Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-29 12:25
Ursprungligen av keptang:

Ogillas. Men det kommer ordna sig, tandkött läker galet snabbt så du är snart på benen igen.

Inte för att vara en olyckskorp men jag gjorde ett liknande planerat ingrepp på Odontologen i Göteborg. Två visdomständer avlägsnades samtidigt med klyvningsmetoden. Det tog nästan ett år för mig innan det hade läkt ihop.

Ursprungligen av onnyt:

Inte för att vara en olyckskorp men jag gjorde ett liknande planerat ingrepp på Odontologen i Göteborg. Två visdomständer avlägsnades samtidigt med klyvningsmetoden. Det tog nästan ett år för mig innan det hade läkt ihop.

Man kan alltid ha otur såklart.

Den andra förkylningen denna höst slår till o gör mitt deltagande i veckans danskurser tveksamt. Inleder med att hoppa över dagens Salsa

S#€%&! också!

Blir lite sur på min skrivare (Canon MP990) som envisas med att täppa igen munstyckena o när de ska rengöras går det åt mängder med bläck. Rengjorde nyligen o det funkade ett tag men nu behövdes det igen.

Mandela.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-05 23:38
Ursprungligen av keptang:

Mandela.

En stor man med stort hjärta har gått ur tiden. R.I.P Nelson.

  • Medlem
  • 2013-12-06 00:09
Ursprungligen av keptang:

Mandela.

Väntat, men alltid tråkigt. Han har betytt mycket för sitt land. Tre dagars landssorg snart?

Ursprungligen av Dalle:

Väntat, men alltid tråkigt. Han har betytt mycket för sitt land. Tre dagars landssorg snart?

Skulle gissa på 1v iaf.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-12-08 00:09

…när jag läser artiklar online och journalisten inte gjort länkar klickbara. Hypertext är bland det mest grundläggande för en webbsida. Varför ens skriva ut adressen?

Lämpligt straff vore att skriva en resume på boken Nyckeln till din egen hemsida på Internet, 1999 års upplaga.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-12-08 13:42

Rödvinsspill på tangentbordet.

Ursprungligen av BlackSmp:

Men...försöker komma på något uppmuntrande att skriva men det enda som jag ser framför mig är situationen.

Nåväl, tur att det var tangentbordet och inte datorn.

Tangentbord är gjorda av aluminium, plast, lödningar, kablar och kretsar, material som tål vatten.
Felet man gör när olyckan är framme, är att trycka ner tangenter som kortsluter om det ligger vatten i kretsen.
Självklart kan spillet orsaka genväg/kortslutning i någon krets, men jag vill påstå att de flesta kortslutningar sker när man efter spillet vill se om tangentbordet blev förstört genom att trycka ner tangenter som då kortsluter kretsar. Vatten gör att el går närmaste väg mellan kretsar och inte bryr sig om att det kortsluter och förstör tangentfunktioner.
Om man efter spill tar ut batteriet utan att nudda några tangenter och låter tangentbordet ligga några dygn på värmeelement, så är chansen stor att det funkar.
Vätskor som innehåller klibbiga tillsatser ökar risken att torkning misslyckas, då är det bra att duscha tills kletet försvunnit.

När du ändå behöver köpa ett nytt tangentbord, kan du pröva mitt tips som alltid fungerat de 5-6 gånger jag testat.
På min första vita iMac Tiger med 2 Alu-tangentbord (med kabel) duschade jag tangentborden när dom började bli skitiga. Jag smorde in tangentbordet med Yes, spolade av det med rinnande varmvatten under lång tid. Skakade ur vattnet, lade sedan tangentbordet på värmeelementet i köket i flera dagar tills jag var säker på att ingen fukt fanns kvar inne bland kretsarna.
Under tiden körde jag på det andra tangentbordet. (Varför 2 tangentbord Julklapp) När det blev dags för tangentbord 2 att bad gjorde jag samma sak.
Nu ligger dessa ALU i datorskåpet fullt användbara som museiföremål.
Jag har ännu inte behövt bada mitt trådlösa tangentbord. Jag är helt säker på att det skulle funka om jag först tar ur batterierna. Skulle tangentbordet råka ut för spill så vet jag inte vad som eventuellt skulle kunna hända, förmodligen ingenting eftersom batterierna sitter skyddade i sitt rör. Stänger man då av tangentbordet och tar ur batterierna så förhindrar man el att kortsluta. De spill vi pratar om brukar vara småskvättar och inga litrar.
Visst finns kalk i vatten som kan slagga igen kretsar, men det har jag inte märkt någonting av när jag badat mina tangentbord.
Det var mitt tips.
iKalle.

