Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fördomar om kommunal verksamhet besannade

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är det någon på Gatukontoret i Malmö som har fått totalt hjärnsläpp.

1. Vår utfart från garaget.
2. Gatan avstängd sedan länge, pga byggarbetsplats.
3. Gatan stängdes idag, pga bygge av en uteservering tvärs över gatan.
4. Gatan stängd sedan några veckor, pga bygge av boule-banor framför det gamla vagnmuseet.
5. Gatan enkelriktad söderut.

Det enda sättet vi kan köra ut från jobbet är alltså att köra MOT ENKELRIKTNINGEN (nr 5 på bilden).

Och det är ju inte bara vi som har den utfarten. Här är många andra företag i huset, och en massa boende som också använder samma garage.

De har inte ens satt upp skyltar ute vid Norra Vallgatan om att Drottningtorget numera är återvändsgata. Så där är nu en massa bilar som kör in där, och tvingas vända och köra ut igen - mot enkelriktningen.

Hur i h-e kan man ge tillstånd till den uteserveringen, när alla de andra gatorna redan är stängda?

Vilket "geni" som gjort den planeringen.

  • Medlem
  • 2013-05-02 14:22

Det är så att man börjar fundera på om de som bygger uteservering verkligen har tillstånd att stänga av gatan...

Ursprungligen av wlao:

Det är så att man börjar fundera på om de som bygger uteservering verkligen har tillstånd att stänga av gatan...

Jo, det har de säkert. Uteserveringen fanns där även förra sommaren, men då var ju gatan vid (4) öppen.

Problemet är väl att den som har gett tillstånd till boule-banorna, och den som har gett tillstånd till uteserveringen inte har pratat med varandra.

Men det finns ju en enkel lösning:
- Dubbelrikta trafiken vid (5)
- Förbjud parkering på den gatan, så att det blir plats för dubbelriktad trafik
- Sätt upp en skylt ute vid Norra Vallgatan som talar om att det är återvändsgata.

Det är ett led i arbetslinjen. Har man tagit sig till jobbet får man stanna där.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nu är det någon på Gatukontoret i Malmö som har fått totalt hjärnsläpp.

http://i1330.photobucket.com/albums/w573/jesperohlsson/gatukontoret_zpsfc900bcf.jpg

1. Vår utfart från garaget.
2. Gatan avstängd sedan länge, pga byggarbetsplats.
3. Gatan stängdes idag, pga bygge av en uteservering tvärs över gatan.
4. Gatan stängd sedan några veckor, pga bygge av boule-banor framför det gamla vagnmuseet.
5. Gatan enkelriktad söderut.

Det enda sättet vi kan köra ut från jobbet är alltså att köra MOT ENKELRIKTNINGEN (nr 5 på bilden).

Och det är ju inte bara vi som har den utfarten. Här är många andra företag i huset, och en massa boende som också använder samma garage.

De har inte ens satt upp skyltar ute vid Norra Vallgatan om att Drottningtorget numera är återvändsgata. Så där är nu en massa bilar som kör in där, och tvingas vända och köra ut igen - mot enkelriktningen.

Hur i h-e kan man ge tillstånd till den uteserveringen, när alla de andra gatorna redan är stängda?

Ganska vanligt i Malmö med liknande problem. Det saknas samordning vid gaturegleringar.

Uppdatering:

De kom vid 17.30 och började ändra skyltningen. Så jag slapp köra mot enkelriktningen när jag körde hem vid 18.

Men hjärnsläppet fortsätter.

De har inte satt upp någon skylt ut mot Norra Vallgatan, som talar om att det är återvändsgata. Så där är fortfarande många som svänger in där, och har tänkt sig att köra förbi torget mot Östra Tullgatan/Östergatan. Och som blir tvingade att vända och köra ut igen, men där finns knappt plats att vända. Kan bli riktigt intressant om en lastbil eller buss svänger in där, och blir tvingad att backa ut på Norra Vallgatan.

