Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av iKalle:

Du är en sådan där trådförstörare som gapar för gapandes skull och försöker framstå som någon besserwisser. Om nu sanningen är 48 procent eller 52 så skall ingen påstå att det är 50 procent.
Om fusket är stort, enligt dig så är väl det i närheten av femtio 50 procent, men det sa du inte i ditt första inlägg.
Jag diskuterar inte med dig något mer som velar fram och tillbaks för att irritera oss andra som inte velar.

Och trots förmaningen från @keptang känner jag mig tvingad att bemöta en sak här. Jag tror att fusket är stort i kronor räknat. Men i procent gissar jag att det är mindre än 2%. En sak jag just läst på om är att i mängden felaktiga utbetalningar som upptäcks beror så mycket som 40% på fel begångna av Försäkringskassan själva.

Fortsätt sidospåret om försäkringskassan och arbetsförmedlingen här, tack.

  • Medlem
  • 2013-12-25 20:21

Ownit bredband. Om ni blir erbjudna detta så har jag ett tips: Skrik så högt ni kan och spring för livet!
Ikväll är det FEMTE avbrottet inom 8 dagar! WTF!? Jag är glad att jag inte tog deras tv-tjänst! Då hade man varit helt körd på kvällarna.
Mindre roligt när man sitter och kör online-spel och man blir utkickad varje gång internet lägger ner!

Ursprungligen av Mymac4ever:

Efter ännu ett frustrerande besök på AF för uppföljning efter a-rapporten har jag tillräckligt med material för en osande insändare.

Jo jag har bara sökt två jobb sedan sist o nej jag har inte sökt de två de tipsade/anvisade om vid förra mötet. De två jag sökt är jag åtminstone kvalificerad till o jag har alltid tyckt o trott att kvalitet är bättre än kvantitet.

Det är tillräckligt ansträngande att försöka skriva intressanta och engagerade ansökningar till två jobb jag tror jag har en chans till. Att göra det på jobb vars meritkrav vida överstiger mina erfarenheter känns aningen meningslöst. En av de två hänvisningarna jag fick förra gången gällde "projektledare", lät ju intressant tyckte jag men senare läste jag vidare i anvisningen där det också stod "minst fem år dokumenterad erfarenhet", jo pyttsan.

Så då sitter förmedlaren o säger mantrat "om du inte söker anvisade jobb kan det ha negativ inverkan på din a-kassa"(ungefär som om han läste innantill), varpå jag säger "men jag har ju ingen a-kassa!".

Han frågar vad vi ska göra o jag säger att jag söker de jobb jag anser mig kvalificerad till, i vissa fall andra också då jag tycker de verkar intressanta - tydligen är dock detta inte tillräckligt för honom.

Jag säger att jag söker jobb för att jag vill ha jobb, inte för att göra AF nöjd o att jag tycker det känns förnedrande att sitta på AF m "mössan i hand" o försvara mig. Varpå han menar att det inte finns så mkt att göra då jag har denna inställning...

Vi lever i ett samhälle där vi ska välja en massa-jag vill välja arbetsförmedling!

Kom hem idag till ett brev i postboxen från AF som skriver att de den 18e december, samma datum som jag träffade AF o som resulterade i ovanstående inlägg, beslutat att meddela min A-kassa att jag inte "söker arbetet så aktivit som vi kommit överens om" och att de därför meddelat min A-kassa "eftersom det kan påverka din ersättning från A-kassan"...

Suck är väl det enda jag kan säga o nu har jag skrivit till A-kassan för att ge min bild av det inträffade, men som sagt har jag inga dagar de kan ta av mig, om de inte tar några av "deltidsdagarna" som jag råkar ha. Inför nästa rapport har jag dock fler jobb att söka vilket jag också informerat A-K om

ps. jag är medveten om att detta kan tänkas tillhöra den separata tråd som gjordes om A-kassa och AF men jag vill inte hamna i den med mitt inlägg. Detta var endast en kommentar på mitt egna "sur"-inlägg o inget inlägg i debatten... ds

Det här är jävligt irriterande o fult. Återinför Supporters NU!!!

Ursprungligen av Mymac4ever:

Det här är jävligt irriterande o fult. Återinför Supporters NU!!!

Har påtalat det där tidigare. Utan respons. Om syftet är att minska min aktivitet här så lyckas de, 99mac har blivit en riktigt iPhone-ovänlig sajt.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Det här är jävligt irriterande o fult. Återinför Supporters NU!!!

