Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMovie - Lite frågor

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att hjälpa en kund med att hantera sin Mac och framförallt iMovie på rätt sätt. Jag är själv ingen kung på iMovie eller hur man ska tänka rätt kring denna programvara, varför jag kollar här!

Kundens iMovie-bibliotek är på drygt 50 filmer och väldigt stort... Filmerna ligger på en Mac Pro, men han har även en MBP som han jobbar på.

Öppna
När iMovie öppnas så "optimerar" programmet alla filer. Dettar tar runt en halvtimma, och sker varje gång man öppnar som sagt. Går det stänga av detta?

Exportera/Importera
Om kunden reser bort men vill jobba med filmerna, så kopierar han med sig de filmer han behöver. Hur gör man sedan för att importera dom korrekt i iMovie utan att det blir dubletter och konstigheter?

Överlag så är hanteringen kring filmer i och utanför iMovie det stora problemet. Kunden har säkert 10 TB med lagringsutrymme, utspritt på mängder av diskar. Och överallt finns det dubletter för att han är rädd att förlora information. Vi kommer att offerera en vettig lokal lösning, men det är ändå bra att veta hur han ska och bör jobba.


Han har också tittat på Final Cut Express, men tycker att det är för krångligt. Jag menar att han kanske måste gå över dit, eftersom han jobbar med så mycket film. Men kan han vara kvar i iMovie och lära sig hur man hanterar det rätt sätt är det nog det bästa.


Förstår att dessa frågor kan vara luriga att svara på. (Om du jobbar med iMovie och är kung på det, så är det bara att PM:a mig så kan vi kanske lösa detta med lite debiterbar konsultation!)

Vilken version av iMovie pratar vi om?
Och vilken version av OS X?

Bra fråga! Alltid att man glömmer det.... :-/

OS X 10.8.4
iMovie 9.0.9

Dvs, i skrivande stund det senaste.

1
Bevaka tråden