Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sök/Ersätt tabell-linje i Indesign

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har ett problem i ett dokument på runt 180 sidor där jag har en mängd fristående tabeller. Dessa tabeller har inte något tabell- eller cellformat kopplat till sig. Det förekommer svarta linjer mellan en del celler som nu ska ändras till företagets nya färg.

Jag kan ju inte ersätta svart i Färgrutor så jag provar att gå till Sök/Ersätt - Menyn Objekt - Linje Svart. Men Indesign räknar nog inte tabell-linje som den typen av linje. Text och så är mallat så där är inga problem.

Någon som kan en metod för att åtgärda detta globalt eller måste jag markera celler och ändra manuellt?

/stefan

Ursprungligen av macwulff:

Hej!

Någon som kan en metod för att åtgärda detta globalt eller måste jag markera celler och ändra manuellt?

/stefan

Jag hade ett liknande problem för ett tag sedan. Jag skapade nytt tabellformat och kopierade värderna från gammal tabell. Mycket manuellt och tråkigt arbete blev det... men kommer att spara in tid i fortsättningen. Tror iof sig att det går att skripta in det i stället men vet dock inte hur;)

Tja, vi scripting-kunniga skulle väl göra ett script. Ett annat möjligt alternativ vore möjligtvis att exportera till IDML och göra en sök och ersätt mha ev en texteditor, men det kräver nog att man håller tungan rätt i mun och förstår sig på grep-sökningar.

Script

Ursprungligen av Kottemannen:

Jag hade ett liknande problem för ett tag sedan. Jag skapade nytt tabellformat och kopierade värderna från gammal tabell. Mycket manuellt och tråkigt arbete blev det... men kommer att spara in tid i fortsättningen. Tror iof sig att det går att skripta in det i stället men vet dock inte hur;)

Nja script är inget för mig. Jag går igenom manuellt och ändrar. Kunden har inget problem med det ...

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tja, vi scripting-kunniga skulle väl göra ett script. Ett annat möjligt alternativ vore möjligtvis att exportera till IDML och göra en sök och ersätt mha ev en texteditor, men det kräver nog att man håller tungan rätt i mun och förstår sig på grep-sökningar.

Tack. Jag tar den långa vägen runt. Men borde inte Adobe tänka över detta som möjligt val i sök/ersätt? Grep är ju nästan bara för raketingenjörer.

Ursprungligen av macwulff:

Tack. Jag tar den långa vägen runt. Men borde inte Adobe tänka över detta som möjligt val i sök/ersätt? Grep är ju nästan bara för raketingenjörer.

Tja, det är ju länge sedan jag slutade på Adobe, men jag vet ju hur resonemangen inför den framtida utvecklingen av Indesign går, och där hamnar nog ofta den typen av önskemål rätt långt ner på prioriteringsordningen

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tja, det är ju länge sedan jag slutade på Adobe, men jag vet ju hur resonemangen inför den framtida utvecklingen av Indesign går, och där hamnar nog ofta den typen av önskemål rätt långt ner på prioriteringsordningen

Jag har genom åren önskat en del funktioner. Får väl lägga in en request på detta också. Tack ändå.

1
Bevaka tråden