Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av iKalle:

Du inbillar dig väl inte att du kommer att få rätt uppgifter från försäkringskassan. Möjligtvis den politiskt friserade sanningen.
Och du, glöm inte mörkertalet som lär hamna på minst lika mycket.
Googla på "Miljardfusket på försäkringskassan" så lär du få massor av träffar.
Du Keptang. Jag kommenterade Lappen71 tråd i Övriga diskussioner och han klagade inte på mitt inlägg. Vad ville du komma, visa moderatorfasoner. Jag ligger varken i fel tråd eller kör med OT. Som vanligt.

Försäkringskassan jagade med hjälp av 300 extra handläggare fuskare under 2,5 år mellan 2005 och 2007, till en kostnad av 150 miljoner kronor. Detta resulterade i så många som 378 lagförda fuskare. I hela Sverige.

Din foliehatt sitter snett.

Tråden utbruten från http://www.99mac.se/forum/p/2183403.

Senast redigerat 2013-12-18 13:42

@iKalle skrev "Fråga försäkringskassan så får du veta sanningen om dom inte tystats av politikerna." i det här inlägget: http://www.99mac.se/forum/p/2183354

När jag nu skriver att jag har bett om statistiken så skriver du "Du inbillar dig väl inte att du kommer att få rätt uppgifter från försäkringskassan.".
Hur ska du ha det? Vem ska man fråga? Eller är detta något som "alla vet" och alla som inte håller med tillhör den "blinda massan" som inte kan se "sanningen"?

Jag avser redovisa officiell statistik för att backa upp min syn på saken. Det vore klädsamt om du gjorde detsamma.

På tal om saker som "alla vet" så är här en jämförelse från England om vad "alla visste" och hur verkligheten såg ut: http://www.reasonandreality.org/?p=2887

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-12-18 17:57

Frågan är hur mycket fusk dessa handläggare stoppar med deras existens. Allt går inte att mäta. Ungefär som frågeställningen: Håller man sig till lagen för att det finns en ordningsmakt, eller för att det är fel? Jag svarar nog båda två...

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-12-18 19:49

Bara på den här sidan finns det fuskrapporter på försäkringskassan för 40-50 miljarder

[url="http://www.svd.se/search.do?q=Fusk+för+miljar..."]

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-12-18 19:59
Ursprungligen av iKalle:

Bara på den här sidan finns det fuskrapporter på försäkringskassan för 40-50 miljarder

[url="http://www.svd.se/search.do?q=Fusk+för+miljar..."]

Hur räknar du då? Enligt denna artikel (en av dem du hänvisar till) upptäcker FK och kräver tillbaka ca 1 miljard om året p.g.a. fusk. De högre siffrorna beror enligt andra artiklar på oavsiktliga fel från båda parter.

Enligt FK:s egna siffror kostar socialförsäkringen över 200 miljarder om året. Fusket är alltså i storleksordningen 0,5%? Ganska långt från hälften..

  • Medlem
  • International user
  • 2013-12-18 20:08
Ursprungligen av Vassius:

Hur räknar du då? Enligt denna artikel (en av dem du hänvisar till) upptäcker FK och kräver tillbaka ca 1 miljard om året p.g.a. fusk. De högre siffrorna beror enligt andra artiklar på oavsiktliga fel från båda parter.

Enligt FK:s egna siffror kostar socialförsäkringen över 200 miljarder om året. Fusket är alltså i storleksordningen 0,5%? Ganska långt från hälften..

Du får nog lära dig läsa. Han skrev att 50% fuskar, inte att fusket i kronor och öre är 50%....

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-12-18 20:34
Ursprungligen av zappee:

Du får nog lära dig läsa. Han skrev att 50% fuskar, inte att fusket i kronor och öre är 50%....

Nej, men det ger en fingervisning i alla fall. För du tror väl inte att den ärliga hälften (om man antar 50% fuskare) av bidragstagarna står för 99,5% av kostnaden?

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-12-18 20:37

Flera 100 miljarder

Ursprungligen av Vassius:

Hur räknar du då? Enligt denna artikel (en av dem du hänvisar till) upptäcker FK och kräver tillbaka ca 1 miljard om året p.g.a. fusk. De högre siffrorna beror enligt andra artiklar på oavsiktliga fel från båda parter.