  • Medlem
  • 2013-12-08 16:39

Nya Gran Turismo 6 till PS3.
Varför måste man alltid ha 20 sekunder intro till varje bana när man ska se startfältet komma i en rullande start?
Och varför måste alltid replay av racet alltid starta automatiskt efter att loppet är klart?

  • Medlem
  • 2013-12-09 19:11
Ursprungligen av Dalle:

Nya Gran Turismo 6 till PS3.
Varför måste man alltid ha 20 sekunder intro till varje bana när man ska se startfältet komma i en rullande start?
Och varför måste alltid replay av racet alltid starta automatiskt efter att loppet är klart?

För att de som programmerade ihop intro och replay jobbade jättemycket med det och inte vill riskera att du skulle missa hur fint det blev?

När orden inte räcker till...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-18 09:49

Denna jävla arbetsförmedling ?
Fast vi har talat om för och frugan har visat magen att hon är höggravid så anmäler dom henne til A-kassan.
Senaste aktivitetsrapportern skrev hon att anledningen till att hon inte sökt jobb är hon ska föda om en vecka.
Likförbannat så ringer dom hem och är tvungen att ställa frågor.
Jag tar helt sonika över luren och frågar vad tusan dom håller på med.
"Vi ska få barn om två dagar tror ni verkligen att söka jobb ligger högt i prioriteringslistan och vilket företag vill anställa en höggravid kvinna"
Ojdå får jag till svar luren och tonen blev en annan från att vara snorkig till undergiven.
Sen så önskade hon oss en god jul och god fortsättning ?

Ursprungligen av lappen71:

Denna jävla arbetsförmedling ?
Fast vi har talat om för och frugan har visat magen att hon är höggravid så anmäler dom henne til A-kassan.
Senaste aktivitetsrapportern skrev hon att anledningen till att hon inte sökt jobb är hon ska föda om en vecka.
Likförbannat så ringer dom hem och är tvungen att ställa frågor.
Jag tar helt sonika över luren och frågar vad tusan dom håller på med.
"Vi ska få barn om två dagar tror ni verkligen att söka jobb ligger högt i prioriteringslistan och vilket företag vill anställa en höggravid kvinna"
Ojdå får jag till svar luren och tonen blev en annan från att vara snorkig till undergiven.
Sen så önskade hon oss en god jul och god fortsättning ?

De är inte kloka där. Mitt i brinnande kris 2008/2009 lyckades min fru få ett fast jobb efter en kortare arbetslöshet som följde på ett vikariat + mammaledighet. När hon sålunda slutade skicka in kassakorten till A-kassan började de trakassera henne från A-kassan om att hon minsann var tvungen att skicka in ett arbetsgivarintyg som förkunnade att hon inte skulle ha A-kassa längre. Flera timmars tjafs på telefon om detta medan tiotusentals nyblivna arbetslösa fick vänta i månader på att man skulle handlägga deras ansökningar om att få pengar.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-12-18 10:13

Det är ju helt sjukt, eftersom hon visat upp magen för dem, enligt dig.
Jag tror att arbetsförmedlingen och försäkringskassans lågavlönade anställda går på knäna och blir hotade och utskällda dagarna igenom för det politiska dyngan är orsaken till.
Dom vet också att minst 50 procent ljuger om allt möjligt för att få bidrag.
Har man fortfarande inte kopplat ihop arbetsförmedlingen, försäkringskassan och sjukvården som automatiskt skulle se om din fru är gravid. Det skulle spara massor av strul och arga samtal.

Fast något som gör mig riktigt sur är när man skriver att minst 50% ljuger för att få bidrag etc. De allra flesta människor vill göra rätt för sig.

