Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon AW1 - en liten revolution

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Plockade upp en Nikon AW1 hos min fotohandlare, utan att egentligen läst på tillräckligt. För er som inte känner till den handlar det om en Nikon 1 (minisystemkamera) som är vattentät ner till 15 meter och stötsäker från två meters fallhöjd.
Sett ur det perspektivet är denna kamera redan tillräckligt intressant för att jag skulle kunna tänka mig att köpa en. "AW" står för "All Weather" och är ett generellt begrepp för vattentäta kameror som alla, i princip undantagslöst, är ganska värdelösa på allt utom att överleva i dåligt väder. Anledningen är i första hand att man gör objektivet så litet det bara någonsin går och gömmer det inuti kameran för att kuna säkerhetsställa vattentäthet och slagtålighet. Det blir med andra ord marginellt bättre än en mobilkamera.
Nikon har i detta fall gått i rakt motsatt riktning och utvecklat en Nikon 1 som är vattentät och slagtålig och dessutom har utbytbara objektiv. Inte illa. Känslan när man håller i kameran är utan tvekan "gedigen", med ett tungt kompakt kamerahus och ett objektiv som känns som det vore fräst ur ett stycke.
Rent fysiskt är faktiskt AW1 något mindre, sett till kamerahuset, än både en Nikon P7700 och en Canon G1X. Med ett objektiv på, i detta fall kit-obektivet 11-27,5 (som motsvarar ca 28-70 med fullstor sensor) så blir den givetvis lite längre än kompaktkamerorna avstängda. Men inte så det stör. Den här kameran kan faktiskt klassas som kompaktkamera när det kommer till storlek, framför allt med en fast 11 mm då den blir exakt lika stor.
Nikon använder en CX-sensor i AW1, vilket innebär en fysisk storlek på 13,2 x 8,8 mm samt 14,2 megapixel. Sony NEX-7, som också är en minisystemkamera, har en sensor på 23,5 x 15,6 mm och 24,3 megapixel. Storleken på sensorn är naturligtvis intressant, men inte det enda intressanta. Samma sak gäller antalet pixlar, där det är rimligt att tro att bilderna har liknande brusnivåer i dåligt ljus från dessa två.
Jag är väldigt pragmatisk när det handlar om kameror och inte jätteintresserad av matematiken och siffrorna bakom. Jag vill kunna komma hem med bra bilder, och där är definitionen "publicerbara".
Användargränssnittet blir i princip helt menybaserat, då färre knappar gör den mindre känslig för vatten. Inga rattar och inga funktionsknappar. Fotograferingslägena är av någon fullständigt obegriplig anledning omdöpta till "Rörligt foto", "Fånga bästa ögonblicket", "Auto" och "Kreativ". Hur tänkte Nikon nu? P, S, A, M hittar man under "Kreativ". En rolig knapp gör att du aktiverar en snabbmeny som sedan hanteras genom att kameran vrids. Här kan du, exempelvis i vanligt skjutläge, välja mellan de olika fotograferingslägena. Skärmen visar en snurra och en pil som fungerar som lod och pekar nedåt oavsett hur du vrider kameran. Så du vrider kameran tills lodet pekar på önskat fotograferingsläge.
De andra lägena har jag inte tittat på, men det finns en massa automatiska funktioner, där man kan försämra bilden redan innan den är tagen. I något läge kan man välja hur suddig bakgrund man vill ha (skärpedjup?) och se resultatet i realtid på skärmen innan man knäppt bilden samt andra liknande fuktioner.
Nikon verkar ha lite problem med tilltron till AW1, där man egentligen bygger en unik kamera med kvaliteter som gör den väldigt användbar i vissa situationer även för proffs, men sedan verkar vingla mot att göra en väldigt enkel sikta-skjut-kamera med Homer Simpson-funktioner. Jag tror kameran i första hand kommer att hamna i händerna på amatörentusiaster, alternativt liknande pragmatiker som jag själv.
I dagsläget saknas fler vattentäta objektiv till den, vi får hoppas att det dyker snart. Jag saknar i första han en vidvinkelzoom, men också en telezoom, innan den på allvar får följa med ut på jobb.

Kunde inte låta bli att ta en bild med min iPad på kameran i leran, fast jag egentligen var ute och fotade just paddan med LifeProof Nüüd för test på det.
Uppdatering. Nästa objektiv att lanseras är en 10-100 (27-270 mm med FX-sensor) så det börjar röra på sig.
Edit: Kopierade in en länk från Dropbox, men gjorde tydligen fel som vanligt...

Senast redigerat 2013-11-03 17:07

Angående stötsäkerheten innefattar det även objektivet? Om det är så låter det ju helt fantastiskt !!

Jupp. Allt är stötsäkert. På objektivet står "Shock proof 2 m/6.6 ft". Antar att texten kan variera med längden av objektiv, men efter vad man kan se av spionbilden på 10-100 mm, så är yttermåtten väldigt lika 11-27,5 mm som sitter på nu. Antar att man därmed håller på stöttåligheten.
Mitt måtto är annars att om det tål lera så tål det allt.

1
Bevaka tråden