Enligt FK:s egna siffror kostar socialförsäkringen över 200 miljarder om året. Fusket är alltså i storleksordningen 0,5%? Ganska långt från hälften..

Skulle försäkringskassan visa verkliga kostnader skulle dom inte få några fler miljarder av politikerna och statistik går att manipulera.
Jag undrar hur du räknar. På min länk visar 7 exempel att de fuskas för omkring 200 miljarder när jag närmare studerar varje fuskrapport.
Köp eller byt glasögon.

Jag vill nog påstå att en del av det som det kallar fusk är att de har räknat fel och krävt tillbaka. I många fall är det att det är sjukt lätt att göra fel och sen kommer de med blåslampa o vill ha tillbaka med ränta.

Eller som i en närstående till mig där anhöriga skickat in allt enligt konstens alla regler medan han låg i koma. FK kan inte räkna och kräver sen tillbaks pengar "han skulle ha kontrollerat det utbetalda beloppet och kontaktat oss". Ja, medan han låg i koma.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-12-18 20:44
Ursprungligen av klarabara:

Jag vill nog påstå att en del av det som det kallar fusk är att de har räknat fel och krävt tillbaka. I många fall är det att det är sjukt lätt att göra fel och sen kommer de med blåslampa o vill ha tillbaka med ränta.

Eller som i en närstående till mig där anhöriga skickat in allt enligt konstens alla regler medan han låg i koma. FK kan inte räkna och kräver sen tillbaks pengar "han skulle ha kontrollerat det utbetalda beloppet och kontaktat oss". Ja, medan han låg i koma.

Det håller jag med dig om, men du håller säkert med mig om att tjejerna på FK skriver inte i några blanketter utan det är patienten/personen och tjejerna har ingen aning om vem som fuskar eller inte. Att någon ärlig kommer i kläm i systemet ligger nog i sakens natur många genom att inte fylla i blanketterna rätt. Tyvärr.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-12-18 21:22
Ursprungligen av iKalle:

Skulle försäkringskassan visa verkliga kostnader skulle dom inte få några fler miljarder av politikerna och statistik går att manipulera.
Jag undrar hur du räknar. På min länk visar 7 exempel att de fuskas för omkring 200 miljarder när jag närmare studerar varje fuskrapport.
Köp eller byt glasögon.

Nu tar det emot att diskutera med folk som sjunker till så låg nivå att de ifrågasätter min läskunnighet och syn.. Men. I tredje artikeln i din "källhänvisning" står det miljoner, inte miljarder. Där försvann 50-115 av de 200 miljarderna du kom fram till.

Den femte artikeln handlar om skatteverket, inte FK... 100 miljarder till.

Jag kan läsa och ser bra med mina nya glasögon. Redovisa gärna riktiga siffror, och kolla dem ordentligt nästa gång.

Socialförsäkringarna som försäkringskassan administrerar låg 2009 på 481 miljarder. Fusket är peanuts.

Påminner om våra trivselregler. §1.1, §1.2 och §1.5 kan vara läsvärda.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-12-18 22:05
Ursprungligen av Vassius:

Nej, men det ger en fingervisning i alla fall. För du tror väl inte att den ärliga hälften (om man antar 50% fuskare) av bidragstagarna står för 99,5% av kostnaden?

Nej, det gör det inte alls faktiskt.

Ursprungligen av pmarriott:

Socialförsäkringarna som försäkringskassan administrerar låg 2009 på 481 miljarder. Fusket är peanuts.

Fortfarande miljarder som kan användas på annat.

Ursprungligen av zappee:

Fortfarande miljarder som kan användas på annat.

Ingen som säger emot. Men det är fortfarande ingen som lyckats leda i bevisning att närmare hälften av alla som söker pengar från Försäkringskassan/A-kassan är snyltande lurendrejare.

Senast redigerat 2013-12-19 09:15
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-18 22:27

Hela denna diskussion startade genom att @iKalle i en annan tråd ville skrida till försvar för arbetsförmedlingens och försäkringskassans lågavlönade anställda som inte har det så lätt på jobbet att hantera alla myglande arbetsföra latmaskar. Det var ju lovvärt. Men det är en ren förolämpning att bara löst anta att varannan person som drabbas av sjukdom eller arbetslöshet är myglare. Riktigt problematiskt är det för de som hamnar lite mittemellan de två försäkringssystemen.

