Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnet slut i Indesign

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-15 09:24

Plötsligt segar Indesign och till slut säger programmet Minnet slut i en liten indesigndialogryta. Tidningen jag producerar innehåller många bilder, pdforiginal (annonser) etc, och dokumentet är nu cirka 40 megg. Problemet har aldrig tidigare inträffat, trots flera likartade projekt. Jag har 16 GB interminne, en 3.4 GHz intel core i7, och senaste opsystemet, 10.9.1. Förr i tiden kunde man ju tilldela ett program (på QXP-tiden...) arbetsminne, men inte nu väl. Så vad har hänt?

Lyckligtvis behöver man nu för tiden inte bekymra sig om minnestilldelning. Det är något annat som är fel här, någon form av minnesläckage. Min första misstanke är om du har några tredjeparts-plugins installerade. Är de felgjorda kan de läcka minne, krascha InDesign och alla möjliga otrevliga saker.

Om inte så gäller det systematisk felsökning, installera alla uppdateringar, felsök dokumentet med hjälp av halveringsmetoden. Saker som man särskilt kan misstänka är EPS-filer, typsnitt med oklart ursprung, möjligtvis PDF. Försök också att spara dokumentet som IDML och öppna det igen.

Och klassikern - testa att köra InDesign under en annan användare. Om det funkar så vet man iofs inte vad felet i sig är, men man vet iaf att det är något specifikt för ditt ordinarie användarkonto.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-15 11:15
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Lyckligtvis behöver man nu för tiden inte bekymra sig om minnestilldelning. Det är något annat som är fel här, någon form av minnesläckage. Min första misstanke är om du har några tredjeparts-plugins installerade. Är de felgjorda kan de läcka minne, krascha InDesign och alla möjliga otrevliga saker.

Om inte så gäller det systematisk felsökning, installera alla uppdateringar, felsök dokumentet med hjälp av halveringsmetoden. Saker som man särskilt kan misstänka är EPS-filer, typsnitt med oklart ursprung, möjligtvis PDF. Försök också att spara dokumentet som IDML och öppna det igen.

ok, sparade om som IDML, öppnade igen, nu funkar det mycket bättre. Kan du förklara vad som hänt vid den omsparningen eftersom du föreslår det. Verkar vara en bra väg i så fall eftersom det är så tidsödande och jobbigt att som i det här fallet felsöka 30-40 annonsoriginal, alla pdf.

Liknande skumma fel har uppstått för mig när jag av misstag klistrade in någon gigantisk bildfil (kanske t.o.m. en eps - gud förbjude) in i ett eller flera textblock, och som sedan inte syntes eller gjorde väsen av sig på annat sätt. Gick inte att se eller avslöja var felet låg. Det enda som hjälpte var att kopiera över textblocken ett och ett in i ett nytt dokument genom att försiktigt manuellt markera och kopiera _bara_ texten som syntes (utan att använda cmd-A) i varje textblock och skapa nya allt eftersom. Har jag för mig. Det var ett tag sen sist nu.

1
Bevaka tråden