Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan en mobilantenn störa mobilmottagningen eller är det min WiFi som spökar?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag bor granne med en kontorsbyggnad som är någon våning högre än min bostadsrättsförenings hus. På deras tak sitter en mast med mobiltelefoniantenner(sådana där rektangulära grå lådor i lodrätt läge).

När jag sitter i köket med mobilen har jag nästintill ingen mottagning - ofta en av fem punkter på iPhonens signalmätare - vilket kan resultera i att samtal bryts plötsligt.

Flyttar jag mig längre in i vardagsrummet, på andra sidan av byggnaden, ökar mottagningen men inte mycket - två till tre punkter på signalmätaren

Ibland får jag upp på telefonen att jag inte har någon mottagning alls, senast igår kväll.

Fn har jag en iPhone 4s men innan dess hade jag en SE J10i2 Elm, problemen är dock desamma.

Jag har haft dessa problem ganska länge så det har inget med bytet av telefon att göra, dock verkar jag vara den ende i huset som upplever problemen.

Jag har WiFi som går ut på 2.4 GHz-bandet. Kan denna ha något med saken att göra? Iofs är WiFi-signalen svagare i köket än vardagsrummet så skulle det ligga någon logik i det hela skulle jag inte ha någon telefonimottagning alls i vardagsrummet där min AirPort Extreme står

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag bor granne med en kontorsbyggnad som är någon våning högre än min bostadsrättsförenings hus. På deras tak sitter en mast med mobiltelefoniantenner(sådana där rektangulära grå lådor i lodrätt läge).

När jag sitter i köket med mobilen har jag nästintill ingen mottagning - ofta en av fem punkter på iPhonens signalmätare - vilket kan resultera i att samtal bryts plötsligt.

Flyttar jag mig längre in i vardagsrummet, på andra sidan av byggnaden, ökar mottagningen men inte mycket - två till tre punkter på signalmätaren

Ibland får jag upp på telefonen att jag inte har någon mottagning alls, senast igår kväll.

Fn har jag en iPhone 4s men innan dess hade jag en SE J10i2 Elm, problemen är dock desamma.

Jag har haft dessa problem ganska länge så det har inget med bytet av telefon att göra, dock verkar jag vara den ende i huset som upplever problemen.

Jag har WiFi som går ut på 2.4 GHz-bandet. Kan denna ha något med saken att göra? Iofs är WiFi-signalen svagare i köket än vardagsrummet så skulle det ligga någon logik i det hela skulle jag inte ha någon telefonimottagning alls i vardagsrummet där min AirPort Extreme står

En gång för länge länge sedan läste jag till elektronikingenjör och där ingick lite antennlära. Nu ska jag inte påskina att allt för mycket av den varan har fastnat till den grad att jag kan ge ett svar som är med sanningen överensstämmande, men...

Antenner har en egenskap som kallas för lob och den ger ett mått på hur mycket antennen strålar i olika riktningar. Strålningen är ju rent logiskt sett starkare ju närmare antennen man kommer, men beroende på hur antennens lob ser ut kan man råka ut för fenomenet att man trots att man är väldigt nära antennen inte får någon strålning alls.

Med tanke på mastens placering kan man ju anta att den är tänkt att täcka det område där du bor, men din lägenhet kan vara så placerad att antennen faktiskt inte strålar särskilt mycket åt just ditt håll. Det skulle förklara varför du har i princip "noll pinnar" fast du bor granne med en antenn och rent krasst borde ha väldigt bra mottagning.

Testa att kontakta din operatör och se om de kan hjälpa till. Det kan röra sig om en väldigt liten ändring på antennens placering som skulle kunna ge dig betydligt bättre täckning med tanke på att du som du säger verkar vara den enda i huset som lider av problemet.

Jag tror inte att din WiFi är problemet. Telefonen använder sig av andra frekvenser så de ska inte störa varandra.

Som sagt var, det var några år (läs decennier...) sedan jag läste det här ämnet...

Förutom det som Håkan skrev så är det inte säkert att antennerna som du ser tillhör din operatör.

Ursprungligen av Mymac4ever:

dock verkar jag vara den ende i huset som upplever problemen.

Har du en annan operatör än grannarna kanske ?

Ursprungligen av disktant:

Har du en annan operatör än grannarna kanske ?