För övrigt tycker jag att hela arbetslöshetsförsäkringen är märkligt utformad. Du måste betala till den genom ditt fackförbund (privat organisation) för att få tillgång till den, men det är en statlig myndighet och ersättningsnivån är reglerad i lag och ska administreras av ditt fackförbund. Tycker att antingen gör man den helt privat och släpper regleringen så den blir som vilken försäkringsprodukt som helst, eller så gör man den helt offentlig om omfattar alla som haft ett arbete och betalat skatt.

Efter ännu ett frustrerande besök på AF för uppföljning efter a-rapporten har jag tillräckligt med material för en osande insändare.

Jo jag har bara sökt två jobb sedan sist o nej jag har inte sökt de två de tipsade/anvisade om vid förra mötet. De två jag sökt är jag åtminstone kvalificerad till o jag har alltid tyckt o trott att kvalitet är bättre än kvantitet.

Det är tillräckligt ansträngande att försöka skriva intressanta och engagerade ansökningar till två jobb jag tror jag har en chans till. Att göra det på jobb vars meritkrav vida överstiger mina erfarenheter känns aningen meningslöst. En av de två hänvisningarna jag fick förra gången gällde "projektledare", lät ju intressant tyckte jag men senare läste jag vidare i anvisningen där det också stod "minst fem år dokumenterad erfarenhet", jo pyttsan.

Så då sitter förmedlaren o säger mantrat "om du inte söker anvisade jobb kan det ha negativ inverkan på din a-kassa"(ungefär som om han läste innantill), varpå jag säger "men jag har ju ingen a-kassa!".

Han frågar vad vi ska göra o jag säger att jag söker de jobb jag anser mig kvalificerad till, i vissa fall andra också då jag tycker de verkar intressanta - tydligen är dock detta inte tillräckligt för honom.

Jag säger att jag söker jobb för att jag vill ha jobb, inte för att göra AF nöjd o att jag tycker det känns förnedrande att sitta på AF m "mössan i hand" o försvara mig. Varpå han menar att det inte finns så mkt att göra då jag har denna inställning...

Vi lever i ett samhälle där vi ska välja en massa-jag vill välja arbetsförmedling!

Ursprungligen av Mymac4ever:

Efter ännu ett frustrerande besök på AF för uppföljning efter a-rapporten har jag tillräckligt med material för en osande insändare.

Jo jag har bara sökt två jobb sedan sist o nej jag har inte sökt de två de tipsade/anvisade om vid förra mötet. De två jag sökt är jag åtminstone kvalificerad till o jag har alltid tyckt o trott att kvalitet är bättre än kvantitet.

Det är tillräckligt ansträngande att försöka skriva intressanta och engagerade ansökningar till två jobb jag tror jag har en chans till. Att göra det på jobb vars meritkrav vida överstiger mina erfarenheter känns aningen meningslöst. En av de två hänvisningarna jag fick förra gången gällde "projektledare", lät ju intressant tyckte jag men senare läste jag vidare i anvisningen där det också stod "minst fem år dokumenterad erfarenhet", jo pyttsan.

Så då sitter förmedlaren o säger mantrat "om du inte söker anvisade jobb kan det ha negativ inverkan på din a-kassa"(ungefär som om han läste innantill), varpå jag säger "men jag har ju ingen a-kassa!".

Han frågar vad vi ska göra o jag säger att jag söker de jobb jag anser mig kvalificerad till, i vissa fall andra också då jag tycker de verkar intressanta - tydligen är dock detta inte tillräckligt för honom.

Jag säger att jag söker jobb för att jag vill ha jobb, inte för att göra AF nöjd o att jag tycker det känns förnedrande att sitta på AF m "mössan i hand" o försvara mig. Varpå han menar att det inte finns så mkt att göra då jag har denna inställning...

Vi lever i ett samhälle där vi ska välja en massa-jag vill välja arbetsförmedling!

Jag ser en fara i att man ska kräva av arbetssökande att de ska söka en massa jobb de uppenbarligen inte är lämpade eller kvalificerade för. När en arbetsgivare söker en person till en viss tjänst är det inte bra om de blir överösta av ansökningar. Då kan de börja gallra godtyckligt och kvalificerade sökande riskerar att åka ut utan att man ens granskat deras ansökningar.
Samtidigt, en arbetsgivare skriver i sin annons vilken profil de önskar ha på de sökande. Det finns egentligen inget som säger att det finns någon som matchar dessa krav. Därför kan man med gott samvete söka även arbeten där man inte matchar alla de krav som listas.
Man får så klart använda sitt sunda förnuft.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-12-18 10:46

50%

Ursprungligen av pmarriott:

Fast något som gör mig riktigt sur är när man skriver att minst 50% ljuger för att få bidrag etc. De allra flesta människor vill göra rätt för sig.