Ursprungligen av Capeman:

Har påtalat det där tidigare. Utan respons. Om syftet är att minska min aktivitet här så lyckas de, 99mac har blivit en riktigt iPhone-ovänlig sajt.

Enligt tidigare uppgifter så är det ju inte ekonomiskt hållbart med de gamla reklamfria kontona. Antagligen är det väl också så att priset skulle bli för högt för att kompensera bortfallet.
För övrigt; tryck på för att Apple ska öppna för insticksprogram att blockera reklam med..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-01-04 22:06
Ursprungligen av maskh:

Enligt tidigare uppgifter så är det ju inte ekonomiskt hållbart med de gamla reklamfria kontona. Antagligen är det väl också så att priset skulle bli för högt för att kompensera bortfallet.
För övrigt; tryck på för att Apple ska öppna för insticksprogram att blockera reklam med..

Jag tror inte det skulle bli mer ekonomiskt hållbart att blockera reklamen i iPhones med hjälp av plugins eller dylikt.

Ursprungligen av maskh:

Enligt tidigare uppgifter så är det ju inte ekonomiskt hållbart med de gamla reklamfria kontona. Antagligen är det väl också så att priset skulle bli för högt för att kompensera bortfallet.
För övrigt; tryck på för att Apple ska öppna för insticksprogram att blockera reklam med..

Inte ekonomiskt hållbart säger du men jag klickar inte på reklamen så då antar jag att ni får intäckter så fort sidan laddas...eller?

Med blockeringsverktyg hindras också reklamen från att laddas så vari ligger skillnaden?

Får väl se om Chrome för iOS kan lösa problemet även om det är en kortsiktig lösning

Supporterkonton kostade väl 99kr/år eller nåt sånt? Hur många var supporters, 1000 medlemmar? Det blir närmare 100'000kr/år. Hur många potentiella reklamklick är det kontra hur många nya besökare vänder i dörren när allt de ser är reklam?

Testar Mercury då det i beskrivningen stod att den kan blockera reklam o japp efter inloggning på 99 är reklamen längst upp ett minne blott...iaf nu

Senast redigerat 2014-01-04 23:41
Ursprungligen av Mymac4ever:

Inte ekonomiskt hållbart säger du men jag klickar inte på reklamen så då antar jag att ni får intäckter så fort sidan laddas...eller?

Med blockeringsverktyg hindras också reklamen från att laddas så vari ligger skillnaden?

Får väl se om Chrome för iOS kan lösa problemet även om det är en kortsiktig lösning

Supporterkonton kostade väl 99kr/år eller nåt sånt? Hur många var supporters, 1000 medlemmar? Det blir närmare 100'000kr/år. Hur många potentiella reklamklick är det kontra hur många nya besökare vänder i dörren när allt de ser är reklam?

Det var nog låååångt ifrån 1000 medlemmar som var supporters. Det var tvåsiffrigt skulle jag tro.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-01-05 04:49
Ursprungligen av Mymac4ever:

Testar Mercury då det i beskrivningen stod att den kan blockera reklam o japp efter inloggning på 99 är reklamen längst upp ett minne blott...iaf nu

Funkar inte för mig reklamen är kvar. Någon inställning du gjort eller kan det ha att göra med att jag loggar in med Facebook?

Ursprungligen av joakimo:

Jag tror inte det skulle bli mer ekonomiskt hållbart att blockera reklamen i iPhones med hjälp av plugins eller dylikt.

Självklart inte. Men det är fortfarande ett alternativ för de som gnäller över att 99mac måste finansieras genom reklam. Sedan tänker jag naturligtvis inte sitta här och uppmuntra det tilltaget.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Inte ekonomiskt hållbart säger du men jag klickar inte på reklamen så då antar jag att ni får intäckter så fort sidan laddas...eller?
Med blockeringsverktyg hindras också reklamen från att laddas så vari ligger skillnaden?
Får väl se om Chrome för iOS kan lösa problemet även om det är en kortsiktig lösning

Supporterkonton kostade väl 99kr/år eller nåt sånt? Hur många var supporters, 1000 medlemmar? Det blir närmare 100'000kr/år. Hur många potentiella reklamklick är det kontra hur många nya besökare vänder i dörren när allt de ser är reklam?

Du kan inte skriva "ni" när du pratar om detta med mig. Jag är inte längre moderator på 99mac.

Gällande skillnaden så läs mitt svar ovan till joakimo.

Och som Capeman säger så var nog siffran bara två siffror när det gäller hur många som var supporters.