Jag har Telia Refill. Jag har svårt att tro att inte nån annan skulle ha Telia. Iofs har jag bara kollat med övriga i Styrelsen men är sju i ett hus m 24 medlemmar

Efter ett besök på Teliabutiken, som inte ledde nån vart, har jag testat lite inställningar på telefonen o kommit fram till följande:

Om jag slår av 3G, som jag trodde endast var för datatrafik, faller mottagningen som en sten ner till 0-3 pinnar/punkter. Med 3G på har jag 4-5.

När jag ändå är inne på området kluriga inställningar så måste jag säga att jag har lite svårt att fatta varför jag inte kan skicka sms om jag stänger av Mobildata...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-24 17:02

Mobildata är ju allt förutom röstsamtal. Så SMS, MMS, appar använder mobildata.

Ursprungligen av kenjon:

Mobildata är ju allt förutom röstsamtal. Så SMS, MMS, appar använder mobildata.

Altid lär man sig något nytt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-26 06:44
Ursprungligen av Mymac4ever:

När jag ändå är inne på området kluriga inställningar så måste jag säga att jag har lite svårt att fatta varför jag inte kan skicka sms om jag stänger av Mobildata...

Jag kan sända SMS med mobildata (och wifi) avstängt. (iOS7, 5s, Telia) Det var inte så att du försökte sms:a ett nummer du brukar skicka iMessage till?

Ursprungligen av kenjon:

Mobildata är ju allt förutom röstsamtal. Så SMS, MMS, appar använder mobildata.

SMS behöver väl inte "mobildata" (vad nu det är, även gsm-röstsamtal är väl digitala och en form av data) Man kan ju ta emot SMS utomlands fastän man har dataroaming av

Ursprungligen av kenjon:

Mobildata är ju allt förutom röstsamtal. Så SMS, MMS, appar använder mobildata.

Som ingot säger, det är inte riktigt sant. SMS går inte som mobildata. MMS verkar kräva att mobildata är aktiverat men SMS ratt skicka utan mobildata

Ursprungligen av IngoX:

Jag kan sända SMS med mobildata (och wifi) avstängt. (iOS7, 5s, Telia) Det var inte så att du försökte sms:a ett nummer du brukar skicka iMessage till?

SMS behöver väl inte "mobildata" (vad nu det är, även gsm-röstsamtal är väl digitala och en form av data) Man kan ju ta emot SMS utomlands fastän man har dataroaming av

Måste kolla upp det där. Har inte haft iphone så länge, Mac o iOS desto längre :). Får sätta mig vid datorn o kolla genom kontakterna

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-26 10:40

@IngoX har helt rätt, SMS funkar under GSM.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-26 13:22
Ursprungligen av Mymac4ever:

Måste kolla upp det där. Har inte haft iphone så länge, Mac o iOS desto längre :). Får sätta mig vid datorn o kolla genom kontakterna

Om du försökte skicka som iMessage och det inte gick kommer det ett felmeddelande och du får ett alternativ att sända som SMS istället

Ursprungligen av IngoX:

Om du försökte skicka som iMessage och det inte gick kommer det ett felmeddelande och du får ett alternativ att sända som SMS istället

Nåt sånt felmeddelande har jag inte sett. Har bara stått, i rött, "inte levererat" samt ett inringat utropstecken som när jag klickar på det säger "försök igen" o "avbryt"

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-27 12:52
Ursprungligen av Mymac4ever:

Nåt sånt felmeddelande har jag inte sett. Har bara stått, i rött, "inte levererat" samt ett inringat utropstecken som när jag klickar på det säger "försök igen" o "avbryt"

Därför att du kanske har inställningen "Skicka som" inte ikryssad när iMessage inte är tillgänglig.

Ursprungligen av lappen71:

Därför att du kanske har inställningen "Skicka som" inte ikryssad när iMessage inte är tillgänglig.

Det ser ut såhär men jag hade kanske valt fel email adress för imessage. Jag hade valt en yahoo-adress, detta är nu ändrat till .me-adressen

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-27 13:13
Ursprungligen av Mymac4ever:

Det ser ut såhär men jag hade kanske valt fel email adress för imessage. Jag hade valt en yahoo-adress, detta är nu ändrat till .me-adressen

Du kan använda din iCloud adress och den mail som är kopplad till ditt Apple-ID

Ursprungligen av lappen71:

Du kan använda din iCloud adress och den mail som är kopplad till ditt Apple-ID

Yahoo-adressen är inte kopplad till ID't, förhoppningsvis ska det funka nu. Jag får testa m nån som inte funkat förut...kom på att jag gjort fel igen....

1
Bevaka tråden