Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att få till en högupplöst PDF i gråskala

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-10-20 21:26

Hej! Jag har problem med att skapa en vettig PDF-fil av ett gäng Photoshop-gråskalebilder. Jag vill ha en PDF som är 1) är högupplöst och 2) som mitt tryckeri godtar som gråskale-pdf och inte tolkar som färg. Det verkar som att antingen så skapar Adobe Acrobat en 150 MB stor fil utan gråskaleprofil i god upplösning, eller så blir filen 45 MB och tryckeriet känner igen den som gråskala men det är pixlar överallt... finns det något sätt att få fram en högupplöst gråskale-PDF?

Senast redigerat 2013-10-20 21:40

Japp...

Jag tror du gör fel när du spara.
Först gör du bilden sv/v i PhotoShop och upplösning 300dpi.
Sen väljer du att spara som Photoshop PDF.
Det är nu som du måste göra rätt.
• Välj TRYCKOPTIMERAD (om du kör eng. PRESS)
• Om du nu går till menyn KOMPRIMERING så kommer där stå 300dpi
• Nästa meny UTVÄRDE - välj INGEN konvertering (eller en konvertering till mål och en Sv/v profil)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/39194527/...

Nu är detta enklast möjliga 1A. allt annat med profil är överkurs, men därmed inte sagt att det inte är lönt att lära sig för att förbättra slutresultatet.

  • Medlem
  • 2013-10-23 16:06

Tack så mycket för svar!! Har hållit på att bli galen på detta problem. Jag har 60 st gråskale-bilder som ska sammanfogas till en PDF, det är därför jag har försökt med Acrobat och Bridge. För Photoshop har vad jag vet ingen dylik funktion? Då får jag helt enkelt ta dem en och en, spara som PDF enligt ovan, och sedan sammanfoga i Acrobat.. Eller finns det något smart sätt att göra det på?

Edit: Körde ett batch-script och satte sedan ihop alla 60 till en PDF i Acrobat, och håller nu tummarna för att tryckeriet accepterar filen!

Senast redigerat 2013-10-23 17:05
Ursprungligen av Suda:

Tack så mycket för svar!! Har hållit på att bli galen på detta problem. Jag har 60 st gråskale-bilder som ska sammanfogas till en PDF, det är därför jag har försökt med Acrobat och Bridge. För Photoshop har vad jag vet ingen dylik funktion? Då får jag helt enkelt ta dem en och en, spara som PDF enligt ovan, och sedan sammanfoga i Acrobat.. Eller finns det något smart sätt att göra det på?

Edit: Körde ett batch-script och satte sedan ihop alla 60 till en PDF i Acrobat, och håller nu tummarna för att tryckeriet accepterar filen!

Egentligen är det fel väg att gå men om du gör ut alla bilder enligt det jag skrev ovan, så får du 60 PDF:er. Du kan då öppna en av dem (förslagsvis det som ska vara sidan 1) och sedan ta fram sidopaletten SIDMINIATYRER i Acrobat, sen kan du dra in de andra PDF:erna till detta fält och till sist spara hela alltet som en PDF.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/39194527/...

Om man ska göra det lätt för sig så gör man bilderna i Photoshop, och sen ett original i Indesign - därifrån exporterar man sedan sin PDF med de inställningar man så önskar. Version, profil, utfall, märken osv...

Ursprungligen av Suda:

Hej! Jag har problem med att skapa en vettig PDF-fil av ett gäng Photoshop-gråskalebilder. Jag vill ha en PDF som är 1) är högupplöst och 2) som mitt tryckeri godtar som gråskale-pdf och inte tolkar som färg. Det verkar som att antingen så skapar Adobe Acrobat en 150 MB stor fil utan gråskaleprofil i god upplösning, eller så blir filen 45 MB och tryckeriet känner igen den som gråskala men det är pixlar överallt... finns det något sätt att få fram en högupplöst gråskale-PDF?

Jag är lite old fashion - och okunnig:)
Ska sätta mig in i hur man gör till nästa gång. Såg en beskrivning i något inlägg nyligen.
/m

  • Medlem
  • 2013-10-24 21:40
Ursprungligen av martinator:

Om man ska göra det lätt för sig så gör man bilderna i Photoshop, och sen ett original i Indesign - därifrån exporterar man sedan sin PDF med de inställningar man så önskar. Version, profil, utfall, märken osv...

Jag har valsat runt i Bridge, Photoshop, Acrobat och InDesign för att lösa problemet innan jag fick svaret här. InDesign stoppade redan när jag skulle öppna mina filer.. Var tvungen att klistra in dem på nått sätt i ett nytt dokument, och jag kände att jag inte orkade lära mig InDesign på chans att programmet skulle kunna producera en vettig PDF. Ställde för övrigt frågan på Adobes forum om det var någon idé att satsa på InDesign för att lösa problemet, men fick inget svar. Men det låter ju som att om man väl har kommit över tröskeln att hantera InDesign så är det det bästa programmet för PDF-export för tryck!

Det fungerade hur som med metoden att slå ihop 60 PDFs, tryckeriet godkände filen! Så jäklans skönt!

Indesign ÄR rätt program. Indesign är inte bara ett kompetent program för PDF-export. Det är det enda vettiga programmet från Adobe för att göra flersidiga original.

Och som en liten första lektion:
Du ska för det första INTE KLISTRA IN någonting i InDesign (utom möjligtvis text) utan MONTERA.
/m

1
Bevaka tråden