Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Direktsändning av kvällens presskonferens

Tråden skapades och har fått 230 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-24 08:18

Läser jag fel eller finns det folk i tråden som hävdar att retina är "överflödigt"?

Men snälla, släpp den här meningslösa diskussionen. Det är en person som tycker att retina är onödigt, ja men låt honom ha kvar sin 3GS och iPad 2 då, inte något jättestort problem för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-24 09:32
Ursprungligen av wendefors:

Men snälla, släpp den här meningslösa diskussionen. Det är en person som tycker att retina är onödigt, ja men låt honom ha kvar sin 3GS och iPad 2 då, inte något jättestort problem för mig.

Det kändes bara som en icke-diskussion. Jag blev förvånad…

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-24 09:49
Ursprungligen av Erik.dv:

Det kändes bara som en icke-diskussion. Jag blev förvånad…

Tyvärr existerar de. Icke-diskussionerna alltså!

Ursprungligen av Redaktionen:

UPPDATERAD. Kvällens presskonferens där Apple väntas visa upp nya Ipad- och Mac-modeller kommer att sändas direkt i Apple TV och via webben. Presskonferensen börjar 19.00 svensk tid.

Läs hela artikeln här

I presentationen av ipad mini retina på apples hemsida står det:

With a new A7 chip, advanced wireless, and powerful apps — all beautifully integrated with iOS 7 — iPad mini with Retina display lets you do more than you ever imagined. Feature for feature, it’s identical to iPad Air in every way.

Visst är det inte helt entydigt, visst kan fortfarande A7n i ipad Air vara högre klockad och ha 2GB i ram medan ipad mini har lägre klockning och 1GB i ram. Men det är det där sista ´in every way´ som gör att jag hoppas på att de är helt identiska också i det här avseendet. Alltså ha helt likvärdig prestanda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-24 16:42
Ursprungligen av Johan Thuresson:

I presentationen av ipad mini retina på apples hemsida står det:

With a new A7 chip, advanced wireless, and powerful apps — all beautifully integrated with iOS 7 — iPad mini with Retina display lets you do more than you ever imagined. Feature for feature, it’s identical to iPad Air in every way.

Visst är det inte helt entydigt, visst kan fortfarande A7n i ipad Air vara högre klockad och ha 2GB i ram medan ipad mini har lägre klockning och 1GB i ram. Men det är det där sista ´in every way´ som gör att jag hoppas på att de är helt identiska också i det här avseendet. Alltså ha helt likvärdig prestanda.

Tidigare har A6:an varit lägre klockad i iPhone kontra iPad. Vidare har iPad fått en "X" variant för att hantera den högre upplösningen (fler kärnor och högre klockad GPU).

Så ja, Apple kan göra saker utan att berätta. Vi lär veta inom kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-26 11:50

Ganska mycket kritik mot nya iWork. En hel del funktioner har försvunnit. Varför kan man undra. Jag tänker spontant att de stod inför ett läge när de var tvungna att alla funktioner ska fungera både under iOS, OS X och webbläsare.
De började från början, lade till så mycket funktioner som de hann med på alla plattformar och kommer att gratisversion efter gratisversion lägga till funktionerna som saknas.

Ursprungligen av acke:

Ganska mycket kritik mot nya iWork. En hel del funktioner har försvunnit. Varför kan man undra. Jag tänker spontant att de stod inför ett läge när de var tvungna att alla funktioner ska fungera både under iOS, OS X och webbläsare.
De började från början, lade till så mycket funktioner som de hann med på alla plattformar och kommer att gratisversion efter gratisversion lägga till funktionerna som saknas.

Tror som du, med tillägget att allt även ska fungera i webgränssnittet. Det handlar om att på allvar ta upp konkurrensen med Sky Drive och Google Apps.

Ursprungligen av acke:

Ganska mycket kritik mot nya iWork. En hel del funktioner har försvunnit. Varför kan man undra. Jag tänker spontant att de stod inför ett läge när de var tvungna att alla funktioner ska fungera både under iOS, OS X och webbläsare.
De började från början, lade till så mycket funktioner som de hann med på alla plattformar och kommer att gratisversion efter gratisversion lägga till funktionerna som saknas.

Ja, det ligger i det du säger… men då borde Apple även ha släppt iWork gratis för Mac OS X användarna som har köpt den antingen via AppStore eller som iWork DVD skiva. Jag tror att funktionerna kommer så småningom att återställas i samtliga plattformar och webbläsare, men det tar lite tid…

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-26 16:09
Ursprungligen av The Real Viking:

Ja, det ligger i det du säger… men då borde Apple även ha släppt iWork gratis för Mac OS X användarna som har köpt den antingen via AppStore eller som iWork DVD skiva. Jag tror att funktionerna kommer så småningom att återställas i samtliga plattformar och webbläsare, men det tar lite tid…

Det är gratis för oss som köpt det på skiva också.
Byt språk och region på datorn,starta om,öppna Appstore så finns uppdateringen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-26 17:22
Ursprungligen av lappen71:

Det är gratis för oss som köpt det på skiva också.
Byt språk och region på datorn,starta om,öppna Appstore så finns uppdateringen.

