Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tar man bäst hand om ett batteri i bärbar mac?

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-07-20 17:33

Jag har hört att man ska ladda ut batteriet då och då. Stämmer det?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-20 17:35
Ursprungligen av ipodfan:

Jag har hört att man ska ladda ut batteriet då och då. Stämmer det?

Det står på första sidan av denna tråd.

http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Jag köpte ett helt nytt originalbatteri via en renommerad Apple-ÅF till min MPB för ca 1,5 år sen. Kapaciteten har sjunkit betydligt. När batteriet är fulladdat klarar det ungefär 30min på SVT Play innan det gnäller över att jag måste ansluta laddaren. Jag stänger av belyst tangentbord och drar ned skärmens ljusstyrka till ett minimum. Statusen säger "byt ut snart". Det känns inte alls bra. Jag hade förväntat mig bättre hållbarhet på ett batteri som är 1-1,5 år. Frågan är om man kan reklamera det? Garantin har gick ut i maj.

  • Medlem
  • 2013-10-12 11:01

Hur många laddcykler har du på batteriet? På batterier lämnas otroligt kort, eller ingen garantitid alls. Eftersom man lätt kan misshandla ett batteri till skräp på kort tid.

Ursprungligen av Dalle:

Hur många laddcykler har du på batteriet? På batterier lämnas otroligt kort, eller ingen garantitid alls. Eftersom man lätt kan misshandla ett batteri till skräp på kort tid.

419 säger systeminformationen

Jag har nyligen köpt ett nytt batteri till min late 2007 MBP (modellbeteckning 2.2/2.4 Ghz) och undrar lite om hur man ska gå tillväga om använder datorn rätt mycket om dagarna.
1) Skall jag ladda upp det fullt, sedan plocka ur batteriet om jag tänkt använda datorn i säg 5 timmar till.
2) Ska jag istället låta det ladda ur, för att sedan ladda upp det och låta det ladda ur igen under dem här 5 timmarna?

Vad är bäst praxis för den situationen, långvarigt användande? Som det är nu känns det som att det går typ 2 cykler per dag...

  • Medlem
  • 2013-11-09 00:47

Varför inte bara låta laddaren vara ansluten så länge du använder datorn? Bara för att batteriet blir fulladdat betyder det inte att du måste dra ur laddaren.

Läst lite att det inte är så värst bra att låta strömmen ligga på längre stunder om batteriet ändå är fullt?
Behöver ju inte vara sant för det, dock.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-09 08:34
Ursprungligen av chinobar:

Läst lite att det inte är så värst bra att låta strömmen ligga på längre stunder om batteriet ändå är fullt?
Behöver ju inte vara sant för det, dock.

Det var så förr, men moderna batterier klarar det utan problem.

Ursprungligen av Vassius:

Det var så förr, men moderna batterier klarar det utan problem.

Alright, då kör vi på det!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-07-13 12:10
Ursprungligen av rodin:

Tjena,

Jag har sökt runt lite och sett diverse trådar med lite info om detta men jag kan ju inte påstå att jag blev klokare. Finns det någon definitiv rekommendation hur man bäst tar hand som batteriet i en bärbar mac (macbook/macbook pro)?

Batterierna i mina tidigare bärbara Powerbooks har varierat i livslängd. Överhuvudtaget har jag märkt att de hållt sig på 100% ett tag för att sedan, snabbt, rasa i kapacitet.

1, Jag köpte en MacBook häromdagen. Jag började med att ladda den i över 16 timmar. Därefter har jag kört slut på batteriet en gång utan att ladda (tills den satte sig i vila). Är dett rätt eller fel? Hur bör jag göra fortsättningsvis?

1, Min mac står ofta kopplad till en Cinema HD med strömsladden i. Ibland tar jag ut datorn och kör den en halvtimme på batteri för att sedan sätta in strömsladden igen. Avverkas en cykel genom detta / är det ett dåligt sätt?

3, Frågan är ju om man kan switcha mellan nätsladd och batteri utan att tänka på det eller om man alltid bör köra slut på batteriet när man väl kopplad ut nätsladden?

