Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Placera aperturefiler i mapp för dropbox

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2013-05-25 14:59

När man upprättar ett dropboxkonto skapas ju en mapp i Finder. Finns det någon risk med att förlägga sin mapp med bilder som anslutna till Aperture i den mappen?
För även om man få strul med sitt dropboxabonnemang så ligger väl originalfilerna kvar i Finder på aktuell dator ?

Ja det stämmer. Filerna ligger på din dator. I alla fall i teorin.

Skulle Dropbox få för sig, genom någon synkningskortslutning, att mappen skall vara tom, så kan filer dock raderas utan att du tillfrågas. Du skall alltså inte bara ha dina filer där, det är ingen bra idé.

Jag tycker också att du skall titta på uppstickaren Copy, som är en likadan tjänst som Dropbox, men du får 15GB utrymme direkt.

Använder du den här länken när du anmäler dig så får du 20GB direkt: https://copy.com?r=Vr7HkW (och jag får 5GB mer för rekommendationen). Det finns en tråd här på 99mac om Copy redan.

Jag testar just nu Copy med en kopia av min Lightroom 5 katalog. Dit kopieras även mina Smart Previews, vilket gör att jag kan ha alla mina original på min Mac Pro, men ändå redigera rådata på min MacBook Pro utan att behöva synka manuellt. Alla ändringar synkas genom Copy.

Du och vem som helst som läser den här tråden får gärna anmäla er med länken ovan för att få 5GB extra (inte begränsat till antal rekommendationer). De flesta som testar är positiva. Finns appar till Mac, mobil och paddor.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2013-05-25 23:01

Tack för tipset. Nu har jag filerna i "bildmappen". Sedan görs backup på dem till dropboxmappen, dels i syfte att göra bilderna tillgängliga för "utvalda" och dels för backup. Det hela innebär att att det blir dublett på hårddisken. Men det får vara så tillsvidare.

1
Bevaka tråden