Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det värt att vara egen företagare??

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-24 19:06

Hej,
Jag har en tid ställt mej denna fråga,,
Är det verkligen värt att vara företagare i Sverige numera?

Jag menar att man startar ett företag för att man vill göra det man älskar eller det man man tror på, och med lite tur tjäna en slant,, och om det går riktigt bra kanske till och med anställa lite folk, och vem vet, det kanske växer till något stort.. Detta låter i mina öron som att det är en bra och viktig sak för Sverige och något det borde satsas seriöst på...

Och det jag ville säga var att, inte nog med att man ofta hör om Svenska storföretag som blir uppköpta (och nerlagda) eller flyttar utomlands , så hör man även allt oftare om småföretagare som flyttar utomlands eller lägger ner eller sina väl fungerande verksamheter i Sverige på grund av att dom helt enkelt inte orkar med företags politiken / byråkratin / höga skatterna här, (mej själv inräknat).

Biter inte Sverige sig själv i svansen??

Ja, det är värt att vara egen företagare.

/Ola

I en internationell jämförelse har Sverige ett ganska gott företagsklimat. Vi har en relativt god politisk stabilitet och ickekorrupt byråkrati. Det finns EN speciell skatt som är mycket låg jämfört med våra konkurrenter. Det är företagsskatt. Dvs, den skatt som ett företag betala på sin vinst. Sedan har vi ett högt skattetryck inom andra områden. Inkomst av tjänst, t ex.

Hursomhelst. Jag har aldrig ångrat att jag strtade eget för 15 år sedan. Därmed inte sagt att jag jämt har haft mer pengar än mina kompisar som har haft vanliga anställningar. Många som driver företag gör det nog mer av livsstilsskäl än av en visshet att man maximerar sina intäkter på det sättet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-25 00:51

Anledningen till denna tråd är att jag har under semestern träffat många av mina småföretagande utvandrade vänner som har flyttat med sina företag ut ur Sverige, dom säger alla samma sak,, dvs att det bästa dom har gjort var att flytta härifrån,,, och det har fått mej att fundera mer och mer på en flytt.
Dels för att min bransch inte är vad den var i Sverige och dels för byråkratin..
Och när jag läste blaskan Expressen på stranden idag, så var det en ganska kul insändare just om denna fråga. Om hur företagen var tvungna att kompenserar sig själva (fiffla) bara för att gå runt. Han berättade en massa historier om sina bekanta som var småföretagare,, arkitekter, snickare, reklamare, kaféägare, och deras erfarenheter..

///
Detta skriver småföretagaren och barnboksförfattaren Ulf Nilsson,

Stadsmakterna vill ha fler småföretagare och startar olika starta-eget-projekt, men projekten är meningslösa om inte miljön är den rätta. Allt för krångliga regler och skattekontroller á la FBI gör att många av dem som startar tappar sugen. Det är då tanken på att "kompensera sig" på egen hand väcks till liv, jag själv och mina bekanta har på senare tid förlorat lojaliteten med överheten. Vi fyller i papper och betalar avgifter enbart för att inte åka fast.. osv

///
En i reklamare i bekantskapskretsen berättade om hur han fick oväntat besök av två män som sett för många FBI filmer. "Du hade miljoner i omsättning förra året, och nu har du bara några hundratusen!!?? vart är resten av pengarna???!!!!!"
Vännen som varken var kverulant eller skattefifflare, var mest upprörd över att dessa tjänstemän från skatteverket inte kände till verksamhetens förutsättningar, efter att reklambranschens fullständiga kapsejsat 2002.

///
Skatteverket utgår alltid från att alla ensamföretag ökar inkomsterna med 10% per år, och ansöker man inte särskilt så höjs F-skatten automatiskt med tio procent.
Och när han fick 30 000kr tillbaka på skatten så skrev man att beloppet inte kommer att utbetalas eftersom det kan komma att behövas för framtida skatter, och detta även fast han har betalt alla sina tidigare skatter i tid.

Jag har själv massor av idiotiska erfarenheter av byråkrtins enkelspårighet,, och oförmåga att tolka och förstå fall som ligger utanför deras ramar. Jag jobbar själv som reklamfotograf och har vid några tilfällen fått förklara mej och vissa av mina avdrag på material jag har haft i mitt jobb, vissa har inte ens gått igenom även fast jag har bevisat det?? ska det vara så?? Ska dom få styra vad jag ska ta för bilder??

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2003-07-25 09:26

Ytterligare en sak som kan nämnas är att man bör tänka sig för rätt många gånger innan man tar in anställda.

Byråktratin ökar mångfalt så fort en anställd sätter sin fot på företaget. Jag och ett gäng kollegor körde ett konsultföretag och jag var konsultchef. Det är inte mycket tid man för över för att "utveckla verksamheten" som det så fint heter.

När vi summerade verksamheten efter tre år hade vi en omsättning på 31 miljoner och betalt ung. 19 miljoner i diverse skatter (inklusive a-skatt för våra anställda).

Jag har lite svårt att förstå denna lust från statens sida att pungslå nya företag. Är det inte bättre att vänta till verksamheten har stabiliserat sig innan man börja ta till den stora skatteklubban. På det viset skulle man få många fler medelstora stabila företag att pungslå.

