Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMovie 10 + Mac Pro Early 2008 + ATI Radeon HD 5770/5870 = Sant?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-10-26 18:49

Det går inte att uppgradera till iMovie 10.0 på min Mac Pro Early 2008 (med Mavericks) p g a att grafikkortet ATI Radeon HD 2600 XT inte klarar OpenCL.

Apple själva föreslår grafikkorten NVIDIA GeForce 8800 GT or NVIDIA Quadro FX 5600, men de verkar vara svåra att få tag på. Apple säljer de båda grafikkorten ATI Radeon HD 5770/5870. Enligt många på nätet och även frågor/svar på Apples amerikanska AppleStore så fungerar dessa kort med Mac Pro Early 2008. Apple har dock en varning i http://support.apple.com/kb/TS3891.

Min fråga är:
Är det någon som kan konfirmera att iMovie 10 fungerar med Mac Pro Early 2008, försedd med något av grafikkorten ATI Radeon HD 5770/5870?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-26 21:06
Ursprungligen av petah:

Det går inte att uppgradera till iMovie 10.0 på min Mac Pro Early 2008 (med Mavericks) p g a att grafikkortet ATI Radeon HD 2600 XT inte klarar OpenCL.

Apple själva föreslår grafikkorten NVIDIA GeForce 8800 GT or NVIDIA Quadro FX 5600, men de verkar vara svåra att få tag på. Apple säljer de båda grafikkorten ATI Radeon HD 5770/5870. Enligt många på nätet och även frågor/svar på Apples amerikanska AppleStore så fungerar dessa kort med Mac Pro Early 2008. Apple har dock en varning i http://support.apple.com/kb/TS3891.

Min fråga är:
Är det någon som kan konfirmera att iMovie 10 fungerar med Mac Pro Early 2008, försedd med något av grafikkorten ATI Radeon HD 5770/5870?

Inte svar på din fråga, men jag kan bekräfta att iMovie 10.0 fungerar på en iMac 24" mid 2007 2,8 GHz med ATI Radeon HD 2600 Pro 256 MB. Det ska inte gå enligt Apple, men funkar om du får det installerat. Nu använder jag iMovie väldigt sällan och begränsat, men jag testade sätta ihop några iPhone-klipp med lite övergångar och ljudpålägg, och så långt gick det smidigt. En del rapporterar att det går men ibland hänger sig:
Getting iMovie 10 to run on old iMac? : Apple Support Communities

Jag uppgraderade från DVD-version av iLife´11. Det var initialt krångel med att behöva ändra till engelskt språk etc som rapporterats i andra trådar här på 99mac eller här. När det gällde iMovie kom det upp en update-knapp i AppleStore men tryckte jag på den så fick jag felmeddelandet att den inte kunde laddas ner eftersom min datormodell inte understödjer minsta systemkrav. Efter flera försök såg jag ändå att den laddades ner i Launchpad, på något sätt gick det förbi systemkontrollen. Fråga mig inte exakt hur, men det finns förslag i ovanstående länk om att sätta på schemalagd uppdatering, det var dock inte så jag gjorde. Hursomhelst så bör du kunna använda en nyare mac och ladda ner iMovie med ditt Apple-ID och sedan flytta över programmet manuellt.

  • Medlem
  • 2013-10-27 00:31

Intressant! Om iMovie 10.0 kräver stöd för OpenCL, men grafikkortet inte har det, så borde väl en sådan installation inte fungera fullt ut?

  • Medlem
  • 2013-11-05 19:33

Svaret på originalfrågan är: Ja!

Jag har nu installerat ett ATI Radeon HD 5770 och också uppdaterat till iMovie 10.0 (iMovie 9.0.9 sparas automatiskt i en mapp vid uppdateringen). En första positiv kommentar om iMovie 10.0 är att det nu går att importera direkt från min Panasonic HC-X920 när jag filmat i format 1088/50p. Det lär ta ett tag att komma underfund med nya iMovie.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-21 19:08

iMovie 10.0.1 kräver inte längre OpenCL

iMovie har uppdaterats och kräver inte längre OpenCL för nedladdning och installation. Det gick som sagt att köra det på icke OpenCL-kort redan tidigare om man kopierade in iMovie från en nedladdad version på en annan mac.

iMovie (2013): About video card compatibility
(den svenska översättningen av HT6023 är inte uppdaterad ännu, där står fortfarande att OpenCL behövs)

1
Bevaka tråden