Jag tror inte att så många "vänder i dörren" när de ser reklam. Det är ett väldigt vanligt inslag i dag.

Senast redigerat 2014-01-05 17:42

Görförkyld

Missar dansstarten denna vecka

-31... Brr eller grr...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-19 10:33
Ursprungligen av Mymac4ever:

Görförkyld

Missar dansstarten denna vecka

Känner med dig, återhämtar precis mig själv från sjukdom. Pecka!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2014-01-20 18:11

Köper kassler och steker på den lite...mmmm, gott...näe, för den är så salt så att den är i princip oätbar...
Köper Scan falukorv, skivar den och steker i ugn...smasken...näe, för den är så salt att den är i princip oätbar...

J-vla skitråvaror man får nuförtiden... (ok, jag vet att kassler och korv kanske inte riktigt kan kallas varor men ändå)

  • Medlem
  • 2014-01-20 18:31
Ursprungligen av lasselu:

Köper kassler och steker på den lite...mmmm, gott...näe, för den är så salt så att den är i princip oätbar...
Köper Scan falukorv, skivar den och steker i ugn...smasken...näe, för den är så salt att den är i princip oätbar...

J-vla skitråvaror man får nuförtiden... (ok, jag vet att kassler och korv kanske inte riktigt kan kallas varor men ändå)

Du kanske har blivit äldre och fått andra krav på maten du stoppar i dig? Så är det i alla fall för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-20 18:33
Ursprungligen av lasselu:

Köper kassler och steker på den lite...mmmm, gott...näe, för den är så salt så att den är i princip oätbar...
Köper Scan falukorv, skivar den och steker i ugn...smasken...näe, för den är så salt att den är i princip oätbar...

J-vla skitråvaror man får nuförtiden... (ok, jag vet att kassler och korv kanske inte riktigt kan kallas varor men ändå)

I call and raise you by 40…

Vi kom precis hem från 3 veckor i china och möts med ett skafferi av dessa godingar:

Vi pratar inte en eller två, vi hade tror jag totalt 10 stycken i taket och fler än så i skafferiet.

Mottfjärilar, eller snarare dem i dess larvstadie. Så jävlulusiskt äckligt. Orsak: troligen en påse nötter.

Ursprungligen av Erik.dv:

I call and raise you by 40…

Vi kom precis hem från 3 veckor i china och möts med ett skafferi av dessa godingar:

http://www.barometern.se/multimedia/dynamic/00543/Larv_4_JPG_543132b.jpg

Vi pratar inte en eller två, vi hade tror jag totalt 10 stycken i taket och fler än så i skafferiet.

Mottfjärilar, eller snarare dem i dess larvstadie. Så jävlulusiskt äckligt. Orsak: troligen en påse nötter.

usch...

Jag kan plötsligt inte maila från min vanliga Yahoo-adress. Enligt supporten är min adress spärrad pga "misstänkt verksamhet". Jag kunde maila i natt men alltså inte nu. Har märkt att detta blivit allt vanligare. Har haft den aktuella adressen sedan 90-talet men det är först nu som det börjat dyka upp sådant här.

Enligt meddelandet från supporten ska jag kunna hitta min ip-adress i auto-svaret från servern o se om detta listas av Spamhaus men av de olika ip-adresser jag funnit i mailet samt i mina egna inställningar har ingen dykt upp som spärrad på Spamhaus-listan.

Yahoo tar bort spärren efter 48 timmar

Det är tur att jag har fler adresser, dock använder jag dessa sällan så få vet ju avsändaren, om jag inte använder den enda adressen som har mitt eget namn som e-postadress...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2014-01-29 18:27

VIlken riktig j-la dynga Samsung säljer...

Köpte en 7-tums Galaxy Tab 3.0 straxt före jul bara på skoj...ville kolla in konkurrensen plus att det är lättare att kommunicera med en Arduino (som jag börjat leka med) från en Android-maskin...

Den har legat ett tag så batteriet har dragit ut helt. VARNING!!! Låt inte det hända om du har en Tab...då blir den stendöd och vägrar ladda...

Vad är då lösningen på problemet? Efter att jag Googlat en stund visar det sig att lösningen är följande: du måste öppna den (vilket inte är det lättaste om man inte har bra verktyg, så nu har min fula märken runt kanterna), dra ur och sätta i sladden till batteriet, och sedan stänga den. NU går den att ladda...

Skitbra konstruktion Samsung, iofs är det ju möjligt att problemet ligger i Android och då säger jag, skitbra konstruktion Google...NOT!