Nåja, man ska inte klaga, man ska flytta. Att rösta är meningslöst...

Jag har haft diverse företag och jag måste säga att "man jobbar i motvind". Man behandlas som pesten - från myndighetshåll - och skattetrycket är löjeväckande - när man ser hur mycket som blir över per fakturerad krona!

Min erfarenhet är, att det bästa är att vara anställd med en normal el. hög lön - så klart - och att kunna extraknäcka med annat på kvällar och helger...på en enskild firma typ - då kan du dra lite av din bostadskostnad i deklarationen - samtidigt som du kan köpa in momsfritt och dra dator och andra relevanta kostnader på ditt företag.

tjolahopp

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-25 16:26

Apropå frågan om det är värt att starta eget så beror det väl mycket på vad man vill ha ut av det. Vill du enbart göra det för att tjäna mer pengar och vara din egen boss så beror det nog mycket på vad du har tänkt syssla med.
Själv jobbar jag som frilansfotograf vilket är en alldeles för överhettad branch i vissa delar av Sverige, men jag nöjer mig med att dra in lite extra pengar, inte behöva vara bunden till ett heltidsjobb och kunna dra av momsen på saker jag antagligen skulle köpt ändå för mitt eget höga nöjes skull - samt få ägna mig åt något jag finner vara askul och få betalt för det. Vet dock inte om jag tjänar på det i stort om jag jämför tiden jag lägger ner på det jag får in i kosing, men det ger mig en liten illusion av frihet iallafall... Oavsett vilka som styr Sverige.

Om det är värt att vara egen företagare ?
jag kan ju säga såhär:

JAPP !!!

Är det typ svårt att driva ett företag enbart att bekosta sin hobby, typ. Jag menar om man till exempel som jag är våldsamt intresserad av lerfilm och brukar pyssla med det en smula på fritiden. Om jag sen har några små kunder som jag producerar filmer åt billigt, men jag tar inte ut nån lön utan all vinst går till utgifter inom företaget och i bästa fall för att köpa ny modellera när den gamla blivit grön (modellera blir faktiskt snorgrön om man blandar alla färgerna). Är det nåt ni skulle rekommendera?

Jag tänkte på det Ace skrev om att vinstskatten är låg.
Och då kan man flasha med att man är egen företagare också

Lägg ner nu.

Ja, det är värt att vara egen företagare även om det är onödigt krångligt.

Jag anser att man, utan att behöva skicka in papper på något sätt, automatiskt är egenföretagare och får F-skattesedel med sitt personnummer som organisationsnummer.

Ciryon

PS. Hur företagsvänliga Vänsterpartiet är tänker jag inte ens kommentera.

Jag går på el gringos linje, fast anställning, med lite lagom eget vid sidan om.
Egenföretagandet kan vara enormt tillfredsställande, men det blir sömnlöst ibland när momsen ska redovisas och skatt inbetalas, och kunderna inte har betalat.
En fast anställning, med ett lönekuvert i brevlådan i månadsslutet, är fenomenalt när räkningarna dräller in. Och... hur många gånger har man inte som egenföretagare varit tvungen, för brödfödan, att ta jobb som man inte alls gillar...?

Samtliga inlägg av politisk karaktär har raderat. Försök att hålla er till forumets regler, detta är ett politiskt neutralt forum där alla ska kunna trivas. Denna tråd handlar om företagande, inte om politiska ideologier.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-31 01:26

Det blev på tok förmycket politik!!,,
och det var inte verkligen inte det jag ville ta upp i tråden från början, jag ville mera höra folks erfarenheter av att vara egenföretagare i Sverige.

Jag har kört eget i 4år och haft bra omsättning och mycket jobb därav ca 60% svenska kunder och resten utländska
Erfarenheten av detta är att dom jobb jag gör i sverige numera så är det nästan alltid är strul, snålhet före vishet, och det säkra före det osäkra, och trolla med knäna budgetar, dvs okreaktivt,, och detta även när man jobbar mot stora kunder som borde kunna kosta på sig lite mer, även fast det är dåliga tider.
och när jag har jobbat mot utlandet så möter jag mycket av motsatsen.

Så personligen så har jag nog mer eller mindre bestämt mej att lägga ner mitt AB och bara köra i mindre skala här, för som det är nu så tycker jag att man jobbar och jobbar men pengarna försvinner kors å tvärs utan att jag kan kontrollera det.
Dyrt å leva, dyra skatter och mörkt å kallt 9 månader om året.
Så för mej blir det nog ta mitt pick & pack till ett klimat där det är bättre både i väder å Bizznizz..

Jag älskar Sverige på många sätt och vis men jag tror att jag ska följa flyttfåglarna hädanefter.
Fred

  • Medlem
  • 2003-07-31 01:47

Glöm inte att ta en rejäl pensionsförsäkring bara. Inkomster i utlandet är väl inte pensiongrundande? Jag har en släkting som bott en längre tid i Marocco, hon flyttade väl tillbaka för 10 år sedan eller så och nu när hon går i pension är det inte så roligt längre. Jag är inte säker på hur det fungerar inom EU nu för tiden dock.

[edit: skrev lite fel]

Senast redigerat 2003-07-31 02:08
1
Bevaka tråden