inte speciellt dyrt. Ca 6h resväg också.

Hade jag varit som ni hade jag väntat tills veckan efter skolorna börjar i augusti. Resorna kostar då en tredjedel och ni hinner njuta av en eventuell svensk sommar innan.

Annars är Cypern kanon, billiga resor, varmt nästan året runt med en skön avslutning i september när vädret är runt 28 och vattnet samma temp.

Gran Kanaria är billigt, bra och ganska skönt.

Mallorca är jättefint men lite "meh" typ.

Rhodos är trevligt, hyr en bil och glid runt hela ön på mindre än en dag. Tyvärr är där massvis av barnfamiljer så det gäller att hitta rätt hotell om ni inte älskar urin i badvattnet.

Malta är riktigt toppen om man åker som vuxen. Se till att besöka mirakelön Blue Lagoon som ser ut som Bora Bora men ja ligger på Malta. Finns inte så många sandstränder.

Kroatien är också jäkla trevligt men samma där inga sandstränder.

Sevärdheter är det iofs lite halvtaskigt med i mina förslag men det kan säkert andra tipsa om.

Har fler tips men

Matar min yngsta son(3 veckor gammal) + sitter med mobilen och skriver…

redan varit i dubai och personligen tyckte jag det var riktigt dyrt där. nu bodde vi iofs på ett femstjärnigt hotell men även flyget dit var dyrt. (och att äta ute + de saker man gjorde kostade väldigt mycket också).

cypern känns inte så aktuellt - även om jag fullkomligen älskar cypern och varit där flera ggr - då deras ekonomi är ganska rutten och de bara för några dagar sedan inte ens fick ta ut pengar ut sina ATM's.

gran kanaria är min far precis hemkommen från så det resmålet får nog vänta.

mallorca är väl för gamla pensionärer? dock kollat lite på menorca som verkar vara bättre.

kroatien har vi faktiskt kollat lite på. så det och malta låter som det skulle kunna vara intressant.

tack för tipsen!

  • Medlem
  • 2013-03-31 15:52

Mitt tips är Sicilien, Taormina (http://www.taormina.it/) Bländande vackert, mycket kultur, god mat och vingårdar runtomkring . Etna ligger en knappt timmes bilväg bort om man vill knalla runt på en aktiv vulkan ;). Vi bodde i en by precis bredvid Taormina som heter Gardini Naxos. Rekommenderas!

Ursprungligen av Spata:

Mitt tips är Sicilien, Taormina (http://www.taormina.it/) Bländande vackert, mycket kultur, god mat och vingårdar runtomkring . Etna ligger en knappt timmes bilväg bort om man vill knalla runt på en aktiv vulkan ;). Vi bodde i en by precis bredvid Taormina som heter Gardini Naxos. Rekommenderas!

Helt klart ett intressant resmål. Satt faktiskt och prata om det häromdagen. Sen började jag berätta historier om maffian och då började föräldrarna nojja

Men det ligger iaf i listan över tänkbara ställen att resa till. Tack!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-31 23:25

Madeira... fast finast i april.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-07 01:38

Agadir i Marocko är spännande!

  • Medlem
  • 2013-04-07 07:49
Ursprungligen av Spata:

Mitt tips är Sicilien, Taormina (http://www.taormina.it/) Bländande vackert, mycket kultur, god mat och vingårdar runtomkring . Etna ligger en knappt timmes bilväg bort om man vill knalla runt på en aktiv vulkan ;). Vi bodde i en by precis bredvid Taormina som heter Gardini Naxos. Rekommenderas!

Jag kan också rekommendera Sicilien, fast undvik då Giardini Naxos och välj Taormina isf av de två som Spata nämner. GN är en turisthåla medan T är en sevärdhet i sig. I övrigt finns allt möjligt på Sicilien, otroliga sevärdheter, fantastisk natur. De har mycket bra vägar på Sicilien, men kör som idioter. Tåg tar oerhört lång tid att resa med, så åk gärna bussresor till olika sevärdheter som ordnas av researrangören. Maffian behöver ni inte oroa er för, det är ett värre problem på andra håll i Italien.

1
Bevaka tråden