Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan man komprimera BMP-filer utan att bilderna blir pyttesmå?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har behov av att kunna komprimera BMP-filer och undrar hur man gör detta på Mac?

Bakgrunden är att jag skapar bilder i TouchDraw som sedan exporteras till BMP för att dessa skall kunna användas i ett larmsystem som visar ritningar i iPad. Själva bilden behöver vara ca.1000 x 600 pixlar i storlek men får inte överskrida 200 Kb. Med Adobe Photoshop går detta att göra men jag antar att det finns andra (billigare) lösningar?

Det här borde funka:
Graphic Converter

Instämmer med föregående talare.
I GC kan du dessutom skapa batchar med inställningar för skalning, komprimering, rotering mm.mm. som rullar på bra mycket snabbare än Photoshop.
GC = Bildbehandlingens motsvarighet till schweizerkniven.

Känner mig som en idiot, hur jag än försöker förstå GC-programmet så fattar jag ingenting!!

HUR komprimerar jag BMP-bilder i programmet utan att bildstorleken ändras?
Hittar detta i manualen men att hitta samma i de svenska menyerna ter sig omöjligt för mig.

Finns det inget enklare sätt att lösa mitt problem, jag har BARA behov att kunna minska bilderna enligt beskrivet i trådens start?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-17 17:06

Det går väl inte att komprimera .bmp-bilder över huvud taget i någon större grad? Kan du inte spara dem i .jpg-format (som är vad sidan ur GC-manualen du visar gäller). Jpg kan ju läsas utan problem på iPad om det fungerar i programvaran som du ska använda.

Häntat från wikipedia om .bmp

Citat:

While most BMP files have a relatively large file size due to lack of any compression (or generally low-ratio run-length encoding on palletized images), many BMP files can be considerably compressed with lossless data compression algorithms such as ZIP because they contain redundant data. Some formats, such as RAR, even include routines specifically targeted at efficient compression of such data.

Ursprungligen av IngoX:

Det går väl inte att komprimera .bmp-bilder över huvud taget i någon större grad? Kan du inte spara dem i .jpg-format (som är vad sidan ur GC-manualen du visar gäller). Jpg kan ju läsas utan problem på iPad om det fungerar i programvaran som du ska använda.

Häntat från wikipedia om .bmp

Tyvärr så klarar bara aktuellt program att hantera BMP, det är alltså inte hos iPad:en begränsningen ligger.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-12-17 22:40

ImageMagick fixar det gratis:

convert nuvarande.BMP -define jpeg:extent=200kB -resize 1000x600 nya_bilden.jpg

Ett program som bara tar bilder i BMP? På en iPad? Vafalls? Det låter ju som MS-DOS 1987.

Har du provat med PNG? Ickeförstörande men (vansinnigt mycket) bättre komprimering än BMP.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-12-18 05:26

Dags att öppna ögonen på larmprogramstillverkaren?

Kanske dom kan stracka sig sa langt att PCX accepteras? Vet iofs bara 2 program som kraver/klarar PCX: ett etikettprinterprogram ca 1992 och Autocad.

Med tanle pa obsoleta bildformat alltsa.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-12-19 10:22
Ursprungligen av reboot81:

ImageMagick fixar det gratis:

convert nuvarande.BMP -define jpeg:extent=200kB -resize 1000x600 nya_bilden.jpg

Och här kan vi sprida mer kunskap och berätta:

Citat:

jpeg:size=geometry
Set the size hint of a JPEG image, for example,

-define jpeg:size=128x128

It is most useful for increasing performance and reducing the memory requirements when reducing the size of a large JPEG image.

PS. Jag håller på och hjälper en kollega och lusläser just nu ImageMagicks dokumentation. En hel del godbitar dyker upp...

1
Bevaka tråden