Parkering är fortfarande tillåten på båda sidorna av den numera dubbelriktade gatan. Men gatans bredd rymmer bara tre bilar ungefär. Så där är alltså inte tillräckligt med plats för dubbelriktad trafik att mötas. Så hela tiden blir det stopp när trafiken i den ena riktningen måste stanna och släppa fram trafiken i den andra riktningen, och vice versa.

Här kommer det att hända olyckor. Frågan är inte om, utan när och hur många.

Senast redigerat 2013-05-03 10:50

Uppföljning igen:

De har fortfarande inte satt upp någon skylt om att gatan numera är återvändsgata.

Igår såg vi en buss som körde in, och som blev tvungen att backa tillbaka ut mot Norra Vallgatan.

Backa runt hörn med en stor buss, från en smal (pga parkerade bilar på båda sidor) gata, och ut på en vältrafikerad gata. Kaos!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-05-08 23:20

Jag har nära släkt som jobbar kommunalt, och de protesterar högljutt då de ser denna sidas rubrik när de sneglar på min dator. Ja, tillochmed blir de förargade och låter sina röster höjas. Nu till den grad att jag måste göra detta inlägg.

Låt mig påpeka att kommunal verksamhet oftast inbegriper andra göromål än att felskylta för trafikanter.

Ursprungligen av filuren:

...protesterar högljutt då de ser denna sidas rubrik när de sneglar på min dator. Ja, tillochmed blir de förargade och låter sina röster höjas...

Min sambo är kommunanställd. Min sambos mor är kommunanställd. Min mor var kommunanställd i hela sitt yrkesverksamma liv. Och jag är själv aktiv i en förening som har nära samarbete med kommunen.

Så jag har ju inte fördomar mot all kommunal verksamhet, bara valda delar. Så rubriken ska ses med en liten glimt i ögat.

Men trots lite glimt i ögat, så anser jag ändå att det är bevisat att på gatukontoret i Malmö så sitter det någon eller några riktigt stora klåpare, som har godkänt de här trafikändringarna. Antingen inser de inte vad de har ställt till med, eller så struntar de i vad de har ställt till med. Lika illa vilket som.

  • Medlem
  • 2013-05-09 11:17

Jag antar att du har mailat dem och påpekat detta eftersom en del saker är åtgärdade? Vad svarar de på dessa mail som du (eventuellt) skickar?
Låt mi gissa: De ska tillsätta en utredning som ska kika på problemet och återkomma i höst?

Ursprungligen av Dalle:

Jag antar att du har mailat dem och påpekat detta eftersom en del saker är åtgärdade?

Nej, jag har inte personligen varit i kontakt med dem.

Men min arbetsgivare (närmare bestämt vår VD-sekreterare) kontaktade dem direkt den förmiddagen då avspärrningen för uteserveringen dök upp.

Hon påpekade för dem att vi var instängda eftersom den enda kvarvarande öppna gatan var enkelriktad åt fel håll.

Men jag vet inte om hon även påpekade att de borde sätta upp en skylt om att gatan numera är återvändsgata. Men det ska ju inte behövas. Man tycker ju att de borde kunna lista ut det själv - att om man stänger av en gata så bör man informera vid infarten att det är återvändsgata.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-05-09 12:12
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, jag har inte personligen varit i kontakt med dem.

Men min arbetsgivare (närmare bestämt vår VD-sekreterare) kontaktade dem direkt den förmiddagen då avspärrningen för uteserveringen dök upp.

Hon påpekade för dem att vi var instängda eftersom den enda kvarvarande öppna gatan var enkelriktad åt fel håll.

Men jag vet inte om hon även påpekade att de borde sätta upp en skylt om att gatan numera är återvändsgata. Men det ska ju inte behövas. Man tycker ju att de borde kunna lista ut det själv - att om man stänger av en gata så bör man informera vid infarten att det är återvändsgata.