4, Och slutligen.. det har funnits lite tips om kalibrering av batteri varje eller varannan månad. Vissa håller med om att det är bra, andra inte.

Alla tips mottages tacksamt..

Har en Macbook Unibody 13' Late 2008 och batteriet som medföljde räckte ungefär 500 cykler innan batteritiden blev 1h ungefär. Vid den tiden hade jag i laddkontakten väldigt ofta och körde sällan datorn på batteri. Det skulle jag inte gjort. Fick även en varning på batteriet (ikonen) att jag bör kontrollera batteriet.

Köpte nytt batteri förra året (original Macforum) och batteritiden hoppade till ungefär 4-5 timmar vid användande. Kör det nya batteriet mycket mer då jag fick rekommendationen att använda batteriet frekvent istället. Batteriet funkar klockrent. Har 223 cykler och ålder på batteriet är 304 dagar. Batteritiden är fortfarande ungefär 4-5timmar och kapaciteten enligt coconut battery ligger på 99% av max. Jag har läst att dessa nya batterier klarar ungefär 1000 cykler. Kan ansluta datorn till 55' Full HD TV och streama en film från netflix i full hd. Så det känns som om det funkar som det ska. Kan nämnas att jag även installerade en SSD disk när jag bytte batteri. Kan ha något med saken att göra kanske att batteritiden är avsevärt bättre än mitt förra batteri?

Så mitt råd; Kör datorn på batteri varannan dag.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-21 10:33

Två år har gått och ena datorn har förpassats till återvinningen. I vanlig ordning så tuffar mina Macbooks på och levererar bra batteritid

Jag har bytt logikkort på båda datorerna, någon som har koll på om de byter batteriet i samband med det på rMBP?

Macbook Pro 15" 2012-06:
817 Cykler
---
2,5h per laddning

Macbook Pro Retina 13" 2014-01:
589 Cykler
89,9% health
6-7h per laddning
5690 mAh av 6330 mAh

Ursprungligen av Junghage:

Många som verkar ha otur med sina batterier. Jag har "misshandlat" mina Macbooks pro ordentligt batterimässigt och har aldrig haft problem med dem. Båda mina Macbooks har gått tungt under sin livstid med vmware fusion, spel, Final Cut, Aperture osv.

Macbook Pro 15" 2008-11:
1139 Cykler
80% health
2,5-3h surf/mail/ordbehandling per laddning

Macbook pro 15" 2012-06:
220 Cykler
96% health
5-6h surf/mail/osv per laddning

För referens hade jag en HP Probook 65XX och efter 1,5 år så var batteriet kört och höll laddning i 15 minuter. Med ett nytt batteri + ett slice påbyggnadsbatteri så höll den bara i 4h.

Hej!

Jag har Macbook pro som är en vecka gammal. Batteri sjunker från typ 8 timmar på 6 timmar när det kommer till 4 timmar så visar den 5 timmar. Det är min första Macbook så jag undrar ska det vara så att batteri sjunker trots att jag inte använder datorn i flera timmar om dagen, hur ska jag ladda batteri så att den håller länge?
Någon som har svar på mina frågor?
När datorn är köpt så var cykelantal 4 och då var den redan laddad.

Full laddning (mAh): 8965
Statusinformation:
Cykelantal: 6
Skick: Normalt
Batteri installerat: Ja
Amperetal (mA): −759
Volttal (mV):

Ursprungligen av sssssss:

Hej!

Jag har Macbook pro som är en vecka gammal. Batteri sjunker från typ 8 timmar på 6 timmar när det kommer till 4 timmar så visar den 5 timmar. Det är min första Macbook så jag undrar ska det vara så att batteri sjunker trots att jag inte använder datorn i flera timmar om dagen, hur ska jag ladda batteri så att den håller länge?
Någon som har svar på mina frågor?
När datorn är köpt så var cykelantal 4 och då var den redan laddad.

