Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ta bort bilder i Aperture?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här är alldeles (alldeles) säkert en idiotfråga, men jag har googlat runt lite och blir inte klok på det.
Jag är rätt ny på Aperture, och har spenderat de senaste timmarna med att rensa bort 80% av ca 1000 bilder från resan vi just kom hem från, och småpimpat de som blev kvar.
Jag gjorde allt i "last import", och tog bort oönskade bilder med backspace. Allt funkar så långt.
Problemet är, att när jag går in i projects, så finns de ratade bilderna kvar! Jag tömde Aperture Trash, men det hjälpte inte. Samma sak när jag går över i iPhoto (jag kör iPhoto library för båda programmen).
Jag skulle väldigt gärna slippa göra om rensningen i projects också...
Hilfe!

Delete-knappen ("backspace") används i Aperture för att ta bort en bild från olika typer av "samlingar", men inte för att radera bilder.

Om du t ex skapar ett Album inuti ett projekt kan du rensa bort bilder med Delete. Men de är fortfarande kvar i projektet.

"Senaste import" är en samling. Du har bara tagit bort bilderna från samlingen, men inte raderat dem.

För att radera bilder använder du ⌘-Delete. De hamnar då i din soptunna som hör till Aperture. För att ta bort dem permanent tömmer du soptunnan med SHF-⌘-Delete.

Den är en svår balans mellan smidighet och säkerhet, när det gäller att radera foton. Jag tycker Apple gör rätt i att hellre fela på den säkra sidan, än att göra det för lätt att radera bilder av misstag.

Tack för svaret!
Jag gissade att det var något sådant.
Finns det något enkelt sätt att fixa mitt dilemma (typ radera alla bilder från projects och sedan kopiera och klistra in från senaste import), eller är det bara att bita i sura äpplet och göra om?

Äh, det där var ju inte så svårt när man tänkte efter fem sekunder, men jag kan ju berätta hur jag gjorde, ifall någon skulle få samma problem: Jag flaggade alla i last import, sedan gick jag över till projects från rätt datum och tog bort alla oflaggade.

1
Bevaka tråden