För övrigt tycker jag att hela arbetslöshetsförsäkringen är märkligt utformad. Du måste betala till den genom ditt fackförbund (privat organisation) för att få tillgång till den, men det är en statlig myndighet och ersättningsnivån är reglerad i lag och ska administreras av ditt fackförbund. Tycker att antingen gör man den helt privat och släpper regleringen så den blir som vilken försäkringsprodukt som helst, eller så gör man den helt offentlig om omfattar alla som haft ett arbete och betalat skatt.

Man läser nästan varje dag om hur fusket för mångmiljardbelopp drabbar försäkringskassan och andra bidragskassor.
Mitt exempel på 50 procent är inte mer fel än ditt påhopp som inte angav någon siffra som försöker att försköna verkligheten.
Folk som är utan pengar försöker att få sådana med alla tillgängliga metoder. Fråga försäkringskassan så får du veta sanningen om dom inte tystats av politikerna.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-18 10:54
Ursprungligen av pmarriott:

Fast något som gör mig riktigt sur är när man skriver att minst 50% ljuger för att få bidrag etc. De allra flesta människor vill göra rätt för sig.

Nu ser du inte hela bilden utan drar en slutsats på vad iKalle skrev.
Folk gör vad som behövs för att överleva och alla som ljuger gör det inte för att smita från att jobba.
Utan dom gör det för att kunna betala sina räkningar för det finns inga jobb att söka.
Visst finns det slashasar,lata personer som ljuger för att slippa att jobba.

Det som räddade dagen lite var hennes ton i rösten när jag berättade att vi skulle få barn om några dagar.
Hon insåg att här hade hon ingenting att klandra på

Ursprungligen av pmarriott:

Jag ser en fara i att man ska kräva av arbetssökande att de ska söka en massa jobb de uppenbarligen inte är lämpade eller kvalificerade för. När en arbetsgivare söker en person till en viss tjänst är det inte bra om de blir överösta av ansökningar. Då kan de börja gallra godtyckligt och kvalificerade sökande riskerar att åka ut utan att man ens granskat deras ansökningar.
Samtidigt, en arbetsgivare skriver i sin annons vilken profil de önskar ha på de sökande. Det finns egentligen inget som säger att det finns någon som matchar dessa krav. Därför kan man med gott samvete söka även arbeten där man inte matchar alla de krav som listas.
Man får så klart använda sitt sunda förnuft.

Jo jag är ganska medveten om att den "person" som söks är evigt ung, har oändlig erfarenhet o är formbar som en klump play-doh. Jag försöker söka så många som möjligt men ibland sinar de självafirmerande superlativen liksom självkänslan.

Nuvarande system är uselt genomtänkt o riskerar att skapa precis det många a-givare befarar: floder av okvalificerade ansökningar som dränker de som är kvalificerade bara för att "AF säger att jag måste söka alla jobb"

Ursprungligen av iKalle:

Man läser nästan varje dag om hur fusket för mångmiljardbelopp drabbar försäkringskassan och andra bidragskassor.
Mitt exempel på 50 procent är inte mer fel än ditt påhopp som inte angav någon siffra som försöker att försköna verkligheten.
Folk som är utan pengar försöker att få sådana med alla tillgängliga metoder. Fråga försäkringskassan så får du veta sanningen om dom inte tystats av politikerna.

Det är du som påstår att minst 50% myglar. Nu ber du mig fråga Försäkringskassan. Är det inte snarare så att det vore klädsamt om du redovisar några källor till ditt påstående? Ja, det fuskas och summan av fusket är stor. Jag vet inte hur stor andel som beror på fusk, men jag tror mig vara så pass informerad genom rapportering i oberoende media att jag tror mig veta att det handlar om en mycket liten andel.
Så, nu vill jag att du redovisar dina källor till att minst 50% av alla som söker bidrag ljuger.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jo jag är ganska medveten om att den "person" som söks är evigt ung, har oändlig erfarenhet o är formbar som en klump play-doh. Jag försöker söka så många som möjligt men ibland sinar de självafirmerande superlativen liksom självkänslan.

