Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MASSA frågor (8 st) om PDF-export, icc-profiler, Assign/Convert to profile m.m!

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2013-02-18 22:27

1. EPS påverkar inte bildens skalbarhet, men är oftast onödigt, för att inte säga en risk. (Richard har doktorerat i ämnet "EPS och varför man ska undvika dem".)
2. Om bilden är skärpt och om du inte har någon repro senare i flödet ska den inte storleksförändras så mycket relativt sin för ändamålet optimala upplösning. Men när du exporterar pdf kan du sätta att bilder (inte) ska skalas. Det du missar då är eventuell skärpning som kan bli helt fel.

Ursprungligen av mgfo:

1.
På företaget som jag jobbar med just nu används det bilder i eps-format. För mig är detta lite nytt, då jag själv oftast brukar jobba med tiff eller högupplösta jpeg. Min fråga gäller alltså konvertering av en bild – kan jag ta en högupplöst jpeg, spara om bilden med ny filändelse (eps) i Photoshop, och sen är det bara att köra på och skala hur som helst när jag väl placerar den i InDesign? Bilden, som baseras på pixlar, blir väl inte vektor och föränderlig hur som helst bara för att man tilldelar filen en annan ändelse? För det är så som man verkar jobba nu, och jag ställer mig lite frågande till detta arbetsflöde. Fördelar/nackdelar med att jobba såhär, om det nu är "korrekt"? Filerna blir grymt mycket större, men om man kan skala upp dom hur som helst så tycker åtminstone jag att det väger upp en hel del!

Visst kan man spara om bilder i det formatet, men du kan absolut inte skala dem till vilken storlek som helst. Det finns heller inga fördelar, snarare en rad nackdelar med att arbeta med pixelbilder i eps-format. Jag är ingen expert på vektorbilder, men tycker mig ha hört att eps är ett obsolet format även där.

Citat:

2.
Jag har lärt mig att man inte bör skala bilder som monteras in i InDesign mer än +/- 15%: stämmer detta, eller är det hel fel? Jag förstår naturligtvis att man inte kan dra upp en liten bild till vilken storlek som helst, men den generella inställningen verkar vara att det inte gör något om man minskar bilden och den effektiva PPI:n går från 300 till t.ex. 1284. Hur ser ni på det? Om det inte påverkar kvalitén negativt på något sätt så är det såklart bekvämt och tidssparande att dra ner bilden till önskvärd storlek direkt i InDesign istället för att gå in i PS emellan och göra om formatet, men som sagt: Kan man verkligen skala ner bilder hur som helst?

Skala bilderna till rätt storlek och upplösning och sedan skärpa dem för slutanvändning är viktigt om man verkligen vill ha bra kvalitet. Det finns skript som gör detta automatiskt.

Citat:

3.
Är slutligen efter lite tips på hur man på ett korrekt och effektivt sätt kan minska färgmängden i en bild. Jag såg länken som "stefanprofiler" la upp (bra läsning!), men jag undrar om det finns något annat sätt med? Jag har läst att man kan gå in i Destination Space > Custom CMYK och laborera runt med; skulle det funka för att minska färgmängden? (Och vilka inställningar bör man köra i så fall? Syftar på Ink Options/Separation Options) Följdfråga: Är det så att en PDF som har tilldelats en specifik färgprofil automatiskt gör så att alla bilder håller sig inom en viss gräns, eller kan bilders färgmängd fortfarande överskrida gränsen? Jag tycker att många färgprofiler verkar ha en väldigt hög färgmängd?

Oj, finns Custom CMYK kvar? Glöm den delen så fort som möjligt. Och Custom CMYK hjälper dig absolut inte med problemet med färger som ligger utanför det tryckbara omfånget. Och det vore en dröm att man kunde hantera färger utanför omfånget genom inställningarna vid PDF-exporten, men än så länge går det inte så bra

Sedan tror jag du blandar ihop två saker, bilder som ligger i RGB och innehåller för intensiva, för mättade färger för att de ska kunna återges korrekt. Det har inget att göra med den totala färgmängden som kan tryckas. Den delen kan du hantera automatiskt i samband med att du konverterar till CMYK. Bearbetar du inte bilderna i CMYK kommer färgmängden att vara korrekt.

Du kanske skulle vilja gå en kurs? Jag har en på gång som heter Tryckanpassning, som du hittar på http://www.profiler.nu/utbildning/kurser/

  • Medlem
  • Nybro
  • 2013-02-24 15:45

Tjenare, mycket bra och informativ tråd!