Ursprungligen av lasselu:

Skitbra konstruktion Samsung, iofs är det ju möjligt att problemet ligger i Android och då säger jag, skitbra konstruktion Google...NOT!

Varför skulle problemet ligga specifikt i android? Möjligtvis är det en kombination av hårdvara och modifierad kod. Mig veterligen så finns det inga Nexus-plattor som har ett liknande problem, och det utesluter ju i så fall att problemet ligger hos Google och android.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2014-01-30 15:42
Ursprungligen av maskh:

Varför skulle problemet ligga specifikt i android? Möjligtvis är det en kombination av hårdvara och modifierad kod. Mig veterligen så finns det inga Nexus-plattor som har ett liknande problem, och det utesluter ju i så fall att problemet ligger hos Google och android.

Ingen aning...det var något jag läste på nätet när jag letade efter lösningar...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-01-31 22:17

Helvetes jävlar skit. Det snöar som fan och jag måste skotta fram gångar för att komma fram till huset.

Vinter och snö är skit.

De som säger ”jo men det är ju så fiiiiiiiiiint” kan dra åt helvete!

Ursprungligen av filuren:

De som säger ”jo men det är ju så fiiiiiiiiiint” kan dra åt helvete!

Så sant. Men de förstår inte bättre. Enligt min erfarenhet så är det i synnerhet personer som bor på orter där det normalt inte kommer speciellt mycket snö (om ens någon alls), eller av andra anledningar inte behöver utföra de arbeten som vinter och snö innebär, som kläcker ur sig det där. När de är på besök en vecka per vinter och inte behöver skotta eller hämta ved, eller för den delen någonting alls, så är de så entusiastiska över snön. De förstår inte vilket helvete det är för oss som måste kämpa oss igenom den uppemot halva året. År efter år.

  • Medlem
  • 2014-02-01 21:34
Ursprungligen av filuren:

Helvetes jävlar skit. Det snöar som fan och jag måste skotta fram gångar för att komma fram till huset.

Vinter och snö är skit.

De som säger ”jo men det är ju så fiiiiiiiiiint” kan dra åt helvete!

Ber om ursäkt för att detta inlägg kan uppfattas som glatt. Det är ju trots allt surtråden, men kan inte låta bli...

En snöskottares dagbok!

9:e December
Vi vaknade upp till en underbar matta av kristallvit snö, som täckte varenda centimeter av landskapet. Vilken fantastisk syn! Finns det något finare ställe i hela världen? Att flytta hit var det bästa idé jag någonsin haft. Jag skottade för första gången på flera år och kände mig som ung på nytt. Jag skottade både vår uppfart och trottoaren. I eftermiddags kom snöplogen och fyllde trottoaren med snö igen och blockerade uppfarten, så jag fick skotta igen. Vilket underbart liv.

12:e December
Solen har smält all vår fina snö. Vilken besvikelse. Min granne säger att jag inte ska oroa mig, vi kommer absolut att få en vit jul. Ingen snö på julen skulle vara förskräckligt! Bob säger att i slutet på vintern kommer vi att ha så mycket snö att jag aldrig vill se snö igen. Jag tror inte att det är möjligt. Bob är en trevlig människa. Jag är glad att han är vår granne.

14:e December
Snö, underbara snö! Det kom 20 cm i natt. Temperaturen hade sjunkit till -20. Kylan får allting att gnistra så. Vinden gjorde mig lite kall, men jag värmde upp mig med att skotta uppfarten och trottoarerna. Detta är livet! Snöplogen kom tillbaka i eftermiddags och begravde allt i snö igen. Jag insåg inte att jag skulle behöva skotta så här mycket, men jag kommer verkligen i form på det här viset.

15:e December
50 cm till. Sålde min van och köpte en fyrhjulsdriven bil i stället. Köpte vinterdäck till frugans bil och två extra snöskyfflar. Frugan vill skaffa en vedspis utifall elektriciteten skulle sluta fungera. Jag tycker det är löjligt. Vi bor ju faktiskt inte i Alaska.

16:e December
Snöstorm i morse. Föll omkull på isen på uppfarten när jag saltade. Ont som fan. Frugan skrattade i en timme, vilket jag tycker var väldigt elakt.

17:e December
Fortfarande långt under noll grader. Vägarna är för isiga för att man ska kunna ta sig någonstans. Det var strömavbrott i fem timmar. Inget att göra utom att stirra på frugan och försöka att inte irritera henne. Vi skulle nog ha köpt en vedspis, men det erkänner jag inte för henne. Jag hatar när hon har rätt. Jag kan inte fatta att jag fryser ihjäl i mitt eget vardagsrum.

