Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Touch IDs säkerhet och framtid

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-11-09 15:48

Touch ID är ju fantastiskt! Jag har haft min 5s i ett knappt dygn och är helt såld.
Men undra hur framtiden ser ut för denna funktion. Idag är den ju begränsad till inloggning på telefonen samt till iTunes store. Kommer Apple att tillåta tredjeparts utvecklare att få tillgång till touch id? Vad kommer vi kunna göra med detta i framtiden? Hur säkert är det egentligen?
Kommer det i framtiden kunna bli en ersättare mot e-legitimation?

Vad tror ni touch id kommer att föra med sig för funktioner i framtiden?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-09 15:58
Ursprungligen av Dalle:

Touch ID är ju fantastiskt! Jag har haft min 5s i ett knappt dygn och är helt såld.
Men undra hur framtiden ser ut för denna funktion. Idag är den ju begränsad till inloggning på telefonen samt till iTunes store. Kommer Apple att tillåta tredjeparts utvecklare att få tillgång till touch id? Vad kommer vi kunna göra med detta i framtiden? Hur säkert är det egentligen?
Kommer det i framtiden kunna bli en ersättare mot e-legitimation?

Vad tror ni touch id kommer att föra med sig för funktioner i framtiden?

Okey låter ju fint i ditt fall jag har inte testat touch ID ännu. Men det här som man hör från kompisar och vänner och läser om på nätet att touchen funkar ordentligt i 6 fall av 10 försök rimmar illa i mina öron ?
Gör användarna fel då och håller inte fingret tillräckligt lång tid på touchen för att det ska funka, är det så enkel förklaring ?

Visst kan man väl acceptera att det någon gång strular med touch iDn, men strular det så mycket att det börjar bli irriterande då kan Apple lägga ner hela touch iden fortare än det kom upp.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-09 16:04
Ursprungligen av cubeis:

Okey låter ju fint i ditt fall jag har inte testat touch ID ännu. Men det här som man hör från kompisar och vänner och läser om på nätet att touchen funkar ordentligt i 6 fall av 10 försök rimmar illa i mina öron ?
Gör användarna fel då och håller inte fingret tillräckligt lång tid på touchen för att det ska funka, är det så enkel förklaring ?

Visst kan man väl acceptera att det någon gång strular med touch iDn, men strular det så mycket att det börjar bli irriterande då kan Apple lägga ner hela touch iden fortare än det kom upp.

Inte den uppfattning jag fått utan det fungerar med högre frekvens än så men naturligtvis finns det extremfall där avtrycken är för dåliga och därmed fungerar dåligt.

Jag anser att Touch-ID ska ses för vad det är,en extra säkerhet istället för kodlås och köpa appar.

Sen kan man undra varför du anser att Apple ska lägga ner för alla användare bara för att några användare har problem med Touch-ID?
Är allting svart eller vitt för dig eller gillar du bara att formulera dig dramatiskt?

  • Medlem
  • 2013-11-09 16:07

Som sagt, har haft den så kort tid. Men hittills har det inte varit några problem alls. Det är endast när jag har satt fingret fel avsiktligt som den har nekat.
Är det en allmän uppfattning om att det funkar lite si och så, eller är det mest hos dina vänner du hör detta?
Vad jag funderar på är om vi i framtiden kommer kunna logga in på tex banker, Skatteverket och andra viktiga ställen med krav på säkerhet, eller kommer det fortfarande vara e-leg som gäller för dessa tjänster de närmaste åren?

  • Medlem
  • 2013-11-09 16:11

På en arbetsplats som jag är projektanställd på med jämna mellanrum har de fingeravtryck + passerkort. Och jag kan säga att det systemet krånglar betydligt mer än touch id. Trots att det är så otroligt mycket dyrare!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-09 16:20
Ursprungligen av Dalle:

På en arbetsplats som jag är projektanställd på med jämna mellanrum har de fingeravtryck + passerkort. Och jag kan säga att det systemet krånglar betydligt mer än touch id. Trots att det är så otroligt mycket dyrare!

I kombination fingeravtryck + passerkort som du nämner så är nog säkerheten hög. Krånglet i viss grad får man nog leva med när det gäller ett fingeravtrycksavläsningssystem då kyla, smuts, värme, förslitning mm kan påverka själva inscanningsproceduren.
Ej den optimala säkerheten med bara touch ID anser jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-09 16:21

De flesta fel verkar komma av att användaren slarvade när man läste in fingret. Om man lyfter och flyttar fingret varje gång under inlärningen och håller telefonen på samma sätt som man gör när man använder den så minskar felen avsevärt är min erfarenhet.

