Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Medialösning i ny lägenhet

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-16 17:00

Tjenna!

Nu är det snart dags (några månader) för inflyttning i vår nya lägenhet, så nu har börjat fundera på hur jag ska lösa mediauppspelning.
Tänkte att det finns ju många smarta hjärnor här så ni har kanske många idéer om hur man kan göra.

De prylar jag har i dagsläget består av 1st Time Capsule, 1st Marantz S6004 AV-reciever, 1st PS3, 1st mac mini, 1st Macbook pro, 1st iphone, 1st ipad mini, 2st fronthögtalare, 2st bakhögtalare, 1st centerhögtalare, 1st subba, 1st projektor, 1st projektorduk, 2st TV-apparater.

Länkar upp en planlösning för att lättare kanske förstå hur det ser ut: https://www.dropbox.com/s/6232g41vbg6lkfb/Slu...

Min tanke är att ha som jag har nu. Reciever, PS3, Mac mini (spotify, XBMC), TV, projektorduk (framför TVn), projektor, samt högtalarna i vardagsrummet, och på den väggen där ritaren har tänkt sig.

Nu kommer det svåra.

1. Sovrum: Vill ha tillgång till TV-nätet, de olika kanalernas "play" koncept, netflix och även eget lagrat material. Men man vill ju helst inte behöva ligga med både tangentbord och mus i sängen så något som är lättare styrt hade varit att föredra.

2. Kök: Här vill jag ha en lösning där jag kan spela upp musik från både en separat enhet som en iphone/ipad och ifrån den stora stereon som finns ute i vardagsrummet, där musikkällan är mac minin.

3. Balkong: Här gäller samma sak som i köket angående musiken. Men är även väldigt sugen på att ha möjlighet till någon form av skärm så man kan sitta ute på kvällarna och kolla på någon trevlig match eller liknande. Så här skulle jag behöva ungefär samma möjligheter som i sovrummet.

Vi kommer att ha Telias Triple Play i den lägenheten, vet inte om det försvårar eller gör det lättare.
Jag är öppen för alla typer av lösningar, även utanför Apples prylar. Men har dålig koll på dagens mediacenter och egentligen även Apples egna prylar för ett sånt här ändamål. Dock vill jag gärna kunna använda det jag har, att köpa fler prylar kommer ju att behövas så det är inget konstigt men skulle helst inte vilja byta ut något av det jag har.

Tack på förhand. Detta blir spännande...

Har tips på tangentbord/mus-problemet i sovrummet: Mobile Mouse http://www.mobilemouse.com/
- Använder detta för att med min iPad eller iPod Touch styra bland annat VLC på iMac'en som är kopplad till tv'n. Det går att ställa in det mesta o det går även att lägga till egna applescript för vissa funktioner. Jag har tex ett script som med en knapptryckning söver datorn på stubben

I köket skulle jag köra en Airport Express samt några aktiva högtalare

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-16 21:32

Var ett tag sen jag provade en sån "mus" app, och det kan ju vara lite klurigt ibland, men visst det är ju en lösning. Men då innebär det att jag får ha en mac mini i sovrummet också?

Airport Express har jag inte riktigt förstått hur den funkar, man skickar ljudet via wifi till den som sen har en aktiv högtalare inkopplad i 3,5 mm utgången? Om det nu är så det fungerar så innebär det att om jag vill ha ljud i vardagsrum och kök samtidigt så kommer musiken via HDMI till recievern i vardagsrummet och via wifi till köket? Blir kanske stor risk för att ljudet blir osyncat?

Du behöver inte nödvändigtvis ha en extra mini i sovrummet, du kan ju kommunicera m den du har i vardagsrummet. Möjl. skulle du lägga till en Airport express i sovrummet också för av ev boosta wi-fi signalen

Jag skulle köra Plex Media Server på Minin, då har du tillgång till all din media på alla enheter. I sovrummet räcker det med en ATV. Med en harmony remote så kan du byta mellan plex och vanlig TV. AirPlay löser dina musikbehov. Alt samma setup med XBMC, då kanske du även kan klämma in PVR från homerun, men det vet jag inte riktigt hur det fungerar (googla).

Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag skulle köra Plex Media Server på Minin, då har du tillgång till all din media på alla enheter. I sovrummet räcker det med en ATV. Med en harmony remote så kan du byta mellan plex och vanlig TV. AirPlay löser dina musikbehov. Alt samma setup med XBMC, då kanske du även kan klämma in PVR från homerun, men det vet jag inte riktigt hur det fungerar (googla).

Håller med, Plex på minin och därmed åtkomst från i stort sett varenda device som finns.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-17 21:42

Ja har tittat en del på plex och använt det innan jag började köra med XBMC, tycker väll att det är OK även om jag inte riktigt är överens med deras media server program. Men vissa delar får man ju lära sig att leva med. Dock så har jag för mig att plex media server inte lirar så bra med splittade arkiv, men det är ju också nått man får ta ställning till. Annars så ska det väll svälja de flesta format man stoppar in.

Angående airplay så har jag inte riktigt förstått hur det fungerar, har fått för mig att det endast går att spela musik med airplay via itunes. Alltså kan man inte använda andra källor så som spotify t.ex. Men har kanske helt fel här. Annars hade det varit bra med att då ha airplay högtalare i kök och på balkong, då kan man ju välja att spela från IOS enhet eller från mac mini. Men det förutsätter då att det går att köra airplay från spotify. Sen är jag lite skeptisk till synkningen mellan airplay i kök mot HDMI sladd mellan mac mini och receiver i vardagsrum, samt om det går att ha så många ljudkällor samtidigt ut från mac minin?

