Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Word – RGB eller CMYK?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej har någon kollat på ett tag?

Jag vet att det går att välja en cmyk kombination i word och ppt, men har för att den i så fall konverteras till rgb direkt.

Eller hanterar word cmyk nuförtiden?

Tror inte det. Har inte lyckats få ut något vettigt ur det programmet.
RGB-svart är inte att leka med.

Man skola icke använda Word för layout. Amen.

Alltså man kan ju köra den extremt jobbiga vägen att först göra en PDF från Word som då kommer ut i RGB och sedan montera i InDesign och få ut den i CMYK - men allt blir skit ändå:)
Sen kan man öppna den i Acrobat om man har PitStop och ersätta all fyrfärgssvart text med 100% svart och därefter öppna bilderna i photoshop/illustrator en och en och ställa färgerna. Då blir det nästan bra faktiskt.
Jo - jag har gjort det några gånger i mitt liv men inte frivilligt.

Tack för svaren. Jag håller på med en grafisk profil och ska bland annat göra mallar för word. Det går ju att fylla i cmyk-färger då man definierar färger, men det verkar vara som jag misstänker, rätt meningslöst eftersom Word verkar konvertera dem till rgb . I så fall är det ju bättre att definiera färgerna i rgb-direkt. Väldigt skumt av word om svart är fyrfärgsvart eftersom programmet ofta används att skriva ut på en vanlig skrivare. Rastrerad text undviker man ju helst.

ps. Håller med om att man ska undvika word till grafisk form och layout.

När man gör en grafisk manual brukar man definiera alla färger i minst flera varianter. RGB, CMYK, Pantone och HEX.
Detta för att profilen ska funka även på webben och i tex Word.

/

Jo tack. Det vet jag. Och i word kan man välja vilken färgrymd man ska använda. Min fråga var bara om det var någon idé att fylla i CMYK om de ändå konverteras direkt till RGB.

1
Bevaka tråden