Jag tror att den stora majoriteten både vill och gör rätt för sig (nej jag har ingen källa på det, det är enbart en känsla som jag bygger på dem jag möter inom mitt arbete i vården) De stora miljarderna i felbetalningar sker nog också till en procentuellt sett ännu mindre andel. Dvs de som fuskar gör det rejält, som man uppmärksammat till exempel i flera fall av felaktig assistansersättning.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-12-18 22:56

Ingen säger emot?

Ursprungligen av pmarriott:

Ingen som säger emot. Men det är fortfarande ingen som lyckats leda i bevisning att närmare hälften av alla som söker pengar från Arbetsförmedlingen/A-kassan är snyltande lurendrejare.

Ingen som lyckas leda i bevisning? Inte du heller.
Varför skulle vi säga emot dig, du har ju dina egna slutsatser och sanningar fast du inte visat en enda.
Märkligt, jag råkade nämna att jag anser att omkring 50 procent av bidragsanvändarna kan anses som fuskare, förmodligen är det fler om man tar med mörkertalet. Vad hände, jo ett jävla liv från några besserwissers som förstörde denna tråd OCKSÅ.
Men det är klart att följer man förljugna Sifoundersökningar som beställts av politiker som får undersökningarna specialsydda för sina ändamål så blir dåliga siffror bra siffror. Nu är det snart val och då vill inga partier skylta med dåliga nyheter men det fixar man genom att begära en Sifoundersökning. Alltid är det någon idiot som går på skönmålningen.

Detta vi pratar om är småpotatis, jämfört med andra gigantiska daltprojekt, men sådana är förbjudet att prata om i diktaturländer som Vitryssland och Sverige och dessutom är det OT så det bryr vi oss inte om.

Om ni vill fortsätta att tjafsa i tråden så är det er ensak och moderatorn, men jag har inget intresse att längre prata med sådana som bara letar fel i texter och eventuella procenttal för att få synas och inte ha någonting annat att komma med än att klaga på andra. Jag kan hitta hur många länkar om fusk i miljardklassen om jag får några dagar på mig, men varför skall jag ägna tid åt det, eftersom några av er kommer med en massa dravel om att det inte stämmer, bara för att förstöra tråden.
iKalle

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-12-18 22:57

Wow...

Edit: Lägger till citat nedan så att andra kan beskåda det även om du raderar det om du till äventyrs kommer till sans och inser hur dumt det låter.

Ursprungligen av iKalle:

Ingen som lyckas leda i bevisning? Inte du heller.
Varför skulle vi säga emot dig, du har ju dina egna slutsatser och sanningar fast du inte visat en enda.
Märkligt, jag råkade nämna att jag anser att omkring 50 procent av bidragsanvändarna kan anses som fuskare, förmodligen är det fler om man tar med mörkertalet. Vad hände, jo ett jävla liv från några besserwissers som förstörde denna tråd OCKSÅ.
Men det är klart att följer man förljugna Sifoundersökningar som beställts av politiker som får undersökningarna specialsydda för sina ändamål så blir dåliga siffror bra siffror. Nu är det snart val och då vill inga partier skylta med dåliga nyheter men det fixar man genom att begära en Sifoundersökning. Alltid är det någon idiot som går på skönmålningen.

Detta vi pratar om är småpotatis, jämfört med andra gigantiska daltprojekt, men sådana är förbjudet att prata om i diktaturländer som Vitryssland och Sverige och dessutom är det OT så det bryr vi oss inte om.

Om ni vill fortsätta att tjafsa i tråden så är det er ensak och moderatorn, men jag har inget intresse att längre prata med sådana som bara letar fel i texter och eventuella procenttal för att få synas och inte ha någonting annat att komma med än att klaga på andra. Jag kan hitta hur många länkar om fusk i miljardklassen om jag får några dagar på mig, men varför skall jag ägna tid åt det, eftersom några av er kommer med en massa dravel om att det inte stämmer, bara för att förstöra tråden.
iKalle

Den helt klart sämsta argumentationsteknik jag någonsin sett på 99mac genom alla dessa år härrör från @iKalle i ovanstående inlägg. Det är klart det inte går att diskutera med någon som befinner sig på en sådan nivå. Men kul att inläggen nu finns bevarade för framtiden!