Har bara hört positiva erfarenheter från vänner och bekanta.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2013-11-09 17:04

Kan bara instämma, det fungerar mycket bra och är ju bättre än innan då jag inte använde kodlåset. Precis som beh skrev så tror jag också det hjälper till om man flyttar fingret lite under inlärningen

Ursprungligen av cubeis:

Okey låter ju fint i ditt fall jag har inte testat touch ID ännu. Men det här som man hör från kompisar och vänner och läser om på nätet att touchen funkar ordentligt i 6 fall av 10 försök rimmar illa i mina öron ?
Gör användarna fel då och håller inte fingret tillräckligt lång tid på touchen för att det ska funka, är det så enkel förklaring ?

Visst kan man väl acceptera att det någon gång strular med touch iDn, men strular det så mycket att det börjar bli irriterande då kan Apple lägga ner hela touch iden fortare än det kom upp.

det är väl bara låta bli att ha touchid aktiverat om man har problem.

Min Touch-ID fungerar högst sporadiskt, men jag hade inte förväntat mig något annat. Jag lider av handeksem som av och till är ganska besvärande. Om jag exempelvis duschar så torkar händerna ut så illa att det syns tydliga hudsprickor på fingertopparna. Om jag smörjer mig ett par gånger så brukar det ordna upp sig.
Minns när jag skulle in i USA sist och la fingrarna på scannern vid gränskontrollen. På bilden dök det upp något som mest liknade en blandning mellan ett spindelnät och bikupemönster. Killen lutade sig över disken, tittade på mina händer och sa "passera".

  • Medlem
  • 2013-11-10 12:26

Tråkigt att det inte funkar för vissa. Men nu var det funktionens framtid jag ville spåna om. Vad tror ni man kommer kunna göra med Touch ID i framtiden?

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-11-10 12:56

Man kan ju lägga till fler fingrar. Strulade lite i början för mig men sen la jag till min tumme tre ggr i alla möjliga vinklar och positioner och nu fungerar det 100%

Skulle önska att det kommer gå att använda till fler funktioner än de som finns idag.
Kan gräma mig lite ibland att det inte finns på min iPad air :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-10 21:06

Har frågat 7 personer om detta när de använt funktionen ett tag. För alla fungerar det mycket bra. En person fick lugna ner sig lite, hålla hela tummen och inte "hetsa", då funkade det fint.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-10 21:14
Ursprungligen av acke:

Har frågat 7 personer om detta när de använt funktionen ett tag. För alla fungerar det mycket bra. En person fick lugna ner sig lite, hålla hela tummen och inte "hetsa", då funkade det fint.

Det är ju fint då har vi underlaget Apple touch ID en succé

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-10 22:03
Ursprungligen av cubeis:

Det är ju fint då har vi underlaget Apple touch ID en succé

Men det du "hört" är ett bättre underlag för att det är skit menar du?

  • Medlem
  • 2013-11-10 22:48

Som alltid när det gäller fingeravtryck handlar det om hur noga man är när man "lär" telefonen sitt avtryck.
När jag gjorde det så fick jag en uppmaning om att flytta runt fingret mer, den kände av att jag satte fingret likadant flera gånger. Sen scannar man ju även ytorna runt fingertoppen, typ upp mot nageln etc. Så följer man bara anvisningarna så blir det inga problem.

Ursprungligen av Dalle:

Touch ID är ju fantastiskt! Jag har haft min 5s i ett knappt dygn och är helt såld.
Men undra hur framtiden ser ut för denna funktion. Idag är den ju begränsad till inloggning på telefonen samt till iTunes store. Kommer Apple att tillåta tredjeparts utvecklare att få tillgång till touch id? Vad kommer vi kunna göra med detta i framtiden? Hur säkert är det egentligen?
Kommer det i framtiden kunna bli en ersättare mot e-legitimation?

Vad tror ni touch id kommer att föra med sig för funktioner i framtiden?

Jag skulle gärna kunna använda Touch ID till fler saker, som att signera räkningar eller för att logga in på olika sajter. Har inte hunnit kika närmare på Icloud Keychain, men de två kanske kan komplettera varann när det gäller inloggningar på nätet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-02 12:42

Enligt rykten jobbar Apple på en mjukvaruuppdatering av Touch-ID som ska ordna problemen en del har med att avläsningen blir sämre med tiden.

Ursprungligen av acke:

Enligt rykten jobbar Apple på en mjukvaruuppdatering av Touch-ID som ska ordna problemen en del har med att avläsningen blir sämre med tiden.

För mig med handeksem fungerade inte Touch-ID speciellt bra innan, men i iOS 7.1 beta fungerar det mycket bättre. Mina fingeravtryck är så att säga dynamiska och det kan räcka med att duscha för att man ska ha problem efteråt.

1
Bevaka tråden