Du kan skicka airplay från dina iOS-enheter, eller Android om du så vill till valfri airplay-mottagare.

Ursprungligen av Kajan:

...att plex media server inte lirar så bra med splittade arkiv

Så länge du har din media i en mapp per typ, te.x filmer i en mapp, serier i en mapp etc. Spelar ingen roll om du har dina serier på en disk och dina filmer på en annan. Har du serier och filmer i en och samma mapp så blir det dock problem, men ordning och reda är det få som ogillar Har du bekymmer med lagring så kan en NAS vara lämplig. Finns mkt info om det i den här tråden:

http://www.99mac.se/forum/t/245807-vilken-nas

F.ö så har den senaste versionen av Plex till datorn (Plex Home Theater) stöd för AirPlay, då kan du även streama klipp från youtube från din iPhone etc direkt till Plex.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-18 06:13

Förlåt, dåligt förklarat av mig. Ordning och reda har jag på min media. Samt att jag har en Mybook Studio 2 4TB så lagring har jag. Det jag menade med splittat arkiv var att en fil kan vara splittrad i många mindre filer...

Men det känns som att AirPlay ändå har lösningen på en stor del av problemet, har försökt läsa mer ingående om det. Vet inte hur gammal informationen som jag kommit över är. Men det verkar vara många som använder sig av programmet airfoil på datorn, för att få någon funktion. Så det känns som att en atv och AirPlay fixar det. Får ta i köpa en atv och prova helt enkelt.

Är dock fortfarande lite rädd att ljudet kommer bli osynkat när man kör musik från Mac minin till recievern via HDMI samtidigt som AirPlay in i köket t.ex. Men det går kanske att lösa med en AirPlay grunka till recievern och köra den på en annan ingång när man vill ha musik i hela lägenheten?

Jag bara antar att man kan skicka ut ljud via AirPlay till flera enheter samtidigt, antar jag fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-18 09:45

Tänkte utöka lägenhetens modernitet med förslag om styrning av ljus och andra elprodukter med iPhone ( android oxå) dator både via wifi och mobilnätet när man är bortrest.
http://www.nexa.se/NEXA-Gateway-2.htm

Finns säkert andra leverantörer som fixar det

Senast redigerat 2013-06-18 10:10
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-18 10:08
Ursprungligen av Kajan:

Är dock fortfarande lite rädd att ljudet kommer bli osynkat när man kör musik från Mac minin till recievern via HDMI samtidigt som AirPlay in i köket t.ex. Men det går kanske att lösa med en AirPlay grunka till recievern och köra den på en annan ingång när man vill ha musik i hela lägenheten?

Airplay hamnar i synk om du kör direkt till flera högtalar.
Men precis som du tänker, kör du Apple TV till TV:n och sen TV:n till Recivern är det i synk när du tittar på TV men väljer du att spela upp på fler Airport blir Apple TV enheten ur synk.

Det går att fixa, har recivern och TV:n optisk ingång (optisk -> analogkoverter funkar) kan man lägga in en switch

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kabl...

Inte alls i min smak, men det funkar.

Det går säkert att göra liknande lösning med hdmi switch om recivern har hdmi in.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-18 16:56
Ursprungligen av ne100:

Tänkte utöka lägenhetens modernitet med förslag om styrning av ljus och andra elprodukter med iPhone ( android oxå) dator både via wifi och mobilnätet när man är bortrest.
http://www.nexa.se/NEXA-Gateway-2.htm

Finns säkert andra leverantörer som fixar det

Ja har själv tittat runt lite här, har egentligen mest gillat tanken med philips hue, då styrningen sitter i själva ljuskällan, nackdelen är att det för tillfället bara finns en sorts ljuskälla så blir inte så användbart. Ska kolla mer på NEXA, dock är jag mer sugen på deras pro system då jag är elektriker och inte ser några problem med att installera det själv. Mest för att slippa alla dessa enheter i vägguttagen. Dock så verkar det tyvärr inte finnas någon möjlighet att styra det med iphone, det verkar bara fungera på nexa gateway som du länkade till. Och dem verkar inte lira så bra med varandra konstigt nog.

Ursprungligen av ne100:

Airplay hamnar i synk om du kör direkt till flera högtalar.
Men precis som du tänker, kör du Apple TV till TV:n och sen TV:n till Recivern är det i synk när du tittar på TV men väljer du att spela upp på fler Airport blir Apple TV enheten ur synk.

Det går att fixa, har recivern och TV:n optisk ingång (optisk -> analogkoverter funkar) kan man lägga in en switch

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kabl...

Inte alls i min smak, men det funkar.

Det går säkert att göra liknande lösning med hdmi switch om recivern har hdmi in.

Ja alltså jag kommer ha min mac mini kopplad till recievern via HDMI och sen då skicka airplay till kökshögtalare och balkonghögtalare. Och det är där jag tror det blir problem med synkningen. Men har ju lite olika val här. Kan lägga en optisk kabel från mac minin in på en annan kanal på recievern men det borde blir samma sak i princip. Men kan ju också koppla till en airplay grunka typ airport express till recivern så att man kör airplay (om man nu kan det?) även till den trots att dem står bredvid varandra så kanske synkningen blir bättre?

Själv kör jag en Tellstick i min Mac Mini. Funkar fint att styra diverse lampor från telefonen.

1
Bevaka tråden