Jag tänker dra lite citat från föregående tråd och eventuellt nuvarande, så får vi se var det landar.

Ursprungligen av iKalle:

Det är ju helt sjukt, eftersom hon visat upp magen för dem, enligt dig.
Jag tror att arbetsförmedlingen och försäkringskassans lågavlönade anställda går på knäna och blir hotade och utskällda dagarna igenom för det politiska dyngan är orsaken till.
Dom vet också att minst 50 procent ljuger om allt möjligt för att få bidrag.
Har man fortfarande inte kopplat ihop arbetsförmedlingen, försäkringskassan och sjukvården som automatiskt skulle se om din fru är gravid. Det skulle spara massor av strul och arga samtal.

Det är en väldigt stor skillnad på vad man tror och vad man vet, iKalle.

Försäkringskassans anställda blir varken hotade och utskällda dagarna igenom eller är särskilt lågavlönade. Faktum är att det är relativt bra löner genom organisationen, och de som ägnar sig åt den direkta kundkontakten (exempelvis myndighetens kundcenter) upplever rent generellt att de flesta kundmöten är positiva. Däremot kan många som arbetar gentemot kund uppleva, precis som du säger, att den "politiska dyngan" skapar problem för människor och sätter människor i oerhört svåra situationer.

Att du hävdar att de anställda vet att minst 50% ljuger om allt möjligt för att få bidrag är långt ifrån verkligheten.

Ursprungligen av pmarriot:

För övrigt tycker jag att hela arbetslöshetsförsäkringen är märkligt utformad. Du måste betala till den genom ditt fackförbund (privat organisation) för att få tillgång till den, men det är en statlig myndighet och ersättningsnivån är reglerad i lag och ska administreras av ditt fackförbund. Tycker att antingen gör man den helt privat och släpper regleringen så den blir som vilken försäkringsprodukt som helst, eller så gör man den helt offentlig om omfattar alla som haft ett arbete och betalat skatt.

Nej, du måste inte betala genom ett fackförbund för att få tillgång till arbetslöshetsförsäkringen. Du har möjlighet och rätt att vara medlem i en a-kassa utan att ha medlemskap i en tillhörande fackförening.

Ursprungligen av iKalle:

Folk som är utan pengar försöker att få sådana med alla tillgängliga metoder. Fråga försäkringskassan så får du veta sanningen om dom inte tystats av politikerna.

Försäkringskassans statistik tystas inte ner av politiken. Däremot skulle Försäkringskassans ledning aldrig komma på tanken att gå ut och påstå att människor som är utan tillräckligt med pengar skulle använda alla tillgängliga metoder för att få mer. Det går inte ens att härleda några sådana påstående till fakta och statistik.

Till diskussionen i allmänhet
Försäkringskassan begår väldigt många fel på egen hand. Den mänskliga faktorn är ständigt närvarande. Dessvärre är det så att lagstiftningen är utformad på det sätt att även om det är en handläggare som gör fel så är det i många fall individen som får ta konsekvenserna. I media innebär det väldigt ofta att man menar att människor har försökt att lura myndigheten, även om så inte alltid är fallet. Därför är det också bra att myndigheten har resurser där man arbetar med att upptäcka både medvetet fusk, omedvetna felaktiga utbetalningar och hitta och hjälpa till att åtgärda fel som begås av handläggarna.