Om man kör utan PDF-standard vad kan bli effekten? Om man sitter och gör massa större original och har inte tid att kolla vad exakt det innehåll tänker jag att det är lättast att bara köpr PDF-X/4:2010 för att eventuellt hantera transparans och annat bäst? Men jag tänker varför skulle man inte göra det? Klarar inte alla tryckerier att hanterar detta än eller vad är grejen?

Hälsningar
Rejs

Ursprungligen av Rejs:

Tjenare, mycket bra och informativ tråd!

Om man kör utan PDF-standard vad kan bli effekten?

PDF-X är ett format som är gjort för tryckning. Om man gör en pdf som inte följer en sådan standard riskerar man att element som inte kan tryckas kommer med. Men om man vet att det inte finns några små videosnuttar eller formulär med mera, så är det inga problem.

Citat:

Om man sitter och gör massa större original och har inte tid att kolla vad exakt det innehåll tänker jag att det är lättast att bara köpr PDF-X/4:2010 för att eventuellt hantera transparans och annat bäst? Men jag tänker varför skulle man inte göra det? Klarar inte alla tryckerier att hanterar detta än eller vad är grejen?

Nej, alla tryckerier kan inte hantera en sådan fil. En hel del vill inte göra det, eftersom det kan ställa till med strul i deras flöde. En del har inte rätt utrustning.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-02-25 21:42
Ursprungligen av stefanprofiler:

<…>
Skala bilderna till rätt storlek och upplösning och sedan skärpa dem för slutanvändning är viktigt om man verkligen vill ha bra kvalitet. Det finns skript som gör detta automatiskt.
<…>

Jag har provat några de gratisskript jag funnit, men de har aldrig presterat fullt ut. Exempelvis så kan en enstaka bild flyga iväg utanför bildramen (och dokumentet), eller så skalas bilden om två gånger ifall den används två gånger i samma dokument.

Har du något bra skript att rekommendera?

Ursprungligen av filuren:

Jag har provat några de gratisskript jag funnit, men de har aldrig presterat fullt ut. Exempelvis så kan en enstaka bild flyga iväg utanför bildramen (och dokumentet), eller så skalas bilden om två gånger ifall den används två gånger i samma dokument.

Har du något bra skript att rekommendera?

Jag använder ett skript som jag köpt från www.colorconsult.se

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-02-26 09:03

Tack. Jag ska ta en titt där.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2013-08-29 22:11

Min fråga gäller alltså konvertering av en bild – kan jag ta en högupplöst jpeg, spara om bilden med ny filändelse (eps) i Photoshop, och sen är det bara att köra på och skala hur som helst när jag väl placerar den i InDesign? Bilden, som baseras på pixlar, blir väl inte vektor och föränderlig hur som helst bara för att man tilldelar filen en annan ändelse?

1. Det korta svaret är nej, en bild som från början är skalbar - alltså en vektorbild - och sparas i eps behåller sin skalbarhet men en bild som inte är det - en pixeluppbyggd bild - blir inte skalbar för att man beskriver den som eps.

Det längre svaret: En eps-fil är en ps (postscript)-fil som försetts med en början och ett slut (har kapslats in) så att den kan visas som en bildfil istället för att enbart skrivas ut. Postscript är nämligen det språk, eller den beskrivning som skickas till skrivaren för att det som filen innehåller skall förstås och omvandlas till skrivarpunkter, eller motsvarande, som kan sättas på ett papper, eller motsvarande.
Eps står för "Encapsulated Post Script".

Det är således en matematisk beskrivning av det filen innehöll innan den sparades om till ps, och oftast i dagens läge till eps.

En pixelbaserad bild omsparad till eps är således fortfarande en pixelbaserad bild, men nu beskriven på ett annat språk. Förstorar man den så kommer pixlarna att förstoras, och följden blir densamma som om man förstorar, genom att dra i den - inte interpolera, originalfilen.

En vektorbaserad bild är tvärtom skalbar redan från början därför att den redan i sitt originalutförande är matematiskt beskriven. Adobe Illustrator, som väl är att betrakta som industristandard för vektorgrafik där vi rör oss, var i själva verket en postscripttolk innan det utvecklades till ett rit- och illustrationsprogram.

I nyare miljöer saknar det betydelse om du skickar skalbar vektorgrafik som .ai eller .eps men i äldre miljöer förefaller det vara säkrare att använda .eps eftersom äldre rip:ar och drivrutiner inte lika säkert klarar att köra .ai-filer.
Eps-filer gjorda i Illustrator är framåt- men inte bakåtkompatibla vilket gör att du får frågan i dialogrutan när du sparar till .eps vilken version av Illustrator den skall vara kompatibel med.

Bevaka tråden