Det räcker till och med att du laddat ned en Trial av iWork eller Aperture någon gång så får du uppdateringarna som kopplas till ditt Apple-ID. Inte illa.
Tillägg: Apple räknar så klart med detta. Knappast en slump att iWork '09 ligger kvar efter installationen.

Senast redigerat 2013-10-26 17:50
Ursprungligen av acke:

Det räcker till och med att du laddat ned en Trial av iWork eller Aperture någon gång så får du uppdateringarna som kopplas till ditt Apple-ID. Inte illa.
Tillägg: Apple räknar så klart med detta. Knappast en slump att iWork '09 ligger kvar efter installationen.

Det går ej längre att ladda ner Trials. Det var tydligen en bugg någonstans…

Ursprungligen av lappen71:

Det är gratis för oss som köpt det på skiva också.
Byt språk och region på datorn,starta om,öppna Appstore så finns uppdateringen.

Det verkar inte längre funka… jag gjorde precis som du skrev och fortfarande står det 149 kr…

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-26 19:55
Ursprungligen av The Real Viking:

Det verkar inte längre funka… jag gjorde precis som du skrev och fortfarande står det 149 kr…

Ok då kanske det var en bugg för alla.
Kan dom kräva 149:- i efterhand ?

Ursprungligen av lappen71:

Ok då kanske det var en bugg för alla.
Kan dom kräva 149:- i efterhand ?

Kräva i efterhand — nej, det tror jag inte. Då kan kunderna kräva att ha pengarna tillbaka om Apple debiterar dem som laddat ner under bugg tiden.
Dessutom ger det Apple dålig PR. Deras PR är redan illa skadat (finns massor trådar i andra forum om detta) pga att flera funktioner är borta i nya versionen, fast Apple tar lika mycket betalt!

Om Apple hade lagt ett lägre pris och samt talat om att iWork programmen är funktionsfattigare än föregångarna hade det varit ok. Jag tror att de saknade funktionerna återkommer i framtiden och då kunde Apple återgå till 149 kr/program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-26 23:20
Ursprungligen av The Real Viking:

Det verkar inte längre funka… jag gjorde precis som du skrev och fortfarande står det 149 kr…

Fast de ska komma upp som uppdateringar, inte som fria att ladda ned som "nya" program.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-26 23:57

Hmmmm det här med nya gratis policyn från Apples sida är ju lite intressant. Smart drag kan tyckas för att knyta sina användare tightare till sin egen hårdvara.

Microsoft surar nog lite i buskarna och känner sig lite tagna på sängen kanske ?

Men känner jag Apple rätt så tar dom igen detta gratis godis dubbelt upp i något annat försäljningsled/segment

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-27 00:19
Ursprungligen av The Real Viking:

Det verkar inte längre funka… jag gjorde precis som du skrev och fortfarande står det 149 kr…

Det fungerar hur bra som helst.

Dock krävs det att du ändrar språk till engelska samt ändrar region till USA och sedan startar om datorn. Därefter kan du gå in i Mac App Store och då ska det listas uppdateringar till iWork-sviten.

Ursprungligen av cubeis:

Hmmmm det här med nya gratis policyn från Apples sida är ju lite intressant. Smart drag kan tyckas för att knyta sina användare tightare till sin egen hårdvara.

Microsoft surar nog lite i buskarna och känner sig lite tagna på sängen kanske ?

Men känner jag Apple rätt så tar dom igen detta gratis godis dubbelt upp i något annat försäljningsled/segment

Har svårt att se MS bry sig alls om detta. De har så stor del av marknaden att detta inte kommer påverka.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-10-27 00:21
Ursprungligen av cubeis:

Hmmmm det här med nya gratis policyn från Apples sida är ju lite intressant. Smart drag kan tyckas för att knyta sina användare tightare till sin egen hårdvara.

Microsoft surar nog lite i buskarna och känner sig lite tagna på sängen kanske ?

Men känner jag Apple rätt så tar dom igen detta gratis godis dubbelt upp i något annat försäljningsled/segment

Så som sänkta priser på Macbook-serien.

Ursprungligen av acke:

Fast de ska komma upp som uppdateringar, inte som fria att ladda ned som "nya" program.

Kan nu bekräfta att det funkar… jag kollade i AppStore, medan jag i själva verket borde ha kollat i updates (vilket jag gjorde också då men väntade inte tillräckligt länge). Det hela kikades igång, när jag startade upp pages och klickade på dialogrutan som nämnde att det fanns en nyare version av Pages. Då dök även övriga iWorks programmen upp i updates…!

Funkade för min nu också precis, bara att byta region till USA och språk till Engelska, starta om, starta pages och få info om available update och sen till app store, så fanns det 5 uppdateringar för ilife och iwork.
Nu till en fundering; Tror ni efter att man byta tillbaka till Sverige och svenska att framtida uppdateringar kommer komma automatiskt, eller om man behöver göra om samma procedur då igen?

Bevaka tråden