Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DAM, LR och en liten redaktion

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom jag tidigare suttit själv, alt. haft en eller två medarbetare, har detta egentligen aldrig varit någon fråga. Men med tanke på Adobes moln och en redaktion på ca tio medarbetare som tidigare inte katalogiserat bilder alls, så dyker funderingen upp.
Jag undrar alltså hur ni som är proffs gör med bildhanteringen i ett modernt arbetsflöde. Här är ett exempel:
Journalist A går ut och knäpper en bild som layoutare B ska stoppa in i en layout. Vad används för att importera bilden från en kamera, katalogisera samt eventuellt märka (flagga/betygssätta etc.) bilden? På vilket sätt kan sedan layoutaren se bilderna i InDesign?
Som fotograf har jag jobbat med både LightRoom och Aperture, men dessa bibliotek är ju personliga. Det hade ju varit väldigt enkelt att ha en serverversion av LightRoom, eller finns det andra arbetssätt?

På tidningarna jobbar man med olika typer av redaktionella system. Jag har själv bara jobbat med stora tidningssystem som byggs av Tieto Enator eller av Infomaker men det finns för olika storlekar på redaktionerna.
Du kan läsa lite grann om Infomakers Newspilot här så får du se hur det funkar:

http://www.infomaker.se/?q=content/newspilot

Tack för svar! Efter vad jag förstår så är dessa system stora och dyra, men du säger att det finns mindre och billigare system också. Det är väl ett sånt system som skulle vara aktuellt. Har du något exempel på detta?
Newspilot verkar kunna ersätta typ alla de system vi jobbar med idag, vilket vore intressant, frågan är till vilket pris?

Efter en ytterligare en djupdykning i denna typ av mjukvara funderar jag på om inte Adobe Creative Cloud för Team är den vettigaste lösningen för mindre redaktioner och arbetsplatser. Kan du @Niklasinorr eller någon annan förklara fördelarna med exempelvis Newspilot?
Det känns lite som det som hände med databasbyggandet för 20 år sedan, när man gick från specialbyggda dyra lösningar till betydligt enklare och billigare modeller. De specialbyggda lever givetvis vidare för större företag, medan de enklare gjorde att mindre företag kunde hitta vettiga lösningar.
Är det så i detta fallet, eller har jag missuppfattat det hela?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-23 09:49

Du har ju även system som Extensis Portfoilo.

Server och client version finns.

Jo, jag är helt med (tror jag). Men jag antar att man ändå måste koppla iD och PS Ai till dessa system, och ska man ändå köpa CC-lincenser...
Eller har jag fel?

Du har också Bridge, som har en direkt integration i t.ex Indesign

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-23 19:42
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du har också Bridge, som har en direkt integration i t.ex Indesign

Bridge har alltid varit ett tämligen stökigt / fult verktyg tycker jag. Men det finns de som gillar det. Fast central DAM-funktionaliteten är väl icke-befintlig?

Det är bättre än man tror vid en första titt och för en redaktion på 10 pers så är det möjligtvis overkill med något DAM.

Det som jag tycker kan vara värt att ge Bridge en chans är att det faktiskt är avsett att täcka hela kedjan, från kamera till layout, med integration till Camera Raw och InDesign/Photoshop.

Det är dessutom ganska kraftfullt när det gäller att anpassa, med möjlighet att skapa egna tillägg, paneler etc.

Japp, det blir förmodligen InCopy för hantering av arbetet med dokument och Bridge för hantering av allt annat. Jag ska upp till redaktionen imorgon och prata med vår produktionsschef som tittat på det här ett tag nu. Jag tror han har koll på själva arbetsflödet för dokument och layout, jag ville mest försöka bidra med att koppla på textdokument och bilder.

Jag vet ju att det sitter en massa duktigt folk här på 99, så jag tänkte att det kan vara värt att slänga ut frågan, och det var det. Tack för er input, so far. Jag får kanske anledning att återkomma.

1
Bevaka tråden