20:e December
Elektriciteten är tillbaka igen, men det kom 35 cm till av den där skiten i natt. Mer snöskottning. Det tog hela dagen. Snöplogen kom två gånger. Försökte hitta en grannunge som kunde skotta, men dom var upptagna med att spela hockey sa dom. Jag tror dom ljuger. Ringde till den enda järnaffären i trakten för att fråga efter en snöslunga, men dom var slut. Dom får kanske hem fler i mars. Jag tror dom ljuger. Bob säger att jag måste skotta annars kommer kommunen att göra det och sedan skicka mig en räkning för jobbet. Jag tror han ljuger.

22:a December
Bob hade rätt om att det blir en vit jul därför att det föll 32 cm till av den där vita skiten, och det är så kallt att det nog inte smälter förrän i augusti. Det tog mig 45 minuter att klä på mig och gå ut och skotta, sedan blev jag tvungen att pissa. När jag klätt av mig, pissat och klätt på mig igen var jag för trött för att skotta. Försökte hyra Bob att ta hand om snöröjningen resten av vintern eftersom han har en plog på sin lastbil, men han säger att han inte har tid. Jag tror att den skitstöveln ljuger.

23:e December
Bara 5 cm snö idag. Det är nollgradigt nu. Frugan ville att jag skulle juldekorera huset i morse. Är hon knäpp eller? Varför sa hon inte det för en månad sen? Hon säger att hon gjorde det, men jag tror ta mig fan att hon ljuger.

24:e December
15 cm. Snön har blivit så hårt packad av snöplogen att jag bröt av snöskyffeln. Tror jag fick en hjärtattack. Om jag får tag på den djäkeln som kör snöplogen ska jag dra honom i hans kulor genom snön. Jag vet att han gömmer sig runt hörnet och väntar på att jag har skottat färdigt sedan kommer han längs gatan i 100 km i timmen och plogar igen det jag nyss skottat! Frugan vill att vi ska sjunga julsånger i kväll när vi öppnar julklapparna men jag är för upptagen med att kolla efter snöplogen.

25:e December
God jul. 50 cm till av den jävla skitsnön. Blev insöad. Tanken på att skotta gör att mitt blod börjar koka. Gud vad jag hatar snön! Snöplogsföraren kom förbi och frågade om en donation. Jag slog honom i huvudet med snöskyffeln.

26:e December
Fortfarande insnöad. Vad fan flyttade jag hit för? Alltihop var HENNES ide. Hon går mig på nerverna.

28:e December
Fortfarande insöad. Satmaran gör mig galen.

29:e December
25 cm till. Bob säger att jag måste skotta taket annars kan det rasa in. Det var det löjligaste jag har hört. Hur dum tror han att jag är?

30:e December
Taket rasade in. Snöplogsföraren stämmer mig på en miljon kronor för att jag slog honom i huvudet. Frugan åkte till sin mamma.

31:a December
Eldade upp det som var kvar av huset. Ingen mer skottning.

8:e Januari
Jag mår så bra. Jag älskar dom här små pillren dom ger mig. Men varför är jag fastbunden i sängen?

Ursprungligen av Dalle:

Ber om ursäkt för att detta inlägg kan uppfattas som glatt. Det är ju trots allt surtråden, men kan inte låta bli...

En snöskottares dagbok!

9:e December
Vi vaknade upp till en underbar matta av kristallvit snö, som täckte varenda centimeter av landskapet. Vilken fantastisk syn! Finns det något finare ställe i hela världen? Att flytta hit var det bästa idé jag någonsin haft. Jag skottade för första gången på flera år och kände mig som ung på nytt. Jag skottade både vår uppfart och trottoaren. I eftermiddags kom snöplogen och fyllde trottoaren med snö igen och blockerade uppfarten, så jag fick skotta igen. Vilket underbart liv.

Enligt lagen får de inte blockera uppfarten igen om ägaren har skottat bort snön där! Så gör dom det, så säg till dem att de bryter lagen… Det är bara att tjata tills de följer lagen! Det lönar sig att klaga på kommunen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-01 21:46

Dalle jag känner inte alls igen mig i din beskrivning , nu är jag dubbelsur din nedrans 08 fåne och icke snöskottarare, var fick du luft ifrån för att skriva ditt inlägg jag bara frågar

Bevaka tråden