Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det självklart att köpa Adobe i "molnet" nu?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, ett företag ska köpa in Adobes program för första gången till en person (kanske två senare). Ska använda de flesta Adobe-programmen, både för foto, tryck och webb.

Är det självklart att man ska köpa programmen i "molnet" nu? Eller kan det fortfarande vara motiverat att köpa in något av deras traditionella "paket" istället?

Hur tänker ni kring ekonomi, säkerhet, licenser? Blir molnettjänsten omotiverat dyrt eller är det jättebra?

Ursprungligen av southside:

...Hur tänker ni kring ekonomi, säkerhet, licenser?...

Frågan är vad vi ska jämföra med. Men eftersom du säger att du ska använda "de flesta programmen" så väljer jag att jämföra med "CS6 Master Collection".

CS6 Master Collection kostar idag ca 27.500 [34.317 kr inkl moms hos Adobe]
Då kan du prenumerera på CC i 5 år för samma pris. [516 kr per månad, inkl moms]

I CC ingår uppgraderingar.
CS6 är sista versionen av de "traditionella paketen". Någon CS7 kommer aldrig att dyka upp.

Ekonomi? Svårt att säga. Beror på hur lång tidsrymd man tittar på, och huruvida man är intresserad av att hänga med i framtida uppgraderingar.

Säkerhet? Kan inte se hur det skulle vara någon skillnad på säkerheten mellan de två licensmodellerna.

Licenser? Kan inte se någon större skillnad i hanteringen här heller.

Om det var jag som skulle köpa licens till ett företag idag, så skulle det lätt bli CC.

Men vi har ju ingen aning om vilka behov ni har. Ni behöver kanske inte de senaste funktionerna. Ni kan kanske köpa en begagnad CS3-licens billigt, och leva med den i några år.

Ännu en tråd där trådskaparen bara försvinner... Trist...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ännu en tråd där trådskaparen bara försvinner... Trist...

Jag tackar så mycket för din jämförelse av priser. Jag satt just och funderade på hur jag ska göra framöver. Har egen liten grafisk produktionsfirma och pluggar annat samtidigt så just nu drar jag inte in så mycket pengar. Sitter med Photoshop och InDesign (CS4) som jag köpt utan CS4-paketet och börjar bli rädd för att sitta med för gammal programvara. Kanske ska hoppa på CC i alla fall och hoppas på mer inflöde nästa år? Men vad händer om jag kör på en årsprenumeration och sen inte vill köra ett år till? Har jag då bara 99 dagar på mig att använda programvaran innan den slutar funka offline? Kan jag då aldrig använda programmen och därmed filerna? Känns tufft för liten företagare...

1
Bevaka tråden