Nu kommer säkerligen iKalle komma med något konstigt svar där han vet bäst. Men iKalle, låt mig då fråga dig. Vad är din källa? Vad baserar du dina påståenden på? Jag finns inom myndighetens verksamhet, gör du?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-18 23:19

Jadu @iKalle. Jag tycker fortfarande att det är en förolämpning att tro att mer än varannan sjuk eller arbetslös är fuskare. Men vi har uppenbarligen två helt olika verklighetsuppfattningar, kanske grundat på helt olika erfarenheter. Tråkigt om du lämnar diskussionen bara för att vi tycker olika och att tråden därför förstörs. Det är nämligen just i en demokrati som man kan råka ut för att olika åsikter och verklighetsuppfattningar kan och får uttryckas.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-12-18 23:21

Jag har inte gjort ett enda fel i tråden, annat än att anse att omkring 50 procent av bidragstagarna kan anses som fuskare. Tills dess att du och gaphalsarna bevisar motsatsen så är mitt påstående inte sämre än någon annan. Be myndigheterna om riktig fakta så slipper vi spekulera och gissa i fel riktning.

Senast redigerat 2013-12-18 23:33
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-12-18 23:27
Ursprungligen av iKalle:

Sällade du dig också till skaran av besserwissers Capeman. Ynkligt. Jag har inte gjort ett enda fel i tråden, annat än att anse att omkring 50 procent av bidragstagarna kan anses som fuskare. Tills dess att du och gaphalsarna bevisar motsatsen så är mitt påstående inte sämre än någon annan. Be myndigheterna om riktig fakta så slipper vi spekulera och gissa i fel riktning.
Stackars dig Capeman.

Vi HAR bevisat motsatsen. Det är bara du som vägrar ta till dig det.

Kom tillbaka när du har lugnat ner dig lite.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-18 23:27

Här skriver dom att fusket endast var 0.04% av alla utbetalningar 2009
http://www.da.se/home/da/home.nsf/unid/265787...

1 inlägg redigerat, varför? Se inlägg #16.

Ett tips, kan man inte diskutera/argumentera utan att bryta mot trivselreglerna, så låt bli att skriva öht.
Inläggen i sin helhet kommer att tas bort i fortsättningen, inte redigeras. Så skriv ett nytt som inte bryter mot reglerna.

Senast redigerat 2013-12-18 23:47
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-12-19 00:06

Dåliga ursäkter

Ursprungligen av maskh:

Jag tänker dra lite citat från föregående tråd och eventuellt nuvarande, så får vi se var det landar.

Det är en väldigt stor skillnad på vad man tror och vad man vet, iKalle.

Försäkringskassans anställda blir varken hotade och utskällda dagarna igenom eller är särskilt lågavlönade. Faktum är att det är relativt bra löner genom organisationen, och de som ägnar sig åt den direkta kundkontakten (exempelvis myndighetens kundcenter) upplever rent generellt att de flesta kundmöten är positiva. Däremot kan många som arbetar gentemot kund uppleva, precis som du säger, att den "politiska dyngan" skapar problem för människor och sätter människor i oerhört svåra situationer.

Att du hävdar att de anställda vet att minst 50% ljuger om allt möjligt för att få bidrag är långt ifrån verkligheten.

Nej, du måste inte betala genom ett fackförbund för att få tillgång till arbetslöshetsförsäkringen. Du har möjlighet och rätt att vara medlem i en a-kassa utan att ha medlemskap i en tillhörande fackförening.

Försäkringskassans statistik tystas inte ner av politiken. Däremot skulle Försäkringskassans ledning aldrig komma på tanken att gå ut och påstå att människor som är utan tillräckligt med pengar skulle använda alla tillgängliga metoder för att få mer. Det går inte ens att härleda några sådana påstående till fakta och statistik.

Till diskussionen i allmänhet
Försäkringskassan begår väldigt många fel på egen hand. Den mänskliga faktorn är ständigt närvarande. Dessvärre är det så att lagstiftningen är utformad på det sätt att även om det är en handläggare som gör fel så är det i många fall individen som får ta konsekvenserna. I media innebär det väldigt ofta att man menar att människor har försökt att lura myndigheten, även om så inte alltid är fallet. Därför är det också bra att myndigheten har resurser där man arbetar med att upptäcka både medvetet fusk, omedvetna felaktiga utbetalningar och hitta och hjälpa till att åtgärda fel som begås av handläggarna.

Nu kommer säkerligen iKalle komma med något konstigt svar där han vet bäst. Men iKalle, låt mig då fråga dig. Vad är din källa? Vad baserar du dina påståenden på? Jag finns inom myndighetens verksamhet, gör du?

