Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Game of Thrones - Säsong 3

Tråden skapades och har fått 145 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tredje säsongen av Game of Thrones är ute! Vilka följer? Läser ni böckerna? Vad tyckte ni om första avsnittet?

Trailer

Episodlista

  1. 03-31: Valar Dohaeris

  2. 04-07: Dark Wings, Dark Words

  3. 04-14: Walk of Punishment

  4. 04-21: And Now His Watch Is Ended

  5. 04-28: Kissed by Fire

  6. 05-05: The Climb

  7. 05-12: The Bear and the Maiden Fair

  8. 05-19: Second Sons

  9. 06-02: The Rains of Castamere

  10. 06-09: Mhysa

Info

Serien
Böckerna
Viewer's guide, kartor m.m.

Spoilers

Använd spoiler-taggar om ni diskuterar delar av handlingen som inte har avslöjats på tv ännu, så att vi inte förstör nöjet för någon annan. Exempel i forumets hjälpavsnitt: http://www.99mac.se/forum/t/301970-dokumentat...

#gameofthrones

Senast redigerat 2013-04-02 14:17
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-02 11:48

Värt att påpeka för de som följer denna serien, riskerar man att utsättas för spoilers i denna tråden?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-02 11:49

Bra säsongsstart med många starka scener och toksnygga miljöer. Har inte läst böckerna vilket är ett plus när man ser serien eftersom det gör serien mer spännande plus att man slipper bli besviken över att vissa avsnitt och karaktärer i böckerna strukits flyttats eller ändrats.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-04-02 12:16

Följer serien, men har inte läst böckerna. Tänkte se första avsnittet (s3) ikväll.

Ursprungligen av Gordy:

Bra säsongsstart med många starka scener och toksnygga miljöer. Har inte läst böckerna vilket är ett plus när man ser serien eftersom det gör serien mer spännande plus att man slipper bli besviken över att vissa avsnitt och karaktärer i böckerna strukits flyttats eller ändrats.

Jag brukar tycka precis så om filmatisering, men i det här fallet tycker jag att serien är ett bra komplement till böckerna. Upplever att serien sammanfattar snarare än ändrar.

Ursprungligen av zinned:

Värt att påpeka för de som följer denna serien, riskerar man att utsättas för spoilers i denna tråden?

Om man diskuterar delar av handlingen som inte har gått på tv än så är det väl bäst att använda spoiler-taggar.
http://www.99mac.se/forum/t/301970-dokumentat...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-02 13:46
Ursprungligen av Luftvargen:

Jag brukar tycka precis så om filmatisering, men i det här fallet tycker jag att serien är ett bra komplement till böckerna. Upplever att serien sammanfattar snarare än ändrar.

OK, har hört att en del "viktiga" avsnitt har försvunnit i filmatiseringen, kommer troligen läsa böckerna så småningom. Hade varit coolt om det hade kommit förlängda avsnitt på DVD eller TV, men tydligen så har de använt de flesta scener de filmade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-02 13:51

Såg avsnitt 1 av säsong 3 igår på CMORE - väldigt trevlig start även om det kommer ta ett tag att "komma in i det" igen så att säga. Skönt att CMORE visar saker så nära inpå visningen i USA.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-02 14:08
Ursprungligen av Luftvargen:

Om man diskuterar delar av handlingen som inte har gått på tv än så är det väl bäst att använda spoiler-taggar.
http://www.99mac.se/forum/t/301970-dokumentat...

Det tycker jag vi tar som regel att använda.

Ursprungligen av zinned:

Det tycker jag vi tar som regel att använda.

Uppdaterat första inlägget.

Ursprungligen av Gordy:

OK, har hört att en del "viktiga" avsnitt har försvunnit i filmatiseringen, kommer troligen läsa böckerna så småningom. Hade varit coolt om det hade kommit förlängda avsnitt på DVD eller TV, men tydligen så har de använt de flesta scener de filmade.

Det är ganska mycket som är avkortat för serien, men jag tycker att de gör ett bra jobb med att hålla berättelserna kompatibla med varandra. Tur att de inte försökte göra en film av det...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-02 14:55
Ursprungligen av Luftvargen:

Det är ganska mycket som är avkortat för serien, men jag tycker att de gör ett bra jobb med att hålla berättelserna kompatibla med varandra. Tur att de inte försökte göra en film av det...

De hade säkert velat, men hade nog fått göra typ 9 uppföljare för att göra böckerna någorlunda rättvisa. GoT passar HBO som en handske nu när det kommer fler och fler streamtjänster så är det bra att sitta på ett sådant trumfkortsdragplåster som kommer vara populär i många år framåt, säkerligen kommer många som inte tittat för att de avfärdar den som simpel fantasy, upptäcka att dramat håller minst lika hög klass som Sopranos Tudors Breaking Bad m.fl. blockbuster-serier.