?Kommunala beslut är i förlängningen trots allt ett resultat av det styre innevånarna har valt. Det är stora paket man väljer och det innehåller mycket man inte gillar.

Ursprungligen av mac+:

Kommunala beslut är i förlängningen trots allt ett resultat av det styre innevånarna har valt. Det är stora paket man väljer och det innehåller mycket man inte gillar.

Ja, självklart är det så. Men vad har det med den här trådens ämne att göra?

Jag tvivlar på att det är folkvalda politiker som ger tillstånd att stänga en gata för en uteservering. Det lär nog vara tjänstemän som tar sådana beslut.

Jag tvivlar också på att det är folkvalda politiker som ger ordern att åka ut och skylta om en gata. Det lär nog också vara tjänstemannabeslut.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-05-09 14:51

?Du ser kanske inte någon koppling mellan ett företags ledning och de beslut som fattas i dess organisationen heller. Tråden handlar om ett kommunalt beslut och en åtgärd som du uppfattar som felaktig och oavsett var i organisationen det blivit tokigt finns det en kommunledning som är ytterst ansvarig. Kopplingen mellan denna ledning och väljarnas val har du redan accepterat och kopplingen till tråden är enligt mitt sett att se det redan övertydlig.

Jo, jag kan se att det finns kopplingar mellan ledning och beslut längre ner. Och självklart finns det någon ytterst ansvarig någonstans.

Men du verkar känna ett behov av att sätta in saker i ett större sammanhang, och göra trådarna bredare än vad som är nödvändigt eller motiverat.

Varför kan man inte bara låta ett trådämne vara ett trådämne utan att "globalisera" frågan? (och här syftar jag även på dina inlägg i Creative Cloud-tråden)

Kan man inte bara få vara lite sur och irriterad på ett par klåpare till kommunala tjänstemän, utan att det ska göras en politisk apparat av det?

Senast redigerat 2013-05-09 17:47
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-09 17:35

Kanske ett ämne för surtråden till slut

Undra om kommunen använder trafikanordningsplaner så som Trafikverket gör eller om de bara stänger av något lite som de själv känner för...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-05-11 12:48

Nu finns skylt uppsatt om att det är en återvändsgata.

Ursprungligen av Mija:

Nu finns skylt uppsatt om att det är en återvändsgata.

Se där. Så bra.

Då återstår bara en sak - att förbjuda parkering på ena sidan, så att där faktiskt blir plats för dubbelriktad trafik på den tidigare enkelriktade gatan. Men det lär nog inte hända.

Senast redigerat 2013-05-12 11:00

Jag trodde inte att det skulle hända, men nu har de faktiskt förbjudit parkering på ena sidan. Och det tog bara två veckor för dem att inse det behovet.

Och apropå skylten om återvändsgata. Den står ju så långt in på gatan, så om man svänger in där så ser man inte skylten förrän det är för sent. Nej, det borde finnas stor och tydlig information ända ute vid Norra Vallgatan om att Drottningtorget inte är öppet för genomfart längre. Så som skylten står nu, så lär det nog komma fler bussar och lastbilar som svänger in där, och som måste backa ut.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag trodde inte att det skulle hända, men nu har de faktiskt förbjudit parkering på ena sidan. Och det tog bara två veckor för dem att inse det behovet.

Och apropå skylten om återvändsgata. Den står ju så långt in på gatan, så om man svänger in där så ser man inte skylten förrän det är för sent. Nej, det borde finnas stor och tydlig information ända ute vid Norra Vallgatan om att Drottningtorget inte är öppet för genomfart längre. Så som skylten står nu, så lär det nog komma fler bussar och lastbilar som svänger in där, och som måste backa ut.

Man kan inte få allt. Det är ju trots allt Kommunen du pratar om, en av de platser där folk som inte kan få jobb ngn annanstans får jobb för att sedan sätta käppar i hjulen för andra så all verksamhet blir lika dålig

1
Bevaka tråden