Full laddning (mAh): 8965
Statusinformation:
Cykelantal: 6
Skick: Normalt
Batteri installerat: Ja
Amperetal (mA): −759
Volttal (mV):

Svårt att svara på, kan vara en idé att lämna in den. Ladda den gör du när den behöver ström. Så enkelt är det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-17 13:24

Batteritiden som visas är bara uppskattad, och det går inte att mäta kvarvarande kapacitet (utan att ladda ur batteriet) på ett bra sätt. Den mäter bara strömförbrukningen och gissar hur länge det kommer att räcka. Det räcker med att hårddisken startar upp så ökar strömförbrukningen och kvarvarande tid minskar.
Ladda fullt, kör tills den stänger av sej och kolla hur länge batteriet räcker. Är det 5 timmar eller mindre är det nog något som är fel.

  • Medlem
  • Fritsla
  • 2018-04-21 08:37

Batteribytesprogram

Hej, jag snubblade på denna.

https://www.apple.com/se/support/13inch-macbo...

Skrev in mitt serienummer och det står att min dator kan få detta batteribytet. Hur går jag tillväga? Jag provade att surfa in på apple och valde support men jag har ingen garanti eller apple care och kom inte vidare. Ska det vara så sabla svårt att få prata med någon? Eller kan jag bara ringa till Macforum i Borås och prata med dem?

Tacksam för hjälp.
/Kristoffer

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-04-21 08:56
Ursprungligen av snoras:

Hej, jag snubblade på denna.

https://www.apple.com/se/support/13inch-macbo...

Skrev in mitt serienummer och det står att min dator kan få detta batteribytet. Hur går jag tillväga? Jag provade att surfa in på apple och valde support men jag har ingen garanti eller apple care och kom inte vidare. Ska det vara så sabla svårt att få prata med någon? Eller kan jag bara ringa till Macforum i Borås och prata med dem?

Tacksam för hjälp.
/Kristoffer

Det funkar bra att chatta med supporten också, borde inte vara något problem med detta byte då utbytesprogrammet gäller i fem år.

  • Medlem
  • Fritsla
  • 2018-04-21 09:05
Ursprungligen av mattiL:

Det funkar bra att chatta med supporten också, borde inte vara något problem med detta byte då utbytesprogrammet gäller i fem år.

Tack för ditt svar. Jag kan dock inte chatta med dem, när jag loggar in eller skriver in mitt serienummer så kommer detta fram: "Det verkar som att din produkt inte omfattas av gratis teknisk support." Jag antar att det är för att garantin har gått ut. Jag tycker det är helt otroligt att man inte kan snacka med någon.

Ungefär som att gå in på Volvo och alla vänder en ryggen bara för garantin har gått ut.

  • Medlem
  • 2018-04-21 21:04
Ursprungligen av snoras:

Tack för ditt svar. Jag kan dock inte chatta med dem, när jag loggar in eller skriver in mitt serienummer så kommer detta fram: "Det verkar som att din produkt inte omfattas av gratis teknisk support." Jag antar att det är för att garantin har gått ut. Jag tycker det är helt otroligt att man inte kan snacka med någon.

Ungefär som att gå in på Volvo och alla vänder en ryggen bara för garantin har gått ut.

Ring Apple så hjälper de dig.
020-10 05 29

Kontakta Apple

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2018-04-22 13:19
Ursprungligen av WiFi:

Ring Apple så hjälper de dig.
020-10 05 29

Kontakta Apple

Eller helt änkelt knalla in till närmaste verkstad, så hjälper dom dig.

  • Medlem
  • 2018-04-22 15:09
Ursprungligen av smurf:

Eller helt änkelt knalla in till närmaste verkstad, så hjälper dom dig.

Hur enkelt det är beror ju på var man bor. Nu ville ju TS prata med någon.

Hitta en auktoriserad Apple-servicepartner här

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2018-04-22 18:02
Ursprungligen av WiFi:

Hur enkelt det är beror ju på var man bor. Nu ville ju TS prata med någon.

Hitta en auktoriserad Apple-servicepartner här

Ring närmaste verkstad, sen finns posten om han vill skicka den nån stans.
Hur som helst stå tror jagitne har får bytt batteri på en dag, då måste han nog boka tid på nån Applestore, så han bör vara förberedd på att datorn blir borta i ca. 3 arbetsdagar.

Bevaka tråden