Ursprungligen av Gordy:

De hade säkert velat, men hade nog fått göra typ 9 uppföljare för att göra böckerna någorlunda rättvisa. GoT passar HBO som en handske nu när det kommer fler och fler streamtjänster så är det bra att sitta på ett sådant trumfkortsdragplåster som kommer vara populär i många år framåt, säkerligen kommer många som inte tittat för att de avfärdar den som simpel fantasy, upptäcka att dramat håller minst lika hög klass som Sopranos Tudors Breaking Bad m.fl. blockbuster-serier.

Om någon presenterar en serie som ett "drama" så antar jag att det ytterligare en sjukhussåpa med en relationskris som måste lösas i varje avsnitt. Ungefär vad "komedi" har betytt för spelfilm de senaste åren. Finns det en chans att se drakar däremot...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-03 21:34

Tycker det var en bra öppning på säs 3. Jag imponeras av både handling och filmskapandet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-04-03 21:46

Många karaktärer att hålla reda på som jag nästan alla glömt namnet på. Antar att det ger efter några avsnitt.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-04-03 21:51

Ja det var spännande och lite från alla handlingar. I framtida avsnitt blir det antagligen lite mer fokus på några få handlingar per avsnitt, vilket jag tycker är bättre i det långa loppet.

Säsong två innehöll för många nya platser och karaktärer så jag har varit tvungen att se om delar av S02 för att hänga med.
S03 började försiktigt men lovar gott. Vi får se om det tar sig eller inte.
Mer drakar vettja! Det är den mest spännande tråden just nu, tycker jag. För hon är så cool!

Ni som har HBO, får ni se avsnitten direkt på söndag natt? Antar att man kan se de tidigare säsongerna där med?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-06 08:26
Ursprungligen av Luftvargen:

Ni som har HBO, får ni se avsnitten direkt på söndag natt? Antar att man kan se de tidigare säsongerna där med?

De tidigare säsongerna finns där.

Ursprungligen av Luftvargen:

Ni som har HBO, får ni se avsnitten direkt på söndag natt? Antar att man kan se de tidigare säsongerna där med?

Nya avsnitt av Game of thrones publiceras normalt sett på måndag morgon. Det har varit en del rubriker om det här hos t.ex. IDG. Men hur många i målgruppen sitter och tittar mitt i natten, om ett avsnitt skulle publiceras då? Flertalet tittar nog på måndagen.

Sas det inte att avsnitten skulle komma en timme efter premiären i USA? Eller var det ett dygn? Minns inte HBO klantade till det så mycket att jag nog glömt det mesta.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Sas det inte att avsnitten skulle komma en timme efter premiären i USA? Eller var det ett dygn? Minns inte HBO klantade till det så mycket att jag nog glömt det mesta.

Minns inte heller vad man sa från början, det senaste jag minns är att HBO sa några timmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-06 11:07
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Sas det inte att avsnitten skulle komma en timme efter premiären i USA? Eller var det ett dygn? Minns inte HBO klantade till det så mycket att jag nog glömt det mesta.

De sa väl inom ett dygn, men ofta är det nog inom 12 timmar.

Ursprungligen av lashdot:

Nya avsnitt av Game of thrones publiceras normalt sett på måndag morgon. Det har varit en del rubriker om det här hos t.ex. IDG. Men hur många i målgruppen sitter och tittar mitt i natten, om ett avsnitt skulle publiceras då? Flertalet tittar nog på måndagen.

Du har säkert rätt, var bara nyfiken över hur snabbt de kom hit nu.

Ursprungligen av Luftvargen:

Ni som har HBO, får ni se avsnitten direkt på söndag natt? Antar att man kan se de tidigare säsongerna där med?

Ursprungligen av stile:

De tidigare säsongerna finns där.

Ursprungligen av lashdot:

Nya avsnitt av Game of thrones publiceras normalt sett på måndag morgon. Det har varit en del rubriker om det här hos t.ex. IDG. Men hur många i målgruppen sitter och tittar mitt i natten, om ett avsnitt skulle publiceras då? Flertalet tittar nog på måndagen.

Jag tror det är skillnad mellan webbtjänsten och "kanalen" via Telias IPTV. Själv har jag det sistnämnda, där "går" avsnittet klockan 20:00 på måndagen och blir efter det tillgängligt i programbiblioteket. Givetvis finns även de gamla säsongerna att kika på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-06 18:47
Ursprungligen av Emil B:

Jag tror det är skillnad mellan webbtjänsten och "kanalen" via Telias IPTV. Själv har jag det sistnämnda, där "går" avsnittet klockan 20:00 på måndagen och blir efter det tillgängligt i programbiblioteket. Givetvis finns även de gamla säsongerna att kika på.

Samma tid CMORE sänder på. Mycket troligt en överenskommelse.

Ursprungligen av Erik.dv:

Samma tid CMORE sänder på. Mycket troligt en överenskommelse.

Ah, ja, garanterat. HBO Nordic vill nog av förklarliga skäl inte att andra (lagliga) kanaler ska kunna pusha ut material innan de själva får chansen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-07 15:24

Jag visste inte ens att HBO hade en kanal som sänder i Sverige (skäms lite), jag har HBO via internet så där kommer avsnitten upp snabbare.

Då var det dags! /me hämtar ölen!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-08 23:35

Asch!

Bevaka tråden