1.
Jag har inte någonstans sagt. Jag vet. Försöker du göra mig till åtlöje med ojusta metoder.
2.
Nästan dagligen läser man i tidningarna om att försäkringskassans personal hotas och skälls ut.
3.
Att 40-eller 50 procent fifflar eller försöker fiffla är jag helt säker på att personalen på försäkringskassan uppfattar det som.

4.
Mina källor är att läsa tidningar och se på TV. Fusket måste stoppas står det i samtliga tidningar så gott som dagligen.
5.
Nej jag varken jobbar eller haft med Försäkringskassan att göra,men jag anser mig nära sanningen med mina påståenden och den som inte tål en diskussion som denna bör leta efter andra fritidssysselsättningar.
Kontentan av denna diskussion är att det fuskas inom alla förvaltningar där det utbetalas pengar. Om det är 30-40-50 procent som gör det har ingen som helst betydelse tills någon bevisar motsatsen. En länk från en bytidning räcker inte.
God natt.
iKalle

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-19 00:30

Här skriver FK att 40% av dom som fuskar gör det omedvetet för det är FK som felat.
http://arbetarbladet.se/nyheter/1.6431971--fo...

Så att 50% skulle fuska medvetet är bara fantasier.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-19 00:41

Hej @iKalle, du hade skrivit ett ganska långt svar till mig som tyvärr är borta nu. Jag hann precis läsa det innan det försvann och vill att du ska veta att jag inte tyckte det var otrivsammare än dina tidigare, det kunde fått vara kvar för mig. Tvärtom var det väldigt intressant då du utvecklade lite mer varför du har den syn som du har, och jag kan bara konstatera att kanske har dina erfarenheter gjort att din syn på omvärlden är annorlunda än min. Jag tror inte heller att du är ett troll utan faktiskt är uppriktig i din åsikt.

Du upprepar om och om igen att du inte har gjort något fel i tråden. Det har vi inte heller sagt, annat än att vi undrat om du kunnat belägga din åsikt med fakta. Men du måste inte belägga någonting, du får tycka vad du vill baserat på dina livserfarenheter, men då får du också acceptera att få mothugg från mig som har andra erfarenheter. Att jag sedan kunde låta lite mer nedlåtande i mitt andra inlägg än i det första får du nog ta när du jämför Sverige med en diktatur som Vitryssland. Det är ju löjligt. Just på detta forum har vi inte helt fullt ut yttrandefrihet eftersom forumägaren har rätt att sätta gränserna för vad som är tillåtet, men i i verkliga livet i Sverige har vi en grundlagsskyddad rätt att uttrycka våra åsikter, tankar och känslor. Och det är vad vi gör här. Det krävs en diktatur som Vitryssland för att forumtrådar av rädsla skall få fortsätta vara ”oförstörda” som du uttrycker det.

Men det är svårt att argumentera med dig, för du sätter upp egna argumentationsregler. Du kräver bevis men jag anar att du aldrig kommer acceptera några källor som jag kan komma med, eftersom du verkar hysa en stor misstro till allt som har med myndigheter och även fristående opinionsinstitut att göra. Samtidigt tycker du att det räcker att du hänvisar till att du läser tidningar och ser på TV. Det gör jag också, kanske ibland till och med samma tv-program, vem vet? Men vi tar nog till oss olika saker.

Det är ganska ointressant att smälla siffror i huvudet på varandra. Jag är mer intresserad av vad som är inuti ditt huvud och varför det blivit så.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-19 01:02

Generations skillnader här. Lägg ner den här meningslösa diskussionen om vad som är inuti någons huvud och varför det har blivit så. Ska vi diskutera det ärligt ? Goddag yxskaft !

Vi tycker alla olika. Lämna det så. Sverige har crap status i mina ögon med sitt bidrags system och historiska generösa sjukpensionerings system.

Stäng den här skittråden. Vad diskuterar ni egentligen, vad försvarar ni förutom era egna stora egon ? Sluta tycka synd om er själva och ert kära trygghets system det är ju pinsamt.

Har inte sökt ett endaste bidrag av något slag i hela mitt liv är jag ensam om det eller ??????
Har inte ärvt en krona heller för den delen.

Bevaka tråden