Nuvarande system är uselt genomtänkt o riskerar att skapa precis det många a-givare befarar: floder av okvalificerade ansökningar som dränker de som är kvalificerade bara för att "AF säger att jag måste söka alla jobb"

Då gör du en liten standardansökan tillsammans med ditt CV som enkelt förkunnar "Härmed söker jag den utannonserade tjänsten.". Med detta kan vilken byråkrat som helst känna sig nöjd.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-12-18 11:11

50%

Ursprungligen av pmarriott:

Det är du som påstår att minst 50% myglar. Nu ber du mig fråga Försäkringskassan. Är det inte snarare så att det vore klädsamt om du redovisar några källor till ditt påstående? Ja, det fuskas och summan av fusket är stor. Jag vet inte hur stor andel som beror på fusk, men jag tror mig vara så pass informerad genom rapportering i oberoende media att jag tror mig veta att det handlar om en mycket liten andel.
Så, nu vill jag att du redovisar dina källor till att minst 50% av alla som söker bidrag ljuger.

Nej det tänker jag absolut inte göra. Se lappens kommentar det räcker. Du skriver "Du vet inte hur stor andel som fuskar men är tillräckligt informerad genom oberoende media???" För mig låter du som en som inte har en aning om verkligheten utan drömmer om välstrukna gissningar.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag ser en fara i att man ska kräva av arbetssökande att de ska söka en massa jobb de uppenbarligen inte är lämpade eller kvalificerade för. När en arbetsgivare söker en person till en viss tjänst är det inte bra om de blir överösta av ansökningar. Då kan de börja gallra godtyckligt och kvalificerade sökande riskerar att åka ut utan att man ens granskat deras ansökningar.
Samtidigt, en arbetsgivare skriver i sin annons vilken profil de önskar ha på de sökande. Det finns egentligen inget som säger att det finns någon som matchar dessa krav. Därför kan man med gott samvete söka även arbeten där man inte matchar alla de krav som listas.
Man får så klart använda sitt sunda förnuft.

Jag har gjort samma reflektion. Förr försökte arbetsförmedlingen hitta match mellan sökande och sökare (arbetsgivare). Nu verkar de istället kräva att sökande ska söka allt samr kors och tvärs - vilket inte känns helt lyckat.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-12-18 11:19

"Ja det fuskas och summan av fusket är stort"

Ursprungligen av pmarriott:

Det är du som påstår att minst 50% myglar. Nu ber du mig fråga Försäkringskassan. Är det inte snarare så att det vore klädsamt om du redovisar några källor till ditt påstående? Ja, det fuskas och summan av fusket är stor. Jag vet inte hur stor andel som beror på fusk, men jag tror mig vara så pass informerad genom rapportering i oberoende media att jag tror mig veta att det handlar om en mycket liten andel.
Så, nu vill jag att du redovisar dina källor till att minst 50% av alla som söker bidrag ljuger.

Du är en sådan där trådförstörare som gapar för gapandes skull och försöker framstå som någon besserwisser. Om nu sanningen är 48 procent eller 52 så skall ingen påstå att det är 50 procent.
Om fusket är stort, enligt dig så är väl det i närheten av femtio 50 procent, men det sa du inte i ditt första inlägg.
Jag diskuterar inte med dig något mer som velar fram och tillbaks för att irritera oss andra som inte velar.

Lägg ner sido-diskussionen nu, förslag; skapa en egen tråd för att diskutera Arbetsförmedlingen.

Ursprungligen av keptang:

Lägg ner sido-diskussionen nu, förslag; skapa en egen tråd för att diskutera Arbetsförmedlingen.

Föreslår en utbrytning, ty jag har beställt statistiken från Försäkringskassan.

För övrigt tycker jag nog inte att Arbetsförmedlingen kunde passa bättre in på något annat ställe än i en surtråd. Detta får väl ändå anses vara en av de bredare trådarna där allt får diskuteras som man kan bli sur för?

Bevaka tråden